REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reformy systemu zabezpieczeń socjalnych w Wielkiej Brytanii

System zabezpieczeń socjalnych w Wielkiej Brytanii. /Fot. Fotolia
System zabezpieczeń socjalnych w Wielkiej Brytanii. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

System zabezpieczeń socjalnych w Wielkiej Brytanii cechuje się zmiennością. Reformy mają na celu zapewnienie edukacji podnoszącej kwalifikacje oraz zaangażowania w proces poszukiwania pracy. Stosowane programy opierają się na filozofii jak najefektywniejszej, dopasowanej do potrzeb każdej osoby zindywidualizowanej pomocy.

Zmienność systemu zabezpieczeń socjalnych

Przyglądając się próbom reformy systemu zabezpieczeń socjalnych w Wielkiej Brytanii bezsprzecznie można stwierdzić, że jego stałą cechą jest zmienność. Jest ona związana z kolejnymi pojawiającymi się raportami na temat efektów podejmowanych działań. Najważniejsze z systemowych zmian wprowadzanych na przestrzeni ostatnich lat to New Deal, po dwóch latach pilotażu implementowany w całym kraju (2001 r), następnie, w kilka lat później zmieniany, po kolejnej ocenie, w czerwcu 2011 roku zastąpiony aktualnie funkcjonującym (choć także poddawanym krytyce) Work Programme i Work Choice

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również serwis: Młodociani, niepełnosprawni, bezrobotni

Edukacja podnosząca kwalifikacje i zaangażowanie w proces poszukiwania pracy

To, co istotne w brytyjskim podejściu do spraw aktywizacji zawodowej to otwartość na zmiany, umiejętność krytycznej oceny działań nieudanych, efektywny system sprawdzania i kontroli. Charakterystyczne jest także przesuwanie części ryzyka związanego z partycypacją w programie na podwykonawcę, co w naturalny sposób wymusza zaangażowanie. Trzonem zaś wszystkich powyższych programów jest filozofia jak najefektywniejszej, dopasowanej do potrzeb konkretnej osoby zindywidualizowanej pomocy, zapewnienia podnoszącej kwalifikacje edukacji, realnego zaangażowania w proces poszukiwania pracy. Jedną z najważniejszych cech programów jest możliwość odebrania zasiłku tym osobom, które bez dobrze uzasadnionego wyjaśnienia nie chcą podjąć pracy.

Firmy wspólnotowe i firmy społeczne

Na gruncie brytyjskim narodziły się także niezwykle ciekawe i bardzo skuteczne formy aktywizacji zawodowej i społecznej osób mieszkających na terenach szczególnie zagrożonych bezrobociem.

REKLAMA

Tzw. firmy wspólnotowe (community enterprises) czy firmy społeczne (social enterprises), to twory, których działalność koncentruje się na zaspokajaniu lokalnego popytu na dobra i usługi a zarazem tworzenie miejsc pracy. Te pierwsze szczególne dobrze sprawdziły się na terenach biedniejszych, objętych kryzysem. I jedne i drugie stanowią miejsce zatrudniania osób niepełnosprawnych, którym szczególnie trudno jest znaleźć pracę gdzie indziej. Dane pokazują też ich dynamiczny rozwój. Dochody branży za rok 2010/11 kształtowały się następująco: przychód z działalności komercyjnej na poziomie £21.4 bn, w zestawieniu z datkami na poziomie £14.7 bn. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Zakładanie własnych firm

Element zachęty do przedsiębiorczości obecny w licznych programach brytyjskich odróżnia je od działań podejmowanych w Polsce (choć także tu następują zmiany – w programie „Wsparcie osób z rzadko występującymi niepełnosprawnościami i niektórymi niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku 45+ na rynku pracy” jednym z elementów są szkolenia z zakresu przedsiębiorczości mające umożliwić założenie i poprowadzenie własnego biznesu). Specjalistyczna wiedza osób niepełnosprawnych często pozwala im z sukcesem zakładać firmy odpowiadające na popyt w niszach rynkowych: produkcja sprzętu dla osób niepełnosprawnych, specjalistyczne usługi – biura podróży, szkoły jazdy, usługi edukacyjne czy rehabilitacyjne i wiele innych.

Polecamy również artykuł: Podjęcie i utrzymanie pracy w Polsce przez osobę niepełnosprawną – program 45+

Wydatki państwa

Powyższe starania o optymalizację i jak największą efektywność systemu tłumaczą – podobnie jak w Polsce – koszty. W latach 2011-2012 wydatki publiczne rządu brytyjskiego wyniosły ok. £695bn, z czego wydatki Departamentu ds. Pracy i Emerytur (departamentu, który wydaje najwięcej pieniędzy ze wszystkich urzędów centralnych w Wielkiej Brytanii) - £167bn; z czego wydatki na wypłatę zasiłków - £159bn.

1 Za The National Council for Voluntary Organisations' (NCVO) Almanac; 2013
2 Dane National Audit Office; http://www.nao.org.uk/wp-content/uploads/2011/06/10121089.pdf; data dostępu 15.10.2013 r.

Źródło:

Konferencja „Niepełnosprawność i praca – nowe perspektywy, nowe rozwiązania”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

REKLAMA

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

REKLAMA

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku. Wyższy wymiar zwolnienia od pracy przy większej liczbie dzieci

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku - taki apel wystosowała w kwietniu 2025 r. Rzeczniczka Praw Dziecka i Naczelna Rada Adwokacka do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Powinna być większa liczba dni zwolnienia od pracy przy kilku wychowywanych dzieciach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA