REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupony podarunkowe jednym z najpopularniejszych świadczeń finansowanych z ZFŚS

REKLAMA

Z badania na temat Zakładowych Funduszy Świadczeń Socjalnych przeprowadzonego w sierpniu br. przez 4P Research Mix na zamówienie Edenred, światowego lidera na rynku kuponów i usług przedpłaconych, wynika że głównymi świadczeniami finansowanymi przez pracodawców za pomocą funduszu socjalnego są kupony podarunkowe oraz dofinansowanie wypoczynku.

Wśród polskich przedsiębiorców można zaobserwować prawidłowość – im większa firma tym większa różnorodność form wykorzystania fundusz socjalnego. 70% firm wydaje środki z funduszu socjalnego na 3-5 celów. Do form wykorzystania funduszu socjalnego należą: kupony podarunkowe, wypoczynek, zapomogi i świadczenia okolicznościowe, pożyczki, kultura, sport i rekreacja.

REKLAMA

REKLAMA

Blisko 60% firm wydaje środki z ZFŚS na kupony podarunkowe. Udział w wydatków z ZFŚS przeznaczanych na kupony podarunkowe w polskich przedsiębiorstwach zajmuje drugie miejsce po wydatkach na wypoczynek.

Kupony podarunkowe nawiązują do polskiego obyczaju obdarowywania się upominkami z okazji świąt i są oczekiwaną formą świątecznego prezentu, do których pracownicy polskich firm są przyzwyczajeni od lat. Stanowią miły gest w stronę pracowników, dzięki któremu pracodawcy pokazują, że doceniają pracowników. Są bardziej motywujące i mniej bezosobowe niż prezent w formie gotówki i dłużej zapamiętywane. Co więcej, zwiększają siłę nabywczą pracowników dzięki dodatkowym rabatom oferowanym przez akceptantów kuponów. Przykładowo, pracownik obdarowany kuponem podarunkowym o wartości 100 zł i rabatem w wysokości 60% może zapłacić nawet do 40 zł za produkt lub usługę wartą 100 zł.

Święta są najczęstszą okazją wręczania pracownikom kuponów podarunkowych finansowanych z ZFŚS. Według badania 4P Research Mix 95% polskich pracodawców stosujących kupony podarunkowe wręcza je pracownikom z okazji Bożego Narodzenia, 58% firm z okazji Wielkanocy. Inne okazje zastosowania kuponów podarunkowych to: uroczystości firmowe, święta branżowe, ważne wydarzenia w życiu pracowników, np. ślub, narodziny dziecka, urodziny, inne święta np. Dzień Kobiet.

REKLAMA

Popularność kuponów podarunkowych wynika przede wszystkim ze swobody wyboru, jaką kupony oferują ich użytkownikom. Szeroka i różnorodna sieć akceptantów pozwala na dopasowanie świadczenia do indywidualnych preferencji wielu pracowników. Kupony mogą być wykorzystane zarówno na rozrywkę, kulturę, sport i rekreację jak i na zakup sprzętu RTV i AGD, wyposażenia domowego, kosmetyków, multimediów i wielu innych produktów oraz usług. Pracownik sam wybierze na co przeznaczy kupon i gdzie oraz kiedy go zrealizuje. Dzięki temu niedopasowanie świadczenia do indywidualnych potrzeb pracowników jest minimalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej zaawansowanym technologicznie benefitem przedpłaconym są rozwiązania dające możliwość przeznaczenia środków na produkty i usługi wysokiej jakości. Przykładem takiego świadczenia są karty podarunkowe z limitowaną siecią ogólnopolskich akceptantów, które umożliwiają użytkownikom wybór wysokiej jakości produktów lub usług, bez możliwości przeznaczenia środków na zakupy codziennego użytku lub wypłaty gotówki z bankomatu, która pozbawiona jest znamion wyjątkowości. Karty podarunkowe są potrzegane jako nowoczesne formy świadczeń pozapłacowych i preferują je firmy zlokalizowane w większych miejscowościach z dostępem do szerszej sieci placówek wyposażonych w terminale płatnicze.

Jak wynika z badania, największy wpływ na strukturę budżetu ZFŚS mają duże firmy, liczące powyżej 250 pracowników, reprezentując prawie 50% wartości budżetu funduszy socjalnych.

W 2009 roku 3/4 firm wpłaciło do ZFŚS stawkę odpisu podstawowego, która wynosiła 1000,04 zł. Wśród firm, które zwiększyły odpis, wartość odpisu zwiększyła się o 24% w przeliczeniu na jednego pracownika.

Prognozy rozwoju rynku funduszy socjalnych – według badania 8% pracodawców deklaruje wzrost wydatków z ZFŚS w 2011 r., aby spełnić oczekiwania i zadowolić swoich pracowników.


Informacja o badaniu

Badanie funduszy socjalnych zrealizowane przez 4P Research Mix na zlecenie firmy Edenred, światowego lidera na rynku kuponów i usług przedpłaconych, w sierpniu 2010 r. metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) na reprezentatywnej próbie 750 firm posiadających ZFŚS.

***

Edenred, światowy lider w zakresie kuponów i usług przedpłaconych, dostarcza rozwiązania wpływające na dobre samopoczucie jednostek i poprawiające wydajność organizacji. Spółka działa w 40 krajach, zatrudnia 6 tysięcy pracowników, posiada prawie 500 tysięcy klientów z sektora prywatnego i publicznego, 33 miliony użytkowników i 1,2 miliona akceptantów. Edenred oferuje szeroką gamę produktów w dwóch kategoriach:

  • Świadczenia pracownicze i socjalne związane z żywieniem i żywnością (Ticket Restaurant, Ticket Alimentation) oraz poprawą jakości życia (Ticket CESU, Childcare Vouchers, itp.).
  • Produkty podnoszące wydajność w obszarach: zarządzanie wydatkami (Ticket Car, itp.), motywacja i nagrody (Ticket Compliments, Kadeos, itp.) oraz nowe przedpłacone produkty elektroniczne.

W 2009 r. Edenred wyemitował produkty o łącznej wartości 12,4 miliarda Euro, w tym ponad 50% na rynkach wschodzących.  

Karolina Sobczak

Marketing Manager

Edenred

Ul. Przemysłowa 30, 00-450 Warszawa

Tel.: +48 22 627 21 26

M. :  +48 600 005 431

Fax: +48 22 627 21 27

E-mail: karolina.sobczak@edenred.com

www.edenred.pl  | www.tcexclusive.pl  | www.complimentscard.pl


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

REKLAMA

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku. Wyższy wymiar zwolnienia od pracy przy większej liczbie dzieci

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku - taki apel wystosowała w kwietniu 2025 r. Rzeczniczka Praw Dziecka i Naczelna Rada Adwokacka do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Powinna być większa liczba dni zwolnienia od pracy przy kilku wychowywanych dzieciach.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2026 r.: urlopy, kontrola PIP, zasiłek chorobowy, minimalne wynagrodzenie i inne

Rewolucyjne zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2026 r.: dłuższe urlopy, nowe zasady kontroli PIP, modyfikacja w zasadach utraty zasiłku chorobowego, podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń zależnych od płacy minimalnej. Nieco wcześniej wchodzą w życie przepisy o jawności wynagrodzeń.

Dlaczego osoby z niepełnosprawnościami nadal nie mogą liczyć na dostępny transport?

Transport — który dla większości jest oczywistością — dla wielu osób z niepełnosprawnościami oznacza codzienną walkę o podstawową niezależność. Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami obchodzony 3 grudnia to dobra okazja, by przyjrzeć się, jak wygląda ich rzeczywistość.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA