REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za prowadzenie sporu zbiorowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy
Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych
Sosnowski Krzysztof
Radca prawny. Z Kancelarią Prawa Pracy Wojewódka i Wspólnicy związany od 2011 roku. Pracuje głównie przy projektach: dotyczących wewnątrzzakładowych aktów prawa pracy (regulaminy, zakładowe układy zbiorowe pracy, porozumienia z organizacjami związkowymi), w obszarze relacji ze związkami zawodowymi i zbiorowego prawa pracy głównie w związku z restrukturyzacją przedsiębiorstw, w tym również organizacji i współpracy z radami pracowników, dotyczących indywidualnych stosunków pracy, przygotowania umów oraz w bieżącej obsłudze klientów. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy Szkoły Głównej Służby Pożarniczej. Autor licznych publikacji z zakresu prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Współautor publikacji: Musisz to wiedzieć! (Infor Biznes 2020), Elastyczne formy zatrudnienia (Infor 2019).
Odpowiedzialność za prowadzenie sporu zbiorowego
Odpowiedzialność za prowadzenie sporu zbiorowego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z uprawnień związków zawodowych jest wszczęcie sporu zbiorowego. Obie strony sporu - zarówno pracodawca, jak i pracownicy ponoszą odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących sporów zbiorowych.

Prowadzenie sporu zbiorowego jest niewątpliwie jednym z ważniejszych uprawnień związkowych. Pamiętać należy jednak, iż niedopełnienie obowiązków wynikających z ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych zagrożone jest karą grzywny albo karą ograniczenia wolności. Sankcja ta wynika z art. 26 wskazanej ustawy „1. Kto w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją:

REKLAMA

1) przeszkadza we wszczęciu lub wprowadzeniu w sposób zgodny z prawem sporu zbiorowego,

2) nie dopełnia obowiązków określonych w tej ustawie

- podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

2. Tej samej karze podlega ten, kto kieruje strajkiem lub inną akcją protestacyjną zorganizowaną wbrew przepisom ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Za szkody wyrządzone strajkiem lub inną akcją protestacyjną zorganizowaną wbrew przepisom ustawy organizator ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.”

Polecamy produkt: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Omawiany przepis nie jest skierowany wyłącznie do stron sporu zbiorowego. Oczywiście, głównie narażeni na powyższe sankcje są związki zawodowe, pracodawcy oraz ich przedstawiciele. Jest jednak możliwie, iż wskazane w art. 26 ustawy znamiona czynu zabronionego zostaną spełnione także przez inne podmioty np. przedstawicieli ministra właściwego do spraw pracy, mediatorów.

Wymienione podmioty narażone są przede wszystkim na spełnienie przesłanki polegającej na przeszkadzaniu we wszczęciu lub wprowadzeniu w sposób zgodny z prawem. Tą przesłankę mogą spełnić także osoby prywatne, które jako tak zwani społecznicy, będą podejmować różnego rodzaju akcje mające na celu uniemożliwienie przeprowadzenia sporu zbiorowego np. grupa studentów będzie starała się utrudnić członkom związku zawodowego prowadzenie strajku w celu wyrażenia swojego stanowiska odnośnie regulacji zbiorowego prawa pracy.

REKLAMA

Wyraźnemu podkreśleniu podlega stanowisko prof. Andrzeja M. Świątkowskiego zwarte w publikacji Zbiorowe prawo pracy. Komentarz red. prof. dr hab. Jerzy Wratny, red. dr Krzysztof Walczak Rok wydania: 2009 Wydawnictwo: C.H.Beck Wydanie: 1 „Przepis art. 26 ust. 2 rzeczonej ustawy reguluje ewentualny zbieg podstaw odpowiedzialności karnej osoby kierującej strajkiem lub inną akcją protestacyjną w ten sposób, że umożliwia pociągnięcie do takiej odpowiedzialności osoby kierujące nielegalnymi akcjami zbiorowymi. W przypadku odpowiedzialności za zorganizowanie nielegalnej akcji zbiorowej, zakresy regulacji przepisów art. 26 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 się nie pokrywają. Na podstawie art. 26 ust. 2 nie tylko osoba reprezentująca związki zawodowe, uczestnicząca w organizowaniu nielegalnej akcji zbiorowej może nie dopełniać obowiązków określonych w ustawie z 23.5.1991 r. Jednakże jedynie formalny przywódca akcji zbiorowej - pracowników, kierujący komitetem strajkowym lub przewodniczący zarządu zakładowej organizacji związkowej albo osoba sprawująca funkcję kierowniczą innej struktury organizacyjnej związku zawodowego, który zorganizował nielegalną akcję zbiorową, może ponieść odpowiedzialność za występek.”

Członkowie związków zawodowych najczęściej narażeni są na spełnienie przesłanki czynu zabronionego z art. 26 ust. 1 pkt 2 poprzez przymuszanie pracowników do wzięcia udziału w strajku (art. 18 ustawy).

Członkowie związków zawodowych nie będący kierownikami strajku, w zasadzie mogą podlegać karze z powodu naruszenia zasady dobrowolności udziału w strajku niezależnie od faktu czy przymuszają pracowników do wzięcia udziału w strajku czy też wręcz odwrotnie - uniemożliwiają tym pracownikom uczestniczenie w strajku, co jest zdecydowanie rzadszym przypadkiem, jednak nie jest taka sytuacja niemożliwa.

Jak wcześniej wskazywałem, poszczególni członkowie mogą także spełnić przesłanki z art. 26 ust. 1 pkt 1 poprzez utrudnianie prowadzenia sporu zbiorowego np. organizując różnego rodzaju akcje mające na celu uniemożliwienie pracodawcy wyrażania jego stanowiska w określonym czasie.

Szeregowi pracownicy powinni być także świadomi faktu, iż brak jest przepisów prawa penalizujących uczestnictwo w nielegalnym strajku. W przypadku zorganizowania nielegalnego strajku zgodnie z art. 26 ust. 2 odpowiedzialność ponoszą wyłącznie osoby kierujące strajkiem lub inną akcją protestacyjną zorganizowaną wbrew przepisom ustawy.

Pamiętać natomiast należy, iż żaden przepis ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych nie chroni przed odpowiedzialnością karną przewidzianą w Kodeksie Karnym oraz innych ustawach. Niezależnie czy jest to strajk legalny czy też nie, pracownicy nie mogą dopuszczać się czynów zabronionych. Najczęściej spotykanymi przestępstwami w trakcie prowadzenia strajku są:

  • Bójka pobicie art. 158 Kodeksu karnego (K.k)
  • Pozbawienie wolności art.  189 K.k.
  • Groźba karalna art. 190 K.k.
  • Zmuszenie art. 191 K.k.
  • Przywłaszczenie mienia art. 284 K.k.
  • Zniszczenie mienia art. 288 K.k.

Za popełnienie tych przestępstw organy ścigania będą prowadzić postępowania w oderwaniu od legalności strajku.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych;

- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Microlearning dla pracowników: przyszłość efektywnych szkoleń i nauki czy krótkotrwała moda?

Microlearning przestaje być ciekawostką w edukacji, a staje się realną pomocą w rozwoju pracowników – szczególnie tam, gdzie liczy się czas, efektywność i elastyczność operacyjna. Według danych International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology (IJARSCT) aż 85% pracowników uznaje krótkie formy nauki za bardziej angażujące, a 75% deklaruje lepsze zapamiętywanie przekazywanych w ten sposób informacji.

NIK: orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego?

NIK: Orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego? Jak pokazuje kontrola przeprowadzona przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w jednym z dużych miast w Polsce - system jest pełen luk, niedociągnięć i proceduralnych pułapek, które zamiast wspierać, często zniechęcają i utrudniają życie najbardziej potrzebującym. Systemy działania komisji orzeczniczych są wręcz momentami niezgodne z prawem i niesprawiedliwe.

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS. Należy się każdemu seniorowi, nawet temu, który nie pobiera żadnego świadczenia z ZUS. Taka osoba musi jednak złożyć wniosek. Ile lat trzeba ukończyć, aby móc je otrzymać?

Rekordowy dług w ZUS wynosi prawie 819 mln złotych. Pogarsza się sytuacja finansowa płatników

Rekordowy dług w ZUS w 2025 roku wynosi prawie 819 mln złotych. Dlaczego zadłużenie w ZUS jest tak wysokie? Zdaniem ekspertów dane wskazują m.in. na pogarszającą się sytuację finansową płatników.

REKLAMA

Jedni z milionami, drudzy z groszami. Rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych [DANE]

Na koniec czerwca 2025 roku 625 755 aktywnych płatników miało zadłużenie powyżej 0,01 zł względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). To o 0,6% więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie kwota zadłużenia na wszystkie fundusze na aktywnych kontach płatników wyniosła 21,069 mld zł. To o 7,6% więcej niż rok wcześniej. Tak więc: jedni z milionami, drudzy z groszami. Okazuje się, że rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych.

Od 1 września 2025 r. spada wynagrodzenie pracowników młodocianych. Znamy nowe stawki

Od września 2025 r. zmienią się minimalne stawki dla pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Obniżka wynika z niższego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w II kwartale 2025 r. Sprawdź, ile wyniesie płaca w poszczególnych latach nauki zawodu i przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

MRPiPS wyjaśnia nowe przepisy o zatrudnianiu cudzoziemców [Odpowiedź na pytania Rzecznika MŚP]

W lipcu 2025 r. Rzecznik MŚP skierowała do ministerstwa szereg pytań i wątpliwości dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców. Oto obszerne wyjaśnienia MRPiPS.

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie - dlaczego to takie ważne? Bo to odpowiedź na niepokojące obserwacje – w wielu branżach coraz częściej zanika kultura rozmów kwalifikacyjnych. Proste zasady dobrego wychowania ustępują pośpiechowi, brakowi przygotowania i nieprofesjonalnym zachowaniom. Czego zatem unikać? Przygotowaliśmy zestawienie najczęściej spotykanych potknięć, które potrafią przekreślić szanse kandydata już na starcie.

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące benefitów pozapłacowych od 2026 r. Jawność wynagrodzeń je obejmie

Nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, które wchodzą w życie z początkiem 2026 roku, obejmują również benefity pozapłacowe. Co to w praktyce oznacza?

Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

REKLAMA