REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w emeryturach dla służb mundurowych

Maria Gałecka

REKLAMA

Od 1 stycznia 2013 r. zmienią się zasady przechodzenia na emeryturę żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy tzw. służb mundurowych. Nowe zasady przechodzenia tych osób na emeryturę zmierzają w kierunku zaostrzenia warunków uzyskania tego świadczenia, pozostawiają jednak tym grupom zawodowym możliwość wcześniejszego przejścia na emeryturę w stosunku do pozostałych grup zawodowych.

Emerytura na warunkach obowiązujących do końca 2012 r.

Obecnie obowiązujące regulacje przewidują możliwość uzyskania emerytury wojskowej (przez byłego żołnierza zawodowego) lub emerytury policyjnej (przez byłego funkcjonariusza służb mundurowych), który w dniu zwolnienia ze służby posiada co najmniej 15 lat tej służby. Uzyskanie tego świadczenia nie jest więc uzależnione od osiągnięcia określonego wieku emerytalnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wysokość emerytury wojskowej lub policyjnej wynosi 40% podstawy jej wymiaru i wzrasta o 2,6% tej podstawy za każdy dalszy rok służby (powyżej 15 lat). Przepisy przewidują również możliwość podwyższenia emerytury (o określony procent podstawy jej wymiaru) m.in. za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych (po 0,5% podstawy wymiaru emerytury), a w przypadku osób, które wstąpiły do służby przed 2 stycznia 1999 r., również za:

  • każdy rok okresów składkowych w rozumieniu ustawy emerytalnej poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za 3 lata tych okresów (po 2,6% podstawy wymiaru emerytury),
  • każdy rok okresów składkowych w rozumieniu ustawy emerytalnej ponad 3-letni okres składkowy (po 1,3% podstawy wymiaru emerytury),
  • każdy rok okresów nieskładkowych w rozumieniu ustawy emerytalnej poprzedzających służbę (po 0,7% podstawy wymiaru emerytury).

Emerytura wojskowa lub policyjna nie może być wyższa niż 75% podstawy jej wymiaru (art. 18 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy oraz art. 18 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy). Podstawę wymiaru emerytury stanowi uposażenie należne żołnierzowi lub funkcjonariuszowi w ostatnim miesiącu pełnienia służby.

Po nowelizacji przepisów, od 1 stycznia 2013 r. możliwość nabycia uprawnień emerytalnych na dotychczasowych zasadach będą mieli żołnierze i funkcjonariusze, którzy zostali powołani (przyjęci) do służby najpóźniej do 31 grudnia 2012 r. Od tej zasady nowelizacja przewiduje pewne wyjątki. Obecnie obowiązujące zasady przechodzenia na emeryturę będą dotyczyły również:

REKLAMA

  • żołnierzy pełniących służbę kandydacką 1 stycznia 2013 r., w przypadku powołania do zawodowej służby wojskowej bezpośrednio po ukończeniu służby kandydackiej,
  • żołnierzy powołanych do zawodowej służby wojskowej po 31 grudnia 2012 r., jeżeli przed tym powołaniem pełnili służbę w: Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, ABW, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, CBA, Straży Granicznej, BOR, Państwowej Straży Pożarnej lub Służbie Więziennej, do której zostali powołani przed 1 stycznia 2013 r.,
  • funkcjonariuszy przyjętych do służby po 31 grudnia 2012 r., jeżeli przed tym przyjęciem pełnili służbę w ww. jednostkach, do której zostali przyjęci przed 1 stycznia 2013 r.,
  • funkcjonariuszy przyjętych do służby po 31 grudnia 2012 r., jeżeli przed tym przyjęciem pełnili zawodową służbę wojskową lub służbę kandydacką, do której zostali powołani przed 1 stycznia 2013 r.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Emeryturę wojskową lub policyjną na dotychczas obowiązujących zasadach będą mieli żołnierze i funkcjonariusze powołani lub przyjęci do służby najpóźniej 31 grudnia 2012 r.

Pozostałe osoby (a więc te, które zostały powołane lub przyjęte do służby po raz pierwszy po 31 grudnia 2012 r. i nie zostały wymienione wyżej) przejdą na emeryturę wojskową lub policyjną zgodnie z nowymi przepisami.


PRZYKŁAD

Jan R. został powołany do zawodowej służby wojskowej od 1 czerwca 2005 r. Po 5 latach wystąpił ze służby i wyjechał do pracy za granicę. W przyszłym roku planuje powrót do kraju i zamierza starać się o przyjęcie do służby w Policji. Mimo że stanie się to po 31 grudnia 2012 r., dzięki pełnionej przed 2013 r. służbie w charakterze żołnierza zawodowego będzie mógł w przyszłości przejść na emeryturę przyznawaną według obecnie obowiązujących zasad, a więc już po 15 latach służby i bez względu na osiągnięty wiek.

Warunki uzyskania emerytury od 1 stycznia 2013 r.

Przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2013 r., przewidują znaczne zaostrzenie warunków uzyskania emerytury wojskowej lub policyjnej. Po zmianie przepisów świadczenie to będzie mogło być przyznane odpowiednio żołnierzowi zawodowemu lub funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby, który w dniu tego zwolnienia ukończył 55 lat i ma co najmniej 25 lat służby (art. 1 ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu...). Prawo do tej emerytury będzie mógł on nabyć również wtedy, gdy wymagany wiek 55 lat ukończy już po zwolnieniu ze służby, jeśli zwolnienie ze służby nastąpi z przyczyn określonych w ustawie, których zaistnienie jest niezależne od żołnierza lub funkcjonariusza. W przypadku żołnierza zawodowego nowelizacja zalicza do tych przyczyn:

  • stwierdzenie niezdolności do służby przez komisję lekarską,
  • upływ terminu wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej dokonanego przez właściwy organ,
  • niewyznaczenie na stanowisko służbowe w czasie pozostawania w rezerwie kadrowej,
  • niewyznaczenie na stanowisko służbowe na kolejną kadencję,
  • zaistnienie potrzeb Sił Zbrojnych – za pisemną zgodą żołnierza.

Z kolei funkcjonariusz, który wymagany wiek 55 lat ukończy po zwolnieniu ze służby, będzie mógł nabyć prawo do emerytury policyjnej, jeśli zwolnienie to nastąpi wskutek przyczyn niezależnych od funkcjonariusza, takich jak m.in.:

  • orzeczenie trwałej niezdolności do pracy (całkowitej niezdolności do służby) przez komisję lekarską,
  • likwidacja stanowiska służbowego zajmowanego przez funkcjonariusza ABW, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego oraz CBA, gdy nie ma możliwości mianowania go na równorzędne stanowisko służbowe, a nie wyraził zgody na przeniesienie go na niższe stanowisko służbowe,
  • likwidacja jednostki służby lub jej reorganizacja połączona ze zmniejszeniem obsady etatowej, jeżeli przeniesienie funkcjonariusza do innej jednostki lub na niższe stanowisko służbowe nie jest możliwe,
  • osiągnięcie 30-letniego stażu służby w Służbie Więziennej.

Przy ustalaniu 25-letniego okresu służby wymaganego do przyznania emerytury wojskowej będą uwzględniane również okresy równorzędne ze służbą wojskową uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury policyjnej, a także:

  • okresy pozbawienia wolności i odbywania kary pozbawienia wolności oraz kary aresztu wojskowego, w przypadku gdy żołnierz został uniewinniony albo postępowanie karne zostało umorzone, w tym również warunkowo,
  • okresy, w czasie których żołnierz nie pełnił służby wskutek wymierzonej mu kary dyscyplinarnej usunięcia z zawodowej służby wojskowej – jeżeli następnie została ona uchylona.
  • okresy urlopu wychowawczego, udzielonego w trakcie pełnienia służby, w wymiarze łącznym nie większym niż 3 lata.

Ustalając wymagany okres służby organ emerytalny nie uwzględni natomiast okresu pracy wykonywanej przez żołnierza zawodowego poza granicami Polski w strukturach organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych strukturach wojskowych, na podstawie umowy zawartej między tym żołnierzem a taką organizacją.

Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu w artykule: Jakie zmiany emerytalne wprowadzono dla służb mundurowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA