REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cele i zkres działania dyrektywy usługowej

REKLAMA

Do 28 grudnia 2009 r. kraje Unii mają czas na przyjęcie dyrektywy dotyczącej świadczenia usług na rynku wewnątrzwspólnotowym, której głównym celem jest ujednolicenie rynku usług w UE.

Ogromne znaczenie tzw. dyrektywy usługowej (dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym, DzUrz L 376, 27.12.2006 r.) wynika z faktu, że sektor usług wytwarza prawie dwie trzecie unijnego PKB i zatrudnia ponad 70% pracowników. Działalność usługowa stanowi przede wszystkim domenę małych i średnich przedsiębiorstw. W sektorze tym powstają również prawie wszystkie nowe miejsca pracy. Niemniej jednak podmioty gospodarcze działające na rynku europejskim mają obecnie duże trudności ze świadczeniem usług poza granicami swojego kraju. Wynika to głównie z konieczności stosowania przez nie przepisów lokalnych, które w dużej mierze utrudniają lub wręcz uniemożliwiają pracę.

REKLAMA

REKLAMA

Co wynika z nowych przepisów

Dyrektywa jest dużym krokiem naprzód w zakresie upraszczania wszelkich formalności wiążących się z rozpoczęciem świadczenia usług na rynku jednego z państw członkowskich. Władze państw unijnych będą miały obowiązek zagwarantować, że zagraniczny usługodawca uzyska wszystkie potrzebne informacje i załatwi niezbędne formalności w jednym miejscu. W tym celu stworzone zostaną tzw. Punkty Pojedynczego Kontaktu. Do tej pory polski przedsiębiorca rozpoczynający działalność w innym państwie UE musiał spełnić wiele wymogów formalnych, a przebrnięcie przez machinę biurokratyczną wcale nie musiało oznaczać otrzymania potrzebnej zgody. Obecnie odmowa dopuszczenia przedsiębiorcy do swojego rynku będzie musiała być istotnie umotywowana, np. „bezpieczeństwem socjalnym” bądź „porządkiem publicznym”, co będzie podlegało kontroli sądowej.

Jakich usług dotyczy dyrektywa

Dyrektywa usługowa ma zastosowanie jedynie do usług świadczonych przez osoby fizyczne będące obywatelami państwa członkowskiego lub osobę prawną mającą swoją siedzibę w państwie członkowskim.

WAŻNE!

REKLAMA

W świetle prawa wspólnotowego osobami prawnymi są wszystkie podmioty ustanowione na mocy prawa państwa członkowskiego, niezależnie od tego, czy w świetle przepisów prawa krajowego mają osobowość prawną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadniczo dyrektywa dotyczy wszystkich usług, które nie są w niej jednoznacznie wyłączone. Aby działalność mogła stanowić usługę, musi być działalnością na własny rachunek, tj. świadczoną przez podmiot poza stosunkiem umowy zatrudnienia. Ponadto działalność musi być prowadzona za wynagrodzeniem, tj. mieć charakter ekonomiczny, chociaż nie stanowi to reguły i powinno być oceniane indywidualnie w odniesieniu do każdej działalności. Należy również zauważyć, że przepisy dyrektywy o usługach mają zastosowanie do różnych rodzajów działalności, bez względu na to, czy są one świadczone na rzecz przedsiębiorców czy konsumentów.

Usługi wyłączone z zakresu obowiązywania dyrektywy

Dyrektywa usługowa dokonuje jednoznacznego wyłączenia pewnych usług ze swojego zakresu obowiązywania. Wyłączenia te mają charakter jedynie opcjonalny i państwa mogą stosować rozwiązania w niej zawarte także w odniesieniu do usług wyłączonych z zakresu obowiązywania dyrektywy.

Dyrektywa wyłącza ze swojego zakresu obowiązywania usługi:

• nieekonomiczne, świadczone w interesie ogólnym (art. 2 ust. 2 lit a dyrektywy usługowej). Oznacza to, że aby usługa była wyłączona z zakresu obowiązywania dyrektywy, muszą być kumulatywnie spełnione dwie przesłanki. Po pierwsze, usługa musi być świadczona w interesie ogólnym, a po drugie, nie może być świadczona w zamian za korzyści ekonomicznie (np. nieodpłatne kształcenie na poziomie podstawowym i średnim, świadczone w ramach krajowego systemu szkolnictwa). Natomiast usługi w rodzaju dostarczania energii elektrycznej czy gazu świadczone są w interesie ogólnym, jednak w zamian za korzyści ekonomiczne wchodzą w zakres obowiązywania dyrektywy;

• finansowe (art. 2 ust. 2 lit. b dyrektywy usługowej). Wyłączenie to dotyczy wszystkich usług finansowych, w tym usług bankowych, kredytowych, papierów wartościowych i funduszy inwestycyjnych, jak również ubezpieczeń i ubezpieczeń emerytalnych. Należy jednak podkreślić, że usługi leasingu operacyjnego, jako polegające na wynajmie towarów, nie wchodzą w zakres wyłączenia;

• usługi i sieci łączności elektronicznej (art. 2 ust. 2 lit. c dyrektywy usługowej). Powyższe wyłączenie, w szczególności obejmuje usługi w zakresie telefonii głosowej, czy przekazywanie poczty elektronicznej;

• w zakresie transportu (art. 2 ust. 2 lit. d dyrektywy usługowej). Wyłączenie to obejmuje w szczególności transport lotniczy, morski i śródlądowy, jak również transport kolejowy i drogowy (także transport miejski, taksówki i karetki pogotowia);

• agencji pracy tymczasowej (art. 2 ust. 2 lit. e dyrektywy usługowej). Wyłączenie to dotyczy jedynie usług tzw. leasingu pracowniczego, nie dotyczy natomiast innych usług, takich jak wyszukiwanie miejsc pracy, czy rekrutacja pracowników;

• zdrowotne (art. 2 ust. 2 lit. f dyrektywy usługowej). Wyłączenie to obejmuje jedynie usługi świadczone na rzecz pacjentów i to jedynie w zakresie leczenia lub oceny stanu zdrowia pacjenta. A zatem wszelkie usługi świadczone na rzecz szpitala i jego pracowników w rodzaju konserwacji sprzętu medycznego, sprzątania czy obsługi sekretariatu nie są objęte zakresem obowiązywania dyrektywy;

• działalność hazardowa (art. 2 ust. 2 lit. h dyrektywy usługowej). Wyłączeniem tym objęte są wszelkie usługi związane z organizowaniem gier losowych, a w szczególności loterii, zdrapek, gier hazardowych w kasynach czy prowadzenia lokali bingo. Dotyczy to także loterii organizowanych przez organizacje charytatywne na cele o charakterze niezarobkowym. Nie dotyczy to natomiast gier zręcznościowych i automatów do gier, które nie wydają nagród, jak również gier promocyjnych, których wyłącznym celem jest zwiększenie sprzedaży towarów bądź usług.

Poza wymienionymi powyżej wyłączone z zakresu działania dyrektywy usługowej pozostają takie usługi, jak: usługi audiowizualne i rozpowszechnianie programów radiowych, działalność związana z wykonywaniem władzy publicznej, usługi społeczne związane z budownictwem socjalnym, opieką nad dziećmi oraz pomocą rodzinom i osobom będącym stale lub czasowo w potrzebie, usługi ochrony osobistej, czy usługi świadczone przez notariuszy i komorników.

Wymogi regulowane dyrektywą

Dyrektywa o usługach ma zastosowanie jedynie do tych wymogów, które mają wpływ na podejmowanie lub prowadzenie działalności usługowej. Nie ma więc ona zastosowania do wymogów, które nie odnoszą się ściśle do działalności usługowej, a które powinny być przestrzegane przez przedsiębiorców w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Tym samym dyrektywa nie wpływa przykładowo na obowiązek podporządkowania się przez przedsiębiorców krajowym przepisom dotyczącym planowania i zagospodarowania przestrzennego czy normom budowlanym. Polscy przedsiębiorcy działający w innych krajach europejskich nadal będą musieli również stosować liczne przepisy tamtejszych kodeksów pracy (w zakresie wynagrodzenia, czasu pracy, płatnych urlopów, bhp, równego traktowania kobiet i mężczyzn itp.).

                                                                                                                                        JERZY GRYCZ

                                                                                                                                    aplikant adwokacki

                                                                                            Kancelaria Prawnicza Żakiewicz Kańska i Partnerzy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

REKLAMA

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA