REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w Lichtensteinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Praca w Lichtensteinie. /For. Fotolia
Praca w Lichtensteinie. /For. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większość ofert pracy w tym niemieckojęzycznym państwie skierowanych jest do fachowców z branży metalowej i budowlanej oraz elektryków. Zatrudnienie daje też branża hotelarska i gastronomia. Wybierając się do pracy w Lichtensteinie, warto poznać to państwo.

Praca w branży metalowej, budowlanej i elektrycznej

- Przemysł odgrywa ważną rolę w Księstwie Liechtensteinu, a najważniejszą gałęzią jest przetwórstwo metalu - mówi Saturnin Rabiński z Agencji Pracy Tymczasowej „Job Partner” w Oleśnie, która prowadzi rekrutację dla pracowników w tym kraju. W przemyśle zatrudnionych jest tam prawie 42 proc. pracujących, podczas gdy w innych krajach środkowo-europejskich ok. 25 proc. - Najwięcej ofert pracy skierowanych jest do fachowców z branży metalowej i budowlanej oraz elektryków. Pracę można znaleźć także w branży hotelarskiej i gastronomii - wylicza Saturnin Rabiński.

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz: Praca tymczasowa

Czas pracy

Maksymalny tygodniowy czas pracy w zakładach wynosi 45 godzin. Pozostali pracownicy mogą pracować nie więcej niż 48 godzin tygodniowo. Zatrudnienia w Liechtensteinie należy szukać przez biura pracy. Zarobki przy standardowym czasie pracy wynoszą ok. 3,5 tysiąca euro brutto miesięcznie.

Lichtenstein w liczbach:
2,5% tyle wynosi stopa bezrobocia
30 tysięcy tyle jest miejsc pracy przy 36 tysiącach mieszkańców
12 tysięcy tyle osób z zagranicy pracuje w tym kraju

*dane z 2012 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymagania

Od pracownika, oprócz dyplomu fachowca, wymaga się komunikatywnej znajomości języka niemieckiego. - Nasze biuro pomaga pracownikowi znaleźć mieszkanie oraz uzyskać pozwolenie na pracę - kontynuuje przedstawiciel „Job Partner” z Olesna. Wynajęcie pokoju z węzłem sanitarnym, telewizją i dostępem do internetu w tym kraju kosztuje ok. 350 euro miesięcznie. Istnieje też możliwość zakwaterowania po drugiej stronie granicy, w Austrii, gdzie małą kawalerkę można wynająć już za 240 euro na miesiąc, a koszty utrzymania są również nieco niższe. 

Polecamy: Praca w Holandii w okresie wakacyjnym

Niski podatek dochodowy

Za to podatek dochodowy w tym kraju jest bardzo niski - wynosi zaledwie 4 proc. Wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne zależy od stanu zdrowia i wieku pracownika. Średnio to 150 euro miesięcznie. Jest ona też w części pokrywana przez pracodawcę.


Pozwolenie na pracę

Oddalony od Polski o 1200 km Lichtenstein nie należy do Unii Europejskiej, ale do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Aby wjechać i przebywać na terenie tego kraju, należy posiadać dowód osobisty lub paszport ważny minimum 3 miesiące dłużej niż planowany pobyt. Pobyt do 90 dni nie wymaga specjalnego pozwolenia, dłuższy - tak. Rynek pracy w Liechtensteinie jest zamknięty, więc osoby, które chcą podjąć tam pracę, muszą uzyskać pozwolenie.

Podstawowe informacje o państwie

Istnieje kilka rodzajów pozwoleń uzależnionych od okresu i celu przebywania. Fürstentum Liechtenstein (Księstwo Liechtensteinu) ze stolicą w Vaduz zamieszkuje ok. 36 tys. mieszkańców. To monarchia konstytucyjna, w której panuje książę Jan II Adam, a bieżące sprawy polityczne podlegają księciu następcy tronu Aloisowi.

To najmniejszy kraj niemieckojęzyczny, położony między Austrią i Szwajcarią i jedno z najbogatszych państw świata. Produkt krajowy brutto na 1 mieszkańca wynosi w nim ponad 140 tys. dolarów amerykańskich.

Księstwo uważane jest za jeden z niewielu rajów podatkowych na terenie Europy. Siedzibę w tym państwie ma ok.80 tysięcy firm i towarzystw finansowych. Przyciąga ich tu przejrzysty system podatkowy, stabilna sytuacja polityczna, silny system bankowy, liberalne prawo dla firm.

Walutą jest frank szwajcarski (CHF), 1CHF = 100 centymów (rappów), akceptowane jest też euro. Religią państwową jest katolicyzm. Identyfikuje się z nim3/4 mieszkańców. Liechtenstein składa się z 11 gmin.

Zadaj pytanie: Forum

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

REKLAMA

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

Seniorzy nadal aktywni zawodowo. Dlaczego opłaca się pracować osobom w wieku emerytalnym?

ZUS podaje, że wzrasta liczba pracujących osób w wieku emerytalnym. Aktywnych zawodowo seniorów w zeszłym roku było aż 872,6 tys. Kiedy opłaca się dalsza praca?

REKLAMA