REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Skrobisz-Kaczmarek

REKLAMA

Dyrektorzy placówek feryjnych mogą do końca maja br. dokonać wypowiedzeń nauczycielom mianowanym oraz zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Umowy o pracę takich nauczycieli powinny bowiem rozwiązać się z końcem roku szkolnego.

Nauczyciele, tak jak i inni pracownicy, mają możliwość rozwiązania stosunku pracy za porozumieniem stron (art. 23 ust. 4 pkt 1 i art. 27 ust. 3 Karty Nauczyciela). Jeżeli natomiast strony nie dojdą do porozumienia, rozwiązanie umowy o pracę może nastąpić za wypowiedzeniem.

REKLAMA

Autopromocja

Jak zmienić warunki pracy nauczyciela >>

Podstawową zasadą jest, że stosunek pracy z nauczycielem ulega rozwiązaniu z końcem roku szkolnego za 3-miesięcznym wypowiedzeniem, z wyjątkiem sytuacji przewidzianych w Karcie Nauczyciela (np. w przypadku otrzymania przez nauczyciela negatywnej oceny pracy).

WAŻNE!

Stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania i z nauczycielem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony z zasady ulega rozwiązaniu za 3-miesięcznym wypowiedzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypowiedzenie stosunku pracy nauczyciela zatrudnionego w szkole, w której organizacji są przewidziane ferie szkolne, musi być zatem złożone do 31 maja. Wówczas umowa rozwiąże się 31 sierpnia, tj. z końcem roku szkolnego. Warunek rozwiązania umowy o pracę z końcem roku szkolnego nie dotyczy nauczycieli:

  • szkół, których organizacja pracy nie przewiduje ferii szkolnych,
  • placówek kształcenia ustawicznego oraz
  • szkół, w których zakończenie cyklu kształcenia następuje w trakcie roku szkolnego.

W tych placówkach umowa rozwiąże się po upływie okresu wypowiedzenia i może to nastąpić w trakcie roku szkolnego.

Dyrektor szkoły o zamiarze wypowiedzenia umowy nauczycielowi ma obowiązek zawiadomić reprezentującą go zakładową (międzyzakładową) organizację związkową. Organizacja ta w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia może zgłosić na piśmie dyrektorowi szkoły umotywowane zastrzeżenia. Niezajęcie stanowiska przez związek nie ma wpływu na prawo dyrektora do zwolnienia nauczyciela. Natomiast negatywna opinia związków dotycząca zwolnienia nauczyciela nie jest wiążąca dla dyrektora szkoły. Po rozpatrzeniu przedstawionego stanowiska organizacji związkowej dyrektor podejmuje decyzję w sprawie wypowiedzenia umowy o pracę.

Zmiany organizacyjne

W przypadku całkowitej lub częściowej likwidacji szkoły albo zmian organizacyjnych uniemożliwiających dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć dyrektor rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy z końcem roku szkolnego za 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia.

Świadczenia urlopowe dla nauczycieli w 2011 r. >>

Alternatywnym rozwiązaniem jest przeniesienie nauczyciela w stan nieczynny na jego wniosek. Nie dotyczy to jednak przypadku, gdy dochodzi do likwidacji szkoły.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Nauczyciel kontraktowy zatrudniony w gimnazjum otrzymał 23 maja 2011 r. wypowiedzenie stosunku pracy w związku z częściową likwidacją szkoły. Umowa rozwiąże się 31 sierpnia 2011 r. Jednak nauczyciel złożył wniosek w terminie 30 dni od otrzymania wypowiedzenia o przeniesienie go w stan nieczynny. W tym przypadku dyrektor szkoły przenosi nauczyciela w stan nieczynny, który trwa maksymalnie 6 miesięcy. W tym okresie nauczyciel będzie otrzymywał wynagrodzenie zasadnicze oraz będzie miał prawo do innych świadczeń pracowniczych, np. dodatków socjalnych.

Zarówno przy likwidacji całkowitej, jak i częściowej nauczycielowi można skrócić okres wypowiedzenia do 1 miesiąca (art. 20 ust. 5 Karty Nauczyciela). Wówczas za pozostałą część wypowiedzenia otrzymuje on odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia liczonego jak za okres urlopu wypoczynkowego. Okres ten wlicza się do okresu zatrudnienia, jeżeli nauczyciel w tym czasie nie pracował.


Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem mianowanym

Stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania ulega rozwiązaniu:

  • na wniosek nauczyciela,
  • w razie czasowej niezdolności nauczyciela do pracy spowodowanej chorobą, jeżeli okres tej niezdolności przekracza 182 dni, przy czym do okresu niezdolności do pracy wlicza się również przypadające w tym okresie przerwy obejmujące dni, w których w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie odbywają się zajęcia; w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres nieobecności w pracy może być przedłużony o kolejne 12 miesięcy, jeśli nauczyciel uzyska prawo do świadczenia rehabilitacyjnego, o którym mowa w przepisach dotyczących świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, lub zostanie mu udzielony urlop dla poratowania zdrowia,
  • w razie orzeczenia przez lekarza przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy,
  • w razie ukończenia przez nauczyciela 65 lat życia; jeżeli z ukończeniem 65 lat życia nauczyciel nie nabył prawa do emerytury, dyrektor szkoły przedłuża okres zatrudnienia, nie dłużej jednak niż o 2 lata od ukończenia przez nauczyciela 65 lat życia,
  • w razie uzyskania negatywnej oceny pracy,
  • w razie cofnięcia skierowania do nauczania religii w szkole na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania z ww. przyczyn następuje odpowiednio:

  • z końcem roku szkolnego, po uprzednim złożeniu przez nauczyciela 3-miesięcznego wypowiedzenia;
  • z końcem miesiąca, w którym upływa okres czasowej niezdolności nauczyciela do pracy;
  • z końcem miesiąca, w którym dyrektor szkoły otrzymał ostateczne orzeczenie lekarskie o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy;
  • z końcem roku szkolnego, w którym nauczyciel ukończył 65 lat życia, po uprzednim 3-miesięcznym wypowiedzeniu;
  • z końcem miesiąca, w którym upływa 3-miesięczne wypowiedzenie, licząc od otrzymania przez nauczyciela negatywnej oceny pracy;
  • z końcem tego miesiąca, w którym nastąpiło cofnięcie skierowania do nauczania religii.

Natomiast jeśli chodzi o nauczycieli zatrudnionych na umowy o pracę na czas nieokreślony, do rozwiązania umowy z końcem miesiąca, a nie z końcem roku szkolnego, z ww. przyczyn dojdzie tylko wówczas, gdy:

  • dyrektor szkoły otrzyma ostateczne orzeczenie lekarskie o niezdolności nauczyciela do wykonywania pracy,
  • nauczyciel otrzyma negatywną ocenę pracy,
  • zostanie cofnięte skierowanie nauczyciela do nauczania religii.

Również w przypadku nauczycieli mianowanych rozwiązanie stosunku pracy z końcem roku szkolnego nie dotyczy nauczycieli zatrudnionych w placówkach nieferyjnych (art. 23 ust. 3 Karty Nauczyciela).


Odprawa pieniężna

Po rozwiązaniu stosunku pracy z przyczyn niezawinionych przez nauczycieli pracodawca wypłaca nauczycielom odprawy, których wysokość uzależniona jest od podstawy nawiązania stosunku pracy. Nauczycielom zatrudnionym na podstawie mianowania przysługuje odprawa w wysokości 6-miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Natomiast zatrudnionym na podstawie umowy o pracę odprawa przysługuje w wysokości określonej w ustawie o zwolnieniach grupowych.

Nauczyciele zatrudnieni u danego pracodawcy:

  • krócej niż 2 lata otrzymają odprawę w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia,
  • od 2 do 8 lat otrzymają odprawę w wysokości 2-miesięcznego wynagrodzenia,
  • ponad 8 lat otrzymają odprawę w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia.

W tym przypadku odprawę liczy się jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.

Jakie uprawnienia przysługują nauczycielom podnoszącym kwalifikacje >>

Karta Nauczyciela, jak również ustawa o zwolnieniach grupowych nie zawierają uregulowań, które ograniczałyby prawo nauczyciela mianowanego i kontraktowego do odprawy w sytuacji, gdy nauczyciel zwalniany z przyczyn leżących po stronie pracodawcy wystąpi z wnioskiem o przejście na emeryturę. Wówczas nauczyciel otrzyma dwie odprawy – emerytalną oraz z tytułu zwolnienia z pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Stan nieczynny

REKLAMA

W stan nieczynny może być przeniesiony zarówno nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania, jak i kontraktowy, ale tylko wtedy, gdy jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin. Nauczyciel może być przeniesiony w stan nieczynny na swój wniosek, który składa po otrzymaniu wypowiedzenia stosunku pracy. Wniosek ten pracownik powinien złożyć w terminie do 30 dni od dnia doręczenia mu wypowiedzenia. Złożenie wniosku w tym terminie powoduje, że wypowiedzenie wręczone nauczycielowi jest bezskuteczne (art. 20 ust. 5c Karty Nauczyciela).

Okres stanu nieczynnego trwa maksymalnie 6 miesięcy, po upływie którego stosunek pracy wygasa. W tym czasie nauczyciel nie świadczy pracy i otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze, a także przysługują mu wszystkie świadczenia pracownicze, takie jak np. świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych czy świadczenie urlopowe. Dyrektor szkoły ma obowiązek przywrócić do pracy nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym w razie powstania możliwości ponownego podjęcia przez tego nauczyciela pracy w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony lub na okres, na który została zawarta umowa w tej szkole na tym samym lub innym stanowisku pod warunkiem, że nauczyciel ten posiada wymagane kwalifikacje. Odmowa podjęcia pracy przez nauczyciela powoduje, że stosunek pracy wygasa z dniem odmowy.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy będą zmiany dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Osoby niepełnosprawne ruchowo w stopniu umiarkowanym czują się dyskryminowane. Z tego powodu do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowano kilka ważnych pytań. Wątpliwości na temat ewentualnych zmian w obowiązujących przepisach rozwiewa Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.

Czas pracy kadry zarządzającej (kierownicy, dyrektorzy i inni). Czy wszyscy menadżerowie nie mają prawa do nadgodzin? Co wynika z kodeksu pracy i orzecznictwa?

Czas pracy kadry zarządzającej w Polsce podlega szczególnym regulacjom prawnym, które różnią się od zasad obowiązujących pracowników wykonujących zadania operacyjne. Przepisy kodeksu pracy wskazują możliwość wyłączenia menadżerów pełniących funkcje kierownicze z norm dotyczących limitów czasu pracy i rozliczania nadgodzin. W praktyce pojawiają się liczne pytania, jak te zasady stosować, a orzecznictwo sądowe dostarcza cennych wskazówek.

Od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie w mocy, po nowemu zarabiają do 23 000 zł a dodatki do 3 400 zł

W wielu tekstach skupiamy się na podwyżkach dla pracowników samorządowych, dla pracowników w budżetówce, w tym nauczycieli, policjantów czy w służbie zdrowia, a warto też pamiętać o innych grupach zawodowych, może bardziej niszowych, ale jednak istniejących od dawna na polskim rynku pracy. Już od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie jest w mocy i po nowemu pracownicy zarabiają do 23 000 zł a dodatki do wynagrodzenia to nawet do 3 400 zł. Dla wielu takie stawki to tylko marzenie.

Niedoszacowane ryzyko w branży budowlanej. Blisko 3,5 tys. wypadków w 2024 r.

W branży budowlanej co roku dochodzi do tysięcy wypadków – w 2024 r. odnotowano 3442 zdarzenia, 78 osób zginęło, a 57 zostało ciężko rannych (dane GUS). Choć główną przyczyną jest błąd ludzki, finansową odpowiedzialność ponoszą pracodawcy. Dzięki rozszerzonej polisie OC możliwe jest przeniesienie roszczeń na ubezpieczyciela, jednak pośrednicy ubezpieczeniowi ostrzegają: firmy często zaniżają sumy gwarancyjne i bagatelizują ryzyko.

REKLAMA

Wakacyjna praca nastolatków 2025 [Co mówią przepisy i na co muszą uważać rodzice oraz pracodawcy]

Sezon letni to czas, gdy młodzież chętnie podejmuje się pierwszych zawodowych wyzwań. Jednak zanim nastolatek trafi do pracy w gastronomii, biurze czy przy zbiorach owoców, warto upewnić się, że jego zatrudnienie jest zgodne z prawem. Eksperci Job Impulse przypominają, że przepisy jasno określają, kto, kiedy i w jakich warunkach może pracować w czasie wakacji.

Dodatkowa praca: co teraz motywuje do szukania drugiego etatu lub innej możliwości dorobienia

Powody podejmowania dodatkowej pracy nie zawsze mają wymiar dochodowy. Owszem, najwięcej osób szuka pracy na drugi etat, bo nie wystarcza im pieniędzy na utrzymanie. Jednak wśród motywów znajdują się zgoła inne, na przykład chęć zdobycia dodatkowych doświadczeń zawodowych.

Pracujesz na własnym laptopie? Co to oznacza dla ciebie i dla twojego pracodawcy

Jeszcze kilka lat temu strategia Bring Your Own Device - BYOD, polegająca na tym, że pracownik wykonuje swoje zadania na prywatnym komputerze, laptopie lub telefonie, była postrzegana jako nowoczesne podejście do organizacji pracy. Cyberzagrożenia w ostatnim czasie zasadniczo zmieniają tę optykę.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

REKLAMA

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

REKLAMA