REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sześć kolorowych kapeluszy, czyli nauka kreatywnego myślenia

Halina Guryn
Halina Guryn

REKLAMA

Rozmowa z Peterem de Bono, światowym ekspertem, trenerem i propagatorem technik kreatywnego myślenia

• Na czym polega nauka kreatywnego myślenia?

REKLAMA

Autopromocja

Przede wszystkim na pomocy w rozwijaniu umiejętności dokonywania zmian. Nie oczekuję od ludzi, aby robili coś z niczego. Natomiast spodziewam się, że ludzie chcą podwyższać swój komfort życia. Dzięki własnej kreatywności i twórczej inwencji potrafią nadawać zastanym rzeczom całkowicie nową formę. To także jest wyrazem innowacyjności. Uważam przy tym, że najważniejszym rezultatem kreatywnego myślenia jest poczucie wyzwolenia, które pozwala wymyślać nowe koncepcje i wprowadzać nieznane dotąd rozwiązania. Co więcej, poczucie wyzwolenia przejawia się również w zdolności i odwadze do prezentowania innym swoich nowych pomysłów. Jednak to wcale nie oznacza, że po usunięciu barier i zahamowań człowiek automatycznie stanie się kreatywny.

• Jak można rozwijać w sobie zdolność twórczego, innowacyjnego myślenia?

Niektóre osoby są z natury nowatorskie. Dlatego też sądzę, że ludzką wyobraźnię należy rozwijać w jak najmłodszym wieku. Jestem też głęboko przekonany, że warto poświęcić czas i wysiłek, aby możliwie wcześnie wykształcić w człowieku poczucie pewności siebie i własnej wartości. Sugeruję zatem, aby uczyć dzieci czytać i pisać zanim skończą siedem lat, bowiem później bariery w rozwijaniu wyobraźni i twórczej inwencji są coraz większe. Spotkałem wiele osób o innowacyjnych zdolnościach, które nauczyły się czytać w okresie wczesnego dzieciństwa. W wyniku moich długoletnich obserwacji stwierdziłem również, że wielu niepiśmiennych ludzi przejawia wybitne innowacyjne zdolności.

• W jaki sposób promować, a nie niszczyć w innych zdolność do twórczego myślenia i innowacji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezbędnym warunkiem jest - moim zdaniem - poczucie własnej wartości i zaufanie do siebie. Dla wielu osób wypracowanie pewności siebie i wiary we własne możliwości bywa jednym z największych wyzwań, z jakimi muszą się zmierzyć i którego znaczenia początkowo wcale sobie nie uświadamiają. Podam przykład - prowadzimy szkolenia dla firm z Malezji, które wysyłają do nas nowo zatrudnionych absolwentów uczelni na kurs kreatywnego myślenia. I wówczas trening zaczynamy właśnie od kształtowania i rozwijania poczucia własnej wartości oraz szacunku do samego siebie. Podobnie zaczynam także szkolenia prowadzone na uniwersytetach czy w dużych organizacjach na terenie Indii i Chin. Zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe mogą zdobywać i rozwijać poczucie własnej wartości już podczas zajęć należących do pierwszej części programu CoRT. Nie ma tu żadnego limitu wieku, natomiast są wskazówki, jak - krok po kroku - przechodzić przez kolejne fazy w procesie myślenia.

 

• Na czym polega upowszechnianie myślenia kreatywnego w środowisku zawodowym - wśród współpracowników i podwładnych?

Promowanie kreatywności i innowacyjności w organizacjach nie jest sprawą łatwą. Warunkiem powodzenia jest bowiem jakość wewnętrznej kultury firmy. Bywa tak, że twórczą inicjatywę przejawiają z początku nieliczne osoby, które zaczynają budować małe zespoły ludzi o podobnym twórczym charakterze. Są to pracownicy, którzy często całkowicie z własnej inicjatywy rozwiązują trudne problemy, stosując zupełnie nowe podejście i niestosowane dotąd metody. Akceptacja takich grup jest sposobem na wprowadzanie i upowszechnianie kreatywnego myślenia w organizacjach, które z upływem czasu coraz wyraźniej dostrzegają zalety i korzyści wynikające z kreatywności. Zaczynają więc przyznawać rację tym, którzy twierdzą, iż prawdziwa wartość organizacji tkwi w umysłach i inwencji pracowników.


• Co - oprócz wiary we własne siły i twórczy potencjał - potrzebne jest, aby być kreatywnym?

Jest tyle napisanych i wygłaszanych na świecie elaboratów na temat kreatywności i innowacji, jednak rzadko można wyszkolić się w zdobyciu tych życiowych umiejętności, które są bazą dla inwencji i pomysłowości. Dlatego uważam, że poznanie technik twórczego myślenia jest bardzo ważne. W dodatku nie jest ono wcale trudne. Wystarczy kurs trwający dwa dni i prowadzony przez doświadczonego trenera oraz codzienna praktyka i własna dyscyplina, aby wdrożyć procedury kreatywnego myślenia.

Dodam, że zastosowanie technik kreatywnego myślenia nie jest żadną teorią. Używając ich, przeprowadziłem w ciągu ponad 30 lat wiele szkoleń i za każdym razem mogłem przekonać się, że rzeczywiście są skuteczne i przydatne w codziennym życiu. Oczywiście może zdarzyć się tak, że z natury zbuntowane, ale zarazem twórcze osoby sprzeciwią się naszemu formalnemu i uporządkowanemu podejściu do kreatywności. Niemniej jednak zastosowanie konkretnych narzędzi kreatywnego myślenia może być bardziej efektywne i przynieść więcej korzyści.

• Jakie techniki uważa Pan więc za kluczowe w rozwoju twórczego myślenia?

To technika myślenia lateralnego (Lateral Thinking - myślenie lateralne - równoległe - przyp. red.) Jest ona oparta na wiedzy o fizjologicznych funkcjach ludzkiego mózgu zawartej w książce Edwarda de Bono. Według niego zdolność do innowacyjnego, twórczego myślenia polega na tworzeniu przez nasz umysł asymetrycznych schematów. Myślenie lateralne pozwala widzieć i analizować konkretną sytuację z różnych stron i perspektyw, ułatwia dostrzeganie nowych możliwości, tworzenie pozornie nieistniejących połączeń. Pozwala świadomie rezygnować z gotowych rozwiązań po to, aby znajdować bardziej optymalne, alternatywne sposoby myślenia i działania. Druga technika myślenia, o której chciałbym powiedzieć, nosi nazwę Six Thinking Hats (metoda sześciu kapeluszy).

 

• Czy może Pan scharakteryzować tę metodę?

Jest to technika, której autorem jest również Edward de Bono. Każdy rodzaj myślenia jest oznaczony innym kolorem kapelusza, np. biały przypisany jest obiektywnym informacjom, zielony - dostrzeganiu możliwości i innowacyjnym pomysłom, żółty - widzeniu zalet i korzyści z zastosowania konkretnych działań itd. Stosując wybrany typ myślenia w danej sytuacji możemy zaoszczędzić własną energię i szybciej wyciągać wnioski. Metoda sześciu kapeluszy stanowi podstawę komunikacji między ludźmi prezentującymi rozmaite podejścia (symbolizowane kolorami kapeluszy), a zarazem odpowiednią przestrzeń dla innowacji i poszukiwania nowych rozwiązań. Dzięki metodzie sześciu kapeluszy można wydobyć wartości i korzyści z każdej opcji myślenia i postępowania - najpierw używając żółtego kapelusza (optymizm), potem czarnego (krytyczna analiza, dostrzeganie ryzyka), a następnie zielonego (nowe pomysły), i w ten sposób stworzyć kombinację pozwalającą przezwyciężyć trudności i rozwiązać problem. Metoda sześciu kapeluszy jest podobna do gry planszowej. Jest też z powodzeniem stosowana na całym świecie zarówno w szkołach, jak i w różnego rodzaju organizacjach. Zresztą kilka miesięcy temu otrzymałem ze Stanów Zjednoczonych list, w którym autorka opisywała efekty zastosowania tej metody w swojej pracy doktorskiej. W rezultacie otrzymała bardzo wysoką ocenę, a egzaminatorzy podkreślali, że praca jest najbardziej przejrzysta spośród tych, jakie dotychczas mieli okazję oceniać.

• Kiedy warto zastosować technikę myślenia lateralnego, a kiedy metodę sześciu kapeluszy?

Nie można wskazać jednoznacznie, w jakich sytuacjach konkretne narzędzie będzie bardziej przydatne. Poszczególne techniki myślenia są elementem życiowych umiejętności każdego z nas - są częścią nas. Przejawiają się przecież w poczuciu własnej wartości, wiary w swoje możliwości i wewnętrzną siłę. Nie widzę przy tym żadnego ryzyka w uczeniu się poszczególnych technik kreatywnego myślenia i rozwijania zdolności do innowacji. Bez wątpienia postęp w każdej dziedzinie nie może odbywać się bez nowatorskich pomysłów, co w równym stopniu odnosi się do jednostki, rodziny, poszczególnych organizacji czy też państw. Obecnie widzę olbrzymie zainteresowanie technikami kreatywnego myślenia w chińskich i hinduskich szkołach, które stawiają sobie za cel rozwój - m.in. za pomocą programu CoRT - innowacyjnego potencjału wśród dzieci i młodzieży.

• Czy na koniec zechciałby Pan podać przykład ćwiczenia stosowanego w szkoleniach kreatywnego myślenia?

Prowadząc szkolenie w grupach, proszę uczestników o odpowiedź na pytanie, czy np. wyjęcie siedzeń z autobusów jest dobrym czy złym pomysłem. Proszę też o wskazanie zalet i wad różnych punktów widzenia na zadany temat. Prawie zawsze dzieje się tak, że odpowiadający zmieniają wyrażone na początku zdanie. To ćwiczenie wyraźnie pokazuje, że na myślenie krytyczne, rozważanie zarówno korzyści, jak i wad zastosowania różnych wariantów potencjalnego działania, a przede wszystkim - na myślenie kreatywne zawsze powinno być miejsce.

• Dziękuję za rozmowę.


Peter de Bono jest najbliższym współpracownikiem, głównym konsultantem i propagatorem technik myślenia innowacyjnego swojego brata, Edwarda de Bono. Ukończył Królewski Uniwersytet Maltański i Królewską Akademię Wojskową Wielkiej Brytanii. Współpracował nad rozwojem globalnej sieci i jej prototypem ARPAnet. Wspólnie z bratem Edwardem przyczynił się do opracowania innowacyjnego Medycznego Systemu Diagnostycznego w Wielkiej Brytanii. Peter de Bono zaprojektował i wdrożył zintegrowane systemy komputerowe dla wielu dużych organizacji. Od kilkunastu lat prowadzi treningi technik myślenia, prezentacje, wykłady i odczyty dla firm, organizacji i środowisk akademickich na całym świecie. Więcej szczegółów: www.edwdebono.com/cavendish

Tłumaczenie i redakcja Halina Guryn

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zacznij od siebie. Czy liderzy są przygotowani do pracy z nowymi generacjami pracowników?

Według danych GUS osoby urodzone po 1995 r. stanowią dziś ok. 20 proc. pracujących Polaków, co przekłada się na grupę 4,5 mln osób. Szacunki wskazują, że do końca przyszłego roku Zetki będą stanowiły około 27 proc. światowej populacji pracowników. Czy w związku z tym nowe pokolenia wciąż będą budziły obawy menedżerów, a może staną się szansą na redefinicję nieco przestarzałych polityk personalnych?

Dodatek za pracę w nocy od 1 stycznia 2025 r. Czy minimalne wynagrodzenie ma na to wpływ?

Dodatek za pracę w nocy od 1 stycznia 2025 r. Czy minimalne wynagrodzenie ma na to wpływ? Kiedy przysługuje dodatek za pracę w porze nocnej? Jak obliczyć dodatek za pracę w nocy? Sprawdź, jak będzie kształtował się dodatek za pracę w nocy od 1 stycznia 2025 r.

Umowy zlecenia i o dzieło będą oskładkowane. Kiedy zmiany wejdą w życie?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że przygotowało już projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Nowe przepisy przewidują objęcie obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi wszystkich umów cywilnoprawnych, w tym umów-zleceń i o dzieło. Potrzebny czas na wdrożenie tej zmiany szacuję na trzy–sześć miesięcy – zapowiada Sławomir Wasielewski, członek zarządu odpowiedzialny za Pion IT w ZUS.

5000 wniosków na godzinę. Zainteresowanie programem Aktywny Rodzic bije rekordy!

Od 1 października 2024 r. rodzice dzieci do lat trzech mogą składać wnioski o świadczenia w ramach programu Aktywny Rodzic. Program cieszy się dużym zainteresowaniem - średnio składanych jest 5 tys. wniosków na godzinę. 

REKLAMA

W 2024 r. wrócą jeszcze niedziele handlowe, a co z handlem w 2025 r.? Kiedy jest niedziela handlowa w październiku?

Wracają niedziele handlowe, prawdopodobnie jeszcze w 2024 r., ale nie w całej Polsce. Regulacja będzie obowiązywała na terenach, na których ogłoszono stan klęski żywiołowej. Z drugiej strony w Sejmie jest też inny projekt dot. rozszerzenia handlu w niedzielę w 2025 r. Szczegóły poniżej.

Praca w branży fintech. Jakie umiejętności są potrzebne? Jakie wynagrodzenia można otrzymać?

Fintech to jedna z najszybciej rozwijających się branż na świecie, w tym również w Polsce. Nowe technologie coraz bardziej przejmują kontrolę nad zarządzaniem finansami i pojawia się wiele nowych możliwości zawodowych. Jakie umiejętności i kompetencje są potrzebne, aby rozpocząć karierę w fintech? Ile można zarobić w tej branży? 

SN: Kto dostaje podwyżkę przez staż pracy? Ty masz 6 lat. Kolega 15 lat. Koleżanka 10 lat stażu. Jaka pensja? Co z urlopem?

Staż pracy, to źródło konfliktów w firmach. Pracownik ma 6 lat stażu pracy i zarabia miesięcznie 1000 zł mniej od starszego pracownika (15 lat stażu). Ale obaj wykonują te same czynności. Jest tu dyskryminacja, czy nie? Albo odwrotna sytuacja. Pracownik ma staż pracy o np. 8 lat więcej od kolegów (na tym samym stanowisku pracy). Ale zarabia tyle samo co oni. Co zrobi sąd z pozwami pracowników domagających się wyrównania pensji?

1 października ruszył program Aktywny Rodzic. W ciągu kilku godzin do ZUS wpłynęło 50000 wniosków o świadczenie

Rodzice dzieci w wieku do trzech lat mogą składać wnioski na jedno z trzech świadczeń z programu Aktywny Rodzic: Aktywni rodzice w pracy, Aktywnie w żłobku i Aktywnie w domu. Nabór wniosków ruszył 1 października 2024 r. i w ciągu kilku godzin do ZUS wpłynęło 50 tys. wniosków o świadczenie.

REKLAMA

Benefity pozapłacowe jako kluczowy element employer brandingu. Dlaczego warto inwestować w świadczenia dla pracowników?

W dynamicznie zmieniającym się rynku pracy, pracodawcy poszukują skutecznych sposobów na przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych talentów. W obliczu rosnącej konkurencji, nie wystarcza już tylko atrakcyjne wynagrodzenie – kluczowym elementem strategii employer brandingu stają się benefity pozapłacowe. Te dodatkowe świadczenia wpływają na satysfakcję, zaangażowanie oraz lojalność pracowników, a także przyczyniają się do budowania pozytywnego wizerunku firmy. W niniejszym artykule przedstawimy, jakie benefity warto oferować oraz jakie korzyści wynikają z ich implementacji.

Już można składać wnioski do ZUS. Nowe świadczenia od 500 zł do 1900 zł

Ruszył program Aktywny Rodzic. Jest to program wsparcia finansowego dla rodziców dzieci do lat 3. Od 1 października można składać do ZUS wnioski o nowe świadczenia.

REKLAMA