Co to jest Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia na rok 2022?
REKLAMA
REKLAMA
- Jakie są działania państwa na rzecz poprawy zatrudnienia?
- Co jest podstawą Krajowego Planu Działań na Rzecz Zatrudnienia?
- Co określa KPDZ?
- Co jest celem KPDZ?
Jakie są działania państwa na rzecz poprawy zatrudnienia?
Praca podlega ochronie prawnej, a państwo sprawuje nadzór nad warunkami wykonywania pracy. Nadzór ten odbywa się w głównej mierze poprzez działania Państwowej Inspekcji Pracy. Polska, w tym poszczególne instytucje i urzędy państwowe są uposażone w szereg instrumentów, które mają na celu poprawę warunków pracy, ale i promocję zatrudnienia, łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizację zawodową. Dąży się do tzw. rozwoju zasobów ludzkich; osiągnięcia wysokiej jakości pracy; wzmacniania integracji oraz solidarności społecznej; zwiększania mobilności na rynku pracy. Celem jest też pełne i produktywne zatrudnienie – co przekłada się w ostatnim czasie na niską stopę bezrobocia. Główny Urząd Statystyczny podał, że na stopa bezrobocia rejestrowanego w maju wyniosła 5,1% a czerwcu 4,9%. Ostatnio podobne wartości można było zaobserwować we wrześniu/październiku 2019 r.
REKLAMA
Co jest podstawą Krajowego Planu Działań na Rzecz Zatrudnienia?
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2022 r. poz. 690 z późn. zm.), wskazuje w przepisie art. 3 ust. 1, że zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej są realizowane na podstawie uchwalanego przez Radę Ministrów Krajowego Planu Działań na Rzecz Zatrudnienia (dalej także: KPDZ), zawierającego zasady realizacji Europejskiej Strategii Zatrudnienia oraz w oparciu o inicjatywy samorządu gminy, powiatu, województwa i partnerów społecznych.
Co określa KPDZ?
Krajowy Plan Działań określa w szczególności:
1) cele i kierunki działań zgodne z priorytetami polityki państwa w dziedzinie rynku pracy;
2) przewidywaną wysokość środków finansowych, w tym Funduszu Pracy oraz budżetu państwa, na dofinansowanie działań wynikających z Krajowego Planu Działań;
3) wskaźniki efektywności KPDZ.
Okazuje się, że KPDZ miał być uchwalony wcześniej, niemniej jednak aktualna sytuacja na świecie jak i konieczność pomocy obywatelom Ukrainy w zakresie rejestracji w urzędzie, nabycia świadczeń, integracji na polskim rynku pracy, sprawiły, że postanowiono zmodyfikować KPDZ, w tym rozszerzyć o działania polskich Publicznych Służb Zatrudnienia (PSZ). W konsekwencji plan uchwalono dopiero w czerwcu 2022 r.
W najbliższym czasie głównym zadaniem dla większości krajów europejskich, szczególnie dla Polski jest powrót na ścieżkę wzrostu gospodarczego, a co za tym idzie zwiększenie dobrobytu społecznego (szczególnie zarobkowego). Konieczna jest walka z ubóstwem, rozwiązanie problemu starzejącego się społeczeństwa, migracji zarobkowych oraz prekaryjnego (niepewnego – szczególnie cywilnoprawnego) zatrudnienia, uregulowanie tzw. uberyzacji zatrudnienia w ramach elektronicznych platform oraz położenia większego nacisku na łączenie życia zawodowego z rodzinnym (work life balance).
Co jest celem KPDZ?
Podane przez rząd główne cele KPDZ to:
-
Lepsze dopasowanie umiejętności kadr do wymogów rynku pracy (podnoszenie i dostosowanie umiejętności kadr do potrzeb rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania na umiejętności cyfrowe; tworzenie i doskonalenie metod prognozowania zapotrzebowania na zawody, kompetencje i nowe umiejętności w perspektywie długoterminowej, np. 5 i 10 lat).
-
Podniesienie jakości zatrudnienia oraz wydajności pracy w Polsce.
-
Efektywne i sprawiedliwe wykorzystanie kapitału kadrowego Polski (pomoc osobom biernym zawodowo i poszukującym pracy; wspieranie godzenia obowiązków rodzinnych z zawodowymi; działania na rzecz młodych osób oraz osób z niepełnosprawnościami; prace nad nowymi ustawami dot. rynku pracy; rozwój usług elektronicznych w zakresie usług rynku pracy).
-
Efektywne i ukierunkowane zarządzanie migracjami zarobkowymi (lepsze zarządzanie migracjami zarobkowymi, pomoc pracownikom cudzoziemcom; ograniczanie migracji krótkoterminowej na rzecz migracji średnio/długoterminowej i ciągłej; wspieranie powrotów osób z emigracji oraz repatriantów; działania na rzecz ułatwienia integracji obywateli Ukrainy na polskim rynku pracy).
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2022 r. poz. 690 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat