REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy członek rady nadzorczej podlega obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu

Małgorzata Kozłowska

REKLAMA

W spółce z o.o., w której pracuję, na podstawie uchwały wspólników 1 marca 2010 r. została powołana czteroosobowa rada nadzorcza. Członkom rady przyznano miesięczne wynagrodzenie w wysokości 600 zł. Dwóch członków rady wchodzi jednocześnie w skład komisji rewizyjnej. Czy członków rady nadzorczej należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego? Jeśli tak, od jakiej podstawy należy opłacać składki?

Do ubezpieczenia zdrowotnego powinni Państwo zgłosić tych członków rady nadzorczej, którzy mieszkają w Polsce. Podstawą wymiaru składki na to ubezpieczenie będzie kwota wynagrodzenia, jaką otrzymają w danym miesiącu za udział w posiedzeniach rady nadzorczej. Dodatkowa funkcja członków komisji rewizyjnej pełniona przez dwóch członków rady nadzorczej, nie ma znaczenia.

REKLAMA

REKLAMA

ZMIANY DOTYCZĄCE PODLEGANIA UBEZPIECZENIU ZDROWOTNEMU OD 2015 ROKU >>>

UZASADNIENIE

Powołanie w skład rady nadzorczej nie stanowi tytułu do ubezpieczeń społecznych. Natomiast to, czy członek rady nadzorczej podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu, zależy od jego miejsca zamieszkania. Ubezpieczeniu zdrowotnemu podlega członek rady nadzorczej, który mieszka na obszarze Polski (art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy zdrowotnej). Gdy osoba powołana w skład rady nadzorczej mieszka poza Polską (np. w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej), nie podlega z tego tytułu ubezpieczeniu zdrowotnemu.

REKLAMA

Członek rady nadzorczej nie podlega ubezpieczeniom społecznym – ani obowiązkowo, ani dobrowolnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego obejmuje członków rady nadzorczej, którzy pełnią swoje obowiązki w spółkach prawa handlowego (np. w spółce z o.o., spółce akcyjnej), spółdzielniach, przedsiębiorstwach państwowych oraz innych podmiotach, w których taki organ został powołany. Obowiązek ubezpieczenia nie dotyczy natomiast członków innych organów o podobnych kompetencjach, np. członków komisji rewizyjnej w spółce z o.o.

Rekomendowany produkt: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Członek rady nadzorczej, który mieszka na terenie Polski, podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu od dnia powołania do pełnienia tej funkcji do dnia zaprzestania jej pełnienia (art. 73 pkt 17 ustawy zdrowotnej).

Podmiot, w którym działa rada nadzorcza, zgłasza taką osobę do ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 22 40 xx, w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń. Następnie oblicza, pobiera i odprowadza składkę zdrowotną (art. 85 ust. 16 ustawy zdrowotnej).

Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej jest przychód osiągnięty z tytułu pełnionej funkcji w rozumieniu przepisów podatkowych (art. 81 ust. 8 pkt 12 ustawy zdrowotnej). Przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości pieniężne otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 13 pkt 7 updof). W przypadku osób wchodzących w skład rady nadzorczej Państwa spółki, jest to kwota miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu za udział w posiedzeniach rady, tj. 600 zł. W przyszłości mogą to być również inne przychody, związane np. z podróżą służbową (diety, koszty dojazdu, zakwaterowania).

Składki na ubezpieczenie zdrowotne za dany miesiąc należy naliczać od przychodu wypłaconego lub postawionego do dyspozycji członka rady nadzorczej w tym miesiącu. Składki te należy wykazywać w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RZA, również z kodem 22 40 xx.

Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej jest suma wszystkich przychodów, jakie otrzymuje z tytułu pełnionej funkcji.

Część składki na ubezpieczenie zdrowotne, w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy jej wymiaru, płatnik powinien odliczać od ustalonej kwoty zaliczki na podatek dochodowy. Od podatku nie można odliczyć składki zdrowotnej, która została naliczona od przychodu zwolnionego z podatku dochodowego (art. 41 ust. 1 i 1a w zw. z art. 27b ust. 1 i 2 updof). Są to diety i inne należności związane z podróżą służbową (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof).

Istotne jest jednak to, że w stosunku do członków rad nadzorczych nie ma zastosowania zasada obniżenia składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości zaliczki na podatek dochodowy (art. 83 ust. 1 w zw. z art. 85 ust. 16 ustawy zdrowotnej).

Anna P. od grudnia 2009 r. jest członkiem rady nadzorczej w spółce akcyjnej, za co otrzymuje miesięczne wynagrodzenie w kwocie 1000 zł. Oprócz tego spółka pokrywa koszty dojazdu i zakwaterowania. Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne jest zarówno wynagrodzenie, jak i należności związane z kosztami ponoszonymi na stawienie się na posiedzeniu rady nadzorczej. Za luty 2010 r. Anna P. otrzymała wynagrodzenie w wysokości 1000 zł oraz 478 zł z tytułu zwrotu kosztów podróży, wyżywienia i noclegu. Składka na ubezpieczenie zdrowotne za luty 2010 r. wynosi:

1478 zł x 9% = 133,02 zł,

1000 zł x 7,75% = 77,50 zł – składka podlegająca odliczeniu od podatku (liczona tylko od wynagrodzenia; od zaliczki nie wolno odliczyć składki zdrowotnej pobranej od należności z tytułu podróży służbowej, bo są one wolne od podatku),

133,02 zł – 77,50 zł = 55,52 zł (kwota składki zdrowotnej finansowana z dochodu ubezpieczonego).

Składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej nie wolno obniżać do wysokości zaliczki na podatek.

Gdy w spółce działa także komisja rewizyjna, to jest to organ odrębny od rady nadzorczej. Członkowie tej komisji nie podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego. W przypadku członków rady nadzorczej, którzy jednocześnie wchodzą w skład komisji rewizyjnej, składki na ubezpieczenie zdrowotne należy odprowadzać tylko od wynagrodzenia wypłacanego z tytułu funkcji pełnionej w radzie nadzorczej.

Podstawa prawna

  • art. 66 ust. 1 pkt 35, art. 73 pkt 17, art. 81 ust. 8 pkt 12, art. 83 ust. 1, art. 85 ust. 16 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 186, poz. 1444),
  • art. 9 ust. 1, art. 13 pkt 7, art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b, art. 27b ust. 1 i ust. 2, art. 41 ust. 1 i ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

REKLAMA

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

2 umowy o pracę na pełny etat u różnych pracodawców? Wyjaśniamy czy można tak pracować

2 umowy o pracę na pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Jakie są przepisy prawa pracy? Wyjaśniamy czy w Polsce można pracować na podstawie dwóch lub większej liczbie umów o pracę.

REKLAMA

Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem

Z Badania Candidate Experience przeprowadzonego w 2025 r. wynika, że pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Nawet widełki płacowe stanowią problem. Tymczasem dla poszukujących pracy to najważniejsza informacja. Skąd ten opór po stronie zatrudniających?

51 lat obowiązywania aktualnego Kodeksu Pracy: czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Minęło ponad 51 lat od uchwalenia Kodeksu pracy. Ten fundamentalny akt prawny od dekad reguluje stosunki zatrudnienia w Polsce, ale przez cały ten czas podlegał licznym nowelizacjom, które miały dostosować go do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (sic!) lat temu, dlatego pytanie o potrzebę szerokiej rekodyfikacji prawa pracy pozostaje aktualne. Czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA