REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działaj w oparciu o fakty - Evidence Based HR

Paweł Drąg
Działaj w oparciu o fakty - Evidence Based HR/ fot. Shutterstock
Działaj w oparciu o fakty - Evidence Based HR/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Evidence Based HR to proces, który skłania firmę do podejmowania decyzji na podstawie danych, doświadczeń oraz opinii ekspertów, co ma skutkować pożądanymi przez decydentów rezultatami. Ocena każdej instrukcji powinna wykorzystywać możliwość sprawdzenia danych z wielu źródeł, co oznacza działanie w pełni wykorzystujące nowe technologie w świecie rynku pracy.

Podstawy Evidence Based HR sprowadzają się do najlepszych dostępnych ekspertyz oraz preferencji i wartości. Główną i najważniejszą częścią EB HR są badania i wyciąganie z nich najwartościowszych wniosków. Zanim zaczniemy analizę i będziemy wypisywać suche fakty do przetworzenia, trzeba nauczyć się poprawnie pozyskiwać informacje. Niezbędne jest tutaj analityczne podejście, ale także krytyczne oko. Łatwo zgubić się wśród ogromu danych i wyciągnąć pochopne wnioski czy odnosić się do danych z odmiennej sytuacji. Bez wątpienia najlepiej brać pod uwagę różne perspektywy i nie czerpać z jednego źródła. Informacje należy zbierać, segregować i katalogować, a jest to możliwe tylko wtedy, gdy mają one wiele odmiennych źródeł. Dlaczego? Ponieważ tylko wtedy można je traktować jako wiarygodne. Każda opinia odnaleziona w Internecie, nawet wyrażona przez eksperta, może być stronnicza lub w jakiś sposób ograniczona subiektywnością. - Niezwykle istotne jest również upewnienie się, że dane i opinie, które zamierzamy wykorzystać w działaniach z obszaru HR, dotyczą firm, zagadnień, a także scenariuszy, jak najbardziej zbliżonych do naszego. Wielkość firmy, sektor, kultura organizacyjna, struktura czy etap rozwoju mogą znacząco wpływać na dobór narzędzi i ich skuteczność – mówi Karolina Klucznik, Operations Manager w LSJ HR Group.

Autopromocja

 - W dziedzinie HR bardzo łatwo jest, chyba łatwiej niż w jakiejkolwiek innej, podejmować decyzje dotyczące działań w oparciu o intuicje, opinie, przypuszczenia. Teoria Evidence based HR głosi słuszne i cenne wskazówki mówiące o tym, aby decyzje podejmować w oparciu o maksymalną liczbę dostępnych faktów, po dogłębnej analizie danych pochodzących z dostępnych źródeł. To trochę tak, jak w sądownictwie, kiedy szuka się precedensów – dodaje Marta Cichecka, Project Manager LSJ HR Group.

Zasady zarządzania ludźmi zgodnie z Evidence Based wg Rousseau

- decyzje należy podejmować w oparciu o sprawdzone dowody naukowe, zaczerpnięte z recenzowanych czasopism naukowych

- w opieraniu działań na dowodach pomaga gromadzenie wskaźników funkcjonowania organizacji

- unikaj błędów myślenia, bądź krytyczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- oceniaj, pytaj, sprawdzaj

- myśl także długoterminowo

Praktyczne zastosowanie

Ogranicza nas tylko wyobraźnia. To mocna teoria, ale idealnie obrazuje obszary, na których EB HR może znaleźć praktyczne zastosowanie. Wszystko zależy od typu firmy, wymaganych rezultatów czy też dostępnych możliwości.

Jedną z oczywistości jest wykorzystanie działania w oparciu o fakty podczas rekrutacji. Jest to obszar zbadany już dokładnie, dlatego zapewnia masę danych do analizy i pracy. Kolejnym przykładem są wszelkie inicjatywy mające poprawić samopoczucie pracowników czy stopień ich zaangażowania w życie firmy. Dalej mamy zarządzanie nieobecnościami oraz nadgodzinami. EB HR to na tyle elastyczny w użytkowaniu proces, że można go dokładnie dostosować do indywidualnych potrzeb. Uciekaj od schematów, daj się prowadzić kreacji!

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami

6 kroków do praktycznego wdrożenia EB HR

#1 identyfikacja problemu – gdzie wszystko zaczyna się od pytania „jaki problem badam?”; pomóż sobie uzewnętrzniając sytuacje, czyli zapisując problem. Pozbędziesz się dzięki temu także wszelkich skojarzeń i uprzedzeń

#2 rozwinięcie hipotez – wiarygodna, szczegółowa, ale ostrożna burza mózgów na temat wszystkich możliwych przyczyn pojawienia się problematyki

#3 zdobycie danych – „co jest mi potrzebne do obalania / potwierdzenia hipotezy?”; czas na badania oparte o dowody naukowe

#4 analiza danych i segregacja dowodów – ważne, żeby nie trzymać się jednego źródła, szersza gama danych oznacza wiarygodniejszą analizę; nie zmieniaj danych tak, żeby pasowały do hipotezy

#5 praktyka rozwiązania – zastosowanie najlepszego i najskuteczniejszego rozwiązania problemu powinno opierać się na jednej hipotezie

#6 ocena wyniku – rozwiązanie jest dobre jedynie wtedy, gdy nie może zostać ulepszone

Opinie, fakty, nieszablonowość

Specjaliści HR, nawet ci, którzy nie pracują na co dzień w oparciu o twarde fakty, powinni zapoznać się z atutami tego procesu i nauczyć się z niego korzystać. Opinie powinny współgrać z działaniami projektów HR. Zasoby ludzkie dążą do optymalizacji talentów, a EB HR tylko podaje im kolejne narzędzia do pracy nad tym. Opinia to nie fakt, dlatego nawet rzeczy przyjmowane za pewnik powinny najpierw zostać sprawdzone. - Czasem lepiej dotrzeć do dowodów, do empirycznych danych, które wesprą nas w podjęciu decyzji, warto jednak poświęcić czas i energię na jak najgłębszą analizę dostępnych danych, co może pozwolić uniknąć błędów, złych decyzji – mówi Marta Cichecka.

Od kierowników działów HR zależy czy pozostali pracownicy wdrożą do swojej pracy sprawdzanie danych, czyniąc z tego stały, a przede wszystkim cenny nawyk. Wychodzenie z utartych schematów jest ryzykowne, ale także może przynieść nieoczekiwanie pozytywne rezultaty. Tworząc coś nowego, samemu kreuje się nowe zasady, które dla odtwórców mają stać się schematem. - W sytuacjach, kiedy mamy do podjęcia trudną decyzję, a zupełnie brak dla niej podstaw teoretycznych czy innych danych, warto zaangażować w jej podjęcie więcej osób, zapytać o opinię dodatkową osobę, czy włączyć w proces decyzyjny eksperta – podpowiada Project Manager LSJ HR Group.

Dlaczego warto działać w oparciu o fakty? Analiza zalet

- HR oparte na tym co działa, a nie na tym co myśli się, że działa

- większa świadomość podejmowanych decyzji

- skuteczniejsze wprowadzanie nowych decyzji

- lepsze dopasowanie zasobów ludzkich do strategii firmy

- skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem, minimalizowanie ryzyka

- podejście analityczne, którego rezultaty są łatwe do przechowywania i magazynowania

- spójniejsze podejmowanie decyzji

Wprowadzenie do firmy Evidence Based HR oznacza koniec pewnej ery. Ery przypadkowych decyzji i idących za nimi przykrych konsekwencji. - To przejście z HR intuicyjnego do HR będącego obszarem zarządzania organizacjom wynikającym i współgrającym ze strategicznymi celami biznesowymi – dodaje Karolina Klucznik. Zarządzanie oparte na faktach to zmienna, którą należy szybko przyswoić i wykorzystywać na wszystkich możliwych płaszczyznach, ponieważ gwarantuje klarowny punkt zaczepienia, a także wiarygodne wyniki. A bez nich, jak wiemy, nie ma niczego!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    ZUS: Od 1 kwietnia 2024 r. wyższe kwoty odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

    1 kwietnia 2024 r. zwiększą się kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu ubezpieczony otrzyma 1431 zł. W razie śmierci ubezpieczonego kwota jednorazowego odszkodowania dla małżonka lub dziecka wzrośnie do 128799 zł.

    Najbardziej poszukiwany zawód w Polsce! Sprawdź, kogo poszukują pracodawcy.

    Jaki zawód jest najbardziej poszukiwany w Polsce? Kogo na polskim rynku pracy brakuje nawet bardziej niż kierowców i informatyków? Kompetencje tych pracowników są niezbędne do uruchamiania nowych, dużych inwestycji.

    Pracownicy urzędów państwowych. Będą nowe przepisy o czasie pracy w urzędach

    Prezes Rady Ministrów określi w rozporządzeniu zasady ustalania przez kierowników urzędów czasu pracy urzędów, w których są zatrudnieni urzędnicy państwowi oraz inni pracownicy. Nowe przepisy mają m.in. na celu umożliwienie zastosowania bardziej elastycznych rozwiązań w zakresie organizacji pracy urzędów.

    Decyzja o potrzebie wsparcia – kto wydaje i ile się czeka?

    Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia jest niezbędna dla osoby niepełnosprawnej do uzyskania świadczenia wspierającego. Kto wydaje decyzję o potrzebie wsparcia i ile się czeka? Gdzie złożyć wniosek?

    REKLAMA

    Pracownicy domowi i globalny kryzys opiekuńczy nad osobami niepełnosprawnymi i starszymi

    Rośnie globalne zapotrzebowanie na płatną opiekę, czy to nad osobami starszymi czy nad osobami niepełnosprawnymi. Coraz więcej państw na całym świecie, w tym szczególnie w UE boryka się z kryzysem opiekuńczym. Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) szacuje, że kobiety stanowią trzy czwarte z 75,6 miliona pracowników domowych na całym świecie. Konieczne jest zapewnienie im ochrony w zatrudnieniu, w tym ochrony ubezpieczeniowej. MOP alarmuje o implementację przepisów. Praca domowa jest w dalszym ciągu niedoceniana i niedostrzegana oraz że w znacznej części jest wykonywana przez kobiety i dziewczęta, z których wiele jest migrantkami lub członkami społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji i które są w szczególny sposób narażone na łamanie praw człowieka i pracownika, molestowanie seksualne czy dyskryminację. Czas to zmienić!

    Kolejne podwyżki w budżetówce. Jakie będą wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych?

    Wzrosną wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych. Minimalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego tych pracowników będą wynosiły od 4190 zł do 4640 zł. Natomiast maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego będą wynosiły od 6000 zł do 12720 zł.

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie - przepis na sukces z 6 składników

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie nie mają łatwo. Mogą jednak przekuć swoją ponadprzeciętną wrażliwość w atut. Oto przepis na sukces dla osób wysoko wrażliwych od psycholog Aleksandry Kolińskiej. Potrzebujesz tylko 6 składników.

    Podwyżki w budżetówce. Nowelizacja przepisów o wynagradzaniu pracowników administracji rządowej i innych jednostek

    Szykują się podwyżki dla kolejnych grup pracowników budżetówki. Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafił zapis o kolejnym projekcie rozporządzenia. Chodzi o rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    REKLAMA

    Zmotywowani do działania pracownicy to jeden z kluczowych sposobów budowania konkurencyjności na rynku
    Rozliczanie freelancera – praktyczne przykłady

    Rozliczanie freelancera przy umowie zlecenie i umowie o dzieło - jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę przy corocznym rozliczeniu podatkowym? Jak rozliczać podatkowo freelancera z zagranicy?

    REKLAMA