REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatek za pracę w porze nocnej w okresie rozliczeniowym dłuższym niż 1 miesiąc

Aldona Salamon
Specjalista prawa pracy i zarządzania personelem; doświadczony praktyk z wieloletnim stażem pracy w dziale personalnym, zajmujący się na co dzień zagadnieniami związanymi z prawem pracy, wynagrodzeniami oraz prawem ubezpieczeń społecznych. Trener i wykładowca, m.in. w zakresie szkoleń i kursów z tematyki naliczania wynagrodzeń (od podstaw i dla zaawansowanych) oraz prawa ubezpieczeń społecznych.
Dodatek za pracę w nocy. /Fot. Fotolia
Dodatek za pracę w nocy. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Za wykonywanie obowiązków pracowniczych w nocy przysługuje pracownikowi dodatek do wynagrodzenia. Zgodnie z Kodeksem pracy dodatek za pracę w porze nocnej wynosi 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Czy ustalając wysokość dodatku nocnego dla danego pracownika należy odnosić się do obowiązującego tę osobę nominalnego czasu pracy, bez względu na długość okresu rozliczeniowego, jakim jest objęta?

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Dodatek nocny przysługujący pracownikom zatrudnionym w naszej firmie wypłacamy w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Część pracowników jest objęta 1-miesięcznym, a część 3-miesięcznym okresem rozliczeniowym. Czy ustalając wysokość dodatku nocnego dla danego pracownika powinniśmy odnosić się do obowiązującego tę osobę nominalnego czasu pracy, bez względu na długość okresu rozliczeniowego, jakim jest objęta?

Zobacz: Wymiar czasu pracy - okresy rozliczeniowe

RADA

REKLAMA

Ustalając wysokość dodatku nocnego powinni Państwo brać pod uwagę nominalny czas pracy obowiązujący w danym miesiącu. Dodatek należy zatem ustalić w tej samej wysokości zarówno dla pracownika objętego jedno-, jak i trzymiesięcznym okresem rozliczeniowym czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

Niezależnie od długości okresu rozliczeniowego, a tym samym od liczby godzin, jakie pracownik jest zobowiązany przepracować w poszczególnych miesiącach w dłuższym niż jednomiesięczny okresie rozliczeniowym, w każdym przypadku kwota dodatku nocnego za jedną godzinę w poszczególnych miesiącach jest taka sama dla wszystkich pracowników.

Sformułowanie „liczba godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu”, które jest zawarte w § 4b rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia..., na podstawie którego obliczamy dodatek nocny, oznacza liczbę godzin, do przepracowania których pracownik jest zobowiązany zgodnie z wymiarem czasu pracy w tym miesiącu (a nie liczbę godzin do przepracowania w tym miesiącu zgodnie z rozkładem czasu pracy pracownika). Oznacza to, że niezależnie od faktycznej długości okresu rozliczeniowego (np. jedno- czy trzymiesięczny) w celu wyliczenia dodatku nocnego za liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu należy przyjąć miesięczny wymiar czasu pracy, obliczony zgodnie z art. 130 Kodeksu pracy.

Potwierdził to Główny Inspektorat Pracy w piśmie z 23 stycznia 2008 r., w którym uznał, że „zgodnie z § 4b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289 ze zm.), ustalając dodatkowe wynagrodzenie przysługujące na podstawie art. 1518 § 1 Kodeksu pracy (tj. dodatek za pracę w porze nocnej), za godzinę pracy w porze nocnej minimalne wynagrodzenie za pracę przewidziane w tym przepisie dzieli się przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu. Departament Prawny wskazuje, że przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu, przez którą w celu obliczenia dodatku za pracę w porze nocnej należy podzielić minimalne wynagrodzenie za pracę, należy rozumieć obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy obliczony zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 130 Kodeksu pracy”.

Zobacz: Nadgodziny w porze nocnej - jak obliczyć za nie wynagrodzenie

Odnosząc się zatem do wymiaru czasu pracy ustalonego dla poszczególnych miesięcy, wysokość dodatku nocnego za jedną godzinę dla pracownika pracującego w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym, dla którego czas pracy w poszczególnych miesiącach kształtuje się inaczej niż w okresie 1-miesięcznym, powinna być ustalana tak jak w przypadku pracownika pracującego w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym czasu pracy.

WAŻNE!

Wysokość dodatku nocnego za jedną godzinę dla pracownika pracującego w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym, dla którego czas pracy w poszczególnych miesiącach kształtuje się inaczej niż w okresie 1-miesięcznym, powinna być ustalana tak jak w przypadku pracownika pracującego w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym czasu pracy.

Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę takiej pracy w wysokości 20% stawki godzinowej, wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 1518 § 1 Kodeku pracy). Wewnątrzzakładowe przepisy prawa pracy mogą przewidywać korzystniejsze zasady wypłaty dodatku nocnego niż wynikające z Kodeksu pracy. Jeżeli u danego pracodawcy w zakresie wypłacania dodatku za pracę w porze nocnej zastosowanie mają przepisy Kodeksu pracy, to na podstawie § 4b rozporządzenia o wynagrodzeniach, przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia przysługującego na podstawie art. 1518 § 1 Kodeksu pracy, za godzinę pracy w porze nocnej minimalne wynagrodzenie za pracę przewidziane w tym przepisie dzieli się przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu. Oznacza to, że w celu obliczenia dodatku za jedną godzinę pracy w porze nocnej, kwotę aktualnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia należy podzielić przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu, a uzyskany wynik pomnożyć przez 20%.

Zobacz również: Forum Kadry - ZUS i Płace

Miesiąc

Nominalny czas pracy

Kwota dodatku za 1 godzinę

 Wzór obliczenia

Styczeń

176

1,82

(1600 zł : 176 godzin) x 20%

Luty

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

Marzec

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Kwiecień

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Maj

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

Czerwiec

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

Lipiec

184

1,74

(1600 zł : 184 godziny) x 20%

Sierpień

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Wrzesień

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Październik

184

1,74

(1600 zł : 184 godziny) x 20%

Listopad

152

2,11

(1600 zł : 152 godziny) x 20%

Grudzień

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

● art. 130, art. 1518 § 1 Kodeksu pracy,

● § 4b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289 ze zm.).

Więcej w MONITORZE prawa pracy i ubezpieczeń - Zamów prenumeratę >>

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

REKLAMA

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

2 umowy o pracę na pełny etat u różnych pracodawców? Wyjaśniamy czy można tak pracować

2 umowy o pracę na pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Jakie są przepisy prawa pracy? Wyjaśniamy czy w Polsce można pracować na podstawie dwóch lub większej liczbie umów o pracę.

REKLAMA

Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem

Z Badania Candidate Experience przeprowadzonego w 2025 r. wynika, że pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Nawet widełki płacowe stanowią problem. Tymczasem dla poszukujących pracy to najważniejsza informacja. Skąd ten opór po stronie zatrudniających?

51 lat obowiązywania aktualnego Kodeksu Pracy: czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Minęło ponad 51 lat od uchwalenia Kodeksu pracy. Ten fundamentalny akt prawny od dekad reguluje stosunki zatrudnienia w Polsce, ale przez cały ten czas podlegał licznym nowelizacjom, które miały dostosować go do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (sic!) lat temu, dlatego pytanie o potrzebę szerokiej rekodyfikacji prawa pracy pozostaje aktualne. Czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA