REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy. Czy będą zmiany w 2025 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy. Czy będą zmiany w 2025 r.?
Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy. Czy będą zmiany w 2025 r.?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany przepisów prawa w zakresie zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy miały nastąpić w III kwartale 2023 r. Tak się jednak nie stało. Projekt rozporządzenia utknął a Ministerstwo Finansów sprzeciwia się regulacjom, wskazując, że inni pracownicy nie mogą liczyć na tak szeroki zakres zwrotów, jak proponuje się w rozporządzeniu dla tej grupy zawodowej. Czy dojdzie do zmian w 2025 r.?

W 2025 r. będą 22 lata kiedy nie dochodzi do zmian przepisów w zakresie zwrotu kosztów podróży, a konkretniej dojazdu do i z miejsca pracy. Oczywiście dotyczy to pewnej grupy zawodowej, ponieważ np. dla pracowników budżetówki przewidziane są inne regulacje. Być może przepisy zmienią się w 2025 r., i aktualnie obowiązujący rząd, bardziej skrupulatnie przyjrzy się propozycji przepisów, ponieważ aktualnie obowiązujące rozporządzenie jest z 2003 r., a przecież realia życia się znacznie zmieniły przez ten czas. Koszty dojazdów do pracy radykalnie wrosły a inflacja też nie pomaga.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy zwrotu kosztów dojazdu? Czym jest miejscowość pobliska?

Przez miejscowość pobliską rozumie się miejscowość, do której czas dojazdu koleją lub autobusami, przewidziany w rozkładzie jazdy, łącznie z przesiadkami nie przekracza w obie strony 2 godzin, licząc od stacji (przystanku) najbliższej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania, bez uwzględnienia czasu dojazdu do i od stacji (przystanku) w obrębie miejscowości, z której funkcjonariusz dojeżdża, oraz miejscowości, w której wykonuje obowiązki służbowe.

Przepisy ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1136, 1834 i 1860) stanowią, że funkcjonariuszowi, który zajmuje lokal mieszkalny w miejscowości pobliskiej miejsca pełnienia służby, przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem. Co ważne, zwrot kosztów nie przysługuje funkcjonariuszowi ABW w roku kalendarzowym, w którym właściwa Agencja wykupiła uprawnienia do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji zbiorowej. Tak więc, zwrot kosztów dojazdu nie przysługuje funkcjonariuszowi korzystającemu ze służbowego środka transportu.

22 lata obowiązuje jedna regulacja. Czas w 2025 r. na zmiany!

Dotychczas obowiązujące rozporządzenie jest z 2003 r. Jest to rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu zwrotu funkcjonariuszowi Agencji Wywiadu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby (Dz.U. 2003 Nr 110, poz. 1046). Przez ponad 22 lat realia życia społeczno-gospodarczego zmieniły się. Istnie więc pilna potrzeba legislacyjna tym bardziej, że dotychczasowe przepisy nie uwzględniły obecnych rozwiązań taryfowych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w szczególności funkcjonujących w dużych aglomeracjach miejskich. Jak podaje projektodawca ma miejsce nierówne traktowanie.

Przykład
Nierówne traktowanie funkcjonariuszy ABW mieszkających w Warszawie!

Problematyczne dla stosowania omawianego rozporządzenia stało się rozszerzenie zasięgu obowiązywania biletu miejskiego na różne miejscowości pobliskie oraz powstanie na przestrzeni lat różnego rodzaju ulg dających możliwość zakupu tańszego biletu mieszkańcom tych miejscowości. Jest to szczególnie widoczne na przykładzie aglomeracji warszawskiej, gdzie funkcjonariusze mieszkający w miejscowościach pobliskich korzystają z tego samego biletu, uprawniającego do poruszania się po terenie Warszawy, jak i miejscowości, w której mieszkają. W przypadku takich osób, zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem do miejsca zamieszkania, stanowi także refundację kosztów przejazdu w obrębie Warszawy, co skutkuje nierównym traktowaniem funkcjonariuszy zamieszkujących w Warszawie, którzy nie mają uprawnień do dofinansowania dojazdów. 

Zmiany w zwrocie kosztów dojazdu dla funkcjonariuszy - projekt rozporządzenia

Trzeba jednak pamiętać, że istnieją przepisy wykonawcze, które szczegółowo określają szczegółowe zasady i tryb zwrotu funkcjonariuszowi kosztów dojazdu uwzględniając sposób obliczania wysokości tych kosztów oraz przypadki, w których koszty te są zwracane. Właśnie nad takimi przepisami wykonawczymi trwają aktualnie prace. Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad i trybu zwrotu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wskazuje szczegółowe zasady w zakresie, tego że funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zajmującemu lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny w miejscowości pobliskiej miejsca pełnienia służby przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem, jeżeli w miejscowości, w której pełni służbę, on sam lub członkowie jego rodziny, czyli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) małżonek;

2) dzieci własne lub małżonka, przysposobione lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, pozostające na jego utrzymaniu do czasu ukończenia 18 roku życia, a w razie uczęszczania do szkoły lub odbywania studiów w szkole wyższej - do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez nie 25 roku życia, chyba że przed osiągnięciem takiego wieku orzeczono o ich całkowitej niezdolności do pracy;

3) rodzice funkcjonariusza i jego małżonka będący na jego wyłącznym utrzymaniu lub jeżeli ze względu na wiek albo całkowitą lub częściową niezdolność do pracy albo inne okoliczności są niezdolni do wykonywania zatrudnienia; za rodziców uważa się również ojczyma i macochę oraz osoby przysposabiające), nie posiadają lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.

W jakiej wysokości przysługuje zwrot kosztów dojazdu?

Zgodnie z projektem funkcjonariuszowi przysługuje zwrot kosztów dojazdu w formie ryczałtu wypłacanego miesięcznie. Ile wynosi taki ryczał? Wysokość ryczałtu odpowiada cenie miesięcznego odcinkowego biletu imiennego według taryfy normalnej na przejazd w drugiej klasie pociągu osobowego, zgodnie z tabelą opłat ogólnokrajowego przewoźnika kolejowego, za przejazd odpowiadający odległości od stacji (przystanku) najbliższej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania.

  • Nowe przepisy wprowadzają wobec wszystkich beneficjentów wypłatę zwrotu kosztów dojazdu w formie ryczałtu - niezależnie od tego, z jakiego środka transportu korzystają (kolej, autobus, własny samochód).
  • Ryczałt będzie ustalany na podstawie obiektywnego kryterium, jakim jest cena kolejowego, miesięcznego odcinkowego biletu imiennego za przejazd w klasie drugiej pociągu osobowego, od stacji (przystanku) najbliżej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliżej miejsca zamieszkania funkcjonariusza, zgodnie z tabelą opłat ogólnokrajowego przewoźnika kolejowego.

Zwrot kosztów dojazdu następuje na podstawie wniosku, sporządzonego przez funkcjonariusza w postaci elektronicznej. Funkcjonariusz ubiegający się o zwrot kosztów dojazdu kieruje do kierownika jednostki organizacyjnej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, właściwej w sprawach ustalenia prawa do zwrotu kosztów dojazdu, raport w postaci elektronicznej.

Wysokość ryczałtu uzależniona od liczby dni obecności funkcjonariusza w miejscu pełnienia służby 

Proponuje się, aby wysokość wypłacanego ryczałtu uzależnić od liczby dni obecności funkcjonariusza w miejscu pełnienia służby. Oznaczać to będzie, że beneficjenci świadczenia otrzymają zwrot kosztów dojazdu tylko za dni faktycznych dojazdów do służby. Nieobecności w miejscu pełnienia służby będą odliczane (1/22 za każdy dzień nieobecności) od wysokości ustalonego ryczałtu. Projektowane rozporządzenie przewiduje także całkowitą rezygnację z uwzględniania przy naliczaniu tego świadczenia ulg wprowadzonych przez ustawodawcę, czy też ulg przyznawanych przez gminy ich mieszkańcom, które uprawniają do zakupu biletów po korzystniejszej cenie, co skutkuje pomniejszeniem wypłacanego świadczenia należnego funkcjonariuszowi proporcjonalnie do wysokości posiadanej ulgi, nawet wówczas, gdy faktycznie nie korzysta on ze środków transportu zbiorowego i tym samym przysługującej mu ulgi.

Powyższe to tylko projekt, ostateczna wersja treści rozporządzenia nie jest jeszcze znana, podobnie jak dokładna data wejścia w życie, być może stanie się to jednak w 2025 r. Wielu funkcjonariuszy na to liczy. 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ważne terminy na kwiecień 2025 r. dla pracodawcy i pracownika

Od 1 kwietnia zaczął się kolejny II kwartał w 2025 r. W kwietniu jest sporo ważnych terminów, o których muszą pamiętać w szczególności pracodawcy, ale i pracownicy bo te kwestie z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych dotyczą ich bezpośrednio. Podpowiadamy jakie dokumenty powinny wygenerować, złożyć działy księgowe czy kadr oraz jakie należności i składki powinny być opłacone w kwietniu 2025 r.

Uwaga: zaczęła się inwazja kleszczy. Ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową, wypadek przy pracy i świadczenia z ZUS

Jak podaje w swoim komunikacje Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna zaczął się już "sezon" na kleszcze. Nie wiele osób wie, ale ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową czy nawet wypadek przy pracy, a co się z tym wiąże możliwość otrzymywania świadczenia z ZUS czy KRUS. Przytaczamy też mity dotyczące kleszczy ale i niezbędne informacje.

Co się należy oprócz wynagrodzenia? 3 świadczenia wynikające ze stosunku pracy

Wynagrodzenie to świadczenie dla pracownika wynikające ze stosunku pracy. Przepisy prawa pracy przewidują jeszcze trzy inne świadczenia, które należą się pracownikowi. Jakie i co należy o nich wiedzieć?

Tylko 169 zł. Tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r., ale nie dla wszystkich

Tylko 169 zł. Tak, tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich ubezpieczonych. Niby stawka jest niska, ale z drugiej strony w przyszłości emerytura czy renta też będzie niska. Czy warto?

REKLAMA

Nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026

Od 1 kwietnia 2025 r. odszkodowania z ZUS są wyższe. Ile ZUS wypłaci za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu? Oto nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026.

Aktywnie w żłobku. Maksymalny koszt pobytu dziecka w żłobku wynosi 2200 zł

2200 zł - tyle wynosi wysokość kosztu pobytu dziecka w żłobku w okresie od 1 kwietnia 2025 r. do 31 marca 2026 r. Jest to maksymalna stawka uprawniająca rodziców do skorzystania ze świadczenia „aktywnie w żłobku”.

Bez refundacji dla cukrzyków, a koszt leczenia to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Mamy odpowiedź z Ministerstwa Zdrowia

Zgodnie z Konstytucją RP każdy ma prawo do ochrony zdrowia. Jak się jednak okazuje to zdrowie jest chronione w różnym stopniu w stosunku do różnych osób. Niestety sytuacja niektórych osób cierpiących na cukrzycę nie poprawi się w najbliższym czasie. Ministerstwo Zdrowia odpowiedziało, że nie planuje poszerzenia populacji uprawnionej do korzyści i dofinansowań związanych z cukrzycą.

Kiedy 36 dni urlopu dla pracownika?

Standardem jest, że pracownicy mają 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku. Niektórzy pracownicy są uprawnieni do nawet 36 dni urlopu. Kto i kiedy może liczyć na tak długi urlop?

REKLAMA

Utrata przez uczestnika PPK statusu osoby zatrudnionej to nie koniec oszczędzania w PPK [Przykłady]

Zmiana przez uczestnika PPK tytułu do ubezpieczeń społecznych nie zwalnia podmiotu zatrudniającego z obowiązku dokonywania wpłat do PPK za tę osobę. Oznacza to, że utrata statusu osoby zatrudnionej nie wpływa na status uczestnika PPK. Nadal należy odprowadzać wpłaty do PPK.

Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji

Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez uzasadnienia. To nie jest to samo co decyzja administracyjna, która zawiera ściśle określone elementy. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA