REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozpoczęcie działalności gospodarczej z dotacji UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna M. Świderska

REKLAMA

Rozpoczęcie działalności gospodarczej, zwłaszcza po ostatnich zmianach przepisów jest łatwiejsze. Warto wcześniej zapoznać się z procedurami, aby szybko załatwić wszelkie formalności i otrzymać dotację.

Dotacja unijna nie jest oprocentowana i nie trzeba jej zwracać. O jej udzielenie mogą występować zarówno nowo powstałe przedsiębiorstwa, jak i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

REKLAMA

Krok 1 - wybór nazwy

REKLAMA

Pierwszym krokiem zmierzającym w kierunku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej jest wybór jej nazwy. Należy jednak pamiętać o art. 434 k.c., zgodnie z którym „Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych”. Równolegle należy wybrać przedmiot działalności, który musi być zgodny z Polską Klasyfikacją Działalności (dostępna na stronach Głównego Urzędu Statystycznego - www.stat.gov.pl).

Miejscem, gdzie najpierw należy zarejestrować działalność, jest właściwy ze względu na miejsce zameldowania urząd miasta lub gminy - wydział działalności gospodarczej i zezwoleń.

Na otrzymanym formularzu dokonuje się zgłoszenia o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, w którym podaje się:

  • oznaczenie przedsiębiorcy,
  • miejsce zamieszkania, adres przedsiębiorcy,
  • siedzibę i adres zakładu głównego,
  • oddziały bądź inne stałe miejsca i adresy wykonywania działalności,
  • kod według PKD oraz określenie przedmiotu działalności gospodarczej,
  • datę rozpoczęcia działalności.

Po upływie 14 dni (niekiedy jest to możliwe w krótszym czasie) otrzymuje się zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Po jego otrzymaniu osoba, która złożyła zgłoszenie, staje się przedsiębiorcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 2 - uzyskanie REGON

Kolejnym krokiem jest uzyskanie zaświadczenia o numerze REGON, tj. zaświadczenia z aktualizowanego na bieżąco zbioru informacji o podmiotach gospodarki narodowej, prowadzonego w systemie informatycznym. Przy rejestrowaniu działalności do dokonywania formalności w urzędach i założenia rachunku bankowego potrzebna jest pieczątka firmy.

Na pieczątce należy zamieścić:

  • nazwę firmy,
  • adres firmy,
  • numer REGON,
  • numer NIP.

Krok 3 - konto bankowe

Następnie przedsiębiorca powinien skierować się do banku. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek posiadania odrębnego konta bankowego, na którym gromadzą oraz za pośrednictwem którego wydatkują środki pieniężne przeznaczone na realizację celów wynikających z prowadzonej działalności.

Krok 4 - uzyskanie NIP

Następnie należy skierować się do urzędu skarbowego, gdzie każdy podmiot gospodarczy ma obowiązek wypełnić zgłoszenie identyfikacyjne w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej oraz dopełnić formalności związanych z obowiązkiem podatkowym. W firmach jednoosobowych NIP osobisty jest tożsamy z firmowym.

Krok 5 - zgłoszenie do ZUS

REKLAMA

Ostatnim etapem jest zgłoszenie nie później niż 7 dni po rozpoczęciu działalności w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Należy pamiętać, że osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowym, zdrowotnemu i wypadkowemu.

Od 24 sierpnia 2005 r. obowiązuje zmieniona ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych, co wiąże się z obniżeniem składek ZUS dla przedsiębiorców. Powyższe zwolnienie nie ma jednak zastosowania do osób, które:

  • prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolniczą działalność,
  • wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, dla którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

Krok 6 - ubieganie się o dotacje

Po przebrnięciu procedur rejestrowych można ubiegać się o dotację. Największe szanse na dofinansowanie mają:

  • osoby do 25. roku życia,
  • kobiety (zwłaszcza matki samotnie wychowujące dzieci, kobiety powracające lub wchodzące po raz pierwszy na rynek pracy),
  • osoby starsze - po 45. roku życia,
  • osoby długotrwale bezrobotne (powyżej 12 miesięcy),
  • mieszkańcy obszarów wiejskich,
  • osoby niepełnosprawne.

W większości przypadków sukcesem kończą się starania o dotację tych przedsiębiorców, których prezentowane projekty wynikają z rzeczywistych potrzeb.

Prawidłowe zdefiniowanie planów oraz wynikających z nich potrzeb przedsiębiorstwa jest kluczowym etapem, który powinien rozpoczynać każdy proces pozyskiwania pomocy publicznej. Z punktu widzenia funduszy unijnych na największą pomoc mogą liczyć projekty, dotyczące średnio- i długoterminowych potrzeb przedsiębiorstw.

Działania związane z ubieganiem się o wsparcie powinny rozpoczynać się znacznie wcześniej niż w momencie ogłoszenia terminu składania wniosków o dofinansowanie. Wtedy może być już za późno na odpowiednie przygotowanie planowanego przedsięwzięcia pod kątem wymagań dotyczących wspieranych projektów. Tym samym największe szanse na dotację mają ci przedsiębiorcy, którzy swoje przedsięwzięcia planują z możliwie dużym wyprzedzeniem.

Uruchomione w Polsce programy operacyjne będą obowiązywały do końca 2013 r. W większości budżety działań zostały podzielone proporcjonalnie na wszystkie lata. Tak więc podstawowe zasady i kierunki wsparcia są niezmienne. Modyfikacji mogą ulegać tylko szczegółowe zapisy, dotyczące np. kryteriów oceny. W związku z tym przedsiębiorcy już na wstępnym etapie planowania są w stanie podejść do swoich zamierzeń inwestycyjnych w sposób strategiczny, rozmieszczając je odpowiednio w czasie, zarówno pod kątem potrzeb firmy, jak i dostępności funduszy unijnych.

Programy operacyjne są dokumentami dość ogólnymi, które wskazują główne priorytety i w sposób generalny odwołują się do typów inwestycji. Więcej konkretów wnoszą tzw. szczegółowe opisy priorytetów. Jednak najbardziej szczegółową dokumentacją będzie dokumentacja konkursowa. Powoduje to jednak, że przedsiębiorca, ubiegając się o grant, nie ma do dyspozycji standardowych zasad dla wszystkich funduszy dostępnych w Polsce. Jedyną wspólną cechą wszystkich działań jest konieczność spełnienia przez wnioskodawcę wszystkich kryteriów formalnych oraz tzw. kryteriów merytorycznych obligatoryjnych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Microlearning dla pracowników: przyszłość efektywnych szkoleń i nauki czy krótkotrwała moda?

Microlearning przestaje być ciekawostką w edukacji, a staje się realną pomocą w rozwoju pracowników – szczególnie tam, gdzie liczy się czas, efektywność i elastyczność operacyjna. Według danych International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology (IJARSCT) aż 85% pracowników uznaje krótkie formy nauki za bardziej angażujące, a 75% deklaruje lepsze zapamiętywanie przekazywanych w ten sposób informacji.

NIK: orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego?

NIK: Orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego? Jak pokazuje kontrola przeprowadzona przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w jednym z dużych miast w Polsce - system jest pełen luk, niedociągnięć i proceduralnych pułapek, które zamiast wspierać, często zniechęcają i utrudniają życie najbardziej potrzebującym. Systemy działania komisji orzeczniczych są wręcz momentami niezgodne z prawem i niesprawiedliwe.

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS. Należy się każdemu seniorowi, nawet temu, który nie pobiera żadnego świadczenia z ZUS. Taka osoba musi jednak złożyć wniosek. Ile lat trzeba ukończyć, aby móc je otrzymać?

Rekordowy dług w ZUS wynosi prawie 819 mln złotych. Pogarsza się sytuacja finansowa płatników

Rekordowy dług w ZUS w 2025 roku wynosi prawie 819 mln złotych. Dlaczego zadłużenie w ZUS jest tak wysokie? Zdaniem ekspertów dane wskazują m.in. na pogarszającą się sytuację finansową płatników.

REKLAMA

Jedni z milionami, drudzy z groszami. Rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych [DANE]

Na koniec czerwca 2025 roku 625 755 aktywnych płatników miało zadłużenie powyżej 0,01 zł względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). To o 0,6% więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie kwota zadłużenia na wszystkie fundusze na aktywnych kontach płatników wyniosła 21,069 mld zł. To o 7,6% więcej niż rok wcześniej. Tak więc: jedni z milionami, drudzy z groszami. Okazuje się, że rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych.

Od 1 września 2025 r. spada wynagrodzenie pracowników młodocianych. Znamy nowe stawki

Od września 2025 r. zmienią się minimalne stawki dla pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Obniżka wynika z niższego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w II kwartale 2025 r. Sprawdź, ile wyniesie płaca w poszczególnych latach nauki zawodu i przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

MRPiPS wyjaśnia nowe przepisy o zatrudnianiu cudzoziemców [Odpowiedź na pytania Rzecznika MŚP]

W lipcu 2025 r. Rzecznik MŚP skierowała do ministerstwa szereg pytań i wątpliwości dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców. Oto obszerne wyjaśnienia MRPiPS.

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie - dlaczego to takie ważne? Bo to odpowiedź na niepokojące obserwacje – w wielu branżach coraz częściej zanika kultura rozmów kwalifikacyjnych. Proste zasady dobrego wychowania ustępują pośpiechowi, brakowi przygotowania i nieprofesjonalnym zachowaniom. Czego zatem unikać? Przygotowaliśmy zestawienie najczęściej spotykanych potknięć, które potrafią przekreślić szanse kandydata już na starcie.

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące benefitów pozapłacowych od 2026 r. Jawność wynagrodzeń je obejmie

Nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, które wchodzą w życie z początkiem 2026 roku, obejmują również benefity pozapłacowe. Co to w praktyce oznacza?

Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

REKLAMA