Komisja pojednawcza w zakładzie pracy
REKLAMA
REKLAMA
Komisja pojednawcza może być powołana w zakładzie pracy do polubownego rozstrzygania sporów o roszczenia pracowników ze stosunku pracy, np. dotyczące bezzasadnego wypowiedzenia umowy o pracę. Komisję pojednawczą powołują wspólnie pracodawca i zakładowa organizacja związkowa. Jeżeli u pracodawcy nie działa organizacja związkowa, komisję powołuje pracodawca po uzyskaniu pozytywnej opinii pracowników (art. 244 § 3 Kodeksu pracy).
REKLAMA
Członkiem komisji pojednawczej nie może być:
- osoba zarządzająca w imieniu pracodawcy zakładem pracy,
- główny księgowy,
- radca prawny,
- osoba prowadząca sprawy kadrowo-płacowe.
Rekomendowany produkt: Zatrudnianie i zwalnianie pracowników – praktyczny poradnik (PDF)
Komisja pojednawcza rozpoczyna pracę na pisemny wniosek pracownika lub wniosek złożony ustnie do protokołu. Jeżeli pracownik wystąpi do komisji pojednawczej z prośbą o rozpatrzenie jego roszczenia, wówczas zostają przerwane terminy, jakie pracownik ma na odwołanie się do sądu pracy od otrzymanego od pracodawcy wypowiedzenia. Dotyczy to również roszczeń pracownika o nawiązanie stosunku pracy. Jeżeli strony sporu dojdą do porozumienia, wówczas zawierają przed komisją pojednawczą ugodę.
Jeśli natomiast porozumienie nie zostanie zawarte, komisja pojednawcza w ciągu 14 dni od dnia zakończenia postępowania przed komisją na żądanie pracownika przekazuje sprawę do sądu pracy.
Zadaj pytanie na FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat