Kategorie

Oświetlenie pomieszczeń pracy

Pracodawcy poszukujący oszczędności powinni zastanowić się nad oświetleniem w pomieszczeniach biurowych. Nowoczesne, zautomatyzowane systemy oświetleń pozwalają na znaczne zmniejszenie kosztów. Wykorzystuje się w tym celu czujniki światła dziennego i czujniki obecności.
W zaleceniach pokontrolnych pracodawca został zobowiązany do zainstalowania oświetlenia ewakuacyjnego. W jakich obiektach i pomieszczeniach należy stosować oświetlenie ewakuacyjne i jakie powinno ono spełniać wymagania?
Pracodawca zakupił miernik do pomiaru natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy. Zamierza we własnym zakresie przeprowadzić pomiary na stanowiskach pracy w biurze. Jakie powinien zastosować normy do oceny parametrów oświetlenia?
Pracodawca zorganizował stanowiska pracy w pomieszczeniu, w którym są nieotwierane okna, ale jest zapewniona klimatyzacja. Pracownicy skarżą się na dyskomfort w związku z brakiem możliwości wywietrzenia pokoju. Czy w pomieszczeniach pracy mogą być okna, których nie można otworzyć?
Pomieszczenie pracy biurowej to miejsce, w którym wykonywana jest praca, wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty konieczne do jej wykonywania.
Pracodawca prowadzi działalność handlową na terenie kompleksu budynków mieszkalnych. Zamierza rozszerzyć działalność i wynająć pomieszczenia w piwnicy, gdzie chce zorganizować stałe stanowiska dla pracowników. Miejscem wykonywania pracy pracowników byłyby pomieszczenia usytuowane poniżej otaczającego terenu, bez oświetlenia naturalnego. Czy istnieje możliwość zorganizowania takich stanowisk pracy, jeżeli tak, to jakie kroki powinien poczynić?
Pracodawca na terenie zakładu pracy poza oświetleniem naturalnym zapewnił oświetlenie elektryczne. W okresie jesienno-zimowym pracownicy zwracali uwagę pracodawcy na ogólny dyskomfort pracy, dolegliwości narządu wzroku oraz bóle głowy. Pracownicy podejrzewali, że na zajmowanych przez nich stanowiskach pracy jest nieprawidłowe oświetlenie. Okazało się, że pracodawca nie przeprowadził pomiarów natężenia oświetlenia na terenie zakładu pracy. Kto powinien wykonywać pomiary oświetlenia w zakładzie pracy?
Środki ochrony zbiorowej to środki, które mają za zadanie ochronę pracowników w danej firmie. W związku z tym są bardzo ważnym elementem systemu bezpieczeństwa i higieny pracy. Dzielą się one na środki administracyjno-organizacyjne, prawne oraz techniczne.
Jakie są wymagania dla pomieszczeń pracy? Stanowisko pracy powinno być dostosowane zarówno do rodzaju wykonywanych przez pracownika prac, jak i do jego cech osobowych.
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom pomieszczeń, których rodzaj, liczba i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana.