REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeciwdziałanie stresowi w miejscu pracy

Przeciwdziałanie stresowi w miejscu pracy. /Fot. Fotolia
Przeciwdziałanie stresowi w miejscu pracy. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przeciwdziałanie stresowi w miejscu pracy jest krokiem rozsądnym ze strony pracodawcy. Stres bowiem może być przyczyną wielu negatywnych konsekwencji dla samego pracodawcy i prowadzonego przez niego zakładu pracy. Nie można nie wspomnieć również o konsekwencjach, jakie stres wywiera na zdrowie pracowników.

Zapobieganie niekorzystnym skutkom stresu w miejscu pracy wymaga prewencyjnego podejścia do stresu. Autorzy tej koncepcji (Quick, Quick, Nelson i Hurrell, 1997) opierają je na pięciu zasadach:

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawca, firma i pracownicy są od siebie zależni. Dobra organizacja pracy to zdrowi, wypoczęci pracownicy. Pełni energii pracownicy to wysoka wydajność i/lub jakość ich pracy. Dobrze funkcjonujące przedsiębiorstwo oraz zdrowi pracownicy to sukces i powód do zadowolenia dla przedsiębiorcy. Gdy któryś z tych elementów zawodzi, pozostałe nie mogą funkcjonować na wysokim poziomie. Konieczne jest wzajemne dopasowanie.

Odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie firmy i zdrowie pracowników spoczywa na pracodawcy. Nie chodzi tu tylko o odpowiedzialność prawną. Pracodawca jest osobą, która powinna być zainteresowana usunięciem stresu co najmniej tak samo jak pracownicy (spójrz wyżej). Jednak ze względu na swoją pozycję i autorytet jest osobą, która gwarantuje podjęcie skutecznych zmian. Bez jego inicjatywy, akceptacji, poparcia i dobrego przykładu pracownikom będzie trudno coś zmienić.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

REKLAMA

Przyczyny stresu tkwiące w strukturze firmy i pracownikach są możliwe do usunięcia. Znane jest twierdzenie, że nie odłącznym elementem postępu i sukcesu jest stres. Twierdzenie to nie mówi jednak nic o skutkach i kosztach zdrowotnych, ekonomicznych i organizacyjnych stresu, które ponoszą pracownicy, członkowie kadry zarządzającej i właściciele przedsiębiorstw. Często wykorzystywane może być za to jako usprawiedliwienie dla braku działań. Tak naprawdę istnieje wiele sposobów i metod ograniczania stresu. Zawsze „coś” można zrobić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każda firma i zatrudnieni w niej pracownicy są niepowtarzalni i reagują na stres w indywidualny sposób. Oznacza to, że nie ma jednej, najskuteczniejszej metody radzenia sobie ze stresem w pracy, którą można zastosować w każdym zakładzie. Sposób zmniejszania stresu musi być dopasowany do rodzaju pracy, potrzeb pracowników oraz możliwości zakładu.

Firmy i pracownicy podlegają ciągłemu rozwojowi. Wprowadzone kiedyś metody zarządzania mogą być nieefektywne w chwili obecnej. Przyczyny stresu pracowników na obecnym etapie rozwoju firmy mogą być inne niż na poprzednim. Zapobieganie stresowi wymaga wysiłku i dopasowywania stosowanych metod do zmieniających się wraz z rozwojem potrzeb firmy i pracowników.

Zarządzanie stresem w miejscu pracy

Celem zarządzania stresem w miejscu pracy jest wzajemne dopasowanie potrzeb i wymagań zakładu pracy oraz możliwości fizycznych, intelektualnych i emocjonalnych jego pracowników. Podejmowane w zakresie zarządzania stresem w miejscu pracy działania mogą dotyczyć przedsiębiorstwa, pracowników lub obu tych aspektów jednocześnie. Zaletą zarządzania stresem w miejscu pracy jest możliwość dostosowania jego treści i zakresu do potrzeb konkretnego zakładu pracy i konkretnych pracowników.

Zobacz koniecznie: Przyczyny i skutki stresu w miejscu pracy

Zarządzanie stresem w pracy jest procesem planowanym, ciągłym oraz składającym się z kilku etapów

Krok 1 

  • nawiązanie dialogu z pracownikami lub ich przedstawicielami (członkami związku zawodowego działającego w zakładzie), pracownikami służby bezpieczeństwa i higieny pracy, służby medycyny pracy, społecznym inspektorem pracy.
  • podkreślenie znaczenia zmniejszania stresu w miejscu pracy dla danego zakładu oraz rozpoczęcie dyskusji dotyczącej jego przyczyn. Zapewnienie wszystkim zatrudnionym możliwości wypowiadania własnych opinii. Jeśli trzeba, rozważenie w tym zakresie możliwości zwrócenia się o pomoc do osoby postronnej, obiektywnej i budzącej zaufanie wszystkich zainteresowanych. Uzyskanie opinii osób zarządzających, związków zawodowych, pracowników, służby bezpieczeństwa i higieny pracy, społecznego inspektora pracy, lekarzy zakładowych nt. warunków pracy, satysfakcji z pracy, ich oceny stresogenności warunków pracy i poszczególnych stanowisk pracy, a także wykonywanych czynności. Poznanie potrzeb oraz propozycji rozwiązań w tym zakresie podanych przez wszystkie ww. osoby.
  • zgromadzenie dodatkowych informacji mogących wskazywać na poziom stresu w pracy, np. dot. liczby dni zwolnień lekarskich udzielonych pracownikom w ostatnim okresie; kosztów zastępstw i opieki lekarskiej; wskaźników produkcji, efektywności i wydajności pracy; liczby wypadków przy pracy, zdarzeń potencjalnie wypadkowych oraz ich przyczyn.

Krok 2

Obiektywna ocena psychospołecznych warunków pracy w zakładzie. W tym celu można użyć sporządzonych we własnym zakresie ankiet, list kontrolnych lub skorzystać z pomocy inspektorów pracy w całym kraju, dysponujących narzędziem pomiarowym do oceny psychospołecznych warunków pracy.

Polecamy także: Odpoczynek w pracy

Krok 3

W zależności od uzyskanych wyników i stwierdzonych przyczyn stresu, podjęcie odpowiednich działań, skierowanych na przedsiębiorstwo i/lub na pracowników, np.:

Krok 4

Dokonanie ponownej oceny psychospołecznych warunków pracy i poziomu stresu wśród pracowników po upływie określonego czasu (porównanie wyników ankiet, list kontrolnych lub Kwestionariusza Do Oceny Cech Pracy oraz wskaźniki produkcji, wypadkowości, absencji chorobowej, liczby odejść z pracy – zebranych w pkt. 1 z zebranymi obecnie); dokonanie na tej podstawie oceny, czy program przynosi pożądane efekty, wprowadzenie zmian lub powrót do kroku 1 i rozpoczęcie od nowa.

Polecamy serwis: Szkolenia i rozwój

Przykładowy schemat programu zarządzania stresem

Źródło: pip.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA