Zasady prawa pracy

REKLAMA
Czym są zasady prawa pracy?
Zasady prawa pracy stanowią wskazówkę interpretacyjną przy przeprowadzaniu wykładni przepisów prawa pracy. Co prawda zazwyczaj nie są podstawą merytorycznego rozpatrzenia sprawy pracownika, ale odgrywają niezwykle istotną rolę w orzecznictwie.
Zasady prawa pracy
Podstawowe zasady prawa pracy to:
– prawo do pracy;
– zasada swobody pracy;
– zasada poszanowania godności i innych dóbr osobistych;
– zasada równouprawnienia pracowników;
– zasada niedyskryminacji;
– prawo do godziwego wynagrodzenia (odpłatności pracy);
– prawo do wypoczynku;
– zasada zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;
– zasada zaspokajania bytowych, socjalnych i kulturalnych potrzeb pracowników;
– zasada ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
– zasada udziału pracowników w zarządzaniu zakładem pracy;
– zasada swobody zrzeszania się pracowników i pracodawców;
– zasada trwałości stosunku pracy.
Dlaczego warto znać zasady prawa pracy?
Warto znać swoje prawa niezależnie od tego, czy jest się pracownikiem, czy pracodawcą.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online
Kup książkę:
Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów onlineBieżące aktualności o zmianach przepisów
Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024 oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. I wiele innych bieżących tematów ...
IFK Platforma Księgowych i KadrowychREKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: