REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne narzędzia HR a komunikacja wewnętrzna w firmie

Smart MBC
ekspert z zakresu HR
Ewelina Stachowiak
Marketing Team Leader w firmie HR Tools
Nowoczesne narzędzia HR a komunikacja wewnętrzna w firmie/fot. Fotolia
Nowoczesne narzędzia HR a komunikacja wewnętrzna w firmie/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rola komunikacji jest niezwykle ważna w każdej społeczności. W środowisku pracowniczym tym bardziej, zwłaszcza jeśli mowa o realizacji wspólnie wyznaczonych celów i osiąganiu zamierzonych efektów. W komunikacji wewnętrznej firmy chodzi nie tylko o swobodny przepływ informacji, ale przede wszystkim o budowanie zaangażowania pracowników. Nie można jednak zapomnieć, z jaką społecznością pracowniczą mamy obecnie do czynienia. To społeczność nastawiona na komunikację, przede wszystkim w czasie rzeczywistym, a co się z tym wiąże - nastawiona też na ciągłą interakcję.

Można też powiedzieć, że mamy obecnie do czynienia ze swego rodzaju społecznościową rewolucją. Wraz ze zmieniającymi się potrzebami i warunkami pracy, konieczne jest inwestowanie w nowe technologie. Cel jest jeden: wzrost efektywności. Wdrożenie odpowiedniej technologii powinno przełożyć się na usprawnienie komunikacji i wzrost zaangażowania pracowników. W jaki sposób? Odpowiednio dobrane narzędzie ułatwia wykonywanie codziennych zadań, umożliwia naukę i rozwój, pozwala wywierać wpływ na rzeczywistość w firmie, usprawnia współpracę. Aktywne budowanie firmowych sieci społecznościowych przekłada się na wzrost zaangażowania w wykonywanie codziennych obowiązków.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na czym polega udana komunikacja wewnętrzna w firmie?

Wymienić można wiele czynników, które stanowią istotę komunikacji wewnętrznej w firmie. Chodzi przede wszystkim o swobodny dostęp do potrzebnych pracownikom informacji i możliwość udzielenia informacji zwrotnej. Konieczny jest zatem wybór odpowiedniego kanału komunikacyjnego, który umożliwi ponadto swobodne planowanie pracy, kontrolowanie stanu realizacji zadań, czy nawet szkolenie zespołu. Nie zapominajmy też, że skutecznej komunikacji w firmie towarzyszyć powinna właściwa atmosfera. Niezwykle ważne jest też nastawienie pracowników. Brak jakiejkolwiek chęci skutkuje niestety zakłóceniem tej komunikacji.

O jej powodzeniu decyduje aktywne uczestnictwo pracowników w tworzeniu wizji firmy. Mowa tu przede wszystkim o możliwości wywierania wpływu na firmową rzeczywistość, a więc wyrażaniu własnych opinii i zadawaniu pytań. Największe wyzwanie stanowi jednak stworzenie warunków odpowiednich do tego, aby pracownicy rzeczywiście mogli identyfikować się z wizją firmy. Właściwa komunikacja wewnętrzna to taka, która stwarza warunki skutecznej pracy. To z kolei przekłada się nie tylko na zadowolenie pracowników, ale też na odpowiednią realizację zadań związanych z komunikacją zewnętrzną.

INFORAKADEMIA poleca: Wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie rekrutacji

REKLAMA

W jaki sposób narzędzia społecznościowe wspomagają wewnętrzną komunikację w firmie?

Firmowe platformy społecznościowe wspierają komunikację wewnętrzną przede wszystkim dzięki temu, że pozwalają na wielokierunkową wymianę wiedzy oraz skuteczną pracę
w zespole. Co to oznacza w praktyce? Łatwy i szybki dostęp do wszystkich pracowników online, sprawny przepływ informacji, udział w grupach dyskusyjnych, zarządzanie wydarzeniami, wszelkie dokumenty pod ręką, współudział w tworzeniu treści, bycie na bieżąco z firmowymi aktualnościami i poczucie wpływu na otaczającą rzeczywistość. Przypomina Facebooka? Trochę tak właśnie jest - nowoczesne platformy społecznościowe sprawdzają się doskonale także w życiu firmowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dołącz do nas na Facebooku!

Dzięki takim narzędziom pracownicy mają możliwość budowania komunikacji razem ze swoimi współpracownikami, jak i przełożonymi. To z kolei daje im poczucie, że mają wpływ na to, co dzieje się w ich otoczeniu, przyczyniając się tym samym do wzrostu zaangażowania.

Należy jednak przyznać, że technologia to rzecz, która komunikację wewnętrzną powinna wspierać. O komunikacji tej w głównej mierze decyduje bowiem kultura organizacyjna firmy. Jeżeli wcześniej komunikacja w firmie funkcjonowała jako tako, wdrożenie odpowiedniego narzędzia może jej tylko dopomóc. Nie zapominajmy też o tym, jak ważna jest komunikacja bezpośrednia. Im ważniejsze zadania do zrealizowania i decyzje do podjęcia, tym wartościowsza komunikacja face-to-face.

Zadaj pytanie na naszym FORUM!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

REKLAMA

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA