REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odnów certyfikat kwalifikowany przed utratą jego ważności

Adam Dąbrowski
DGP

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie 80% certyfikatów kwalifikowanych wydanych w 2008 r. utraci ważność. Tym samym w czerwcu i lipcu 2010 r. wielu z posiadaczy certyfikatów musi przejść przez proces ich odnowienia. Odnowienie certyfikatu realizowane jest wyłącznie w stosunku do ważnych certyfikatów kwalifikowanych. Jeżeli certyfikat wygaśnie przed jego odnowieniem, konieczny będzie zakup nowego.

Od 21 lipca 2008 r. płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne mają obowiązek posługiwać się w elektronicznych kontaktach z ZUS certyfikatami kwalifikowanymi. Certyfikaty kwalifikowane są wydawane przez centra certyfikacji, które są wpisane do rejestru podmiotów kwalifikowanych, świadczące usługi związane z podpisem elektronicznym. Rejestr ten jest prowadzony w imieniu Ministra Gospodarki przez Narodowe Centrum Certyfikacji (Narodowy Bank Polski).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie w Polsce sprzedażą certyfikatów kwalifikowanych zajmuje się 5 centrów certyfikacji. Każde z nich ustaliło własny sposób dystrybucji oraz ceny usług związanych z wydaniem i odnowieniem certyfikatu kwalifikowanego.

Ewentualna zmiana centrum certyfikacji to oczywiście indywidualna decyzja osoby dokonującej odnowienia swojego certyfikatu. Zazwyczaj podejmowana jest na podstawie doświadczeń, własnych odczuć i oczekiwań – jak np. miła i fachowa obsługa, brak nadmiernych formalności, zapewnione wsparcie techniczne – bliskość przedstawicielstwa, możliwość dokonania odnowienia drogą elektroniczną bez dodatkowych kosztów oraz przywiązanie do marki. Zmiana centrum certyfikacji może, ale nie musi, wiązać się z koniecznością poniesienia większego kosztu. Przed podjęciem decyzji zawsze warto sprawdzić, co zyskamy i ile nas to będzie kosztowało.

Zestawienie orientacyjnych cen i sposobu zakupu/odnowienia certyfikatów kwalifikowanych

REKLAMA

Zestawiono na podstawie informacji zawartych na dostępnych stronach www poszczególnych centrów certyfikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

* dotyczy wydania kolejnego certyfikatu na posiadaną kartę

Sposób ubiegania się o certyfikat

Odnowienie certyfikatu kwalifikowanego jest możliwe wyłącznie na wniosek jego właściciela. Certyfikat można odnowić tylko na podstawie danych, na podstawie których dotychczas używany certyfikat był wydany. Oznacza to konieczność wydania nowego certyfikatu także w przypadku zmiany danych, które mają być wpisane do certyfikatu. Może to być zmiana reprezentowanej firmy, np. w wyniku zmiany miejsca pracy lub zajmowanego stanowiska. Tego typu okoliczności nie występują w certyfikatach uniwersalnych – tj. w certyfikatach zawierających wyłącznie dane właściciela certyfikatu bez wpisanej nazwy firmy (instytucji) i zajmowanego stanowiska.


Aby odnowić posiadany certyfikat kwalifikowany, należy złożyć stosowne zamówienie osobiście we wskazanych punktach rejestracji lub za pośrednictwem Internetu. Jeżeli w trakcie odnowienia zmianie ulegną dane zawarte w certyfikacie (np. zmiana nazwy firmy wynikająca z jej przekształcenia), to może być wymagane dostarczenie dodatkowych dokumentów potwierdzających wprowadzane zmiany. Jeżeli dane w certyfikacie nie ulegają zmianie, to w celu odnowienia wymagane jest jedynie prawidłowe przejście przez ścieżkę odnowienia on-line samodzielnie lub z pomocą operatora.

WAŻNE!

Wniosek o odnowienie certyfikatu złożony przez Internet jest załatwiany szybciej.

Wniosek wypełniony przez Internet jest automatycznie zaciągany do systemu, co przyspiesza procedurę zakupu czy odnowienia. W ten sposób eliminowana jest też znaczna część błędów, jakie mogą się wkraść przy ręcznym wypełnianiu dokumentów.

Ważna jest data złożenia wniosku

Centra certyfikacji starają się zminimalizować ryzyko przeoczenia terminu ważności posiadanego certyfikatu wysyłając informacyjne komunikaty bezpośrednio do zainteresowanych drogą elektroniczną. Niezachowanie odpowiedniego terminu złożenia wniosku, w wyniku czego certyfikat wygaśnie przed zakończeniem procedury jego odnowienia, będzie bowiem powodować konieczność poniesienia większego wydatku – na zakup nowego certyfikatu.

W związku z tym warto wziąć pod uwagę możliwość odnowienia certyfikatu z określeniem początkowego terminu jego ważności. Oznacza to, że termin ważności certyfikatu uzyskanego w procesie odnowienia będzie rozpoczynał się z chwilą wygaśnięcia ważności dotychczas używanego certyfikatu (czyli odnawianego).

Nie bez znaczenia jest też fakt zwiększenia zapotrzebowania na usługę odnawiania certyfikatów w najbliższym czasie. W 2008 r., kiedy został wprowadzony obowiązek posługiwania się w kontaktach z ZUS certyfikatami kwalifikowanymi, większość płatników zdecydowała się na zakup certyfikatów na 2 lata. Okres ważności tych certyfikatów właśnie się kończy i wszyscy ci płatnicy w jednym czasie będą się starać o ich odnowienie. Zatem proces odnowienia certyfikatu warto rozpocząć z pewnym wyprzedzeniem chociażby po to, by nie robić tego na ostatnią chwilę pod presją czasu.


Czy trzeba aktywować nowy certyfikat

Odnowiony certyfikat jest gotowy do użycia z chwilą rozpoczęcia się jego okresu ważności. Obecnie można dokonać odnowienia nawet z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Jest to wygodne, gdy planujemy np. wyjazd na wakacje w okresie, kiedy zbliża się koniec okresu ważności posiadanego certyfikatu.

W przypadku pobierania certyfikatu przez Internet należy postępować zgodnie z instrukcją, by zapisać nowy certyfikat na posiadanej karcie. Aby móc składać deklaracje ZUS, nowy certyfikat należy zarejestrować w programie Płatnik.

Rejestracja w Płatniku

Rejestracji certyfikatu kwalifikowanego w programie Płatnik należy dokonać za pośrednictwem menu – przekaz – rejestracja certyfikatu kwalifikowanego. Należy wówczas wybrać nowy certyfikat kwalifikowany zapisany na karcie wsuniętej do czytnika podłączonego do komputera i kliknąć w przycisk Rejestruj. Od chwili, gdy nowy certyfikat zostanie dodany do listy zarejestrowanych certyfikatów w programie Płatnik, można wykorzystywać go do przekazu elektronicznego z ZUS.

Film, który prezentuje sposób rejestracji, jest dostępny na stronie: http://www.certum.pl/certum/cert,wiedza_samouczki.xml#film3.

Zastosowanie certyfikatu

Certyfikat kwalifikowany i składany przy jego użyciu podpis elektroniczny znajduje coraz większe zastosowanie. Obecnie podpis elektroniczny umożliwia:

  • kontakty drogą elektroniczną z ZUS (np. przekaz elektroniczny z programu PŁATNIK, składanie różnych wniosków przez EUP ZUS),
  • podpisywanie i składanie wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną,
  • podpisywanie i wysyłanie raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,
  • prowadzenie korespondencji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych,
  • podpisywanie i wysyłanie deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych,
  • podpisywanie faktur elektronicznych,
  • wymianę informacji z urzędami administracji publicznej – Elektroniczne Skrzynki Podawcze,
  • składanie dyspozycji, przelewów, zmian w bankowości elektronicznej,
  • elektroniczne podpisywanie dokumentów w obrocie prawnym i handlowym,
  • podpisywanie wielu dokumentów elektronicznych jednocześnie – np. decyzji administracyjnych, faktur elektronicznych itp.
  • podpisywanie ofert na aukcjach i przetargach elektronicznych,
  • zawieranie umów przez Internet,
  • dokonywanie bezpiecznych transakcji elektronicznych przez Internet,
  • elektroniczne podpisywanie oświadczeń woli oraz innych dokumentów w obrocie prawnym,
  • składanie wniosków o dofinansowanie w ramach nowej procedury drogą elektroniczną bez konieczności składania wniosków w formie papierowej.

Certyfikat kwalifikowany jednoznacznie identyfikuje daną osobę fizyczną, dlatego może być wykorzystywany także do celów indywidualnych.

Zakupionego certyfikatu na jednego pracownika nie można „przepisać” na innego pracownika np. w razie rozwiązania umowy o pracę. Certyfikat zawiera bowiem dane konkretnej osoby i zgodnie z prawem służy do składania oświadczeń woli. Zatem odejście pracownika, któremu zakład pracy zakupił certyfikat kwalifikowany, wiąże się z koniecznością zakupu nowego certyfikatu.

Osoby zawodowo obsługujące program Płatnik mogą po zmianie pracy w dalszym ciągu posługiwać się certyfikatem kwalifikowanym, jeśli certyfikat nie zawierał danych reprezentowanego wcześniej podmiotu.

Czy można dostać duplikat certyfikatu

Nie ma możliwości wydania duplikatu certyfikatu kwalifikowanego. Utrata lub zniszczenie karty kryptograficznej z certyfikatem kwalifikowanym wiąże się z koniecznością unieważnienia certyfikatu. W praktyce uniemożliwia to wykorzystanie utraconego certyfikatu przez niepowołane osoby. Jednak wiąże się również z koniecznością zakupu nowego certyfikatu kwalifikowanego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

REKLAMA

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA