REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem

Beata Skrobisz-Kaczmarek

REKLAMA

Dyrektorzy placówek feryjnych mogą do końca maja br. dokonać wypowiedzeń nauczycielom mianowanym oraz zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Umowy o pracę takich nauczycieli powinny bowiem rozwiązać się z końcem roku szkolnego.

Nauczyciele, tak jak i inni pracownicy, mają możliwość rozwiązania stosunku pracy za porozumieniem stron (art. 23 ust. 4 pkt 1 i art. 27 ust. 3 Karty Nauczyciela). Jeżeli natomiast strony nie dojdą do porozumienia, rozwiązanie umowy o pracę może nastąpić za wypowiedzeniem.

Autopromocja

Jak zmienić warunki pracy nauczyciela >>

Podstawową zasadą jest, że stosunek pracy z nauczycielem ulega rozwiązaniu z końcem roku szkolnego za 3-miesięcznym wypowiedzeniem, z wyjątkiem sytuacji przewidzianych w Karcie Nauczyciela (np. w przypadku otrzymania przez nauczyciela negatywnej oceny pracy).

WAŻNE!

Stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania i z nauczycielem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony z zasady ulega rozwiązaniu za 3-miesięcznym wypowiedzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypowiedzenie stosunku pracy nauczyciela zatrudnionego w szkole, w której organizacji są przewidziane ferie szkolne, musi być zatem złożone do 31 maja. Wówczas umowa rozwiąże się 31 sierpnia, tj. z końcem roku szkolnego. Warunek rozwiązania umowy o pracę z końcem roku szkolnego nie dotyczy nauczycieli:

  • szkół, których organizacja pracy nie przewiduje ferii szkolnych,
  • placówek kształcenia ustawicznego oraz
  • szkół, w których zakończenie cyklu kształcenia następuje w trakcie roku szkolnego.

W tych placówkach umowa rozwiąże się po upływie okresu wypowiedzenia i może to nastąpić w trakcie roku szkolnego.

Dyrektor szkoły o zamiarze wypowiedzenia umowy nauczycielowi ma obowiązek zawiadomić reprezentującą go zakładową (międzyzakładową) organizację związkową. Organizacja ta w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia może zgłosić na piśmie dyrektorowi szkoły umotywowane zastrzeżenia. Niezajęcie stanowiska przez związek nie ma wpływu na prawo dyrektora do zwolnienia nauczyciela. Natomiast negatywna opinia związków dotycząca zwolnienia nauczyciela nie jest wiążąca dla dyrektora szkoły. Po rozpatrzeniu przedstawionego stanowiska organizacji związkowej dyrektor podejmuje decyzję w sprawie wypowiedzenia umowy o pracę.

Zmiany organizacyjne

W przypadku całkowitej lub częściowej likwidacji szkoły albo zmian organizacyjnych uniemożliwiających dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć dyrektor rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy z końcem roku szkolnego za 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia.

Świadczenia urlopowe dla nauczycieli w 2011 r. >>

Alternatywnym rozwiązaniem jest przeniesienie nauczyciela w stan nieczynny na jego wniosek. Nie dotyczy to jednak przypadku, gdy dochodzi do likwidacji szkoły.

PRZYKŁAD

Nauczyciel kontraktowy zatrudniony w gimnazjum otrzymał 23 maja 2011 r. wypowiedzenie stosunku pracy w związku z częściową likwidacją szkoły. Umowa rozwiąże się 31 sierpnia 2011 r. Jednak nauczyciel złożył wniosek w terminie 30 dni od otrzymania wypowiedzenia o przeniesienie go w stan nieczynny. W tym przypadku dyrektor szkoły przenosi nauczyciela w stan nieczynny, który trwa maksymalnie 6 miesięcy. W tym okresie nauczyciel będzie otrzymywał wynagrodzenie zasadnicze oraz będzie miał prawo do innych świadczeń pracowniczych, np. dodatków socjalnych.

Zarówno przy likwidacji całkowitej, jak i częściowej nauczycielowi można skrócić okres wypowiedzenia do 1 miesiąca (art. 20 ust. 5 Karty Nauczyciela). Wówczas za pozostałą część wypowiedzenia otrzymuje on odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia liczonego jak za okres urlopu wypoczynkowego. Okres ten wlicza się do okresu zatrudnienia, jeżeli nauczyciel w tym czasie nie pracował.


Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem mianowanym

Stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania ulega rozwiązaniu:

  • na wniosek nauczyciela,
  • w razie czasowej niezdolności nauczyciela do pracy spowodowanej chorobą, jeżeli okres tej niezdolności przekracza 182 dni, przy czym do okresu niezdolności do pracy wlicza się również przypadające w tym okresie przerwy obejmujące dni, w których w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie odbywają się zajęcia; w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres nieobecności w pracy może być przedłużony o kolejne 12 miesięcy, jeśli nauczyciel uzyska prawo do świadczenia rehabilitacyjnego, o którym mowa w przepisach dotyczących świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, lub zostanie mu udzielony urlop dla poratowania zdrowia,
  • w razie orzeczenia przez lekarza przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy,
  • w razie ukończenia przez nauczyciela 65 lat życia; jeżeli z ukończeniem 65 lat życia nauczyciel nie nabył prawa do emerytury, dyrektor szkoły przedłuża okres zatrudnienia, nie dłużej jednak niż o 2 lata od ukończenia przez nauczyciela 65 lat życia,
  • w razie uzyskania negatywnej oceny pracy,
  • w razie cofnięcia skierowania do nauczania religii w szkole na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania z ww. przyczyn następuje odpowiednio:

  • z końcem roku szkolnego, po uprzednim złożeniu przez nauczyciela 3-miesięcznego wypowiedzenia;
  • z końcem miesiąca, w którym upływa okres czasowej niezdolności nauczyciela do pracy;
  • z końcem miesiąca, w którym dyrektor szkoły otrzymał ostateczne orzeczenie lekarskie o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy;
  • z końcem roku szkolnego, w którym nauczyciel ukończył 65 lat życia, po uprzednim 3-miesięcznym wypowiedzeniu;
  • z końcem miesiąca, w którym upływa 3-miesięczne wypowiedzenie, licząc od otrzymania przez nauczyciela negatywnej oceny pracy;
  • z końcem tego miesiąca, w którym nastąpiło cofnięcie skierowania do nauczania religii.

Natomiast jeśli chodzi o nauczycieli zatrudnionych na umowy o pracę na czas nieokreślony, do rozwiązania umowy z końcem miesiąca, a nie z końcem roku szkolnego, z ww. przyczyn dojdzie tylko wówczas, gdy:

  • dyrektor szkoły otrzyma ostateczne orzeczenie lekarskie o niezdolności nauczyciela do wykonywania pracy,
  • nauczyciel otrzyma negatywną ocenę pracy,
  • zostanie cofnięte skierowanie nauczyciela do nauczania religii.

Również w przypadku nauczycieli mianowanych rozwiązanie stosunku pracy z końcem roku szkolnego nie dotyczy nauczycieli zatrudnionych w placówkach nieferyjnych (art. 23 ust. 3 Karty Nauczyciela).


Odprawa pieniężna

Po rozwiązaniu stosunku pracy z przyczyn niezawinionych przez nauczycieli pracodawca wypłaca nauczycielom odprawy, których wysokość uzależniona jest od podstawy nawiązania stosunku pracy. Nauczycielom zatrudnionym na podstawie mianowania przysługuje odprawa w wysokości 6-miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Natomiast zatrudnionym na podstawie umowy o pracę odprawa przysługuje w wysokości określonej w ustawie o zwolnieniach grupowych.

Nauczyciele zatrudnieni u danego pracodawcy:

  • krócej niż 2 lata otrzymają odprawę w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia,
  • od 2 do 8 lat otrzymają odprawę w wysokości 2-miesięcznego wynagrodzenia,
  • ponad 8 lat otrzymają odprawę w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia.

W tym przypadku odprawę liczy się jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.

Jakie uprawnienia przysługują nauczycielom podnoszącym kwalifikacje >>

Karta Nauczyciela, jak również ustawa o zwolnieniach grupowych nie zawierają uregulowań, które ograniczałyby prawo nauczyciela mianowanego i kontraktowego do odprawy w sytuacji, gdy nauczyciel zwalniany z przyczyn leżących po stronie pracodawcy wystąpi z wnioskiem o przejście na emeryturę. Wówczas nauczyciel otrzyma dwie odprawy – emerytalną oraz z tytułu zwolnienia z pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Stan nieczynny

W stan nieczynny może być przeniesiony zarówno nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania, jak i kontraktowy, ale tylko wtedy, gdy jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin. Nauczyciel może być przeniesiony w stan nieczynny na swój wniosek, który składa po otrzymaniu wypowiedzenia stosunku pracy. Wniosek ten pracownik powinien złożyć w terminie do 30 dni od dnia doręczenia mu wypowiedzenia. Złożenie wniosku w tym terminie powoduje, że wypowiedzenie wręczone nauczycielowi jest bezskuteczne (art. 20 ust. 5c Karty Nauczyciela).

Okres stanu nieczynnego trwa maksymalnie 6 miesięcy, po upływie którego stosunek pracy wygasa. W tym czasie nauczyciel nie świadczy pracy i otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze, a także przysługują mu wszystkie świadczenia pracownicze, takie jak np. świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych czy świadczenie urlopowe. Dyrektor szkoły ma obowiązek przywrócić do pracy nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym w razie powstania możliwości ponownego podjęcia przez tego nauczyciela pracy w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony lub na okres, na który została zawarta umowa w tej szkole na tym samym lub innym stanowisku pod warunkiem, że nauczyciel ten posiada wymagane kwalifikacje. Odmowa podjęcia pracy przez nauczyciela powoduje, że stosunek pracy wygasa z dniem odmowy.

Podstawa prawna:

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

Pracodawca nie dokonał wpłat do PPK w terminie? Pracownik może żądać odszkodowania i odsetek!

Wpłaty na PPK - co jeśli pracodawca nie dokonał ich w terminie? Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK nawet na prośbę uczestnika PPK. Musi mu jednak zrekompensować spowodowaną przez siebie szkodę. Chyba, że za nieprzekazanie wpłat do PPK odpowiedzialność ponosi sam uczestnik.

REKLAMA

50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Sytuacja jest stabilna, pewna i optymistyczna – zapewnia minister pracy

Na ostatnim posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o 50 mln zł z Funduszu Pracy dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Szefowa MRPiPS przedstawiła także informacje o inicjatywach i działaniach podległego jej ministerstwa.

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn - zmiany w kodeksie pracy do 2026 r.

Koniec z luką płacową ze względu na płeć. Do 7 czerwca 2026 r. w Kodeksie Pracy zajdą nie małe zmiany! Już niespełna rok temu uchwalono w UE akt prawny na który czekało miliony kobiet. Mowa o dyrektywie w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości. Jednak co z tym faktem zrobiła Polska? Póki co nie wiele. Co więcej już podczas rozmowy rekrutacyjnej czy w ofercie pracy trzeba będzie określić wynagrodzenie - wreszcie będzie więc jawność i przejrzystość zarobków. Czas nagli, ponieważ państwa członkowskie zobowiązane są wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 7 czerwca 2026 r. Mamy więc 2 lata na tą rewolucyjną zmianę na ryku pracy.

Zasiłek z ZUS z powodu otyłości - to możliwe!

Otyłość to choroba przewlekła. W niektórych przypadkach otyłość może być wręcz uznana za niepełnosprawność. W związku z tym ZUS, biegli i sąd pracy mogą uznać, że z powodu otyłości przysługuje zasiłek chorobowy czy renta - ponieważ osoba otyła nie jest zdolna do świadczenia pracy. Problem otyłości w Polsce jest ogromny - choruje na nią około 9 mln osób!

Czy można mieć dwie umowy o pracę?

Wiele osób zastanawia się, czy może pracować na podstawie dwóch umów o pracę. O ile, prostą wydaje się odpowiedź na pytanie o dwie umowy na pół etatu, o tyle wątpliwości mogą powstawać przy umowach w wyższym wymiarze czasu pracy. Czy dwie umowy o pracę na pełny etat są możliwe?

REKLAMA

300000 zł dofinansowania z ZUS na poprawę warunków bhp. Wpłynęło ponad 5000 wniosków

W konkursie ZUS na projekty dotyczące poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy można zdobyć dofinansowanie w wysokości 300000 zł. Wpłynęło ponad 5000 wniosków.

Będzie waloryzacja o 15 proc. Czy dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wzrośnie do 4140 zł?

PFRON wypłaca comiesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Za pośrednictwem Rady Dialogu Społecznego pracodawcy starają się o zwiększenie tego dofinansowania. Na ostatnim posiedzeniu Rady ogłoszono, że na ten cel udało się wygospodarować 770 mln zł na rok 2024 i kolejny.

REKLAMA