REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dress code: Czy pracodawca może decydować o ubiorze pracownika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
włoska moda ulica włochy
Dress code: Czy pracodawca może decydować o ubiorze pracownika?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks pracy nie przyznaje wprost pracodawcom prawa do określenia zasad ubierania się pracowników. Jednak oczywiste jest, że strój pracownika może pomagać w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy. Czy pracodawca może decydować o ubiorze pracownika? Czy uzasadnione jest zwolnienie z pracy za brak stanika?

Dress code w zależności od zajmowanego stanowiska

Niedawno głośna była sprawa pracownicy, która miała być zwolniona za brak stanika. Redakcja biznesowa tvn24.pl sprawdziła, jak prawo pracy odnosi się do tej kwestii.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

- Polskie prawo nie definiuje kwestii ubioru pracowników, a przyjmowane standardy dress code są zazwyczaj wyznaczane stosownie do zajmowanego przez pracownika stanowiska. Uważam, że kwestia noszenia stanika w pracy to daleko idąca ingerencja w prywatność, ale zrozumiałym dla mnie jest, że może to być ważny element stroju w danym miejscu pracy – ocenia Agnieszka Majewska, Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Kodeks pracy, mimo braku regulacji kwestii samego noszenia bielizny, mówi o przestrzeganiu w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego. – W sytuacji gdy pracownik swoim wyglądem nie wzbudza niepożądanych emocji, to jego ubiór nie powinien stanowić problemu – zaznacza rzeczniczka. 

Zdaniem Majewskiej są jednak sytuacje, gdy nietrudno przewidzieć, że przedsiębiorca będzie oczekiwał od pracownika zadbania o stosowny strój - To są bardzo delikatne kwestie. Bo z drugiej strony patrząc, przedsiębiorca również może czuć się niekomfortowo, gdy w jego firmie pracownica na eksponowanym stanowisku, która ma bezpośredni kontakt z klientami, wzbudza swoim strojem emocje, na przykład zakładając przeźroczystą bluzkę bez bielizny pod spodem – dodaje.

Dopuszczalne wytyczne dotyczące ubioru pracowników – także bielizny

REKLAMA

Pracodawca może w regulaminie zawrzeć wytyczne dotyczące ubioru pracowników, o ile jest to uzasadnione przez rodzaj wykonywanej przez niego pracy oraz określonymi potrzebami danej firmy. - Dotyczy to również bielizny - zaznacza w rozmowie z redakcją biznesową tvn24.pl adwokat Szymon Suchcicki, partner zarządzający w kancelarii KAASS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje przy tym, że pracownik decydując się na podjęcie pracy u konkretnego pracodawcy w pewien sposób automatycznie godzi się na panujące w danej firmie zasady, w tym również na te dotyczące ubioru. - O ile został z danymi zasadami zapoznany, powinien ich z całą pewnością przestrzegać – mówi Suchcicki.

Jego zdaniem wizerunek pracodawcy mógłby być zagrożony w sytuacji, gdy ubiór pracownika dalece odbiegałby od ubioru przyjętego za stosowny w danym miejscu i czasie, jak np. na spotkaniu biznesowym czy w przypadku pracy z dziećmi.

Zwolnienie z pracy za brak stanika

Szymon Suchcicki odniósł się także do kwestii ewentualnego rozwiązania umowy o pracę za brak stanika. - Z całą stanowczością wskazać należy, iż wyciągnięcie przez pracodawcę takich konsekwencji, w sytuacji w której pracownik złamał zasady dotyczące ubioru, jest zdecydowanie zbyt daleko idące - wyjaśnia.

- W jednostkowym przypadku, który nie determinował późniejszych negatywnych następstw dotyczących przykładowo wizerunku firmy czy utraty klienta, wystarczyłoby zwrócenie uwagi pracownikowi. Dopiero w przypadku zlekceważenia uwag pracodawcy, można byłoby sięgać po bardziej zdecydowane metody dyscyplinujące. Natomiast samo zwolnienie znajdować powinno się ewentualnie na samym końcu tej drogi – zaznacza adwokat.

Wyjaśnia jednak, że każdy jednostkowy przypadek powinno się oceniać z uwzględnieniem zasad zdrowego rozsądku. - O ile w sytuacji gdy brak bielizny nie jest specjalnie widoczny i krzykliwy, nie przeczy także żadnym zasadom BHP, to nie powinien z zasady być szczególnie dotkliwy dla pracodawcy. Dla przykładu brak bielizny przy uniformie składającym się z obcisłej białej koszuli np. u kelnerki w restauracji czy pracownicy lotniska lub recepcjonistki stanowić będzie zgoła inną sytuację niż brak stanika w przypadku luźnego ciemnego uniformu lub przy nałożeniu zapinanej marynarki. Nie da się na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa pracy uogólnić tej kwestii i wprowadzić jednego wniosku, mającego zastosowanie w każdym przypadku - podsumowuje Szymon Suchcicki.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: tvn24.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Microlearning dla pracowników: przyszłość efektywnych szkoleń i nauki czy krótkotrwała moda?

Microlearning przestaje być ciekawostką w edukacji, a staje się realną pomocą w rozwoju pracowników – szczególnie tam, gdzie liczy się czas, efektywność i elastyczność operacyjna. Według danych International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology (IJARSCT) aż 85% pracowników uznaje krótkie formy nauki za bardziej angażujące, a 75% deklaruje lepsze zapamiętywanie przekazywanych w ten sposób informacji.

NIK: orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego?

NIK: Orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego? Jak pokazuje kontrola przeprowadzona przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w jednym z dużych miast w Polsce - system jest pełen luk, niedociągnięć i proceduralnych pułapek, które zamiast wspierać, często zniechęcają i utrudniają życie najbardziej potrzebującym. Systemy działania komisji orzeczniczych są wręcz momentami niezgodne z prawem i niesprawiedliwe.

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS. Należy się każdemu seniorowi, nawet temu, który nie pobiera żadnego świadczenia z ZUS. Taka osoba musi jednak złożyć wniosek. Ile lat trzeba ukończyć, aby móc je otrzymać?

Rekordowy dług w ZUS wynosi prawie 819 mln złotych. Pogarsza się sytuacja finansowa płatników

Rekordowy dług w ZUS w 2025 roku wynosi prawie 819 mln złotych. Dlaczego zadłużenie w ZUS jest tak wysokie? Zdaniem ekspertów dane wskazują m.in. na pogarszającą się sytuację finansową płatników.

REKLAMA

Jedni z milionami, drudzy z groszami. Rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych [DANE]

Na koniec czerwca 2025 roku 625 755 aktywnych płatników miało zadłużenie powyżej 0,01 zł względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). To o 0,6% więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie kwota zadłużenia na wszystkie fundusze na aktywnych kontach płatników wyniosła 21,069 mld zł. To o 7,6% więcej niż rok wcześniej. Tak więc: jedni z milionami, drudzy z groszami. Okazuje się, że rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych.

Od 1 września 2025 r. spada wynagrodzenie pracowników młodocianych. Znamy nowe stawki

Od września 2025 r. zmienią się minimalne stawki dla pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Obniżka wynika z niższego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w II kwartale 2025 r. Sprawdź, ile wyniesie płaca w poszczególnych latach nauki zawodu i przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

MRPiPS wyjaśnia nowe przepisy o zatrudnianiu cudzoziemców [Odpowiedź na pytania Rzecznika MŚP]

W lipcu 2025 r. Rzecznik MŚP skierowała do ministerstwa szereg pytań i wątpliwości dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców. Oto obszerne wyjaśnienia MRPiPS.

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie - dlaczego to takie ważne? Bo to odpowiedź na niepokojące obserwacje – w wielu branżach coraz częściej zanika kultura rozmów kwalifikacyjnych. Proste zasady dobrego wychowania ustępują pośpiechowi, brakowi przygotowania i nieprofesjonalnym zachowaniom. Czego zatem unikać? Przygotowaliśmy zestawienie najczęściej spotykanych potknięć, które potrafią przekreślić szanse kandydata już na starcie.

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące benefitów pozapłacowych od 2026 r. Jawność wynagrodzeń je obejmie

Nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, które wchodzą w życie z początkiem 2026 roku, obejmują również benefity pozapłacowe. Co to w praktyce oznacza?

Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

REKLAMA