Czy pracownik może otrzymać dwie odprawy emerytalne
REKLAMA
Tak. Prawo do odprawy emerytalnej przysługuje pracownikowi z tytułu każdego stosunku pracy, który ulega rozwiązaniu w związku z przejściem na emeryturę. W przypadku, gdy pracownik był zatrudniony równolegle u dwóch pracodawców, odprawa emerytalna przysługuje od każdego z nich.
REKLAMA
Zasady tej nie będzie można jednak stosować w sytuacji, gdy zostanie rozwiązany stosunek pracy z ponownie zatrudnionym emerytem, który wcześniej otrzymał już od swojego pracodawcy odprawę emerytalną.
Inna sytuacja będzie wówczas, gdy pracownik, który otrzymał już odprawę rentową, będzie się ubiegał później o odprawę emerytalną. Otrzymanie przez pracownika odprawy rentowej wyłącza prawo do odprawy emerytalnej. Zgodnie z art. 921 k.p., prawo do odprawy emerytalnej lub rentowej (w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia) przysługuje pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Sąd Najwyższy w wyroku z 25 czerwca 1993 r. (I PR 5/93, niepubl.) uznał, że pracownik, który otrzymał odprawę w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, a następnie podjął zatrudnienie, które ustało w związku z ponownym przejściem na emeryturę lub rentę, kolejnej odprawy nie otrzyma.
Warto pamiętać, że odprawa emerytalna i rentowa są świadczeniami jednorazowymi. Nie ma przy tym znaczenia, czy prawo do odprawy powstało u tego samego pracodawcy czy u różnych pracodawców. Jeżeli pracownik był zatrudniony w dwóch firmach, otrzyma dwie odprawy emerytalne.
EWA RAKOWSKA
ekspert z zakresu prawa pracy
PODSTAWA PRAWNA
• Art. 921 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat