REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy pracowników samorządowych

Joanna Skrobisz

REKLAMA

Ustawą o pracownikach samorządowych wprowadzono nowe zasady rozliczania czasu pracy tej grupy pracowników. Przyjęte uregulowania znacznie uelastyczniają ich czas pracy.

Ustawa obowiązująca do 31 grudnia 2008 r. o pracownikach samorządowych wskazywała, że czas pracy pracowników samorządowych wynosi 40 godzin na tydzień i 8 godzin na dobę (art. 24 ust. 2 dotychczasowej ustawy o pracownikach samorządowych).

REKLAMA

Autopromocja

Przeciętna tygodniowa norma czasu pracy

Od 1 stycznia 2009 r. po wejściu w życie ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych czas pracy pracowników samorządowych regulują przepisy Kodeksu pracy. Oznacza to, że pracowników samorządowych będzie obowiązywała norma dobowa wynosząca 8 godzin i norma tygodniowa wynosząca przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w 4-miesięcznym okresie rozliczeniowym.

Konsekwencją tej zmiany jest uelastycznienie czasu pracy pracowników samorządowych. Obecnie ustawowa 40-godzinna tygodniowa norma jest normą przeciętną. Oznacza to, że pracownicy samorządowi mogą w niektóre tygodnie pracować ponad 40 godzin przez więcej niż 5 dni w ciągu tygodnia. Natomiast w inne tygodnie krócej niż 40 godzin tygodniowo przy równoczesnym ustaleniu odpowiednio mniejszej liczby dni i godzin pracy, tak aby norma tygodniowa wynosiła przeciętnie 40 godzin na tydzień w okresie rozliczeniowym.

Przykład

Pracownik samorządowy pracował w jednym tygodniu przez 6 dni po 8 godzin. W następnym tygodniu przepracował 3 dni po 8 godzin. W trzecim 6 dni po 8 godzin, w pozostałe tygodnie pracował po 5 dni w wymiarze 8 godzin. Taki rozkład czasu pracy po zmianie przepisów jest prawidłowy. Pracownik bowiem przepracował przeciętnie 40 godzin na tydzień przy zachowaniu 5-dniowego tygodnia pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przed zmianą przepisów pracownicy samorządowi musieli pracować w każdym tygodniu równo 40 godzin, a dniem wolnym zawsze była sobota. Obecnie drugim poza niedzielą dniem wolnym od pracy w tygodniu może być dowolny dzień, np. poniedziałek czy czwartek.

Wystąpienie święta będącego dniem wolnym od pracy w innym dniu niż niedziela powoduje w okresie rozliczeniowym odpowiednie zmniejszenie liczby dni, a tym samym godzin pracy (art. 130 § 2 k.p.). Oznacza to, że w niektórych okresach rozliczeniowych ze względu na święta przypadające w innych dniach niż niedziela zaplanowana liczba dni pracy będzie mniejsza niż przeciętnie 5 dni w tygodniu.

Godziny nadliczbowe

Pracą w godzinach nadliczbowych może być przekroczenie przeciętnej 5-dniowej normy czasu pracy, niezależnie od tego, czy został przekroczony obowiązujący pracownika w danym okresie rozliczeniowym wymiar czasu pracy. Oznacza to, że pracodawca samorządowy, który zatrudniał pracownika w danym okresie rozliczeniowym w wymiarze nieprzekraczającym obowiązującej go tygodniowej normy czasu pracy, ale liczba dni, przez które pracownik ten świadczył pracę, przekroczyła średnio 5 dni w tygodniu, ma obowiązek oddać pracownikowi dzień wolny od pracy (art. 1513 k.p.). W przypadku gdy minął już dany okres rozliczeniowy, należy wypłacić temu pracownikowi wynagrodzenie wraz ze 100% dodatkiem za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 1511 § 2 k.p.).

W nowej ustawie o pracownikach samorządowych uregulowano jedynie problematykę godzin nadliczbowych. Natomiast rozkład czasu pracy powinien określać pracodawca w regulaminie pracy w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszą obsługę obywateli. Obecnie nie ma przeszkód prawnych, aby pracownicy samorządowi wykonywali pracę w równoważnym systemie czasu pracy czy w systemie pracy weekendowej. Pracodawca może wprowadzić na niektórych stanowiskach dla niektórych grup pracowników np. równoważny system czasu pracy (art. 135 k.p.). W równoważnym systemie czasu pracy dopuszczalne jest przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym miesiąca.


Czas wolny za pracę w godzinach nadliczbowych

Jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony, na polecenie przełożonego wykonuje on pracę w godzinach nadliczbowych, w wyjątkowych przypadkach także w porze nocnej oraz w niedziele i święta.

Wymienionych wyżej zasad nie stosuje się do kobiet w ciąży, natomiast gdy pracownik samorządowy sprawuje pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki lub opiekuje się dziećmi w wieku do 8 lat, konieczna jest zgoda tego pracownika. Przed zmianą przepisów pracy w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej oraz w niedziele i święta mogły odmówić jedynie kobiety w ciąży oraz kobiety opiekujące się dziećmi w wieku do 8 lat. Wynikało to bowiem wprost z przepisów. Jeśli chodzi o pracowników-mężczyzn opiekujących się dziećmi do lat 8, istniały wątpliwości, czy przysługiwało im takie uprawnienie.

Pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje według jego wyboru wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas na wniosek pracownika może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.

Zasada udzielania czasu wolnego za pracę w godzinach nadliczbowych dotyczy również pracy w sobotę, która jest dla pracownika samorządowego dniem wolnym wynikającym z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.

Przykład

Pracownik zatrudniony w Wydziale Obsługi Mieszkańców został zobowiązany przez swojego przełożonego do pracy w sobotę, która jest dla niego dniem wolnym wynikającym z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Praca, którą miał wykonać, zajęła mu 3 godziny. Pracownik od 25 maja br. ma zaplanowany urlop wypoczynkowy i w związku z tym wystąpił z wnioskiem o udzielenie mu czasu wolnego za pracę w sobotę w postaci całego dnia - 22 maja 2009 r. Pracodawca zaakceptował udzielenie czasu wolnego, z tym że poinformował zainteresowanego pracownika, iż za pracę w sobotę przysługuje mu czas wolny w wymiarze odpowiadającym godzinom pracy, tj. 3 godziny.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku, gdy pracownik samorządowy na polecenie przełożonego świadczy pracę w godzinach nadliczbowych w niedzielę lub święto. Niedziele i święta są to dni ustawowo wolne od pracy, a ustawa o pracownikach samorządowych rozróżnia pracę w godzinach nadliczbowych przypadającą w niedziele i święta od pracy nadliczbowej w inne dni tygodnia. Z uwagi na to, że w ustawie o pracownikach samorządowych nie zawarto szczególnej regulacji w zakresie pracy w godzinach nadliczbowych przypadających w niedzielę lub święto, będą miały zastosowanie przepisy Kodeksu pracy.

Podstawa prawna:

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA