REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Lisowska Marta
talent acquisition & development specialist w Randstad Polska
Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy
Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Work-life balance pracowników - co może zrobić pracodawca, by pomóc pracownikom zachować równowagę między życiem prywatnym i zawodowym? Oto 6 praktycznych wskazówek.

Work-life balance pracowników

Zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym to współcześnie nie lada wyzwanie. Wpływ na to ma m.in. technologia, która zmieniła sposób, w jaki pracownicy zachowują się po wyjściu z pracy. E-maile, przypomnienia o spotkaniach, wiadomości głosowe towarzyszą personelowi przez całą dobę. Może utrudniać to zachowanie work-life balance.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zastanawiasz się, jak zadbać o to, aby obowiązki zawodowe nie przejęły życia osobistego Twoich pracowników? Mamy dla Ciebie kilka użytecznych wskazówek.

Autorka: Marta Lisowska

talent acquisition & development specialist w Randstad Polska

Randstad

Work-life balance – dlaczego jest tak ważny?

W samych Stanach Zjednoczonych koszty leczenia skutków stresu związanego z pracą sięgają 190 mld USD. Za głównego winowajcę odczuwanego przez pracowników długotrwałego niepokoju uznaje się brak work-life balance. Jeszcze do niedawna uważano, że stały kontakt z pracownikami to świetny sposób, by zwiększyć ich efektywność, zwłaszcza w przypadku międzynarodowych zespołów, które są rozproszone po różnych strefach czasowych.

Jak się jednak okazało, brak work-life balance nie zwiększył efektywności pracowników. Wręcz odwrotnie – zmniejszał ją oraz doprowadzał do większej rotacji personelu i większej liczby zwolnień lekarskich. Na szczęście, jako pracodawca możesz podjąć pewne działania, które pomogą ograniczyć stres związany z pracą wśród Twojej załogi i zapewnią pracownikom odpowiednią ilość wypoczynku. Oto co możesz zrobić?

REKLAMA

1. Zadbaj o kulturę organizacyjną

Wbrew pozorom kultura organizacyjna i praktyki stosowane przez przedsiębiorstwo mają dla personelu ogromne znaczenie. Aż 96 proc. pracowników uważa, że kluczowym aspektem wpływającym na satysfakcję z pracy jest zgodność osobistych przekonań z kulturą firmy i reprezentowanymi przez nią wartościami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu widać, jak ważną rolę odgrywa właściwa rekrutacja. Selekcja kandydatów powinna opierać się nie tylko na ich kompetencjach zawodowych, ale również analizie tego, czy wyznają wartości podobne do tych krzewionych w firmie. To najskuteczniejszy sposób, by ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia wśród pracowników stresu z powodu niedopasowania do organizacji. Nie prowadzi to jednak do całkowitego wyeliminowania niepokoju z życia personelu. Co więc powinieneś zrobić?

Przede wszystkim zastanów się, jakie aspekty mogą być przyczyną stresu wśród Twoich pracowników. Otwarcie porozmawiaj z nimi lub przeprowadź anonimowe badanie. Spróbuj znaleźć również efektywne sposoby, by zminimalizować ryzyko wypalenia zawodowego. Mogą być to ciekawe, rozwijające kursy i szkolenia lub oddelegowanie do innych zadań.

Jako pracodawca powinieneś dążyć do stworzenia środowiska, które będzie motywować i wspierać. Wówczas pracownicy będą chętnie przychodzić do pracy. Co możesz zrobić, aby to osiągnąć?

2. Ustal godziny bez telefonów i e-maili

Wprowadzenie polityki zakazujące wymiany e-mali, SMS-ów i telefonów służbowych w określonych godzinach – np. od 19:00 do 07:00 – to jedna z najskuteczniejszych zachęt do dbania o work-life balance przez pracowników. Pozwala to zapomnieć o pracy i odstresować się.

Wiadomo, że od czasu do czasu mogą zdarzyć się wyjątki od tej reguły. Jednak ustalonych ram czasowych nie warto łamać z błahych powodów. W ten sposób pokażesz pracownikom, że szanujesz ich życie prywatne. Sam również będziesz mógł w tym czasie odpocząć.

3. Promuj zdrowy tryb życia

To wymagające zadanie. Nie możesz bowiem cały czas kontrolować poczynań pracowników, a to właśnie codzienne wybory determinują to, czy prowadzą zdrowy tryb życia. Możesz natomiast organizować różne wydarzenia sportowe. Spływ kajakiem, rajd rowerowy, maraton – to tylko niektóre z możliwości aktywnego spędzania czasu. W ten sposób pomożesz pracownikom zadbać o ich zdrowie oraz ogólny stan psychiczny. To również świetna okazja, by zintegrować personel.

4. Edukuj pracowników

Sport to nie wszystko. Powinieneś również zadbać o edukację pracowników. Szkolenia z zakresu przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu albo radzenia sobie ze stresem to świetne rozwiązania, niezależnie od wielkości firmy i specyfiki prowadzonej działalności.

5. Planuj integrację

Już kilka godzin wspólnie spędzonego czasu może być owocne w skutkach i przekładać się na większe morale i zaangażowanie wśród pracowników. Regularne inicjatywy, takie jak wspomniane wyżej spływy kajakowe czy też wyjścia na bilard i do restauracji, pozwalają oderwać się od pracy, a przede wszystkim cementują zespół i wzmacniają więzi pomiędzy pracownikami.

Pamiętaj jednak, że wspólne wyjście nie powinno być wyłącznie nagrodą za sukces. Jeżeli zespołowi nie uda się osiągnąć założonego celu, tym bardziej powinien się spotkać, by poprawić atmosferę w firmie.

6. Stosuj elastyczny czas pracy i pracę zdalną

Dojazdy do pracy bywają frustrujące. Żeby uniknąć stresu z nimi związanego, warto zapewnić personelowi możliwość pracy zdalnej, przynajmniej raz na jakiś czas. Dobrą praktyką jest również wprowadzenie widełek czasowych, w których można rozpocząć pracę (np. 7:00-10:00). Dzięki temu pracownicy zyskają szansę na zorganizowanie poranku na własnych zasadach.

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

REKLAMA

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 2 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie. Dlaczego?

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

REKLAMA

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA