REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praktyczne aspekty budowania lojalności pracowników

REKLAMA

Beata Bukowska. Autorka jest partnerem w firmie Inwenta, certyfikowanym coachem ICC.Katarzyna Gajda. Autorka jest konsultantem ds. PR w firmie Inwenta.Każdy menedżer zarządzający zespołem przyzna, że o wartości firmy decydują pracujący w niej ludzie. Z tej perspektywy ważna wydaje się więc identyfikacja pracowników z firmą, poczucie bycia jej częścią. W końcu jeśli pracują dla nas lojalni pracownicy, nie musimy obawiać się zmian, jakie zachodzą na rynku pracy, który czasem staje się rynkiem pracodawcy, a czasem wręcz odwrotnie - pracownika.

Związanie pracownika z firmą odbywa się o wiele wcześniej niż w czasie procesu rekrutacji. Warto zdać sobie sprawę, że budowanie lojalności pracowników to proces, który ma swój początek, ważne, aby nie miał swojego końca, aby w jego efekcie pracownik odchodzący z firmy stawał się jej ambasadorem na rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Proces budowania lojalności pracowników ma swoje miejsce zarówno na zewnątrz organizacji (komunikacja marketingowa, działania z zakresu PR - wypowiedzi w mediach, udział w targach i konferencjach; sponsoring, działania charytatywne), jak i wewnątrz organizacji (polityka personalna, akcje skierowane do pracowników firmy).

W procesie budowania lojalności pracowniczej można wskazać cztery kluczowe elementy:

• przyciągnięcie pracowników do firmy - wizerunek dobrego pracodawcy,

REKLAMA

• rekrutacja - od wysłania CV do pierwszego dnia w firmie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• utrzymanie/przywiązanie pracownika do firmy,

• eleganckie rozstanie.

Wizerunek pracodawcy

Pierwszym elementem budowy lojalności zarówno przyszłych, jak i obecnych pracowników jest wizerunek firmy, jaki posiada ona wśród pracowników, kontrahentów czy szeroko pojętej opinii publicznej. Zdarza się często, że to właśnie tzw. magia brandu, czyli dobra opinia, jaką cieszy się firma na rynku, oraz to, że jest postrzegana jako wartościowy pracodawca, sprawia, że liczba aplikacji napływających na dany wakat przekracza standardy. Doświadczenia headhunterskie pokazują także, że zdarzają się sytuacje, w których kandydaci mimo bardzo atrakcyjnych warunków zatrudnienia nie chcą pracować dla konkretnej firmy, właśnie z racji jej wątpliwej opinii na rynku pracy. Badania przeprowadzone na osobach, które myślą o zmianie pracy pokazują, że dla 35 proc. z nich opinia o firmie jako pracodawcy jest istotnym czynnikiem w ocenie przyszłego pracodawcy1. Korzystny wizerunek przekłada się na realne efekty. W procesie rekrutacji firma otrzymuje szybszy i łatwiejszy dostęp do kandydatów, zwiększa się także liczba napływających aplikacji, w efekcie zmniejszają się koszty i czas całego procesu związanego z pozyskaniem nowego pracownika. Z kolei pozytywny wizerunek firmy w stosunku do osób będących już pracownikami przekłada się na zmniejszenie fluktuacji personelu, większą identyfikację z firmą oraz wzrost zaangażowania w wykonywaną pracę.

Rekrutacja

Drugim istotnym elementem procesu budowania lojalności pracownika jest właściwy proces rekrutacji. Zarówno rekrutacja wewnętrzna, jak i zewnętrzna mają znaczenie z punktu widzenia lojalności pracowników. W przypadku pierwszej z nich firma jasno komunikuje, że stawia na rozwój swoich pracowników, że mogą oni wiązać z nią swoją przyszłość. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Inwentę w 2008 r. 48 proc. firm planuje ścieżki kariery zatrudnionych w firmie pracowników, rozpoczynając proces rekrutacji od analizy wewnętrznych zasobów.

Bez względu jednak na to, który rodzaj rekrutacji firma wybiera, dobrze jest komunikować o tym pracowników. Jeśli zapada decyzja o zapełnieniu wakatu na podstawie zasobów zewnętrznych, warto jest poinformować załogę, jakie są powody takiej decyzji. Nie ma gorszej sytuacji, jeśli pracownik z aspiracjami na stanowisko menedżerskie dowiaduje się o prowadzonej rekrutacji z ogłoszenia. Nie znając powodów takiej decyzji, może poczuć się pominięty, zdemotywowany, a tym samym stać się łatwiejszym celem rekrutacyjnym dla konkurencji.

Rekrutacja zewnętrzna to najczęściej pierwszy bezpośredni kontakt firmy z kandydatem. Warto zadbać, aby był on jak najbardziej profesjonalny. Na etapie zbierania aplikacji dobrym pomysłem jest np. zainstalowanie autorespondera na skrzynkę zbierającą zgłoszenia aplikacyjne. Warto pamiętać także, że rekruter (bez względu na to, czy rekrutacja jest prowadzona we współpracy z firmą doradztwa personalnego czy na podstawie własnych zasobów) jest wizytówką organizacji. Jest on pierwszym reprezentantem firmy, z którym kandydat ma do czynienia. Zdarzają się sytuacje, że osoby nieumiejętnie prowadzące interview mogą zniechęcić najbardziej zaangażowanego kandydata do podjęcia zatrudnienia. Zawsze bez względu na wynik rozmowy rekrutacyjnej kandydat powinien otrzymać od rekrutera informację zwrotną (feedback).


Pracownikiem być

Jednym w kluczowych elementów budowania lojalności jest czas, kiedy nowy pracownik rozpoczyna pracę w firmie. To najlepszy moment, aby silnie związać go z organizacją. Jak pokazują badania firma, która angażuje się w procesy adaptacyjne, zwiększa o 69 proc. szanse na to, że pracownik zostanie w firmie przez kolejne trzy lata. Dodatkowo pracownicy objęci takim programem osiągają skuteczność o dwa miesiące szybciej i są bardziej zaangażowani w pracę w porównaniu z osobami, którym nie poświęcono czasu w chwili zatrudnienia2.

Warto więc zadbać, aby pracownik przychodzący do firmy poczuł się w niej dobrze już pierwszego dnia. Wiele firm, które stale uzupełniają swoje zasoby, decyduje się np. na organizację spotkań integracyjnych dla nowych pracowników. Jeśli jednak firma jest mniejsza i w danym okresie pracę rozpoczyna w niej jeden lub dwóch nowych pracowników, dobrym pomysłem jest np. przygotowanie podręcznika nowego pracownika, który zapozna go z misją, wizją czy strategią firmy, czy podsunie odpowiedzi na takie pytania, jak np., gdzie rozliczyć delegacje, do kogo się zwrócić w sytuacji awarii komputera. W firmach, w których funkcjonuje intranet, wprowadza się specjalne podserwisy skierowane do nowych pracowników. Miłym gestem jest także przygotowanie mailingu powitalnego, który jest rozsyłany do wszystkich pracowników danej organizacji. Coraz więcej firm decyduje się także na wprowadzenie mentora, który staje się dla nowego pracownika przewodnikiem po firmie.

Zgodność oferty z rzeczywistością

Istnieje kilka czynników mających istotny wpływ na lojalność pracownika. Po pierwsze zgodność oferty rekrutacyjnej z rzeczywistością - zatrudniony wykonuje pracę zgodną z ustaleniami i otrzymuje adekwatne wynagrodzenie. Warto pamiętać także, szczególnie w sytuacji długiego okresu zatrudnienia, o przeprowadzaniu korekt wynagrodzenia. Żadne dodatkowe motywatory nie będą skuteczne, jeśli podstawowa pensja długoletniego pracownika znacząco odbiega od wynagrodzenia nowo przyjętych kolegów.

Świadomość rozwoju i programy lojalnościowe

Tym, co z pewnością motywuje, a tym samym przywiązuje do firmy jest świadomość możliwości dalszego rozwoju zawodowego, jasne ścieżki kariery i awansów, a co za tym idzie, odpowiednio zaplanowane programy szkoleniowe. Dobrym pomysłem wiążącym z firmą okazują się także programy lojalnościowe - np. opcje na akcje, bonus za staż pracy. Nie bez znaczenia są także pozafinansowe motywatory, do których z pewnością zaliczyć można przyjazną atmosferę w firmie, nieformalne spotkania, wyjazdy integracyjne.

Coraz bardziej popularny staje się kafeteryjny system motywacyjny, który elastycznie podchodzi do potrzeb pracowników i pozwala im wybrać te bonusy, na których naprawdę im zależy, np. opieka zdrowotna dla starszych rodziców zamiast dzieci. Dużym zainteresowaniem, szczególnie wśród młodych mam, cieszy się zadaniowy tryb pracy, który stwarza możliwość pracy w domu. Wiele firm inwestuje również w szkolenia z zakresu zarządzania personelem dla kadry kierowniczej. Warto pamiętać, że ludzie przychodzą do firmy, a często odchodzą od menedżera. Dlatego też wyrozumiały szef, który odgrywa rolę autorytetu, od którego można się uczyć, często staje się języczkiem u wagi, w procesie budowania lojalności.

Efektywny program lojalnościowy, który ma odnieść skutek, musi być skrojony na miarę potrzeb. Dlatego też pierwszą zasadą przy jego tworzeniu jest poznanie oczekiwań i pragnień pracowników (np. poprzez badanie satysfakcji, zaangażowania, zbieranie opinii). Trzeba także pamiętać, że zbieranie opinii i poznawanie oczekiwań to proces ciągły, bo tak jak zmienia się sytuacja (gospodarcza, społeczna), tak też pod jej wpływem zmieniają się ludzie. Różnorodność systemów, obok oczekiwań pracowników, podyktowana jest także wielkością, strategią i możliwościami konkretnego pracodawcy.

Jednak bez względu na możliwości firmy - zawsze tym, co sprawdzi się w praktyce, jest otwartość na pracownika i elastyczne dostosowywanie do jego potrzeb. Niektóre firmy decydują się także na niestandardowe rozwiązania, takie jak np. dni wolne z okazji urodzin czy imienin, otwarte dni dla rodzin, w czasie których dzieci mogą zobaczyć, gdzie na co dzień pracują ich rodzice, rodzinne wyjazdy integracyjne.


Eleganckie pożegnanie

Żaden z zatrudnianych pracowników nie deklaruje, że będzie pracował w firmie do końca swoich dni. Eleganckie pożegnanie to jeden z istotniejszych elementów budowy lojalności. Warto zadbać, by odchodzący pracownik stał się ambasadorem organizacji, niż jej zagorzałym przeciwnikiem. Były pracownik staje się wiarygodnym źródłem informacji o firmie, dlatego można przeprowadzić z nim exit interview - dzięki, któremu pozyskuje się cenne informacje o funkcjonowaniu firmy. Wiele firm decyduje się także na odprawy dla odchodzących pracowników, czy też stwarza im możliwość zachowania niektórych przywilejów pracowniczych (do końca okresu wypowiedzenia), takich jak np. możliwość korzystania z opieki medycznej lub ze służbowego samochodu. Dobrym pomysłem dla pracowników, którzy odchodzą z inicjatywy firmy, jest zaproponowanie im programów zwolnień monitorowanych, czyli outplacementu, dzięki któremu łatwiej odnajdą się na rynku pracy. Dla odchodzącej kadry menedżerskiej, firmy oferują coaching.

Dzięki dobremu rozstaniu pracownik będzie dobrze wspominał firmę, a co ważniejsze, nie mówił o niej źle. Zdarzają się przecież także takie sytuacje, że pracownicy do poprzedniego pracodawcy wracają.

Pamiętać jednak trzeba, że lojalność podlega zmianom. Jak pokazują badania 40 proc. badanych stwierdziło, iż nie można być tak samo lojalnym pracownikiem obecnie, jak w przeszłości3.

Takie wyniki nie powinny dziwić, każdy pracownik rozwija się, a wpływ na jego lojalność mają takie czynniki, jak zmieniający się rynek pracy, jego samoświadomość, zaspokajanie jego potrzeb (finansowych czy rozwojowych), nastawienie do pracy. Dobrze jest więc znać oczekiwania pracowników, żeby przygotowane programy motywacyjne, lojalnościowe trafiały w jego potrzeby.

Wdrażanie programów lojalnościowych wydaje się szczególnie istotne z punktu widzenia zmiany pokoleniowej. Na rynek pracy wchodzi właśnie pokolenie Y (osoby urodzone po 1980 roku), dla którego perspektywa częstej zmiany pracy (a tym bardziej pracodawcy, który nie spełnia ich oczekiwań) nie wydaje się szczególnie stresująca, a raczej jest postrzegana jako standard.

To się opłaca

Budowanie lojalności pracownika jest dla każdej firmy opłacalne. Dzięki podjętym działaniom zmniejsza się fluktuacja personelu, zwiększa się także odporność na propozycje nowej pracy. Lojalni pracownicy są bardziej zaangażowani w pracę i życie organizacji, chętniej i częściej podejmują własne inicjatywy. Nie bez znaczenia jest także fakt, że lojalni pracownicy stają się najlepszą reklamą firmy jako dobrego pracodawcy.

I na koniec rzecz najważniejsza - można mieć pewność, że lojalny pracownik nie zostawi firmy w trudnym czasie kryzysu. I to jest właśnie największa wartość lojalności.

PRZYPISY

1 IIBR i pracuj.pl, „Satysfakcja z pracy 2007”.

2 Badania Hewitt Associates 2003.

3 www.synovate. com/loyalty; badania NFI Research.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

REKLAMA

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA