REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Skrobisz-Kaczmarek

REKLAMA

Dyrektorzy placówek feryjnych mogą do końca maja br. dokonać wypowiedzeń nauczycielom mianowanym oraz zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Umowy o pracę takich nauczycieli powinny bowiem rozwiązać się z końcem roku szkolnego.

Nauczyciele, tak jak i inni pracownicy, mają możliwość rozwiązania stosunku pracy za porozumieniem stron (art. 23 ust. 4 pkt 1 i art. 27 ust. 3 Karty Nauczyciela). Jeżeli natomiast strony nie dojdą do porozumienia, rozwiązanie umowy o pracę może nastąpić za wypowiedzeniem.

REKLAMA

Jak zmienić warunki pracy nauczyciela >>

Podstawową zasadą jest, że stosunek pracy z nauczycielem ulega rozwiązaniu z końcem roku szkolnego za 3-miesięcznym wypowiedzeniem, z wyjątkiem sytuacji przewidzianych w Karcie Nauczyciela (np. w przypadku otrzymania przez nauczyciela negatywnej oceny pracy).

WAŻNE!

Stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania i z nauczycielem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony z zasady ulega rozwiązaniu za 3-miesięcznym wypowiedzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypowiedzenie stosunku pracy nauczyciela zatrudnionego w szkole, w której organizacji są przewidziane ferie szkolne, musi być zatem złożone do 31 maja. Wówczas umowa rozwiąże się 31 sierpnia, tj. z końcem roku szkolnego. Warunek rozwiązania umowy o pracę z końcem roku szkolnego nie dotyczy nauczycieli:

  • szkół, których organizacja pracy nie przewiduje ferii szkolnych,
  • placówek kształcenia ustawicznego oraz
  • szkół, w których zakończenie cyklu kształcenia następuje w trakcie roku szkolnego.

W tych placówkach umowa rozwiąże się po upływie okresu wypowiedzenia i może to nastąpić w trakcie roku szkolnego.

Dyrektor szkoły o zamiarze wypowiedzenia umowy nauczycielowi ma obowiązek zawiadomić reprezentującą go zakładową (międzyzakładową) organizację związkową. Organizacja ta w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia może zgłosić na piśmie dyrektorowi szkoły umotywowane zastrzeżenia. Niezajęcie stanowiska przez związek nie ma wpływu na prawo dyrektora do zwolnienia nauczyciela. Natomiast negatywna opinia związków dotycząca zwolnienia nauczyciela nie jest wiążąca dla dyrektora szkoły. Po rozpatrzeniu przedstawionego stanowiska organizacji związkowej dyrektor podejmuje decyzję w sprawie wypowiedzenia umowy o pracę.

Zmiany organizacyjne

W przypadku całkowitej lub częściowej likwidacji szkoły albo zmian organizacyjnych uniemożliwiających dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć dyrektor rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy z końcem roku szkolnego za 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia.

Świadczenia urlopowe dla nauczycieli w 2011 r. >>

Alternatywnym rozwiązaniem jest przeniesienie nauczyciela w stan nieczynny na jego wniosek. Nie dotyczy to jednak przypadku, gdy dochodzi do likwidacji szkoły.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Nauczyciel kontraktowy zatrudniony w gimnazjum otrzymał 23 maja 2011 r. wypowiedzenie stosunku pracy w związku z częściową likwidacją szkoły. Umowa rozwiąże się 31 sierpnia 2011 r. Jednak nauczyciel złożył wniosek w terminie 30 dni od otrzymania wypowiedzenia o przeniesienie go w stan nieczynny. W tym przypadku dyrektor szkoły przenosi nauczyciela w stan nieczynny, który trwa maksymalnie 6 miesięcy. W tym okresie nauczyciel będzie otrzymywał wynagrodzenie zasadnicze oraz będzie miał prawo do innych świadczeń pracowniczych, np. dodatków socjalnych.

Zarówno przy likwidacji całkowitej, jak i częściowej nauczycielowi można skrócić okres wypowiedzenia do 1 miesiąca (art. 20 ust. 5 Karty Nauczyciela). Wówczas za pozostałą część wypowiedzenia otrzymuje on odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia liczonego jak za okres urlopu wypoczynkowego. Okres ten wlicza się do okresu zatrudnienia, jeżeli nauczyciel w tym czasie nie pracował.


Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem mianowanym

Stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania ulega rozwiązaniu:

  • na wniosek nauczyciela,
  • w razie czasowej niezdolności nauczyciela do pracy spowodowanej chorobą, jeżeli okres tej niezdolności przekracza 182 dni, przy czym do okresu niezdolności do pracy wlicza się również przypadające w tym okresie przerwy obejmujące dni, w których w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie odbywają się zajęcia; w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres nieobecności w pracy może być przedłużony o kolejne 12 miesięcy, jeśli nauczyciel uzyska prawo do świadczenia rehabilitacyjnego, o którym mowa w przepisach dotyczących świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, lub zostanie mu udzielony urlop dla poratowania zdrowia,
  • w razie orzeczenia przez lekarza przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy,
  • w razie ukończenia przez nauczyciela 65 lat życia; jeżeli z ukończeniem 65 lat życia nauczyciel nie nabył prawa do emerytury, dyrektor szkoły przedłuża okres zatrudnienia, nie dłużej jednak niż o 2 lata od ukończenia przez nauczyciela 65 lat życia,
  • w razie uzyskania negatywnej oceny pracy,
  • w razie cofnięcia skierowania do nauczania religii w szkole na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania z ww. przyczyn następuje odpowiednio:

  • z końcem roku szkolnego, po uprzednim złożeniu przez nauczyciela 3-miesięcznego wypowiedzenia;
  • z końcem miesiąca, w którym upływa okres czasowej niezdolności nauczyciela do pracy;
  • z końcem miesiąca, w którym dyrektor szkoły otrzymał ostateczne orzeczenie lekarskie o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy;
  • z końcem roku szkolnego, w którym nauczyciel ukończył 65 lat życia, po uprzednim 3-miesięcznym wypowiedzeniu;
  • z końcem miesiąca, w którym upływa 3-miesięczne wypowiedzenie, licząc od otrzymania przez nauczyciela negatywnej oceny pracy;
  • z końcem tego miesiąca, w którym nastąpiło cofnięcie skierowania do nauczania religii.

Natomiast jeśli chodzi o nauczycieli zatrudnionych na umowy o pracę na czas nieokreślony, do rozwiązania umowy z końcem miesiąca, a nie z końcem roku szkolnego, z ww. przyczyn dojdzie tylko wówczas, gdy:

  • dyrektor szkoły otrzyma ostateczne orzeczenie lekarskie o niezdolności nauczyciela do wykonywania pracy,
  • nauczyciel otrzyma negatywną ocenę pracy,
  • zostanie cofnięte skierowanie nauczyciela do nauczania religii.

Również w przypadku nauczycieli mianowanych rozwiązanie stosunku pracy z końcem roku szkolnego nie dotyczy nauczycieli zatrudnionych w placówkach nieferyjnych (art. 23 ust. 3 Karty Nauczyciela).


Odprawa pieniężna

Po rozwiązaniu stosunku pracy z przyczyn niezawinionych przez nauczycieli pracodawca wypłaca nauczycielom odprawy, których wysokość uzależniona jest od podstawy nawiązania stosunku pracy. Nauczycielom zatrudnionym na podstawie mianowania przysługuje odprawa w wysokości 6-miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Natomiast zatrudnionym na podstawie umowy o pracę odprawa przysługuje w wysokości określonej w ustawie o zwolnieniach grupowych.

Nauczyciele zatrudnieni u danego pracodawcy:

  • krócej niż 2 lata otrzymają odprawę w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia,
  • od 2 do 8 lat otrzymają odprawę w wysokości 2-miesięcznego wynagrodzenia,
  • ponad 8 lat otrzymają odprawę w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia.

W tym przypadku odprawę liczy się jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.

Jakie uprawnienia przysługują nauczycielom podnoszącym kwalifikacje >>

Karta Nauczyciela, jak również ustawa o zwolnieniach grupowych nie zawierają uregulowań, które ograniczałyby prawo nauczyciela mianowanego i kontraktowego do odprawy w sytuacji, gdy nauczyciel zwalniany z przyczyn leżących po stronie pracodawcy wystąpi z wnioskiem o przejście na emeryturę. Wówczas nauczyciel otrzyma dwie odprawy – emerytalną oraz z tytułu zwolnienia z pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Stan nieczynny

REKLAMA

W stan nieczynny może być przeniesiony zarówno nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania, jak i kontraktowy, ale tylko wtedy, gdy jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin. Nauczyciel może być przeniesiony w stan nieczynny na swój wniosek, który składa po otrzymaniu wypowiedzenia stosunku pracy. Wniosek ten pracownik powinien złożyć w terminie do 30 dni od dnia doręczenia mu wypowiedzenia. Złożenie wniosku w tym terminie powoduje, że wypowiedzenie wręczone nauczycielowi jest bezskuteczne (art. 20 ust. 5c Karty Nauczyciela).

Okres stanu nieczynnego trwa maksymalnie 6 miesięcy, po upływie którego stosunek pracy wygasa. W tym czasie nauczyciel nie świadczy pracy i otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze, a także przysługują mu wszystkie świadczenia pracownicze, takie jak np. świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych czy świadczenie urlopowe. Dyrektor szkoły ma obowiązek przywrócić do pracy nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym w razie powstania możliwości ponownego podjęcia przez tego nauczyciela pracy w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony lub na okres, na który została zawarta umowa w tej szkole na tym samym lub innym stanowisku pod warunkiem, że nauczyciel ten posiada wymagane kwalifikacje. Odmowa podjęcia pracy przez nauczyciela powoduje, że stosunek pracy wygasa z dniem odmowy.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Zmiany w Kodeksie pracy od 2026 roku. Dochodzą nowe obowiązki pracodawców

W Dzienniku Ustaw pojawiła się ustawa zmieniająca Kodeks pracy. Jej przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to nowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy?

Lipiec 2025. Kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz lipca 2025 do druku z miejscem na notatki. Lipiec 2025 roku zawiera 8 dni wolnych od pracy. Jakie są ważne dni lipca? Wydrukuj i dopisz swoje notatki na ten miesiąc.

Wynagrodzenie lekarza rezydenta 2025. Podwyżka już od lipca

Nowe, wyższe wynagrodzenie lekarza rezydenta w 2025 roku zapewnia rozporządzenie Ministra Zdrowia. Podwyżka wchodzi w życie już od 1 lipca. Ile zarabia lekarz i lekarz dentysta odbywający specjalizację w ramach rezydentury?

REKLAMA

Oferta pracy bez kluczowych informacji powoduje rezygnację z aplikowania. Dlaczego firmy nie podają ważnych elementów oferty

Aż 36% kandydatów rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, w której brakuje kluczowych informacji, takich jak wynagrodzenie czy wskazanie konkretnej liczby dni przy pracy hybrydowej. Dlaczego pracodawcy nie zamieszczają w ofertach pracy najważniejszych elementów? Jaki wniosek dla pracodawców wynika z poniższych danych?

Do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może pracować w wakacje? [Przepisy prawne]

Prawo przewiduje do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może legalnie pracować w wakacje? Praca przy zbieraniu truskawek, innych owoców czy pomaganie w gastronomii to popularne sposoby na zarobek młodych Polek i Polaków. Czy zawsze przepisy prawne na to pozwalają?

Duże zmiany na rynku pracy od 1 czerwca 2025 r. dla bezrobotnych i pracodawców: zasiłek dla bezrobotnych, stypendium stażowe, bon na zasiedlenie

Zmiany na polskim rynku pracy od 1 czerwca 2025 r. dotyczące działalności urzędów pracy wprowadza ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Jest to zupełnie nowy akt prawny, który zamienia obowiązującą dotychczas (przez ponad 20 lat) ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Co się zmienia? Jest wiele nowości, które zadowolą osoby korzystające z usług urzędów pracy, m.in. w zasiłku dla bezrobotnych, stypendium stażowym i bonie na zasiedlenie. Oto najważniejsze z nich.

Jawność wynagrodzeń w Polsce staje się faktem: opublikowana ustawa nakładana na pracodawców nowe obowiązki: jakie i od kiedy

23 czerwca opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę, która wprowadza m.in. obowiązek podawania osobie ubiegającej się o zatrudnienie, w czasie rekrutacji i z wyprzedzeniem, informacji o proponowanym wynagrodzeniu. 62,3% firm uważa potencjalne napięcia i konflikty w zespole za najważniejsze wyzwanie związane z ujawnianiem wysokości płac.

REKLAMA

Pracownicy najczęściej zmieniają miejsce zatrudnienia z powodu niesatysfakcjonującego wynagrodzenia. Jakie oferty pracy przyciągają uwagę, a jakie poszukujący nowego miejsca pomijają

Pomimo wciąż niejednoznacznej sytuacji na rynku pracy, wielu profesjonalistów deklaruje otwartość na atrakcyjne propozycje zawodowe. Zarówno po stronie firm, jak i kandydatów dominuje jednak ostrożność. 36 proc. kandydatów zazwyczaj rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, jeśli brakuje w niej ważnych informacji.

Przeciętne wynagrodzenie [MAJ 2025]

GUS podał przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w maju 2025 roku. To kwota brutto. Ile wynosi przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw w maju tego roku? Czy wzrosło w porównaniu z poprzednim rokiem? Komentarz ekonomisty.

REKLAMA