Kategorie

Czy można zarządzać wizerunkiem pracownika?

Mamy problem w firmie z nieodpowiednio ubierającymi się pracownikami. Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jakichś zasad, ustanowieniem norm. Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

ODPOWIEDŹ

Żyjemy w świecie, w którym rządzi informacja, dlatego tak wiele uwagi poświęca się komunikacji rynkowej, szczególnie w obszarach konkurencyjnych. Nie chodzi tylko o oświadczenia prasowe czy spotkania z mediami i inwestorami, lecz także o to, co spółka wyraża przez elementy zapisane m.in. w księdze znaku. Każdy element styku firmy z otoczeniem ma mniejszy lub większy wpływ na postrzeganie spółki/marki, co z kolei przekłada się nie tylko na wielkość sprzedaży, lecz także np. na siłę przetargową czy konkurencyjność. Przy czym często wspomina się o takich elementach, jak logo, kolorystyka, siedziba, oznaczenie floty itd., natomiast rzadko się mówi o budowaniu wizerunku poprzez odpowiedni, przemyślany i zaplanowany ubiór pracowników. A przecież ludzie są najważniejszym elementem w każdej organizacji. Często mam okazję rozmawiać z przedstawicielami dużych i średnich spółek na ten temat. Zdecydowana większość z nich dostrzega wagę tej kwestii, choć przy tym nie posługuje się sztywno określonymi procedurami. Nie ma jasno określonych profili ubioru pracownika, a tylko ogólne przekonania co do trafności wyboru i jego dobrego gustu. Oczywiście nie można popadać w skrajność, praca w korporacji to nie służba w wojsku, ale warto rozważyć także możliwość budowania struktury korporacyjnej poprzez odpowiednie dopasowanie ubioru.

Kluczowa rola szczegółu

Stroju pracownika nie da się ująć w kosztach przychodu firmy.

Reklama

Podejście do sprawy zgodne z przytoczonym obok wyrokiem NSA zakłada, że każdy pracownik wie, jak powinien wyglądać, kwestią jest posiadanie odpowiednich funduszy. Jednak czy np. menedżer w firmie IT musi się znać na właściwym dopasowaniu garnituru, zgodnym z ogólnym wizerunkiem firmy? Wydaje mi się, że tak, ale z pewnością inne jego umiejętności są pożądane dużo wyżej, a sama znajomość zasad ubierania się może okazać się niewystarczająca.

Nie chodzi tylko o wewnętrzną komunikację w organizacji, lecz także postrzeganie przez otoczenie, kontrahentów, współpracowników i klientów. Jeżeli wszyscy pracownicy będą wizualnie prezentowali spójną grupę, to wrażenie profesjonalizmu w kontaktach z klientem będzie większe. Choć tak jak wszędzie, szczegóły odgrywają tu kluczową rolę. Kiedyś zostałem zaproszony do jednej z większych amerykańskich korporacji finansowych. Przechadzając się po otwartych przestrzeniach biurowych, zwróciłem uwagę na pewne szczegóły, które stosunkowo rzadko mam okazję obserwować w Polsce. Pracownicy byli ubrani w bardzo przemyślany sposób, ciemne, czarne lub grafitowe garnitury, białe koszule, ale, co najważniejsze, wszyscy mieli jakiś szczegół kolorystycznie związany z kolorystyką spółki. Najczęściej był to akcent na krawacie lub sam kolor krawata, ale czasami był to także akcent w postaci wzoru lub koloru cyrkonii w spince. Oczywiście nie jest to gotowy wzór dla wszystkich, lecz tylko przykład, jak można ukierunkować zarządzanie wizerunkiem pracownika.


Na podstawie planu

Reklama

Ubiór pracownika powinien być szczegółowo opracowanym elementem wizerunku firmy, a program go wdrażający gruntownie przemyślany. Większość przedsiębiorców z racji oszczędności, jak też z braku jakichkolwiek koncepcji odkłada w czasie opracowanie takiego planu. Kwestie wizerunku traktowane są powierzchownie, a wybór stroju zrzucany na samego pracownika. Takie podejście w dłuższej perspektywie może jednak zaszkodzić firmie, osłabić w oczach partnerów oraz klientów i doprowadzić do niepowetowanych strat.

Pierwszym krokiem do wyłonienia się specyficznego stylu jest przyswojenie standardowego schematu: ciemny garnitur w odpowiednim kroju, jasna, najlepiej biała koszula, jedwabny krawat w odcieniach bordo, czarne skarpety i buty. Schemat ten jednocześnie w żaden sposób nie ogranicza pracownika - skrywa w sobie wiele różnorodnych możliwości, dzięki którym można doprowadzić do unikania niepotrzebnych wpadek. W końcu wielokrotnie spotkaliśmy się z młodymi adeptami wielkich korporacji ubranych w zbyt małe lub zdecydowanie za duże garnitury z niedopasowanymi dodatkami i gryzącymi się pstrokatymi gadżetami, a widok osobników ubranych w sweter i dżinsy na spotkaniu służbowym nie należy, niestety, do rzadkości. Jeżeli te podstawowe założenie zostaną osiągnięte, można pokusić się o wdrożenie elementów, które będą miały wpływ na budowanie lojalności i przywiązania pracownika do firmy.

Garderoba biznesowa powinna być raczej skromna, ale jednocześnie wykorzystywać najnowsze trendy w modzie. To, że za standard przyjmuje się ciemną marynarkę i białą koszulę, nie oznacza, że zestawienia o podobnej kolorystyce nie są możliwe. Należy się jednak strzec nieumiejętnego łączenia wzorów - zbyt wielu wzorów w jednej stylizacji - garnitur w kratkę, koszula w prążki, a do tego krawat w mocnym odcieniu wywołują wrażenie chaosu. Nie możemy też zapominać o dbałości o najmniejsze szczegóły - zegarek, portfel, wizytownik, aktówka. Przy tym warto zwrócić uwagę, aby przyjąć określoną strategię planowania tych kwestii, taką, która w uzasadniony sposób pozwoli budować wizerunek organizacji.

UWAGA

Zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 16 grudnia 1999 roku pracownicy winni ubierać się sami, a jeżeli pracodawca chce, by wyglądali odpowiednio, winien stawiać pracownikom właściwe wymagania poparte adekwatnym wynagrodzeniem.

Wiele korporacji uznaje odpowiedni wygląd swoich pracowników za punkt honoru. Wojciech Kaczorowski z Millennium Banku uważa, że ubiór pracownika rozumiany jako pewien standard estetyczny wynikający z charakteru pracy jest elementem kultury korporacyjnej, której pracownicy muszą przestrzegać. Umiejętność kompletowania garderoby staje się atutem w pracy, a profesjonalny wizerunek podkreśla autorytet menedżera oraz podnosi jego wiarygodność. - Wizerunek pracownika to jeden z elementów, które przynoszą zyski w długim terminie - przyznaje Kaczorowski. Zarządzanie nim jest potrzebne zarówno ze względu na warunki zewnętrzne, czyli budowanie wizerunku, jak i czynniki wewnętrzne, takiej jak budowanie kultury korporacyjnej. Zgadza się z tym Marek Baran z Grupy Allianz Polska. - Ubiór to ważne narzędzie budowy wizerunku firmy, zwłaszcza w przypadku osób zajmujących się sprzedażą, które mają, bezpośredni kontakt z klientami. Jako firma finansowa jesteśmy instytucją zaufania publicznego, a pracownicy są jedną z naszych wizytówek.

W 1991 roku Burroughs i Hallman przeprowadzili badania, które wykazały, że strój w dużym stopniu wpływa na to, jak jesteśmy oceniani. Rezultaty okazały się ze wszech miar zaskakujące - to właśnie dzięki noszonym ubraniom wysyłamy innym sygnały o naszym profesjonalizmie, pozycji w firmie, pewności siebie czy też autorytecie, a równocześnie jesteśmy zatrudniani lub awansujemy. - Myślę, że pracodawcy już dawno dostrzegli wymierne efekty zarządzania wizerunkiem pracownika. Wizerunek w prosty sposób przekłada się na wizerunek całej firmy, jej postrzeganie przez klientów - czy też szerzej - przez osoby pozostające na zewnątrz firmy. Jak dowodzą badania socjologiczne i psychologiczne, efekt pierwszego wrażenia ma niebagatelne znaczenie dla nawiązywania kontaktów - twierdzi mecenas Marcin Jakubaszek z Miller Canfield.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry

    Minimalna płaca w 2022 r. - 3000 zł brutto

    Minimalna płaca w 2022 r. - 3000 zł brutto to propozycja rządu. Minimalna stawka godzinowa wyniesie 19,50 zł brutto.

    Waloryzacja środków na kontach i subkontach ZUS 2021

    Waloryzacja środków zgromadzonych na kontach i subkontach w ZUS odbywa się corocznie w czerwcu. W 2021 r. wyniosła 5,41%. O ile zwiększył się stan kont przyszłych emerytów?

    System kadrowo-płacowy - od czego zależy cena?

    System kadrowo-płacowy a cena - od czego zależy, ile kosztuje?

    Konkurs "HR OF CHANGE" – 18 czerwca poznamy zwycięzców!

    Konkurs "HR OF CHANGE" - już 18 czerwca ogłoszeni zostaną zwycięzcy! Kto otrzyma nagrodę w kategoriach: szkolenia i rozwój, zarządzanie zmianą, HR Business Partnering?

    Niepełny etat a praca ponadwymiarowa - jak wynagradzać?

    Niepełny etat a praca ponadwymiarowa - jak wynagradzać pracownika zatrudnionego na część etatu za pracę w godzinach ponadwymiarowych?

    Dodatek wyrównawczy do wynagrodzenia - jak obliczyć?

    Dodatek wyrównawczy do wynagrodzenia - jakie są zasady jego przyznawania? Jak obliczyć wysokość dodatku wyrównawczego?

    Transfer oszczędności PPK - pracodawca może pomóc

    Transfer oszczędności PPK - pracodawca może pomóc pracownikowi (uczestnikowi PPK) w przeniesieniu oszczędności między rachunkami PPK. Ustawa o PPK określa dwie takie sytuacje.

    Zatrudnienie Brytyjczyka po brexicie

    Zatrudnienie Brytyjczyka po brexicie - jak brexit wpłynął na zatrudnienie pracownika z Wielkiej Brytanii w Polsce? Co z dokumentami? Jakich formalności trzeba dokonać?

    Nadanie statusu płatnika składek - wyrok TK (K 15/16)

    Wyrok Trybunału Konstytucyjnego o sygn. akt K 15/16 - czy TK uznał wniosek o nadanie statusu płatnika składek pracodawcy, którego pracownik wykonuje na jego rzecz pracę w ramach umowy cywilnoprawnej zawartej z osobą trzecią?

    Zadaniowy czas pracy a praca zdalna

    Zadaniowy czas pracy a praca zdalna - jak wprowadzić? Jak ewidencjonować i kontrolować czas pracy zdalnej w systemie zadaniowym?

    Dlaczego pracodawcy płacą Ukraińcom więcej niż Polakom?

    Pracodawcy chcą płacić Ukraińcom więcej niż Polakom? Dlaczego?

    Umowy o pracę i zlecenia zawierane online na praca.gov.pl

    Umowy o pracę i zlecenia zawierane online. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii przygotowuje projekt ustawy o zawieraniu i rozliczaniu umów w sposób elektroniczny przez niektórych pracodawców. Ustawa ta ma pozwolić mikroprzedsiębiorcom, rolnikom, a także osobom fizycznym, zatrudniającym pracowników, czy zleceniobiorców, na zawieranie umów o pracę i umów zlecenia według gotowych szablonów na portalu praca.gov.pl. Ten nowy sposób zawierania ww. umów ma być dodatkową opcją dla wspomnianych pracodawców i zleceniodawców. Zawsze będzie można zatrudnić pracownika czy zleceniobiorcę w tradycyjny sposób. Projekt ten ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w III kwartale 2021 r.

    Wypadki przy pracy - I kwartał 2021 [GUS]

    Wypadki przy pracy - GUS podał dane za I kwartał 2021 r. Czy liczba wypadków spadła w porównaniu do roku 2020?

    HR-owca portret własny 2021 [RAPORT]

    HR-owca portret własny 2021 - raport przedstawia jak HRowcy radzili sobie w pandemii, jakie mają zadania, wyzwania i motywacje. Jak oceniają swoją pracę?

    Płaca minimalna w Niemczech w 2021 i 2022 r.

    Płaca minimalna w Niemczech w 2021 i 2022 r. - ile wynosi Mindestlohn? Ile wynosi netto?

    Urlop rodzinny na opiekę nad rodzicami lub wnukami

    Urlop rodzinny - 12 miesięczny urlop na opiekę nad chorymi rodzicami bądź wnukami dla babci lub dziadka to nowa propozycja urlopu. Czy będzie wprowadzony do Kodeksu pracy?

    Składka zdrowotna - Nowy Ład

    Składka zdrowotna a Nowy Ład - jaka zmiana w naliczaniu składki na ubezpieczenie zdrowotne została przewidziana od 2022 r.?

    Kodeks pracy - zmiana definicji pracownika

    Kodeks pracy - zmiana definicji pracownika przewidziana jest w projekcie ustawy o zmianie ustawy kodeksowej. Jaka miałaby być nowa definicja pracownika?

    Jedna płaca minimalna dla całego kraju to złe rozwiązanie?

    Płaca minimalna - jedna kwota dla całego kraju to złe rozwiązanie? Przedsiębiorcy proponują wprowadzenie minimalnego wynagrodzenia za pracę na poziomie 50% średniej płacy w danym regionie.

    Turcja - umowa o zabezpieczeniu społecznym

    Turcja - umowa o zabezpieczeniu społecznym funkcjonuje od 1 czerwca 2021 r. Czego dotyczy? Kto na niej skorzysta?

    Składka zdrowotna 2021 – działalność gospodarcza

    Składka zdrowotna w 2021 r. a działalność gospodarcza - ile wynosi wysokość składki zdrowotnej? Jak Nowy Ład wpłynie na wysokość składki zdrowotnej?

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - wzór

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - pobierz wzór druku. Jak rozwiązać umowę zgodnie z art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy? W jakiej formie dokonać porozumienia?

    Czy można zwolnić pracownika z powodu braku szczepienia?

    Zwolnienie niezaszczepionego pracownika - czy prawo pracy pozwala na rozwiązanie umowy z pracownikiem, który nie zaszczepił się przeciwko COVID-19?

    Kiedy pracownik ponosi odpowiedzialność materialną?

    Odpowiedzialność materialna pracownika - pracownik ponosi odpowiedzialność na zasadach ogólnych i za mienie powierzone w ramach dodatkowej umowy.

    Składki KRUS III kwartał 2021

    Składki KRUS w III kwartale 2021 r. - ile wynoszą rolnicze składki wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?