REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne zarządzanie ludźmi. Jak skutecznie improwizować w zwinnym zespole?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowoczesne zarządzanie ludźmi. Jak skutecznie improwizować w zwinnym zespole?
Nowoczesne zarządzanie ludźmi. Jak skutecznie improwizować w zwinnym zespole?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Improwizacja w pracy zazwyczaj kojarzy się dość pejoratywnie - strategie, plany, systemy, zasady działania i współdziałania wydają się nie dawać przestrzeni na spontaniczność. Z drugiej strony „Agile” jawi się jako remedium na sztywność i konieczność dostosowania się do zmian otoczenia czy też reagowania na to, co nieprzewidywalne. Gdzie znaleźć złoty środek? Jak w regułach i zasadach stworzyć przestrzeń na samoorganizację, kreatywność i inicjatywę?

„Agile” jako improwizacja w obliczu zmienności otoczenia i wielozadaniowości

Należy pamiętać, że „Agile” nie jest pozbawiony zasad i reguł, bo już sama praca w iteracjach jest narzuconym rozwiązaniem. Niestety, dość często możemy zetknąć się z błędnym pojmowaniem zwinności jako szybkości reagowania na zmieniające się otoczenie, tworzenie i wdrażanie pomysłów bez czasu na przemyślenie. Efektem najczęściej jest przepalona energia nie tylko ze względu na realizację niezweryfikowanych pomysłów, ale również wielu pomysłów jednocześnie. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tego, że wielozadaniowość jest nieskuteczna, dowodzą badania, jak chociażby "Multitasking: Switching Costs" (Wielozadaniowość: Koszty Przełączania) przeprowadzone przez Uniwersytet Stanforda, w których naukowcy skoncentrowali się na badaniu efektów przełączania się między zadaniami. Uczestnicy mieli wykonać dwa zadania jednocześnie, takie jak śledzenie obiektu na ekranie i zapamiętanie sekwencji cyfr. Badacze analizowali czas, którego uczestnicy potrzebowali na ukończenie zadań oraz jakość wykonania. Wyniki potwierdziły, że uczestnicy potrzebowali więcej czasu na ukończenie zadań, gdy przełączali się między nimi, niż gdyby skupili się na jednym zadaniu. Ponadto jakość wykonania zadań również uległa pogorszeniu, gdy uczestnicy próbowali wykonywać je jednocześnie.

W takim więc rozumieniu, improwizacja jako spontaniczna wielozadaniowość w działaniu może wpływać negatywnie na wydajność i jakość wykonania zadań. 

„Agile” jako improwizacyjna samoorganizacja zespołów

W podejściu „Agile” konstrukt zespołowy zmienia się  jako samoorganizujący się i samowystarczalny, czyli posiadający różnorodne kompetencje do realizacji projektu.

REKLAMA

Pozostaje więc pytanie, czy wystarczy wrzucić do jednego zbioru różnych ludzi, aby zwiększyć ich efektywność? Jak się okazało, decydujące znaczenie ma wielość sposobów komunikacji oraz stylów poznawczych. Dowiedli tego wykładowcy z dwóch brytyjskich szkół biznesowych:  Alison Reynolds i David Lewis przez 12 lat przeprowadzili badania. Ich wstępna hipoteza zakładała, że kluczem do sukcesu będzie różnorodność. Badanie na zespołach, w skład których wchodziły osoby zróżnicowane pod kątem wieku, profesji i wykształcenia, pokazały, że najskuteczniejsze w działaniu były te, które posiadały zróżnicowane style poznawcze. Kluczowym aspektem okazał się bowiem sposób reagowania na sytuacje nowe, niejednoznaczne i skomplikowane. Badanie pokazały, że z jednej  strony potrzebni są ci, którzy szukają najprostszych dróg a z drugiej ci, którzy eksperymentują i szukają tam, gdzie nikt nie szuka. Potrzebni są ci, którzy bazują na własnym doświadczeniu wyniesionym z poprzednich projektów, jak i ci, którzy potrafią wnieść powiew świeżości, bo nieoparty na ograniczeniach poprzednich sukcesów i porażek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem improwizacyjna samoorganizacja bez narzuconych odgórnie reguł współpracy i działania zespołu ma sens, jeśli pozwoli na stworzenie synergii osób posiadających różne style poznawcze, podejście do problemu i generowania pomysłów. 

Jak wykorzystać reguły improwizacji w zwinnej pracy zespołu?

Jeśli przyjrzymy się teatralnym grupom improwizowanym, to ich praca nie opiera się na grze solo, ale podlega ścisłym regułom, które warto dodać do pracy zespołów Agilowych. 

Przede wszystkich uważność i słuchanie - aktorzy improwizacyjni muszą być aktywnymi słuchaczami, gotowymi reagować na sugestie i sygnały partnerów scenicznych. Kluczowym jest skupienie się na tym, co dzieje się w danym momencie. Wyobraźmy sobie więc różnorodny zespół Agile, w którym pomimo różnic każdy uważa, że ma rację. Bez zasady uczenia się słuchania innych szanse na współpracę i obiektywne podejmowanie decyzji są niewielkie. 

Zasada uważności w improwizacji teatralnej wiąże się z jeszcze jedną regułą, a mianowicie “Tak i…”. Zakłada ona, że aktorzy  nie tylko się słuchają, ale rozwijają myśl, propozycję czy sugestie swojego partnera, dzięki czemu rozwijana scena zaczyna nabierać sensu. Analogicznie jeśli w zespole Agile mamy osoby działające w myśli ”Tak ale…”, które negują raczej niż wspierają pomysły innych członków zespołu to najczęściej dochodzi do długich debat i udowadniania wzajemnych racji zamiast współpracy.   

W improwizacji teatralnej  unika się oceny i krytyki. Każda propozycja traktowana jest jak prezent, który pomaga w budowaniu historii. Brak obaw przed błędami sprzyja swobodnemu i kreatywnemu działaniu. Przenosząc tę regułę na zespół zaufanie i współpraca są koniecznym elementami do równego traktowania członków zespołu, ich pomysłów oraz konstruktywnego podejścia do popełnianych przez nich błędów. 

Improwizacja pomaga również rozwijać umiejętność radzenia sobie ze stresem i presją, gdyż jest to środowisko, w którym aktorzy przyjmują ryzyko i spontanicznie podejmują decyzje. ie zawsze wiedzą, co stanie się dalej, dzięki czemu całe doświadczenie staje się bardziej ekscytujące. Analogicznie pracownicy, którzy są w stanie improwizować, mają tendencję do lepszego kontrolowania emocji i podejmowania trafnych decyzji nawet w trudnych sytuacjach.

Improwizacja często kładzie nacisk na relacje między postaciami - aktorzy budujący silne związki i dynamiczne interakcje sprawiają, że scena staje się bardziej przekonująca i interesująca. Pozytywne relacje między członkami zespołów wydają się oczywiste z wielu powodów - mają głęboki wpływ na efektywność, satysfakcję pracowników i osiąganie celów organizacyjnych.

Reasumując: zwinność nie jest więc pozbawiona reguł i nie polega na wrzuceniu ludzi do “worka” pod tytułem projekt bez zapewnienia odpowiednich narzędzi, kompetencji czy zasad. Podobnie jak w improwizacji teatralnej, której reguły i techniki warto wykorzystywać do budowania zwinnych zespołów, tak i w firmie wymagane są inwestycje w relacje międzyludzkie, komunikację i rozwijanie umiejętności zespołowych. 

Gry wykorzystywane w improwizacji teatralnej wydają się do tego doskonałym narzędziem, ucząc ludzi wychodzenia ze strefy komfortu, adaptacji, komunikacji czy współpracy. Mogą pomóc w nabywaniu umiejętności szybkiego myślenia, otwartości na otoczenie i nowe idee czy akceptacji różnorodnych perspektyw z jednoczesnym  szacunkiem do reguł i ich akceptacji. 

Marlena Wieteska, ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego oraz na Lazarski University of Technology, wykładowczyni, trenerka i mentorka.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

W okresie ochronnym przed emeryturą pracodawca może wręczyć wypowiedzenie zmieniające

Zasadą wynikającą z prawa pracy jest ochrona pracownika w wieku przedemerytalnym przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Pracodawca może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające. Jeśli osoba zatrudniona nie zaakceptuje nowych warunków pracy, dochodzi wówczas do rozwiązania stosunku pracy. Kiedy dopuszcza się wypowiedzenie zmieniające w trakcie okresu ochronnego przed emeryturą?

REKLAMA

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

PIP zmieniła 3200 umów cywilnych na etaty. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie ich dużo więcej

Będą nowe przepisy o PIP. Przewidują wyższe kary, więcej uprawnień inspektorów, kontrole zdalne. Najbardziej rewolucyjna zmian to możliwość wydawania przez inspektorów decyzji o przekształceniu umów cywilnoprawnych w etaty z natychmiastowym skutkiem – bez czekania na rozstrzygnięcie sądu.

3 miesiąc ciąży a umowa o pracę. Co mówią przepisy?

Jestem w 3 miesiącu ciąży. Z końcem września 2025 r. upływa termin, na jaki podpisałam umowę z moim pracodawcą. Czy pracodawca musi przedłużyć umowę? Jakie prawa mi przysługują?

REKLAMA

Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Nieobecność w pracy należy usprawiedliwić. W przeciwnym razie nieusprawiedliwione nieobecności w pracy mogą skutkować nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. Kiedy i w jaki sposób informuje się pracodawcę o nieobecności? Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Co oznacza kod niepełnosprawności 03-L w 2025 roku?

Symbol przyczyny niepełnosprawności 03-L w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności oznacza zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu. Czy pracownicy z takim orzeczeniem mają prawo do wyższego dofinansowania z PFRON? Jakie zasiłki, świadczenia i ulgi można uzyskać w 2025 roku?

REKLAMA