REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy członek rady nadzorczej podlega obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kozłowska

REKLAMA

W spółce z o.o., w której pracuję, na podstawie uchwały wspólników 1 marca 2010 r. została powołana czteroosobowa rada nadzorcza. Członkom rady przyznano miesięczne wynagrodzenie w wysokości 600 zł. Dwóch członków rady wchodzi jednocześnie w skład komisji rewizyjnej. Czy członków rady nadzorczej należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego? Jeśli tak, od jakiej podstawy należy opłacać składki?

Do ubezpieczenia zdrowotnego powinni Państwo zgłosić tych członków rady nadzorczej, którzy mieszkają w Polsce. Podstawą wymiaru składki na to ubezpieczenie będzie kwota wynagrodzenia, jaką otrzymają w danym miesiącu za udział w posiedzeniach rady nadzorczej. Dodatkowa funkcja członków komisji rewizyjnej pełniona przez dwóch członków rady nadzorczej, nie ma znaczenia.

REKLAMA

Autopromocja

ZMIANY DOTYCZĄCE PODLEGANIA UBEZPIECZENIU ZDROWOTNEMU OD 2015 ROKU >>>

UZASADNIENIE

Powołanie w skład rady nadzorczej nie stanowi tytułu do ubezpieczeń społecznych. Natomiast to, czy członek rady nadzorczej podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu, zależy od jego miejsca zamieszkania. Ubezpieczeniu zdrowotnemu podlega członek rady nadzorczej, który mieszka na obszarze Polski (art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy zdrowotnej). Gdy osoba powołana w skład rady nadzorczej mieszka poza Polską (np. w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej), nie podlega z tego tytułu ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Członek rady nadzorczej nie podlega ubezpieczeniom społecznym – ani obowiązkowo, ani dobrowolnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego obejmuje członków rady nadzorczej, którzy pełnią swoje obowiązki w spółkach prawa handlowego (np. w spółce z o.o., spółce akcyjnej), spółdzielniach, przedsiębiorstwach państwowych oraz innych podmiotach, w których taki organ został powołany. Obowiązek ubezpieczenia nie dotyczy natomiast członków innych organów o podobnych kompetencjach, np. członków komisji rewizyjnej w spółce z o.o.

Rekomendowany produkt: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Członek rady nadzorczej, który mieszka na terenie Polski, podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu od dnia powołania do pełnienia tej funkcji do dnia zaprzestania jej pełnienia (art. 73 pkt 17 ustawy zdrowotnej).

Podmiot, w którym działa rada nadzorcza, zgłasza taką osobę do ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 22 40 xx, w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń. Następnie oblicza, pobiera i odprowadza składkę zdrowotną (art. 85 ust. 16 ustawy zdrowotnej).

REKLAMA

Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej jest przychód osiągnięty z tytułu pełnionej funkcji w rozumieniu przepisów podatkowych (art. 81 ust. 8 pkt 12 ustawy zdrowotnej). Przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości pieniężne otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 13 pkt 7 updof). W przypadku osób wchodzących w skład rady nadzorczej Państwa spółki, jest to kwota miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu za udział w posiedzeniach rady, tj. 600 zł. W przyszłości mogą to być również inne przychody, związane np. z podróżą służbową (diety, koszty dojazdu, zakwaterowania).

Składki na ubezpieczenie zdrowotne za dany miesiąc należy naliczać od przychodu wypłaconego lub postawionego do dyspozycji członka rady nadzorczej w tym miesiącu. Składki te należy wykazywać w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RZA, również z kodem 22 40 xx.

Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej jest suma wszystkich przychodów, jakie otrzymuje z tytułu pełnionej funkcji.

Część składki na ubezpieczenie zdrowotne, w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy jej wymiaru, płatnik powinien odliczać od ustalonej kwoty zaliczki na podatek dochodowy. Od podatku nie można odliczyć składki zdrowotnej, która została naliczona od przychodu zwolnionego z podatku dochodowego (art. 41 ust. 1 i 1a w zw. z art. 27b ust. 1 i 2 updof). Są to diety i inne należności związane z podróżą służbową (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof).

Istotne jest jednak to, że w stosunku do członków rad nadzorczych nie ma zastosowania zasada obniżenia składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości zaliczki na podatek dochodowy (art. 83 ust. 1 w zw. z art. 85 ust. 16 ustawy zdrowotnej).

Anna P. od grudnia 2009 r. jest członkiem rady nadzorczej w spółce akcyjnej, za co otrzymuje miesięczne wynagrodzenie w kwocie 1000 zł. Oprócz tego spółka pokrywa koszty dojazdu i zakwaterowania. Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne jest zarówno wynagrodzenie, jak i należności związane z kosztami ponoszonymi na stawienie się na posiedzeniu rady nadzorczej. Za luty 2010 r. Anna P. otrzymała wynagrodzenie w wysokości 1000 zł oraz 478 zł z tytułu zwrotu kosztów podróży, wyżywienia i noclegu. Składka na ubezpieczenie zdrowotne za luty 2010 r. wynosi:

1478 zł x 9% = 133,02 zł,

1000 zł x 7,75% = 77,50 zł – składka podlegająca odliczeniu od podatku (liczona tylko od wynagrodzenia; od zaliczki nie wolno odliczyć składki zdrowotnej pobranej od należności z tytułu podróży służbowej, bo są one wolne od podatku),

133,02 zł – 77,50 zł = 55,52 zł (kwota składki zdrowotnej finansowana z dochodu ubezpieczonego).

Składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej nie wolno obniżać do wysokości zaliczki na podatek.

Gdy w spółce działa także komisja rewizyjna, to jest to organ odrębny od rady nadzorczej. Członkowie tej komisji nie podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego. W przypadku członków rady nadzorczej, którzy jednocześnie wchodzą w skład komisji rewizyjnej, składki na ubezpieczenie zdrowotne należy odprowadzać tylko od wynagrodzenia wypłacanego z tytułu funkcji pełnionej w radzie nadzorczej.

Podstawa prawna

  • art. 66 ust. 1 pkt 35, art. 73 pkt 17, art. 81 ust. 8 pkt 12, art. 83 ust. 1, art. 85 ust. 16 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 186, poz. 1444),
  • art. 9 ust. 1, art. 13 pkt 7, art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b, art. 27b ust. 1 i ust. 2, art. 41 ust. 1 i ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

REKLAMA

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

REKLAMA

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

REKLAMA