Korzyści i zagrożenia outsourcingu HR
REKLAMA
REKLAMA
Piotr Sierociński, Dyrektor Generalny HRM partners S.A.
REKLAMA
We współczesnym świecie biznesu outsourcing HR jest naturalną drogą rozwoju firm i moim zdaniem nie ma przed nim ucieczki. Świadczy o tym popularność lokowania w Polsce Centrów Usług Wspólnych (w tym obsługujących HR) firm międzynarodowych. Mamy dobrze wykształconych specjalistów HR, coraz lepiej posługujemy się językami obcymi oraz nie boimy się pracy z wykorzystaniem najnowocześniejszych platform teleinformatycznych, a przy tym jesteśmy tańsi niż nasi zagraniczni koledzy.
Zobacz również serwis: Informatyzacja HRM
Do najczęściej wymienianych korzyści z outsourcingu HR należy zaliczyć:
- koncentracja na core business’ie i HR strategicznym,
- oszczędność kosztów administracyjnych,
- standaryzacja i zgodność z przepisami / gwarancja prawidłowości procesów HR,
- przekazanie reprezentacji wobec urzędów państwowych w zakresie uzgadniania zgodności praktyk HR z przepisami,
- łatwy dostęp Firmy do wiedzy i kompetencji z zakresu przepisów prawa pracy,
- opieka kompetentnych specjalistów,
- możliwe wykonanie audytu i analizy posiadanej dokumentacji personalnej,
- minimum inwestycji w urządzenia IT i oprogramowanie,
- ograniczenie redundancji (nadmiarowości) danych osobowych i systematyzacja prac z danymi,
- bezpieczeństwo dostępu do bazy jedynie dla wskazanych osób,
- kontrola działań specjalistów,
- dostęp ON-LINE do bazy danych.
Oczywiście istnieją i zagrożenia związane ze zlecaniem na zewnątrz wybranych usług HR, ale wydaje się, że większość z nich to mity. Wg badania firmy HRK, outsourcing administracji kadrowo-płacowej pozwolił wszystkim jej klientom osiągnąć założone cele biznesowe, a tym samym spodziewane korzyści:
- w żadnej z badanych firm nie potwierdziły się obawy, że outsourcing spowoduje zakłócenia w funkcjonowaniu działu HR,
- outsourcing doprowadził do ograniczenia liczby rutynowych, administracyjnych obowiązków na korzyść zadań z zakresu zarządzania kadrami - 80 % firm,
- umożliwił przeprowadzenie nowych projektów z dziedziny HR - 63 % firm,
- zapewnił dostęp do wiedzy fachowej z dziedziny HR - 62% firm
Polecamy także: Zmiany w oprogramowaniu dla HR w 2014 roku
A także:
- pozwolił na pełniejsze dostosowania kompetencji HR do zadań stojących przez działem,
- doprowadził do podwyższenia kompetencji w zakresie HR w całej Firmie.
Warunkiem ograniczenia zagrożeń z outsourcingu jest:
- zidentyfikowane oczekiwania i potrzeby (świadoma, skalkulowana decyzja o outsourcingu),
- zrozumienie dla procesu ze strony managerów i Zarządu,
- dobra umowa o współpracy z firmą zewnętrzną (Service Level Agreement),
- zaufanie do dostawcy usługi (referencje),
- kompetencje HR-owe po stronie działu HR (zbyt duża różnica kompetencji specjalistów z firmy outsourcingowej i wewnątrz firmy zlecającej outsourcing może prowadzić do nieporozumień, błędów),
- dojrzałość organizacyjna i dopasowanie kultur organizacyjnych współpracujących firm.
Zadaj pytanie: Forum Kadry
Piotr Sierociński, Dyrektor Generalny HRM partners S.A.
Od 2005 roku odpowiedzialny za zarządzanie HRM partners S.A. i koordynację projektów doradczych. Specjalizuje się w doradztwie płacowym, strategii i transformacji funkcji HR. Z branżą HR związany od roku 1990. Przez ponad 5 lat był szefem personalnym dużej firmy produkcyjnej. Od 1996 roku działa w konsultingu, m.in. w Neumann Management Institute, Andersen, Deloitte. Wcześniej przez ponad 8 lat pracował jako informatyk. Wybrani klienci: PKN ORLEN / Grupa ORLEN, Inter Cars, Arcelor Mittal, Wedel, Agora, BRE Bank, Presspublica, CIECH, Wincanton, Krajowa Izba Rozliczeniowa, BGŻ, Siódemka, Christianapol, Lot Services, Bank Gospodarstwa Krajowego, WSiP, Softbank Serwis, Gothaer
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat