REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Każda firma, bez względu na to, czy jest małą rodzinną firmą, czy polskim oddziałem dużego międzynarodowego koncernu, powinna co jakiś czas dokonać audytu własnej efektywności i być gotowa na zmiany. Elastyczność w działaniu i umiejętność dostosowania się do zmieniających się realiów oraz wprowadzania zmian w sposób płynny i właściwie ciągły chroni firmę przed kryzysową sytuacją i jest receptą na sukces.

Codziennie słyszymy, że kryzys dla Polski dopiero się rozpoczyna. Jeszcze jest nieźle, ale będzie gorzej. Ekonomiści straszą spadkiem wskaźników, finansiści zatorami płatniczymi, firmy windykacyjne raportują, że wzrasta liczba zleceń, a specjaliści od HR przewidują masowe zwolnienia. Co ma zrobić menedżer? Jak planować rozwój firmy? Co zrobić, aby zrealizować założenia budżetowe? Często odpowiedź na takie pytania brzmi – musimy przeprowadzić zmiany, bo tego wymaga plan rozwoju firmy lub też zadziało się coś, czego nie przewidzieliśmy.

Układanka organizacyjna

Powodem do przeprowadzania zmian może być każda z przedstawionych w ramce na następnej stronie sytuacji. Często wynikają one również z odkrycia jakiegoś problemu i przeprowadzonego w firmie audytu efektywności organizacji.

Audyt wykazuje, z jakimi niedociągnięciami w organizacji mamy do czynienia oraz daje diagnozę, co można zrobić, aby lepiej połączyć poszczególne obszary działania firmy i jak zmotywować ludzi do wspólnego efektywnego działania. Audyt można porównać do sprawdzenia, czy wszystkie puzzle, czyli działy w naszej układance, jaką jest firma, do siebie pasują i nie ma nigdzie dziury, wynikającej np. z braku jakiegoś ważnego działu, kompetencji, procedury itp.

Każdy menedżer wie, że dla sprawnego funkcjonowania firmy muszą pasować wszystkie puzzle, czyli obszary organizacji są zależne od profilu prowadzonej działalności, np. sprzedaż, serwis klienta, realizacja zamówień, produkcja, finanse, HRM, back-office.

Wdrożenie nawet jednego nowego rozwiązania technologicznego lub nowego kanału dystrybucji może wymagać istotnych zmian w wielu działach w firmie.

Podczas audytu znajdujemy odpowiedzi na wiele pytań związanych z efektywnością organizacji. Jako przykład można podać sytuację, kiedy osoba zarządzająca firmą usługową zauważa znaczącą liczbę rezygnacji klientów z kontynuacji współpracy z firmą. Powodów tej sytuacji może być wiele, dlatego też musi zostać przeprowadzony audyt i należy zbadać czynniki wewnętrzne (zmiany w ofercie lub cennikach, organizacja działu handlowego, serwis klienta, poziom satysfakcji klientów itp., analiza raportów i wskaźników na przestrzeni lat), czynniki zewnętrzne (oferta konkurencji, poziom cen na rynku za podobną usługę, innowacyjność naszej oferty versus konkurencja). Dokonujemy wówczas analizy sytuacji, wskaźników, procedur i poprzez porównanie naszej organizacji do innych oraz do zmieniającego się otoczenia możemy odkryć pewne luki kompetencyjne czy brak rozwiązań informatycznych bądź technologicznych (np. możliwość składania zleceń przez internet), organizacyjnych (np. brak działu serwisu klienta), które spowodowały zaistniałą sytuację.

Wnioski z audytu efektywności i rekomendowanych kroków powinny uwzględniać:

  • strategię i cele firmy,
  • model biznesowy,
  • organizację,
  • zasoby ludzkie,
  • pozostałe zasoby.


Plan wdrożenia zmian

Kiedy już na podstawie audytu efektywności przedsiębiorstwa zdiagnozujemy, na czym polega problem, kolejnym krokiem jest opracowanie planu wdrożenia zmian.

Najczęściej podczas procesu wdrażania zmian będziemy dotykali obszaru działania kilku działów. Sukces we wprowadzaniu zmian w firmie zależy oczywiście od odpowiedniego zdiagnozowania potrzeb oraz od procesu przeprowadzenia całego projektu wdrożenia zamian, lecz także od wymienionych w ramce obok czynników, które gwarantują powodzenie lub klęskę projektu.

Ponieważ wprowadzanie jakichkolwiek zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie wymaga zaangażowania pracowników, są oni niezbędni zarówno na etapie wprowadzania, jak i utrwalania zmian. W związku z tym konieczne jest zaangażowanie działu HR, aby rozpoznał, jakie mamy w organizacji dostępne kompetencje, co motywuje naszych pracowników do współdziałania i jakie są ich obawy, które mogą spowodować spadek zaangażowania. Najczęściej opór ze strony pracowników związany jest z koniecznością podniesienia lub zmiany kwalifikacji, utratą dotychczasowych przywilejów, brakiem informacji o konsekwencjach zmiany, wzrostem liczby zadań czy właśnie brakiem motywacji do współdziałania przy wdrażaniu zmian.

Narzędzia HR, które mogą być wykorzystane podczas wdrażania zmiany, to m.in.: ankiety, wywiady, assessment center, development center, szkolenia, coaching czy mentoring.

Pamiętajmy, że celem przeprowadzenia audytu efektywności jest otrzymanie informacji o bieżącym stanie funkcjonowania przedsiębiorstwa, ale aby uzyskać rezultat z audytu, kolejnym niezbędnym krokiem, jak to zostało opisane powyżej, jest przeprowadzenie transformacji firmy.

Etapy procesu zmian w odniesieniu do aspektu zasobów ludzkich są następujące*:

  • tworzenie koalicji sterującej procesem zmian – przygotowanie gruntu pod dobry start,
  • likwidowanie oporu przed zmianami – sztuczne bariery psychologiczne i nieuzasadnione obawy,
  • cele operacyjne i zasady premiowania – jak sprawić, by ludziom opłacało się akceptowanie zmian,
  • pokonywanie konfliktów – konstruktywni idealiści kontra warstwy pilnujące swoich interesów,
  • motywowanie do zmian i kreowanie pierwszych szybkich sukcesów na nowej drodze,
  • uświadamianie rezultatów wprowadzanych zmian – korzyści dla wszystkich,
  • utrwalanie wprowadzonych zmian w kulturze firmy.

Podsumowując, należy stwierdzić, że każda zmiana w organizacji jest ważnym projektem. W związku z tym należy ten projekt zaplanować, powołać zespół projektowy, uzyskać zaangażowanie zarządu i pracowników, zapewnić odpowiednie zasoby, na etapie wdrożenia kontrolować i sprawdzać z ustalonym harmonogramem rzeczowo-finansowym, a po wdrożeniu monitorować wyniki i wdrażać kolejne usprawnienia, bo „Nic nie jest bardziej pewne i stałe niż zmiana”.

Przyczyny konieczności przeprowadzania zmian w firmie

1. Zmiany, które zaszły w otoczeniu firmy – otoczeniem dla firmy jest to wszystko, co dzieje się na zewnątrz, czyli na przykład sytuacja ekonomiczna, kursy walut, konkurenci, zmiana przepisów prawa czy ostatnio często poruszany temat kondycji finansowej przedsiębiorstw i zatorów płatniczych w transakcjach handlowych.

2. Zmiany w funkcjonowaniu firmy wewnątrz, np. została wdrożona nowa linia technologiczna, nowy produkt, nastąpił wzrost lub spadek liczby pracowników, zmiana osoby zarządzającej, która ma inną wizję prowadzenia biznesu, nowa strategia marketingowa, utworzenie nowego działu.

3. Odkrycie jakichś nieprawidłowości, np. braku procedury windykacji należności, braku właściwego serwisu klienta, generowania zbyt wysokich kosztów, zdiagnozowanie przez dział HR braku pewnych kompetencji w firmie wymaganych do rozwoju i realizacji nowej strategii marketingowej.


Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA