REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatek za pracę w porze nocnej w okresie rozliczeniowym dłuższym niż 1 miesiąc

Aldona Salamon
specjalistka prawa pracy i zarządzania personelem, wykładowca Stowarzyszenia Księgowych w Polsce
Dodatek za pracę w nocy. /Fot. Fotolia
Dodatek za pracę w nocy. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Za wykonywanie obowiązków pracowniczych w nocy przysługuje pracownikowi dodatek do wynagrodzenia. Zgodnie z Kodeksem pracy dodatek za pracę w porze nocnej wynosi 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Czy ustalając wysokość dodatku nocnego dla danego pracownika należy odnosić się do obowiązującego tę osobę nominalnego czasu pracy, bez względu na długość okresu rozliczeniowego, jakim jest objęta?

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dodatek nocny przysługujący pracownikom zatrudnionym w naszej firmie wypłacamy w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Część pracowników jest objęta 1-miesięcznym, a część 3-miesięcznym okresem rozliczeniowym. Czy ustalając wysokość dodatku nocnego dla danego pracownika powinniśmy odnosić się do obowiązującego tę osobę nominalnego czasu pracy, bez względu na długość okresu rozliczeniowego, jakim jest objęta?

Zobacz: Wymiar czasu pracy - okresy rozliczeniowe

RADA

REKLAMA

Ustalając wysokość dodatku nocnego powinni Państwo brać pod uwagę nominalny czas pracy obowiązujący w danym miesiącu. Dodatek należy zatem ustalić w tej samej wysokości zarówno dla pracownika objętego jedno-, jak i trzymiesięcznym okresem rozliczeniowym czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

Niezależnie od długości okresu rozliczeniowego, a tym samym od liczby godzin, jakie pracownik jest zobowiązany przepracować w poszczególnych miesiącach w dłuższym niż jednomiesięczny okresie rozliczeniowym, w każdym przypadku kwota dodatku nocnego za jedną godzinę w poszczególnych miesiącach jest taka sama dla wszystkich pracowników.

Sformułowanie „liczba godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu”, które jest zawarte w § 4b rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia..., na podstawie którego obliczamy dodatek nocny, oznacza liczbę godzin, do przepracowania których pracownik jest zobowiązany zgodnie z wymiarem czasu pracy w tym miesiącu (a nie liczbę godzin do przepracowania w tym miesiącu zgodnie z rozkładem czasu pracy pracownika). Oznacza to, że niezależnie od faktycznej długości okresu rozliczeniowego (np. jedno- czy trzymiesięczny) w celu wyliczenia dodatku nocnego za liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu należy przyjąć miesięczny wymiar czasu pracy, obliczony zgodnie z art. 130 Kodeksu pracy.

Potwierdził to Główny Inspektorat Pracy w piśmie z 23 stycznia 2008 r., w którym uznał, że „zgodnie z § 4b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289 ze zm.), ustalając dodatkowe wynagrodzenie przysługujące na podstawie art. 1518 § 1 Kodeksu pracy (tj. dodatek za pracę w porze nocnej), za godzinę pracy w porze nocnej minimalne wynagrodzenie za pracę przewidziane w tym przepisie dzieli się przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu. Departament Prawny wskazuje, że przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu, przez którą w celu obliczenia dodatku za pracę w porze nocnej należy podzielić minimalne wynagrodzenie za pracę, należy rozumieć obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy obliczony zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 130 Kodeksu pracy”.

Zobacz: Nadgodziny w porze nocnej - jak obliczyć za nie wynagrodzenie

Odnosząc się zatem do wymiaru czasu pracy ustalonego dla poszczególnych miesięcy, wysokość dodatku nocnego za jedną godzinę dla pracownika pracującego w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym, dla którego czas pracy w poszczególnych miesiącach kształtuje się inaczej niż w okresie 1-miesięcznym, powinna być ustalana tak jak w przypadku pracownika pracującego w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym czasu pracy.

WAŻNE!

Wysokość dodatku nocnego za jedną godzinę dla pracownika pracującego w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym, dla którego czas pracy w poszczególnych miesiącach kształtuje się inaczej niż w okresie 1-miesięcznym, powinna być ustalana tak jak w przypadku pracownika pracującego w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym czasu pracy.

Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę takiej pracy w wysokości 20% stawki godzinowej, wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 1518 § 1 Kodeku pracy). Wewnątrzzakładowe przepisy prawa pracy mogą przewidywać korzystniejsze zasady wypłaty dodatku nocnego niż wynikające z Kodeksu pracy. Jeżeli u danego pracodawcy w zakresie wypłacania dodatku za pracę w porze nocnej zastosowanie mają przepisy Kodeksu pracy, to na podstawie § 4b rozporządzenia o wynagrodzeniach, przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia przysługującego na podstawie art. 1518 § 1 Kodeksu pracy, za godzinę pracy w porze nocnej minimalne wynagrodzenie za pracę przewidziane w tym przepisie dzieli się przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu. Oznacza to, że w celu obliczenia dodatku za jedną godzinę pracy w porze nocnej, kwotę aktualnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia należy podzielić przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu, a uzyskany wynik pomnożyć przez 20%.

Zobacz również: Forum Kadry - ZUS i Płace

Miesiąc

Nominalny czas pracy

Kwota dodatku za 1 godzinę

 Wzór obliczenia

Styczeń

176

1,82

(1600 zł : 176 godzin) x 20%

Luty

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

Marzec

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Kwiecień

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Maj

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

Czerwiec

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

Lipiec

184

1,74

(1600 zł : 184 godziny) x 20%

Sierpień

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Wrzesień

168

1,90

(1600 zł : 168 godzin) x 20%

Październik

184

1,74

(1600 zł : 184 godziny) x 20%

Listopad

152

2,11

(1600 zł : 152 godziny) x 20%

Grudzień

160

2,00

(1600 zł : 160 godzin) x 20%

● art. 130, art. 1518 § 1 Kodeksu pracy,

● § 4b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289 ze zm.).

Więcej w MONITORZE prawa pracy i ubezpieczeń - Zamów prenumeratę >>

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA