REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pracodawca ma obowiązek tworzenia regulaminu pracy?

Kiedy pracodawca ma obowiązek tworzenia regulaminu pracy?/Fot. Fotolia
Kiedy pracodawca ma obowiązek tworzenia regulaminu pracy?/Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin jest podstawowym aktem wewnętrz­nym w zakładzie pracy określającym prawa i obo­wiązki stron stosunku pracy związane z organi­zacją i porządkiem w procesie pracy. Pracodawca powinien ustalić w nim m.in. organizację pracy, warunki przebywania na tere­nie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakoń­czeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały. Kiedy pracodawca musi wprowadzić regulamin pracy?

Przepisy i rozporządzenia regulujące postępowa­nie w jakiejś dziedzinie, obowiązujące pracowni­ków jakiejś instytucji, członków organizacji itp.; też: dokument zawierający te przepisy i rozporzą­dzenia.

REKLAMA

REKLAMA

W prawie pracy

Regulamin pracy tworzy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników nieobjętych zakłado­wym lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. Pracodawca jest zwolniony z tego obowiąz­ku, jeżeli w zakładzie pracy funkcjonuje układ zbio­rowy pracy. Dodatkowo pracodawca może, ale nie musi tworzyć regulaminu pracy, jeżeli zatrudnia mniej niż 20 pracowników. Regulamin pracy nie powinien powielać przepisów Kodeksu pracy, lecz jedynie dostosowywać ogólne zasady do organizacji pracy u konkretnego pracodawcy. Pracodawca powinien ustalić w nim m.in.:

  • organizację pracy, warunki przebywania na tere­nie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakoń­czeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, w tym także w odzież i obuwie robo­cze oraz środki ochrony indywidualnej i higie­ny osobistej,
  • systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy,
  • porę nocną,
  • wykazy prac wzbronionych młodocianym oraz kobietom,
  • rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolo­nych pracownikom młodocianym w celu odby­wania przygotowania zawodowego, wykaz prac lekkich dozwolonych pracownikom młodocia­nym zatrudnionym w innym celu niż przygoto­wanie zawodowe,
  • obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, a także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną pracą,
  • przyjęty sposób potwierdzania przez pracowni­ków przybycia, obecności oraz usprawiedliwia­nia nieobecności w pracy,
  • rodzaje kar stosowanych zgodnie z przepisami o odpowiedzialności porządkowej.

W regulaminie pracy można wprowadzać rów­nież inne zapisy dotyczące organizacji i porząd­ku w pracy, jednak nie mogą być one niezgodne z przepisami prawa pracy. Niedopuszczalne jest np. jednostronne ustalenie w regulaminie pracy zakazu podejmowania przez pracowników dzia­łalności konkurencyjnej wobec pracodawcy bez jego zgody.

Pracodawca może też wprowadzać postanowie­nia korzystniejsze dla pracowników niż wynikające z Kodeksu pracy.

REKLAMA

Regulamin pracy ustala pracodawca z działają­cą u niego organizacją związkową. Jeżeli taka nie występuje w zakładzie pracy lub jeżeli strony nie uzgodnią treści regulaminu w ustalonym terminie, pracodawca ma prawo ustalić regulamin samo­dzielnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulamin wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od podania go do wiadomości pracowników zakła­du pracy w sposób zwyczajowo przyjęty, np. przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń. Pracodawca nie powinien zapisywać w regulami­nie zbyt wielu kwestii, szczególnie niewymaganych przepisami prawa. Procedura jego zmiany jest taka sama jak wprowadzenia, co oznacza, że przy jakichkolwiek zmianach procedurę tę trzeba podejmować na nowo.

Obowiązkiem pracodawcy jest również zaznajo­mienie nowo zatrudnianych pracowników z obo­wiązującym u niego regulaminem pracy. Pracownik powinien być z nim zapoznany przed podjęciem pracy; do celów dowodowych ważne jest również, aby fakt ten był potwierdzony przez pracownika (np. na kopii dokumentu). Pracodawca, który nie ma obowiązku tworzenia regulaminu, przy przyjęciu pracownika do pracy informuje go na piśmie o naj­ważniejszych kwestiach związanych z organizacją pracy (np. o godzinach pory nocnej czy zasadach potwierdzania obecności w pracy lub usprawiedli­wiania nieobecności).

Dołącz do nas na Facebooku

Źródło: Encyklopedia kadrowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

REKLAMA

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

REKLAMA

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA