Niewykonanie polecenia pracodawcy
REKLAMA
Jeśli natomiast pracownik obiektywnie nie może lub nie jest w stanie wykonać polecenia, wówczas karanie go nie jest zgodne z przepisami prawa pracy. Na przykład, jeśli pracownik nie jest w stanie wykonać kolejnego polecenia dlatego, że wykonuje poprzednie polecenie, wówczas nałożenie na niego kary porządkowej będzie niezasadne.
Obowiązkiem pracownika jest wykonywanie poleceń służbowych pracodawcy, które dotyczą pracy, jeśli nie są sprzeczne z przepisami lub umową o pracę (art. 100 k.p.), i to niezależnie od tego, czy są one wydawane ustnie czy pisemnie. Obowiązki pracownika wynikające z zawartej umowy o pracę określają przepisy prawa pracy, postanowienia samej umowy o pracę oraz zwyczaj zakładowy w zakresie ich konkretnego kształtu (wyrok SN z 23 października 2003 r., I PK 425/02, OSNP 2004/20/345). Zakres zadań wynikający z zawartej umowy o pracę może być konkretyzowany nie tylko przez pisemny zakres obowiązków, ale również w drodze poleceń pracodawcy, pod warunkiem że mieszczą się w granicach wyznaczonych zajmowanym stanowiskiem pracy (wyrok SN z 26 lutego 2003 r., I PK 149/02, M.P.Pr. - wkł. 2004/4/7).
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat