REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Lisowska Marta
talent acquisition & development specialist w Randstad Polska
Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy
Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Work-life balance pracowników - co może zrobić pracodawca, by pomóc pracownikom zachować równowagę między życiem prywatnym i zawodowym? Oto 6 praktycznych wskazówek.

Work-life balance pracowników

Zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym to współcześnie nie lada wyzwanie. Wpływ na to ma m.in. technologia, która zmieniła sposób, w jaki pracownicy zachowują się po wyjściu z pracy. E-maile, przypomnienia o spotkaniach, wiadomości głosowe towarzyszą personelowi przez całą dobę. Może utrudniać to zachowanie work-life balance.

REKLAMA

Zastanawiasz się, jak zadbać o to, aby obowiązki zawodowe nie przejęły życia osobistego Twoich pracowników? Mamy dla Ciebie kilka użytecznych wskazówek.

Autorka: Marta Lisowska

talent acquisition & development specialist w Randstad Polska

Randstad

Work-life balance – dlaczego jest tak ważny?

REKLAMA

W samych Stanach Zjednoczonych koszty leczenia skutków stresu związanego z pracą sięgają 190 mld USD. Za głównego winowajcę odczuwanego przez pracowników długotrwałego niepokoju uznaje się brak work-life balance. Jeszcze do niedawna uważano, że stały kontakt z pracownikami to świetny sposób, by zwiększyć ich efektywność, zwłaszcza w przypadku międzynarodowych zespołów, które są rozproszone po różnych strefach czasowych.

Jak się jednak okazało, brak work-life balance nie zwiększył efektywności pracowników. Wręcz odwrotnie – zmniejszał ją oraz doprowadzał do większej rotacji personelu i większej liczby zwolnień lekarskich. Na szczęście, jako pracodawca możesz podjąć pewne działania, które pomogą ograniczyć stres związany z pracą wśród Twojej załogi i zapewnią pracownikom odpowiednią ilość wypoczynku. Oto co możesz zrobić?

1. Zadbaj o kulturę organizacyjną

REKLAMA

Wbrew pozorom kultura organizacyjna i praktyki stosowane przez przedsiębiorstwo mają dla personelu ogromne znaczenie. Aż 96 proc. pracowników uważa, że kluczowym aspektem wpływającym na satysfakcję z pracy jest zgodność osobistych przekonań z kulturą firmy i reprezentowanymi przez nią wartościami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu widać, jak ważną rolę odgrywa właściwa rekrutacja. Selekcja kandydatów powinna opierać się nie tylko na ich kompetencjach zawodowych, ale również analizie tego, czy wyznają wartości podobne do tych krzewionych w firmie. To najskuteczniejszy sposób, by ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia wśród pracowników stresu z powodu niedopasowania do organizacji. Nie prowadzi to jednak do całkowitego wyeliminowania niepokoju z życia personelu. Co więc powinieneś zrobić?

Przede wszystkim zastanów się, jakie aspekty mogą być przyczyną stresu wśród Twoich pracowników. Otwarcie porozmawiaj z nimi lub przeprowadź anonimowe badanie. Spróbuj znaleźć również efektywne sposoby, by zminimalizować ryzyko wypalenia zawodowego. Mogą być to ciekawe, rozwijające kursy i szkolenia lub oddelegowanie do innych zadań.

Jako pracodawca powinieneś dążyć do stworzenia środowiska, które będzie motywować i wspierać. Wówczas pracownicy będą chętnie przychodzić do pracy. Co możesz zrobić, aby to osiągnąć?

2. Ustal godziny bez telefonów i e-maili

Wprowadzenie polityki zakazujące wymiany e-mali, SMS-ów i telefonów służbowych w określonych godzinach – np. od 19:00 do 07:00 – to jedna z najskuteczniejszych zachęt do dbania o work-life balance przez pracowników. Pozwala to zapomnieć o pracy i odstresować się.

Wiadomo, że od czasu do czasu mogą zdarzyć się wyjątki od tej reguły. Jednak ustalonych ram czasowych nie warto łamać z błahych powodów. W ten sposób pokażesz pracownikom, że szanujesz ich życie prywatne. Sam również będziesz mógł w tym czasie odpocząć.

3. Promuj zdrowy tryb życia

To wymagające zadanie. Nie możesz bowiem cały czas kontrolować poczynań pracowników, a to właśnie codzienne wybory determinują to, czy prowadzą zdrowy tryb życia. Możesz natomiast organizować różne wydarzenia sportowe. Spływ kajakiem, rajd rowerowy, maraton – to tylko niektóre z możliwości aktywnego spędzania czasu. W ten sposób pomożesz pracownikom zadbać o ich zdrowie oraz ogólny stan psychiczny. To również świetna okazja, by zintegrować personel.

4. Edukuj pracowników

Sport to nie wszystko. Powinieneś również zadbać o edukację pracowników. Szkolenia z zakresu przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu albo radzenia sobie ze stresem to świetne rozwiązania, niezależnie od wielkości firmy i specyfiki prowadzonej działalności.

5. Planuj integrację

Już kilka godzin wspólnie spędzonego czasu może być owocne w skutkach i przekładać się na większe morale i zaangażowanie wśród pracowników. Regularne inicjatywy, takie jak wspomniane wyżej spływy kajakowe czy też wyjścia na bilard i do restauracji, pozwalają oderwać się od pracy, a przede wszystkim cementują zespół i wzmacniają więzi pomiędzy pracownikami.

Pamiętaj jednak, że wspólne wyjście nie powinno być wyłącznie nagrodą za sukces. Jeżeli zespołowi nie uda się osiągnąć założonego celu, tym bardziej powinien się spotkać, by poprawić atmosferę w firmie.

6. Stosuj elastyczny czas pracy i pracę zdalną

Dojazdy do pracy bywają frustrujące. Żeby uniknąć stresu z nimi związanego, warto zapewnić personelowi możliwość pracy zdalnej, przynajmniej raz na jakiś czas. Dobrą praktyką jest również wprowadzenie widełek czasowych, w których można rozpocząć pracę (np. 7:00-10:00). Dzięki temu pracownicy zyskają szansę na zorganizowanie poranku na własnych zasadach.

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

REKLAMA

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA