REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy pracowników samorządowych

Joanna Skrobisz

REKLAMA

Ustawą o pracownikach samorządowych wprowadzono nowe zasady rozliczania czasu pracy tej grupy pracowników. Przyjęte uregulowania znacznie uelastyczniają ich czas pracy.

Ustawa obowiązująca do 31 grudnia 2008 r. o pracownikach samorządowych wskazywała, że czas pracy pracowników samorządowych wynosi 40 godzin na tydzień i 8 godzin na dobę (art. 24 ust. 2 dotychczasowej ustawy o pracownikach samorządowych).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przeciętna tygodniowa norma czasu pracy

Od 1 stycznia 2009 r. po wejściu w życie ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych czas pracy pracowników samorządowych regulują przepisy Kodeksu pracy. Oznacza to, że pracowników samorządowych będzie obowiązywała norma dobowa wynosząca 8 godzin i norma tygodniowa wynosząca przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w 4-miesięcznym okresie rozliczeniowym.

Konsekwencją tej zmiany jest uelastycznienie czasu pracy pracowników samorządowych. Obecnie ustawowa 40-godzinna tygodniowa norma jest normą przeciętną. Oznacza to, że pracownicy samorządowi mogą w niektóre tygodnie pracować ponad 40 godzin przez więcej niż 5 dni w ciągu tygodnia. Natomiast w inne tygodnie krócej niż 40 godzin tygodniowo przy równoczesnym ustaleniu odpowiednio mniejszej liczby dni i godzin pracy, tak aby norma tygodniowa wynosiła przeciętnie 40 godzin na tydzień w okresie rozliczeniowym.

Przykład

REKLAMA

Pracownik samorządowy pracował w jednym tygodniu przez 6 dni po 8 godzin. W następnym tygodniu przepracował 3 dni po 8 godzin. W trzecim 6 dni po 8 godzin, w pozostałe tygodnie pracował po 5 dni w wymiarze 8 godzin. Taki rozkład czasu pracy po zmianie przepisów jest prawidłowy. Pracownik bowiem przepracował przeciętnie 40 godzin na tydzień przy zachowaniu 5-dniowego tygodnia pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed zmianą przepisów pracownicy samorządowi musieli pracować w każdym tygodniu równo 40 godzin, a dniem wolnym zawsze była sobota. Obecnie drugim poza niedzielą dniem wolnym od pracy w tygodniu może być dowolny dzień, np. poniedziałek czy czwartek.

Wystąpienie święta będącego dniem wolnym od pracy w innym dniu niż niedziela powoduje w okresie rozliczeniowym odpowiednie zmniejszenie liczby dni, a tym samym godzin pracy (art. 130 § 2 k.p.). Oznacza to, że w niektórych okresach rozliczeniowych ze względu na święta przypadające w innych dniach niż niedziela zaplanowana liczba dni pracy będzie mniejsza niż przeciętnie 5 dni w tygodniu.

Godziny nadliczbowe

Pracą w godzinach nadliczbowych może być przekroczenie przeciętnej 5-dniowej normy czasu pracy, niezależnie od tego, czy został przekroczony obowiązujący pracownika w danym okresie rozliczeniowym wymiar czasu pracy. Oznacza to, że pracodawca samorządowy, który zatrudniał pracownika w danym okresie rozliczeniowym w wymiarze nieprzekraczającym obowiązującej go tygodniowej normy czasu pracy, ale liczba dni, przez które pracownik ten świadczył pracę, przekroczyła średnio 5 dni w tygodniu, ma obowiązek oddać pracownikowi dzień wolny od pracy (art. 1513 k.p.). W przypadku gdy minął już dany okres rozliczeniowy, należy wypłacić temu pracownikowi wynagrodzenie wraz ze 100% dodatkiem za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 1511 § 2 k.p.).

W nowej ustawie o pracownikach samorządowych uregulowano jedynie problematykę godzin nadliczbowych. Natomiast rozkład czasu pracy powinien określać pracodawca w regulaminie pracy w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszą obsługę obywateli. Obecnie nie ma przeszkód prawnych, aby pracownicy samorządowi wykonywali pracę w równoważnym systemie czasu pracy czy w systemie pracy weekendowej. Pracodawca może wprowadzić na niektórych stanowiskach dla niektórych grup pracowników np. równoważny system czasu pracy (art. 135 k.p.). W równoważnym systemie czasu pracy dopuszczalne jest przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym miesiąca.


Czas wolny za pracę w godzinach nadliczbowych

Jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony, na polecenie przełożonego wykonuje on pracę w godzinach nadliczbowych, w wyjątkowych przypadkach także w porze nocnej oraz w niedziele i święta.

Wymienionych wyżej zasad nie stosuje się do kobiet w ciąży, natomiast gdy pracownik samorządowy sprawuje pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki lub opiekuje się dziećmi w wieku do 8 lat, konieczna jest zgoda tego pracownika. Przed zmianą przepisów pracy w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej oraz w niedziele i święta mogły odmówić jedynie kobiety w ciąży oraz kobiety opiekujące się dziećmi w wieku do 8 lat. Wynikało to bowiem wprost z przepisów. Jeśli chodzi o pracowników-mężczyzn opiekujących się dziećmi do lat 8, istniały wątpliwości, czy przysługiwało im takie uprawnienie.

Pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje według jego wyboru wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas na wniosek pracownika może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.

Zasada udzielania czasu wolnego za pracę w godzinach nadliczbowych dotyczy również pracy w sobotę, która jest dla pracownika samorządowego dniem wolnym wynikającym z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.

Przykład

Pracownik zatrudniony w Wydziale Obsługi Mieszkańców został zobowiązany przez swojego przełożonego do pracy w sobotę, która jest dla niego dniem wolnym wynikającym z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Praca, którą miał wykonać, zajęła mu 3 godziny. Pracownik od 25 maja br. ma zaplanowany urlop wypoczynkowy i w związku z tym wystąpił z wnioskiem o udzielenie mu czasu wolnego za pracę w sobotę w postaci całego dnia - 22 maja 2009 r. Pracodawca zaakceptował udzielenie czasu wolnego, z tym że poinformował zainteresowanego pracownika, iż za pracę w sobotę przysługuje mu czas wolny w wymiarze odpowiadającym godzinom pracy, tj. 3 godziny.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku, gdy pracownik samorządowy na polecenie przełożonego świadczy pracę w godzinach nadliczbowych w niedzielę lub święto. Niedziele i święta są to dni ustawowo wolne od pracy, a ustawa o pracownikach samorządowych rozróżnia pracę w godzinach nadliczbowych przypadającą w niedziele i święta od pracy nadliczbowej w inne dni tygodnia. Z uwagi na to, że w ustawie o pracownikach samorządowych nie zawarto szczególnej regulacji w zakresie pracy w godzinach nadliczbowych przypadających w niedzielę lub święto, będą miały zastosowanie przepisy Kodeksu pracy.

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA