Wolontariat pracowniczy w korporacji i małej firmie
REKLAMA
REKLAMA
CSR w firmie – korzyści i zagrożenia
REKLAMA
W obecnej sferze biznesowej coraz więcej firm przekonuje się do działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, w tym do wprowadzania programów wolontariatu pracowniczego. Warto jednak pamiętać, że społeczna odpowiedzialność w takiej formule, jak każda inna aktywność podejmowana wewnątrz struktur przedsiębiorstwa wiąże się zarówno z przewidywanymi korzyściami, jak i potencjalnymi zagrożeniami.
Korzyści
CSR to proces bardzo wymagający, który wiąże się z trwałymi korzyściami dla firmy. Przede wszystkim wpływa on na wizerunek przedsiębiorstwa, które angażuje się w problemy lokalnych społeczności, a kiedy trzeba, wyciąga pomocną dłoń i wspiera potrzebujących. Ponadto CSR oddziałuje na to, jak firma jest postrzegana przez otoczenie – klientów, partnerów biznesowych oraz pracowników. To z kolei ma pośredni wpływ na sprzedaż, czy zaangażowanie i motywację pracowników.
Choć z pozoru społeczna odpowiedzialność wydaje się mało efektywna, to w rzeczywistości ma ogromną siłę. Jednak o jej wpływie można się przekonać dopiero po dłuższym okresie prowadzenia działań. Nie należy się więc zniechęcać na początku, a konsekwentnie realizować strategię. Z pewności przyniesie ona korzyści zarówno dużym korporacjom, jak mniejszym przedsiębiorstwom, bowiem wspólne działania w dobrej sprawie zawsze przynoszą korzyści, a wolontariat pracowniczy jest najlepszym tego przykładem. Dlaczego?
Rekomendowany produkt: Personel i Zarządzanie
Ponieważ z jednej strony pomagamy komuś na zewnątrz – fundacji, instytucji, stowarzyszeniu. Z drugiej natomiast, mamy narzędzie, które ma ogromną moc, gdyż łączy pracowników wokół jednego celu – niesienia pomocy. W przypadku dużych korporacji, gdzie pracownicy są podzieleni na działy czy zespoły, wspólne działanie pozwala na integrację i uczy współpracy ludzi, którzy na co nie mają ze sobą styczności. To także sposób na budowanie zaangażowania, przynależności do firmy i poczucia, że działając wspólnie można wiele osiągnąć. To właśnie akcje oparte na wolontariacie często pokazują, że niemożliwe staje się możliwym. Wystarczy odpowiednia motywacja oraz zjednoczenie sił. Wolontariat pracowniczy jest także idealnym sposobem na połączenie integracji i kooperacji w słusznej sprawie. Dla większości pracowników, którzy biorą w nim udział to bardzo pozytywne doświadczenie. Są osoby, które chętnie pomagają prywatnie, ale ich pomoc nie ma tak dużej skali. Dzięki zaangażowaniu wielu osób udaje się zrealizować znacznie więcej. Ponadto wolontariat uczy każdego zaangażowanego pracownika czegoś nowego – pozwala na odnalezienie się w nowej roli, sprawdzenia swoich sił na innej płaszczyźnie niż zawodowa, czy współpracy z innymi. W czasie organizowania akcji pracownicy są więc w stanie zdobyć kompetencje jak np. zarządzanie zespołem, których nie mogą jeszcze rozwijać na zajmowanym stanowisku.
Zapraszamy na FORUM
Zagrożenia
Wprowadzając w firmie program wolontariatu pracowniczego nie powinniśmy spodziewać się szybkich efektów biznesowych. Należy również pamiętać, że nieumiejętnie prowadzone działania wiążą się także z potencjalnymi zagrożeniami. Jednym z nich jest narażenie pracowników na zbyt duże obciążenie psychiczne. W tym aspekcie ważne jest, aby nie narzucać pracownikom organizacji, z którymi powinni współpracować. Lepszym rozwiązaniem jest, aby to osoby zainteresowane wolontariatem samodzielnie dokonały wyboru w jakim obszarze chcą działać. Na pewno warto zapewnić pracownikom, na każdym etapie prowadzonych przez nich działań, wsparcie doświadczonych wolontariuszy. Mogą być eksperci z różnego rodzaju fundacji, ale też doświadczeni wolontariusze z wewnątrz firmy, do których często dużo łatwiej zwrócić się o pomoc.
Problemem może okazać się także rozbieżność między pomysłem wolontariuszy na działania, a oczekiwaniami organizacji, którą chcą owym działaniem wesprzeć. W takiej sytuacji należy zwrócić uwagę, aby już na etapie przygotowania projektu kontaktować się z tymi organizacjami i poznać ich potrzeby. Dzięki takiemu podejściu projekt przynosi więcej korzyści zarówno organizacji, jak i wolontariuszom, którzy czują, że ich zaangażowanie przełożyło się na wymierne efekty. Ostatnią i chyba jedną z najważniejszych rzeczy jest to, aby wszelkie działania CSR prowadzone w firmie były w pełni dobrowolne. Przymuszanie do wolontariatu mija się z jego celem, bowiem powinien być to indywidualny akt dobrej woli każdej osoby. Dlatego dobrym pomysłem jest umożliwienie pracownikom zgłaszania oddolnych inicjatyw, a nie angażowanie w inicjatywy kadry zarządzającej.
Wolontariat pracowniczy korzyścią dla pracodawcy
Podsumowując
Możliwość udziału w akcjach wolontariackich przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i całej organizacji. Jest to szansa na zaspokojenie naturalnej potrzeby pomagania innym, która – jak wierzę – tkwi w każdym z nas, ale też okazja do dobrej zabawy, przyjemnego spędzenia czasu oraz integracji pracowników z różnych obszarów biznesowych. Korzyścią dla firmy jest także budowanie jej pozytywnego wizerunku.
Agnieszka Kulig, Specjalista ds. Komunikacji w ING Życie
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat