REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy członek rady nadzorczej podlega obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu

Małgorzata Kozłowska

REKLAMA

W spółce z o.o., w której pracuję, na podstawie uchwały wspólników 1 marca 2010 r. została powołana czteroosobowa rada nadzorcza. Członkom rady przyznano miesięczne wynagrodzenie w wysokości 600 zł. Dwóch członków rady wchodzi jednocześnie w skład komisji rewizyjnej. Czy członków rady nadzorczej należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego? Jeśli tak, od jakiej podstawy należy opłacać składki?

Do ubezpieczenia zdrowotnego powinni Państwo zgłosić tych członków rady nadzorczej, którzy mieszkają w Polsce. Podstawą wymiaru składki na to ubezpieczenie będzie kwota wynagrodzenia, jaką otrzymają w danym miesiącu za udział w posiedzeniach rady nadzorczej. Dodatkowa funkcja członków komisji rewizyjnej pełniona przez dwóch członków rady nadzorczej, nie ma znaczenia.

REKLAMA

REKLAMA

ZMIANY DOTYCZĄCE PODLEGANIA UBEZPIECZENIU ZDROWOTNEMU OD 2015 ROKU >>>

UZASADNIENIE

Powołanie w skład rady nadzorczej nie stanowi tytułu do ubezpieczeń społecznych. Natomiast to, czy członek rady nadzorczej podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu, zależy od jego miejsca zamieszkania. Ubezpieczeniu zdrowotnemu podlega członek rady nadzorczej, który mieszka na obszarze Polski (art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy zdrowotnej). Gdy osoba powołana w skład rady nadzorczej mieszka poza Polską (np. w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej), nie podlega z tego tytułu ubezpieczeniu zdrowotnemu.

REKLAMA

Członek rady nadzorczej nie podlega ubezpieczeniom społecznym – ani obowiązkowo, ani dobrowolnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego obejmuje członków rady nadzorczej, którzy pełnią swoje obowiązki w spółkach prawa handlowego (np. w spółce z o.o., spółce akcyjnej), spółdzielniach, przedsiębiorstwach państwowych oraz innych podmiotach, w których taki organ został powołany. Obowiązek ubezpieczenia nie dotyczy natomiast członków innych organów o podobnych kompetencjach, np. członków komisji rewizyjnej w spółce z o.o.

Rekomendowany produkt: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Członek rady nadzorczej, który mieszka na terenie Polski, podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu od dnia powołania do pełnienia tej funkcji do dnia zaprzestania jej pełnienia (art. 73 pkt 17 ustawy zdrowotnej).

Podmiot, w którym działa rada nadzorcza, zgłasza taką osobę do ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 22 40 xx, w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń. Następnie oblicza, pobiera i odprowadza składkę zdrowotną (art. 85 ust. 16 ustawy zdrowotnej).

Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej jest przychód osiągnięty z tytułu pełnionej funkcji w rozumieniu przepisów podatkowych (art. 81 ust. 8 pkt 12 ustawy zdrowotnej). Przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości pieniężne otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 13 pkt 7 updof). W przypadku osób wchodzących w skład rady nadzorczej Państwa spółki, jest to kwota miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu za udział w posiedzeniach rady, tj. 600 zł. W przyszłości mogą to być również inne przychody, związane np. z podróżą służbową (diety, koszty dojazdu, zakwaterowania).

Składki na ubezpieczenie zdrowotne za dany miesiąc należy naliczać od przychodu wypłaconego lub postawionego do dyspozycji członka rady nadzorczej w tym miesiącu. Składki te należy wykazywać w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RZA, również z kodem 22 40 xx.

Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej jest suma wszystkich przychodów, jakie otrzymuje z tytułu pełnionej funkcji.

Część składki na ubezpieczenie zdrowotne, w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy jej wymiaru, płatnik powinien odliczać od ustalonej kwoty zaliczki na podatek dochodowy. Od podatku nie można odliczyć składki zdrowotnej, która została naliczona od przychodu zwolnionego z podatku dochodowego (art. 41 ust. 1 i 1a w zw. z art. 27b ust. 1 i 2 updof). Są to diety i inne należności związane z podróżą służbową (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof).

Istotne jest jednak to, że w stosunku do członków rad nadzorczych nie ma zastosowania zasada obniżenia składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości zaliczki na podatek dochodowy (art. 83 ust. 1 w zw. z art. 85 ust. 16 ustawy zdrowotnej).

Anna P. od grudnia 2009 r. jest członkiem rady nadzorczej w spółce akcyjnej, za co otrzymuje miesięczne wynagrodzenie w kwocie 1000 zł. Oprócz tego spółka pokrywa koszty dojazdu i zakwaterowania. Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne jest zarówno wynagrodzenie, jak i należności związane z kosztami ponoszonymi na stawienie się na posiedzeniu rady nadzorczej. Za luty 2010 r. Anna P. otrzymała wynagrodzenie w wysokości 1000 zł oraz 478 zł z tytułu zwrotu kosztów podróży, wyżywienia i noclegu. Składka na ubezpieczenie zdrowotne za luty 2010 r. wynosi:

1478 zł x 9% = 133,02 zł,

1000 zł x 7,75% = 77,50 zł – składka podlegająca odliczeniu od podatku (liczona tylko od wynagrodzenia; od zaliczki nie wolno odliczyć składki zdrowotnej pobranej od należności z tytułu podróży służbowej, bo są one wolne od podatku),

133,02 zł – 77,50 zł = 55,52 zł (kwota składki zdrowotnej finansowana z dochodu ubezpieczonego).

Składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej nie wolno obniżać do wysokości zaliczki na podatek.

Gdy w spółce działa także komisja rewizyjna, to jest to organ odrębny od rady nadzorczej. Członkowie tej komisji nie podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego. W przypadku członków rady nadzorczej, którzy jednocześnie wchodzą w skład komisji rewizyjnej, składki na ubezpieczenie zdrowotne należy odprowadzać tylko od wynagrodzenia wypłacanego z tytułu funkcji pełnionej w radzie nadzorczej.

Podstawa prawna

  • art. 66 ust. 1 pkt 35, art. 73 pkt 17, art. 81 ust. 8 pkt 12, art. 83 ust. 1, art. 85 ust. 16 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 186, poz. 1444),
  • art. 9 ust. 1, art. 13 pkt 7, art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b, art. 27b ust. 1 i ust. 2, art. 41 ust. 1 i ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

REKLAMA

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami handlu?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

REKLAMA

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA