REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Umowa o obsługę public relations. /Fot. Fotolia
Umowa o obsługę public relations. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o obsługę public relations przyjmuje zwykle formę umowy o świadczenie usług. Stosuje się do niej odpowiednio przepisy dotyczące zlecenia. Należy zawrzeć w niej dodatkowo postanowienia, których potrzeba uregulowania wynika ze specyfiki wykonywanych usług.

Popularność usług PR

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W Polsce PR staje się coraz bardziej popularny. Firmy, nawet małe, decydują się na zatrudnienie osób zajmujących się promocją marki w sposób profesjonalny. Wciąż rosnąca konkurencja wymusza walkę o miejsce na rynku. Specjaliści od PR mają zadbać o to, by marka była właściwie postrzegana i przyciągała klientów.

Przedsiębiorcy mogą wybrać pomiędzy agencjami PR a freelancerami. Umowa o obsługę PR ma charakter cywilnoprawny. Należy szczegółowo określić jej zakres. Firmy muszą zaznaczyć, czy współpraca ma być kompleksowa, czy będzie dotyczyć tylko jednego projektu. Umowa ta zwykle przyjmuje postać umowy o świadczenie usług, chociaż może również przybrać formę na przykład umowy o dzieło.

Zobacz: Umowa o dzieło z własnym pracownikiem

REKLAMA

Zasada swobody umów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa o świadczenie usług nie ma swojego miejsca w Kodeksie cywilnym. Jednak obowiązująca zasada swobody kontraktowania zezwala na zawieranie umów nieuregulowanych w Kodeksie cywilnym.

Zgodnie z art. 3531 Kodeksu cywilnego strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Stosowanie przepisów o zleceniu do umów o świadczenie usług

Z art. 750 Kodeksu cywilnego wynika, że do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.

Zasadnicze postanowienia

W kontrakcie o obsługę PR należy dokładnie określić rodzaj i zakres prac do wykonania, termin na ich wykonanie, wynagrodzenie i termin jego zapłaty. Co istotne, taka umowa zobowiązuje usługodawcę do starannego działania. Inaczej jest w przypadku umowy o dzieło- tutaj liczy się rezultat.

Do zakresu działań osoby zatrudnionej na podstawie umowy o obsługę PR należy m.in.:

  • zarządzanie stroną internetową usługobiorcy,
  • dbanie o wizerunek firmy i jej produktów,
  • redagowanie i dystrybucja materiałów prasowych.

Baza kontaktów w mediach

Usługodawca utrzymuje ponadto kontakty z mediami i tworzy bazy tych kontaktów. Firmy powinny pamiętać, że w ich interesie leży szczegółowe określenie, do kogo będzie należała baza kontaktów w mediach. Zdarza się, że w konsekwencji braku takich postanowień agencje nie zgadzają się na udostępnienie bazy usługobiorcom.

Zakaz konkurencji

W miejscu uregulowania zasad wykonywania usług można zawszeć postanowienie o zakazie konkurencji. Taki zapis oznacza zakaz wykonywania przez agencję PR w czasie trwania umowy oraz w określonym czasie od jej zakończenia usług na rzecz innych firm z tej samej branży. Strony mogą umówić się, ze w przypadku złamania zakazu usługodawca zapłaci firmie oznaczoną sumę pieniędzy.

Zobacz: Zakaz konkurencji w umowie cywilnoprawnej

Zasada poufności

Kolejnym postanowieniem, które strony mogą zawrzeć w umowie, jest zasada poufności. Zgodnie z nią strony zobowiązują się do zachowania w tajemnicy zasad ich współpracy oraz informacji pozyskanych w okresie obowiązywania umowy. Warto wspomnieć, iż agencję PR wiąże także tajemnica handlowa. Polega ona na tym, że udostępnione agencji dane i hasła dostępu pozostają poufne.

Dwa rozwiązania

Firmy korzystają z dwóch rozwiązań. Jeden z nich polega na podstawowym uregulowaniu stosunku współpracy i bieżącym dookreślaniu go w aneksach. Drugi a contrario polega na jak najbardziej szczegółowym uregulowaniu wszystkich kwestii związanych ze współpracą już w umowie. Należy pamiętać, że istnieją takie zapisy, które bez względu na wybrany sposób muszą znaleźć się w umowie, na przykład zasady odpowiedzialności w razie niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy.

Jeżeli agencja zobowiązała się w umowie do wykonania oznaczonych działań i ich nie podjęła, będzie odpowiadała wobec przedsiębiorcy za szkody, a także utracone korzyści. Co więcej, zastrzeżenie dotyczące braku odpowiedzialności agencji w przypadku szkód wyrządzonych nieumyślnie jest nieważne.

Zobacz: Przedsiębiorcy bronią umów śmieciowych

Kara umowna

Strony umowy mają możliwość ustanowienia kary umownej. Zgodnie z art. 483 Kodeksu cywilnego można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy. W takiej sytuacji przedsiębiorca otrzyma z góry określoną sumę niezależnie od wysokości szkody.

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy

Utrwaliła się praktyka żądania przez firmy od agencji zabezpieczeń należytego wykonania umowy w ustalonej kwocie. Pozwala ona na zaspokojenie roszczeń w przypadku niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy.

Zobacz także: Odpowiedzialność, prawa i obowiązki

Wynagrodzenie

Wynagrodzenie agencji zwykle przybiera postać ryczałtu. W przypadku poniesienia przez usługodawcę dodatkowych kosztów możliwe jest podwyższenie wynagrodzenia. W umowie można przewidzieć, że wysokość wynagrodzenia będzie zależała od efektów pracy. Nie powinno się jednak wysokości wynagrodzenia uzależniać wyłącznie od podejmowanych przez usługodawcę działań. Zwykle na rezultaty pracy składają się różne czynniki. Nie zawsze są całkowicie uzależnione od kontrahenta.

Wypowiedzenie

W miejscu uregulowania wypowiedzenia strony mogą umówić się, że od dnia rozpoczęcia okresu wypowiedzenia kontrahent nie będzie mógł podejmować działań finansowo obciążających przedsiębiorcę. Przewiduje się możliwość zawarcia w kontrakcie postanowienia zezwalającego na podjęcie takich działań, ale dopiero po uzyskaniu pisemnej zgody przedsiębiorcy.

Zobacz serwis: Zatrudnianie i zwalnianie

Przeniesienie własności praw autorskich

Zasadniczym zagadnieniem jest sprawa przeniesienia praw autorskich. W świetle art. 52 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu, chyba że umowa stanowi inaczej.

Aby przedsiębiorca mógł swobodnie korzystać z wszelkich wzorów graficznych i innych projektów chronionych prawem autorskim, powinien dokładnie opisać w umowie, że usługobiorca nabywa autorskie prawa majątkowe i prawa zależne do utworów powstałych w związku z wykonywaniem umowy w trakcie jej obowiązywania, stworzonych przez agencję PR lub jej podwykonawców.

Zobacz: Czy umowa zlecenia może okazać się umową o pracę

Pola eksploatacji

Co więcej, umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych powinna wyraźnie wymieniać pola eksploatacji (art. 41 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Są to sposoby korzystania z utworu. Obowiązek ich wymienienia służyć ma dokładnemu ustaleniu przedmiotu świadczenia. Określając je, wskazuje się, w jakim zakresie autorskie prawa majątkowe do utworu zostaną przeniesione, czyli na jakich polach przedsiębiorca będzie mógł z nich korzystać.

Przykładami pól eksploatacji są: wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i remitowanie.

Koszty uzyskania przychodu

Warto wspomnieć, że umowę o obsługę PR zawartą z freelancerem lub agencją PR można wrzucić w koszty uzyskania przychodu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

REKLAMA

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

REKLAMA

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Artykuł 8 Kodeksu Pracy może Ci zaszkodzić w pracy - uważaj na ten przepis, bo wiele się w nim mieści (nadużycia etyczne, moralne i obyczajowe)

Postanowienie Sądu Najwyższego z 8 kwietnia 2025 roku, sygn. II PSK 90/24 stanowi o ważnym aspekcie prawa pracy, który odnosi się do artykuł 8 Kodeksu Pracy. W praktyce mało osób ma świadomość co oznacza tzw. nadużycie prawa podmiotowego. A przypominamy ignorantia iuris nocet, tak więc uważaj na art. 8 KP bo może ci zaszkodzić w pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA