REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczność oceny w procesie rekrutacji

Paweł Korzyński

REKLAMA

Rozmowa kwalifikacyjna, testy selekcyjne, wywiady telefoniczne, assessment center należą do metod oceny kandydatów w trakcie procesów rekrutacji. Firmy docierają do kandydatów najróżniejszymi sposobami, aby następnie wybrać najlepszego z nich. Warto jednak zauważyć, że często wybrany przez firmę kandydat nie podejmuje pracy, na przykład z powodu otrzymania w trakcie procesu rekrutacji innej oferty.

Zdarza się również, że kandydaci rezygnują w trakcie procesu rekrutacji z powodu czasu, który muszą poświęcić, zadeklarowało tak przeszło 35 proc. badanych specjalistów. Dlatego też rekruterzy powinni stale dążyć do optymalizacji metod oceny kandydatów, tak aby pozwalały one na skuteczną ocenę i jednocześnie nie powodowały rezygnacji kandydatów z ubiegania się o pracę.

REKLAMA

Autopromocja

Wybór pracodawcy

25 proc. ankietowanych bierze udział w rekrutacji średnio co dwa miesiące. Około 70 proc. z nich w ciągu dwóch ostatnich lat brało udział w co najmniej czterech procesach rekrutacji. Liczbę rekrutacji, w których respondenci brali udział w ciągu ostatnich dwóch lat, przedstawia wykres 1. Około 25 proc. uczestniczyło w ponad 12 rekrutacjach. Tak duża liczba potwierdza fakt, że na efektywność metod rekrutacji należałoby spojrzeć nie tylko z punktu widzenia skuteczności oceny, lecz także z punktu widzenia skuteczności zatrudnienia, ponieważ tak jak firma wybiera pracownika z kilku kandydatów, podobnie kandydat dokonuje wyboru pracodawcy spośród kilku firm.

Metody oceny kandydata

Zdecydowanie najbardziej popularną metodą oceny kandydata jest rozmowa kwalifikacyjna. Aż 97,82 proc. ankietowanych stosuje tę metodę podczas procesu rekrutacji. Na uwagę zasługuje wysoki procent ankietowanych (86,95 proc.) stosujących wywiad telefoniczny do oceny kandydata. Najrzadziej wykorzystywaną spośród wymienionych metod jest assessment center. Ta wciąż rzadko używana metoda została wytypowana przez niecałe 45 proc. ankietowanych (zobacz wykres 2). Assessment center jest metodą pozwalającą obserwować zachowania kandydatów w sytuacjach wykonywania przez nich konkretnych zadań. Zadania te opracowywane są pod kątem danej rekrutacji według wcześniej wyznaczonych kryteriów, dlatego też ich pula jest zróżnicowana. Czasochłonność i wysokie nakłady ponoszone w trakcie assessment center decydują zapewne o mniejszej częstotliwości stosowania tej metody.

Na stanowiskach średniego szczebla, takich jak konsultant czy specjalista, rozmowa kwalifikacyjna jest stosowana zawsze przez 90,21 proc. ankietowanych, wywiad telefoniczny - 35,86 proc., testy selekcyjne - 25 proc., assessment center - 5,43 proc. Na stanowiskach wyższego szczebla, takich jak kierownik działu, menedżer, wspomniane wyżej metody oceny są stosowane przez większy procent ankietowanych. Wynika to z faktu, iż skuteczność procesu na stanowiskach wyższego szczebla jest bardzo ważna dla firmy. Jednak warto zaznaczyć, że im więcej stosowanych metod oceny w trakcie rekrutacji, tym proces rekrutacji bardziej się wydłuża.


Cenny czas

Biorąc pod uwagę fakt, iż większość kandydatów jest skłonna poświęcić na proces rekrutacji 30-60 minut (zobacz wykres 3), zastosowanie niektórych metod rekrutacji może spowodować ich rezygnację. Z badania przeprowadzonego wśród osób, które zajmują się naborem pracowników, wynika, że najczęściej stosowane metody oceny odpowiadają następującym przedziałom czasowym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● rozmowa kwalifikacyjna - 30-60 minut,

● wywiad telefoniczny - do 15 minut,

● testy selekcyjne - 30-60 minut,

● assessment center - powyżej 2 godzin.

Ostatnia z wymienionych metod, assessment center, trwa szczególnie długo w porównaniu z pozostałymi metodami oceny. Z pewnością jest to jeden z powodów, dla których ta metoda oceny nie jest tak często stosowana.

Dwu-, czterotygodniowy proces rekrutacji - czy to za długo? Z badania wynika niestety, że tak. Proces rekrutacji trwa średnio dwa, cztery tygodnie (zobacz wykres 4), natomiast kandydaci zainteresowani są znacznie krótszym procesem rekrutacji i dla większości powinien on trwać nie dłużej niż tydzień. Z wywiadów uzupełniających badanie ankietowe wynika, że procesy rekrutacji trwają czasami kilka miesięcy. Przyczyn może być wiele, na przykład: konieczność organizacji rozmów na różnych szczeblach zarządzania, brak elastyczności czasowej niektórych menedżerów, brak ścisłej współpracy menedżerów z działem personalnym, brak pilnych potrzeb personalnych.

Optymalizacja procesu

Planując proces rekrutacji, warto zastanowić się nie tylko nad użyciem najbardziej skutecznych metod oceny, lecz także nad tym, aby te metody oceny nie prowadziły do rezygnacji dobrych kandydatów z procesu rekrutacji. Oprócz doboru optymalnych metod oceny pod względem konieczności zaangażowania czasowego kandydatów w proces rekrutacji, rekruterzy powinni zwrócić uwagę na istotę zarządzania procesem rekrutacji. Szybki przepływ informacji pomiędzy osobami oceniającymi a menedżerami, zaangażowanie menedżerów w doradztwo w zakresie planowania i realizacji procesu rekrutacji, elastyczność w stosunku do kandydatów to niektóre z elementów mogących przyczynić się do wyboru i zatrudnienia najlepszego kandydata.


@RY1@i13/2009/004/i13.2009.004.000.0076.001.jpg@RY2@

@RY1@i13/2009/004/i13.2009.004.000.0076.002.jpg@RY2@

@RY1@i13/2009/004/i13.2009.004.000.0076.003.jpg@RY2@

@RY1@i13/2009/004/i13.2009.004.000.0076.004.jpg@RY2@

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA