REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cele i zkres działania dyrektywy usługowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do 28 grudnia 2009 r. kraje Unii mają czas na przyjęcie dyrektywy dotyczącej świadczenia usług na rynku wewnątrzwspólnotowym, której głównym celem jest ujednolicenie rynku usług w UE.

Ogromne znaczenie tzw. dyrektywy usługowej (dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym, DzUrz L 376, 27.12.2006 r.) wynika z faktu, że sektor usług wytwarza prawie dwie trzecie unijnego PKB i zatrudnia ponad 70% pracowników. Działalność usługowa stanowi przede wszystkim domenę małych i średnich przedsiębiorstw. W sektorze tym powstają również prawie wszystkie nowe miejsca pracy. Niemniej jednak podmioty gospodarcze działające na rynku europejskim mają obecnie duże trudności ze świadczeniem usług poza granicami swojego kraju. Wynika to głównie z konieczności stosowania przez nie przepisów lokalnych, które w dużej mierze utrudniają lub wręcz uniemożliwiają pracę.

REKLAMA

Autopromocja

Co wynika z nowych przepisów

Dyrektywa jest dużym krokiem naprzód w zakresie upraszczania wszelkich formalności wiążących się z rozpoczęciem świadczenia usług na rynku jednego z państw członkowskich. Władze państw unijnych będą miały obowiązek zagwarantować, że zagraniczny usługodawca uzyska wszystkie potrzebne informacje i załatwi niezbędne formalności w jednym miejscu. W tym celu stworzone zostaną tzw. Punkty Pojedynczego Kontaktu. Do tej pory polski przedsiębiorca rozpoczynający działalność w innym państwie UE musiał spełnić wiele wymogów formalnych, a przebrnięcie przez machinę biurokratyczną wcale nie musiało oznaczać otrzymania potrzebnej zgody. Obecnie odmowa dopuszczenia przedsiębiorcy do swojego rynku będzie musiała być istotnie umotywowana, np. „bezpieczeństwem socjalnym” bądź „porządkiem publicznym”, co będzie podlegało kontroli sądowej.

Jakich usług dotyczy dyrektywa

Dyrektywa usługowa ma zastosowanie jedynie do usług świadczonych przez osoby fizyczne będące obywatelami państwa członkowskiego lub osobę prawną mającą swoją siedzibę w państwie członkowskim.

WAŻNE!

W świetle prawa wspólnotowego osobami prawnymi są wszystkie podmioty ustanowione na mocy prawa państwa członkowskiego, niezależnie od tego, czy w świetle przepisów prawa krajowego mają osobowość prawną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadniczo dyrektywa dotyczy wszystkich usług, które nie są w niej jednoznacznie wyłączone. Aby działalność mogła stanowić usługę, musi być działalnością na własny rachunek, tj. świadczoną przez podmiot poza stosunkiem umowy zatrudnienia. Ponadto działalność musi być prowadzona za wynagrodzeniem, tj. mieć charakter ekonomiczny, chociaż nie stanowi to reguły i powinno być oceniane indywidualnie w odniesieniu do każdej działalności. Należy również zauważyć, że przepisy dyrektywy o usługach mają zastosowanie do różnych rodzajów działalności, bez względu na to, czy są one świadczone na rzecz przedsiębiorców czy konsumentów.

Usługi wyłączone z zakresu obowiązywania dyrektywy

Dyrektywa usługowa dokonuje jednoznacznego wyłączenia pewnych usług ze swojego zakresu obowiązywania. Wyłączenia te mają charakter jedynie opcjonalny i państwa mogą stosować rozwiązania w niej zawarte także w odniesieniu do usług wyłączonych z zakresu obowiązywania dyrektywy.

Dyrektywa wyłącza ze swojego zakresu obowiązywania usługi:

• nieekonomiczne, świadczone w interesie ogólnym (art. 2 ust. 2 lit a dyrektywy usługowej). Oznacza to, że aby usługa była wyłączona z zakresu obowiązywania dyrektywy, muszą być kumulatywnie spełnione dwie przesłanki. Po pierwsze, usługa musi być świadczona w interesie ogólnym, a po drugie, nie może być świadczona w zamian za korzyści ekonomicznie (np. nieodpłatne kształcenie na poziomie podstawowym i średnim, świadczone w ramach krajowego systemu szkolnictwa). Natomiast usługi w rodzaju dostarczania energii elektrycznej czy gazu świadczone są w interesie ogólnym, jednak w zamian za korzyści ekonomiczne wchodzą w zakres obowiązywania dyrektywy;

• finansowe (art. 2 ust. 2 lit. b dyrektywy usługowej). Wyłączenie to dotyczy wszystkich usług finansowych, w tym usług bankowych, kredytowych, papierów wartościowych i funduszy inwestycyjnych, jak również ubezpieczeń i ubezpieczeń emerytalnych. Należy jednak podkreślić, że usługi leasingu operacyjnego, jako polegające na wynajmie towarów, nie wchodzą w zakres wyłączenia;

• usługi i sieci łączności elektronicznej (art. 2 ust. 2 lit. c dyrektywy usługowej). Powyższe wyłączenie, w szczególności obejmuje usługi w zakresie telefonii głosowej, czy przekazywanie poczty elektronicznej;

• w zakresie transportu (art. 2 ust. 2 lit. d dyrektywy usługowej). Wyłączenie to obejmuje w szczególności transport lotniczy, morski i śródlądowy, jak również transport kolejowy i drogowy (także transport miejski, taksówki i karetki pogotowia);

• agencji pracy tymczasowej (art. 2 ust. 2 lit. e dyrektywy usługowej). Wyłączenie to dotyczy jedynie usług tzw. leasingu pracowniczego, nie dotyczy natomiast innych usług, takich jak wyszukiwanie miejsc pracy, czy rekrutacja pracowników;

• zdrowotne (art. 2 ust. 2 lit. f dyrektywy usługowej). Wyłączenie to obejmuje jedynie usługi świadczone na rzecz pacjentów i to jedynie w zakresie leczenia lub oceny stanu zdrowia pacjenta. A zatem wszelkie usługi świadczone na rzecz szpitala i jego pracowników w rodzaju konserwacji sprzętu medycznego, sprzątania czy obsługi sekretariatu nie są objęte zakresem obowiązywania dyrektywy;

• działalność hazardowa (art. 2 ust. 2 lit. h dyrektywy usługowej). Wyłączeniem tym objęte są wszelkie usługi związane z organizowaniem gier losowych, a w szczególności loterii, zdrapek, gier hazardowych w kasynach czy prowadzenia lokali bingo. Dotyczy to także loterii organizowanych przez organizacje charytatywne na cele o charakterze niezarobkowym. Nie dotyczy to natomiast gier zręcznościowych i automatów do gier, które nie wydają nagród, jak również gier promocyjnych, których wyłącznym celem jest zwiększenie sprzedaży towarów bądź usług.

Poza wymienionymi powyżej wyłączone z zakresu działania dyrektywy usługowej pozostają takie usługi, jak: usługi audiowizualne i rozpowszechnianie programów radiowych, działalność związana z wykonywaniem władzy publicznej, usługi społeczne związane z budownictwem socjalnym, opieką nad dziećmi oraz pomocą rodzinom i osobom będącym stale lub czasowo w potrzebie, usługi ochrony osobistej, czy usługi świadczone przez notariuszy i komorników.

Wymogi regulowane dyrektywą

Dyrektywa o usługach ma zastosowanie jedynie do tych wymogów, które mają wpływ na podejmowanie lub prowadzenie działalności usługowej. Nie ma więc ona zastosowania do wymogów, które nie odnoszą się ściśle do działalności usługowej, a które powinny być przestrzegane przez przedsiębiorców w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Tym samym dyrektywa nie wpływa przykładowo na obowiązek podporządkowania się przez przedsiębiorców krajowym przepisom dotyczącym planowania i zagospodarowania przestrzennego czy normom budowlanym. Polscy przedsiębiorcy działający w innych krajach europejskich nadal będą musieli również stosować liczne przepisy tamtejszych kodeksów pracy (w zakresie wynagrodzenia, czasu pracy, płatnych urlopów, bhp, równego traktowania kobiet i mężczyzn itp.).

                                                                                                                                        JERZY GRYCZ

                                                                                                                                    aplikant adwokacki

                                                                                            Kancelaria Prawnicza Żakiewicz Kańska i Partnerzy

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70000 zł odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA