REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto zgłasza kandydatów na członków rady pracowników?

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy
Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych
Sosnowski Krzysztof
Radca prawny. Z Kancelarią Prawa Pracy Wojewódka i Wspólnicy związany od 2011 roku. Pracuje głównie przy projektach: dotyczących wewnątrzzakładowych aktów prawa pracy (regulaminy, zakładowe układy zbiorowe pracy, porozumienia z organizacjami związkowymi), w obszarze relacji ze związkami zawodowymi i zbiorowego prawa pracy głównie w związku z restrukturyzacją przedsiębiorstw, w tym również organizacji i współpracy z radami pracowników, dotyczących indywidualnych stosunków pracy, przygotowania umów oraz w bieżącej obsłudze klientów. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy Szkoły Głównej Służby Pożarniczej. Autor licznych publikacji z zakresu prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Współautor publikacji: Musisz to wiedzieć! (Infor Biznes 2020), Elastyczne formy zatrudnienia (Infor 2019).
Kto zgłasza kandydatów na członków rady pracowników?
Kto zgłasza kandydatów na członków rady pracowników?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybór członków rady pracowników organizuje pracodawca na pisemny wniosek co najmniej 10 proc. pracowników. Jak wygląda zgłaszanie kandydatów na członków rady pracowników w praktyce?

Problem zgłaszania kandydatów na członków Rady Pracowników jest znacznie bardziej skomplikowany niż mogło by się wydawać po lekturze art. 4 ust. 4 ustawy z dnia z 7 kwietnia 2006 o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

„Członków rady pracowników u pracodawcy zatrudniającego:

1) do 100 pracowników - wybierają pracownicy spośród kandydatów zgłoszonych na piśmie przez grupę co najmniej 10 pracowników;

2) powyżej 100 pracowników - wybierają pracownicy spośród kandydatów zgłoszonych na piśmie przez grupę co najmniej 20 pracowników.”

REKLAMA

Po wstępnej analizie przepisu wydaje się, że trudno o mniej skomplikowaną regulację dotyczącą zgłaszania kandydatów, jest to jednak bardzo mylące wrażenie spowodowane lakonicznością przepisu. Pracownik chcący zgłosić kandydata na członka Rady po zapoznaniu się z powyższym przepisem stwierdza, że skoro u jego pracodawcy pracuje 101 pracowników to potrzebuje on zebrać grupę 20 kolegów, którzy wraz z nim zgłoszą kandydata. Wydaje się to być niezwykle proste jednak przeciętny pracownik nie zdaje sobie sprawy z wielu pułapek czyhających na niego przy zgłaszaniu kandydata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Pierwszym, a zarazem najbardziej podstawowym problemem jest ustalenie ilości zatrudnionych pracowników u pracodawcy, a co za tym idzie wielkości grupy pracowników, która zgłasza kandydata. W przedstawionym rozumowaniu pracownika założyliśmy, że pracownik ustalił, iż u jego pracodawcy jest zatrudnionych 101 pracowników, w związku z czym musi on zebrać grupę 20 pracowników. Jednak czy może mieć pewność, że faktycznie u jego pracodawcy jest zatrudnionych 101 pracowników. Taka wątpliwość nasuwa się po przeczytaniu art. 7 ust. 1 ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji „liczbę zatrudnionych u pracodawcy pracowników ustala się na podstawie przeciętnej liczby zatrudnionych w ramach stosunku pracy w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem powiadomienia o wyborach członków rady pracowników”.

Co do zasady, brzmienie tego przepisu wskazuje, że stosuje się go tylko po ogłoszeniu wyborów, jednak taka wykładnia nie jest możliwa, gdyż przy jej zastosowaniu nie było by możliwe ogłoszenie wyborów, które powiązane są z liczbą pracowników. Z tego powodu, w praktyce art. 7 ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji stosuje się w każdym przypadku, w którym ustawa wymaga ustalenia liczby pracowników. W art. 7 ust. 2 ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji „w celu obliczenia przeciętnej liczby zatrudnionych w okresie ostatnich 6 miesięcy dodaje się liczby zatrudnionych w kolejnych miesiącach i otrzymaną sumę dzieli przez 6". Ustawodawca wprowadza działanie arytmetyczne, które należy wykonać przy ustalaniu liczby pracowników. W wyniku przeprowadzenia takiego działania może się okazać, iż pracodawca zatrudniający praktycznie 101 pracowników formalnie nie zatrudnia 100 pracowników.

Jest to możliwe w przypadku, gdy pracodawca przez ostatnie 5 miesięcy zatrudniał 90 pracowników, a w ostatnim miesiącu zatrudnił 11 pracowników. Przy takim stanie faktycznym pracodawca, w chwili wyliczenia, formalnie zatrudnia 91 pracowników. Jak widać pracownik nie musi organizować 20 osobowej grupy wystarczy, że zbierze 10 osobową grupę pracowników. Różnica w liczbie pracowników, praktycznej i formalnej ma istotne znaczenie w przypadku, gdy pracownik uważa, że może zgłosić kandydata za pośrednictwem 10 osobowej grupy, a w rzeczywistości potrzebuje 20 osób. Pracownik musi pamiętać, iż zgodnie z art. 8 ust. 2, ma 21 dni na zgłoszenie kandydata, w przypadku gdy zgłasza kandydata w ostatniej chwili nie zachowując ustalonego minimum. Z powodu błędu który opisaliśmy, może okazać się, że zabraknie mu czasu na uzupełnienie wniosku, w wyniku czego straci możliwość przedstawienia swojego kandydata.

Kolejnym problemem, z  którym pracownik może się spotkać przy zgłaszaniu kandydata na członka Rady Pracowników jest sposób złożenia kandydatury. Forma zgłoszenia jest jasna i narzucona przez ustawę. Kandydatów trzeba zgłaszać pisemnie, nie ma możliwości przedkładania kandydatur w formie elektronicznej ani tym bardziej ustnie. Ustawodawca nie określił jednak podmiotu, któremu należy składać kandydatury. W praktyce problem ten jest regulowany przez regulamin wyborów do Rad Pracowników. Poza tym, nie wydaje się, aby pracodawca był właściwym podmiotem do przedkładania mu kandydatur. Za właściwy podmiot należy uznać komisję wyborczą, gdyż jest tworzona w celu przeprowadzenia wyborów, a proces wyłaniania kandydatów niewątpliwie wchodzi w proces przeprowadzania wyborów.

Pracownik zgłaszający kandydata na członka Rady Pracowników powinien być świadom, że do zgłoszenia kandydatury nie wystarczy spełnić powyższych czynności, lecz trzeba mieć także pisemną zgodę od pracownika, którego chce zgłosić jako kandydata. To zastrzeżenie jest zazwyczaj umieszczane w regulaminie wyborów. Jednak nawet w przypadku, gdy regulamin nie zawiera takiego zastrzeżenia, nie jest możliwe zgłoszenie kandydata, który nie wyraża na to zgody. Nie można wymagać od takiego pracownika, że będzie pełnił funkcje członka Rady Pracowników mimo, iż nie wyraził na to zgody.

Pracownik, który zgłaszając swojego kandydata spełnił wszelkie wspominanie obowiązki i uniknął czyhających niebezpieczeństw, może natknąć się na jeszcze jedną wątpliwość, która, z racji na małą istotność, jest omawiana na końcu. Pytanie brzmi, czy każdy pracownik ma prawo poprzeć tylko jednego kandydata? Ustawa nie porusza tego tematu. Logiczne jest jednak, że jeden pracownik może poprzeć więcej niż jednego kandydata. W innym wypadku u pracodawcy, który zatrudnia 50 pracowników można by zgłosić maksymalnie 5 kandydatów, co jest niedopuszczalne, gdyż w wyniku porozumienia możliwe jest utworzenie większej ilości mandatów.

Jak wspominałem na początku mimo, że przepis regulujący proces zgłaszania kandydatów jest krótki i pozornie prosty skrywa wiele niebezpieczeństw, którym pracownik musi stawić czoła. 

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia z 7 kwietnia 2006 o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

REKLAMA

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA