Wzrost kilometrówki w 2023?
REKLAMA
REKLAMA
- Czy możliwe jest używanie prywatnych pojazdów do celów służbowych?
- Nowe rozporządzenie - kilometrówka
- Jaka zmiana wysokości stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu?
- Jak obliczyć kilometrówkę?
- Kiedy zaczną obowiązywać nowe stawki?
Czy możliwe jest używanie prywatnych pojazdów do celów służbowych?
Tak, na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane, do celów służbowych, samochody osobowe, motocykle i motorowery niebędące własnością pracodawcy.
REKLAMA
Nowe rozporządzenie - kilometrówka
W ostatnim czasie ogłoszono projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 października 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy w celu realizacji przez pracownika czynności służbowych (nr w wykazie prac: 250, dalej: projekt). Zmiany są bardzo potrzebne, ponieważ rośnie koszt benzyny, ropy oraz utrzymania środków transportu. Tak więc, liczne środowiska związkowe składały postulaty do rządu o podwyżkę kilometrówki, ze względu na wzrastające koszty eksploatacji pojazdów, spowodowane m.in. wzrastającymi cenami paliwa. Na skutek inflacji i zwiększonych kosztów ponoszonych przez pracowników, którzy w związku z podróżowaniem i wykonywaniem czynności służbowych używają osobistych samochodów, motocykli czy motorowerów – stawka za 1 kilometr przebiegu pojazdu powinna być zwiększona. Na skutek zmian pracownicy zyskają a pracodawcy stracą, ponieważ to pracodawcy pokrywają koszty używania pojazdów prywatnych używanych przez pracowników do celów służbowych.
Jaka zmiana wysokości stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu?
Podstawą do wydania rozporządzenia jest art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 poz. 180 i 209). Zmianie ma ulec rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. poz. 271, z 2004 r. poz. 2376, z 2007 r. poz. 1462 oraz z 2011 r. poz. 308) proponuje się, aby § 2 otrzymał takie brzmienie:
§ 2. Koszty używania pojazdów do celów służbowych pokrywa pracodawca według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, które nie mogą być wyższe niż:
1) dla samochodu osobowego:
a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,89 zł,
b) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 1,038 zł;
2) dla motocykla – 0, 69 zł;
3) dla motoroweru – 0,42 zł.
Nowelizowany przepis w swoim obecnym brzmieniu przewiduje, że przedmiotowe stawki nie mogą być wyższe niż:
1) dla samochodu osobowego:
a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,5214 zł,
b) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł;
2) dla motocykla - 0,2302 zł;
3) dla motoroweru - 0,1382 zł.
Jak podaje projektodawca: ze względu na fakt, iż obecnie na rynku funkcjonuje coraz mniej samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika do 900 cm3, a także z uwagi na zaistniały na przestrzeni ostatnich lat rozwój technologiczny silników motocyklowych podjęto decyzję, iż różnica w stawce pomiędzy samochodem osobowy o pojemności skokowej silnika do 900cm3 a motocyklem wyniesie 0,20 gr.
Jak obliczyć kilometrówkę?
W przypadku korzystania podczas podróży służbowej z samochodu osobowego, motocykla lub motoroweru będącego własnością pracownika przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę. Stawka za jeden km nie może być wyższa niż określona w ww. przepisach rozporządzenia.
Jeżeli przedstawienie dokumentu nie jest możliwe, pracownik składa pisemne oświadczenie o dokonanym wydatku i przyczynach braku jego udokumentowania (brak rachunku, faktury, itp.).
Kiedy zaczną obowiązywać nowe stawki?
Rozporządzenie ma wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia. Jednak kiedy będzie ogłoszone rozporządzenie – nie wiadomo.
Jak wskazywali związkowcy: „W świetle obliczeń i danych przytaczanych przez powyższe podmioty należy wskazać, że wzrastające koszty eksploatacji pojazdów, w tym zwłaszcza koszty paliwa, powodują, że maksymalne stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdów, zawarte w rozporządzeniu z dnia 25 marca 2002 r., nie gwarantują pracownikom zwrotu rzeczywistych kosztów ponoszonych przez nich z tytułu używania własnych pojazdów dla celów służbowych. Należy przy tym wziąć pod uwagę fakt, iż ostatnia nowelizacja omawianego rozporządzenia w zakresie wysokości przedmiotowych stawek została dokonana rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 23 października 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. poz. 1462), przy czym od dnia wejścia w życie ww. rozporządzenia realne koszty eksploatacji pojazdów uległy znaczącemu wzrostowi.”.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 poz. 180 i 209)
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. poz. 271, z 2004 r. poz. 2376, z 2007 r. poz. 1462 oraz z 2011 r. poz. 308)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat