Kiedy można wypłacić pracownikowi zasiłek z ubezpieczenia wypadkowego
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Podstawą wypłaty 100% zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego jest uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy. Jeśli natomiast zdarzenie zostanie uznane za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, to pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego - również 100%.
UZASADNIENIE
W przypadku zdarzenia, do którego doszło na terenie zakładu pracy, np. na parkingu, pracodawca powinien przeprowadzić postępowanie i przeanalizować, jak zakwalifikować zdarzenie. Przeprowadzenie postępowania powypadkowego kończy się protokołem powypadkowym. W protokole tym pracodawca określa, czy zdarzenie jest wypadkiem przy pracy.
Wypadek przy pracy to zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiły w związku z pracą.
Wszystkie cztery elementy definicji wypadku muszą zaistnieć równocześnie, aby pracodawca mógł uznać zdarzenie za wypadek przy pracy.
Związek z pracą rozpoczyna się w momencie przekroczenia przez pracownika bramy zakładu, wejścia na teren zakładu pracy lub do budynku zakładu. Okoliczności i przyczyny wypadku powinien ustalić powołany przez pracodawcę zespół powypadkowy. Zadaniem tego zespołu jest ustalenie, czy zdarzenie, które miało miejsce w Państwa zakładzie pracy, można uznać za wypadek przy pracy i sporządzenie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Jeżeli na podstawie zgromadzonego materiału w toku postępowania zespół powypadkowy uzna to zdarzenie za wypadek przy pracy, pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego w wysokości 100% podstawy wymiaru. Protokół powypadkowy przygotowany przez zespół powypadkowy zatwierdza pracodawca.
WAŻNE!
To pracodawca uznaje lub odmawia uznania zdarzenia za wypadek przy pracy.
Natomiast jeżeli zdarzenie to zostanie uznane za wypadek w drodze do pracy, pracownikowi należy wypłacić zasiłek chorobowy w wysokości 100% podstawy wymiaru, ale z ubezpieczenia chorobowego. O kwalifikacji zdarzenia jako wypadku w drodze do pracy lub z pracy decyduje pracodawca.
WAŻNE!
Pracodawca może wypłacić zasiłek w związku z wypadkiem przy pracy, w drodze do pracy lub z pracy tylko po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego i po odpowiednim zakwalifikowaniu zdarzenia.
Nie muszą Państwo zwracać się do ZUS o zatwierdzenie zdarzenia jako wypadek. Protokół powypadkowy do ZUS przekazują tylko ci pracodawcy, którzy nie są uprawnieni do wypłaty zasiłków.
Podstawa prawna
- art. 3, art. 5 ust. 2 i ust. 3, art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU nr 199, poz. 1673 ze zm.),
- art. 234, art. 2371 Kodeksu pracy,
- art. 4 ust. 3 pkt 2, art. 11 ust. 2 pkt 3 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat