REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Operatorzy kontroli bezpieczeństwa na lotniskach. Zdobycie uprawnień powinno być łatwiejsze

Operator kontroli bezpieczeństwa
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Poważne niedobory operatorów kontroli bezpieczeństwa na lotniskach mogą zagrozić bezpieczeństwu podróżnych. Seris Konsalnet apeluje o uproszczenie procedury uzyskania prawa do wykonywania zawodu oraz zachęca do podejmowania w nim pracy.

Polskie lotniska zmagają się z systemowym niedoborem pracowników na stanowisku operatora kontroli bezpieczeństwa, czyli osób, które są odpowiedzialne za prowadzenie kontroli bezpieczeństwa pasażerów, bagażu, a także ładunku i poczty lotniczej. Ich praca jest kluczowym elementem całego systemu bezpieczeństwa pasażerskiego i towarowego ruchu lotniczego. Celem prowadzonej kontroli jest wyeliminowanie możliwości przedostania się nieuprawnionych osób lub pojazdów do stref zastrzeżonych lotniska oraz uniemożliwienia wprowadzenia przedmiotów zabronionych do stref zastrzeżonych lotniska lub na pokład samolotu. Ważnym jest, żeby te procedury były przeprowadzane w sposób respektujący prawa i prywatność pasażerów, ale jednocześnie były skuteczne; aby działania te były komfortowe dla pasażerów i nie odstraszały ich od korzystania z transportu lotniczego.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego brakuje operatorów kontroli bezpieczeństwa

Przyczyn niedoborów kadrowych jest kilka, ale najistotniejszymi są: długotrwały, kosztowny i skomplikowany proces wyszkolenia, trudny egzamin państwowy oraz późniejsze wysokie wymagania w zakresie utrzymania uprawnień. Konieczne jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji, zdobywanie doświadczenia oraz bycie na bieżąco w zakresie obowiązujących przepisów. Seris Konsalnet nie tylko posiada uprawnienia Specjalistycznej Uzbrojonej Formacji Ochronnej (SUFO), lecz także zatrudnia ponad 120 operatorów i świadczy usługi kontroli bezpieczeństwa. Właśnie w tym zakresie czyni starania, by zwiększyć zatrudnienie oraz apeluje, by zawód ten był bardziej dostępny. 

– Problemem w dostępie do zawodu operatora kontroli bezpieczeństwa jest – moim zdaniem – długotrwały proces weryfikacji kandydata, kosztowny oraz wydłużony system szkolenia pracownika, a także trudny egzamin państwowy, który należy zdać w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego – mówi Agata Rzepka, dyrektor ds. ochrony lotnictwa cywilnego w Seris Konsalnet. – Kontrola bezpieczeństwa pasażerów i towarów jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej, jednakże można byłoby ją zapewnić na dotychczasowym, wysokim poziomie, jednocześnie modyfikując programy szkolenia oraz zasady ich prowadzenia czy chociażby rezygnując z konieczności posiadania przez operatorów uprawnień kwalifikowanego pracownika ochrony.

Jakie kwalifikacje musi mieć operator kontroli bezpieczeństwa

Obecnie, aby w ogóle zacząć kształcić się w kierunku zdobycia uprawnień do podjęcia pracy na stanowisku operatora kontroli bezpieczeństwa, kandydat musi spełniać szereg wymogów, m.in.: mieć co najmniej 18 lat, posiadać minimum średnie wykształcenie oraz polskie lub unijne obywatelstwo. Kandydat nie może być karany oraz nie może się toczyć wobec niego postępowanie, musi przejść pozytywną weryfikację, tzw. „rozszerzone sprawdzenie przeszłości”, prowadzone przez Straż Graniczną oraz docelowo uzyskać również uprawnienia kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej i/lub kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia technicznego.

REKLAMA

Dodatkowo, w przypadku pracy na lotnisku kandydat musi mieć uprawnienia do posiadania broni obiektowej. Ponadto, aby zdobyć i utrzymać powyższe uprawnienia pracownik musi wykazywać się dobrym stanem zdrowia, który obejmuje również prawidłowe rozpoznawanie barw, spostrzegawczość i umiejętność pracy w sytuacjach stresowych. Podstawowa znajomość języka angielskiego oraz odpowiednie umiejętności i zdolności społeczne, takie jak praca w zespole, kultura osobista i dbałość o wizerunek, również są pożądane w pracy z pasażerem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak szkolenia musi przejść operator kontroli bezpieczeństwa

Program kształcenia operatora kontroli bezpieczeństwa składa się z części teoretycznej, dwóch segmentów praktycznych oraz końcowego egzaminu wewnętrznego. W części teoretycznej uczestnicy szkolenia zapoznają się ze wszystkimi przepisami międzynarodowymi, unijnymi i krajowymi dotyczącymi ochrony lotnictwa cywilnego, natomiast w części praktycznej zdobywają umiejętność analizy i interpretacji obrazów z urządzeń rentgenowskich oraz zapoznają się z obsługą sprzętu wykorzystywanego w kontroli bezpieczeństwa: urządzeń RTG, bramek do wykrywania metalu czy urządzeń do kontroli płynów oraz wykrywania materiałów wybuchowych. Zajęcia te pozwalają również nabyć praktycznych umiejętności w zakresie realizacji obowiązków w punkcie kontroli bezpieczeństwa. 

Egzamin państwowy obejmuje część teoretyczną, gdzie słuchacz musi uzyskać co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi oraz część praktyczną, w której oceniane są zdolności w zakresie analizy i interpretacji obrazów, z minimalną wykrywalnością 65% dla przedmiotów zabronionych i maksymalnym 25% wskaźnikiem fałszywych alarmów.

– Uproszczenie procesu uzyskania uprawnień operatora kontroli bezpieczeństwa nie musi spowodować zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa na lotniskach, ale mogłoby urealnić zdobycie, tak potrzebnego obecnie na rynku, zawodu oraz zapewnić kadrę portom lotniczym i wszystkim firmom, które funkcjonują w obszarze komunikacji lotniczej – przekonuje Agata Rzepka. – Operator kontroli bezpieczeństwa to wymagający, ale bardzo ciekawy zawód, gdzie każdy dzień może być zupełnie inny, stawiać nowe wyzwania, ale również przynosić wiele satysfakcji.

Seris Konsalnet to największa firma branży bezpieczeństwa i ochrony w Polsce oraz część międzynarodowej Grupy Seris – jednego z globalnych leaderów w branży Security. Firma działa od blisko 30 lat, świadcząc usługi w każdym segmencie rynku Security: ochronie fizycznej, monitoringu obiektów stacjonarnych oraz monitoringu GPS pojazdów, a także projektowaniu i realizacji technicznych systemów zabezpieczeń. Zapewnia ochronę fizyczną ponad 3600 obiektów, a usługę monitoringu świadczy dla 66 000 obiektów stacjonarnych i 13 000 pojazdów. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

REKLAMA

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP? Warto wiedzieć jakie zasady obowiązują przy planowaniu urlopu wypoczynkowego w 2026 r.

REKLAMA

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA