REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kontroler ruchu lotniczego - praca, rekrutacja, zarobki
Kontroler ruchu lotniczego - praca, rekrutacja, zarobki
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zawód kontroler ruchu lotniczego kojarzy się przede wszystkim z dużą odpowiedzialnością. Jak wygląda rekrutacja i praca kontrolerów w Polsce? Ile wynoszą ich zarobki? Na te i inne pytania odpowiada Damian Bochyński, kontroler ruchu lotniczego z wieloletnim stażem oraz dyrektor Biura Szkoleń Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Praca kontrolera ruchu lotniczego

Emilia Panufnik, redaktor portalu Infor.pl: Bycie kontrolerem ruchu lotniczego to praca marzeń wielu osób. Spróbujmy przybliżyć w tej rozmowie, na czym polega praca kontrolera i kto może nim zostać. Jak więc w skrócie wygląda codzienna praca kontrolera?

REKLAMA

REKLAMA

Damian Bochyński, kontroler ruchu lotniczego, dyrektor Biura Szkoleń Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej: Trzeba zacząć od tego, że mamy trzy podstawowe rodzaje kontroli ruchu lotniczego – wieżową, zbliżania i obszaru. Kontrolerzy na wieży obserwują samoloty na lotnisku i w trakcie startu, w promieniu ok. 10km od lotniska. Na stanowiskach zbliżania i obszaru pracują kontrolerzy radarowi, którzy obserwują obraz na wskaźnikach i nie widzą fizycznie samolotów. Ja pracuję na obszarze i najbardziej atrakcyjne jest dla mnie to, że codziennie jest inaczej, choć mogłoby się wydawać, że sytuacja nie zmienia się za wiele, a rozkłady lotów są podobne. Sam ruch układa się jednak inaczej.

Co jest najtrudniejsze w pracy kontrolera?

Mówi się, że stres w tej pracy jest najtrudniejszy, ale czy nas to stresuje? Moim zdaniem większość kontrolerów bardzo dobrze sobie z tym radzi, nie odczuwa stresu, choć są oczywiście sytuacje, które mogą wywoływać trudności np. niesprzyjająca pogoda czy sytuacja awaryjna. Zdarza się stres przed popełnieniem błędu, nie dostrzeżeniem w porę konfliktu, ale również i samoloty mają odpowiednie systemy, które pozwalają utrzymać je od siebie w bezpiecznych odległościach, więc naszą pracę wspomagają różne technologiczne rozwiązania. Na pewno, większości z nas podoba się to, że kontrola ruchu lotniczego jest zawodem elitarnym - jest nas zdecydowanie mniej niż na przykład pilotów.

REKLAMA

Jak sytuacja covidowa wpłynęła na rynek lotniczy i zawód kontrolera?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ostatnim czasie, czasie pandemii koronawirusa, lotnictwo mocno ucierpiało i natężenie ruchu drastycznie spadło. Do tej pory sytuacja jest trudna, każda kolejna mutacja koronawirusa powoduje przedłużanie obostrzeń, a to ma wpływ na kondycję finansową Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zatrudnia kontrolerów. Przychody PAŻP składają się głównie z opłat nawigacyjnych linii lotniczych. Mimo iż jesteśmy instytucją państwową, nie otrzymaliśmy pomocy z budżetu państwa, musieliśmy za to zaciągnąć kredyty. To wszystko ma też wpływ na pracę samych kontrolerów – jest mniej operacji lotniczych dziennie, więc obciążenie pracą jest mniejsze, a liczba kontrolerów na dyżurach została zredukowana, a więc kontrolerzy pracują rzadziej. Kiedyś nikt nawet nie pomyślał, że ta praca może być zagrożona.

Odpowiedzialność kontrolera ruchu lotniczego

Po pierwsze, każdy kto myśli o tej profesji wiąże ją z dużą odpowiedzialnością. Jak to wygląda w praktyce? Czy rzeczywiście kontrolerzy odczuwają ją wyjątkowo silnie?

Na pewno mamy świadomość odpowiedzialności, ale nie może nas ona zdominować na stanowisku pracy. Tu ważne jest nasze przygotowanie do pracy, wiedza, doświadczenie i umiejętności analityczne. Wiemy, że kontrola ruchu lotniczego to jest służba. Działamy w środowisku bardzo mocno ograniczonym przepisami prawa, musimy postępować zgodnie z instrukcjami i procedurami. Nie wolno nam opuścić stanowiska operacyjnego, nawet jeśli zdarzy się jakaś trudna dla nas sytuacja. W razie zaniedbań, grozi nam postępowanie karne.

Cechy kontrolera ruchu lotniczego

Czy to oznacza, że nie każdy ma predyspozycje do wykonywania tego zawodu? Jakie cechy powinien posiadać idealny kontroler?

To musi być osoba odporna na stres, spostrzegawcza z umiejętnością przewidywania i wyobraźnią przestrzenną, tzn. musi widzieć potencjalne konflikty. Do konfliktu dochodzi wtedy, gdy dwie kropki na wskaźniku radarowym, spotkają się w jednym miejscu, w jednym czasie. Niezbędna do tej pracy jest też znajomość języka angielskiego, nienaganna dykcja, umiejętność pracy w grupie, będąc równocześnie człowiekiem asertywnym, z własnym zdaniem. Wykształcenie nie ma w tym przypadku większego znaczenia, wystarczy ukończona szkoła średnia, ale pewne zainteresowania czy umiejętności się przydają – na przykład łatwość liczenia, zapamiętywania ciągów liczbowych tj. tablice rejestracyjne, numery telefonów czy adresy.

Kontroler ruchu lotniczego - wykształcenie

Czy praca kontrolera ruchu lotniczego wymaga ukończenia określonego kierunku studiów? Jakie studia mogą okazać się pomocne w kształceniu się w tym kierunku?

Tutaj nie ma reguły, kontrolerzy mają różne wykształcenie. Mamy inżynierów, ale mamy też lekarzy i filozofów. Są piloci i marynarze. Marynarze, po szkołach morskich, szczególnie po nawigacji, świetnie sobie radzą. Być może nauki ścisłe – fizyka, matematyka – i ogólnie przedmioty techniczne.

Kontroler ruchu lotniczego - rekrutacja

Jaką drogę należy przejść, aby zostać kontrolerem ruchu lotniczego w Polsce?

Na początek rekrutacja, a po jej przejściu, kandydaci rozpoczynają kurs teoretyczny w Ośrodku Szkolenia. W ciągu około czterech miesięcy, podczas kilkugodzinnych, codziennych wykładów, grupa poznaje podstawy lotnictwa i nawigacji lotniczej. Co ważne, każdy już od tego momentu jest pracownikiem PAŻP, z wypłacanym wynagrodzeniem minimalnym, bez konieczności opłacania kursu kontrolerskiego. To jest ewenement wśród firm lotniczych. Po części teoretycznej kursu, rozpoczyna się praktyczna – nauka na symulatorze, która trwa około 1,5 miesiąca. Kandydaci próbują swoich sił na wszystkich trzech organach – wieży, obszarze i zbliżaniu. Po zaliczeniu egzaminu, rozpoczyna się kolejny etap – szkolenia w zakresie uprawnień, a więc już w konkretnym organie (kontroli zbliżania, obszaru lub wieżowej). Pojawiają się dodatkowe elementy teorii, ale kluczowa jest tu praca na symulatorze, która trwa kolejne 4-6 miesięcy i kończy się zdobyciem licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego. To jest pierwsza licencja, którą można otrzymać. Kolejnym etapem jest szkolenie w docelowym miejscu pracy, pod okiem instruktora. W zależności od jednostki, do której trafia praktykant, szkolenie realizowane jest według planu zatwierdzonego przez prezesa ULC. Może ono trwać od 8 do 12 miesięcy, a w tym czasie kandydat jest poddawany ciągłej weryfikacji wiedzy i licznym testom. Na koniec pozostaje jeszcze zrobienie licencji kontrolera ruchu lotniczego. Cały proces zajmuje około 2 lat (od 20 do 24 miesięcy) i kosztuje około 600 tys. zł.

Jak ocenia Pan rekrutację do kursu na kontrolera? Czy jest jakiś sposób, aby dobrze się do niej przygotować?

Nie. Można oczywiście poczytać na ten temat, porobić różne testy, tak by poczuć się w tym pewnie, ale w tym przypadku decydujące będą predyspozycje, pewne cechy wrodzone, których nie da się nauczyć. Nawet jeśli rekrutacja wskaże nam potencjalnych kandydatów, to ona nie stwierdza, że 100 proc. tych ludzi, zostanie kontrolerami.

Ile osób dostaje się na taki kurs, a ilu osobom udaje się go ukończyć?

W każdym naborze zgłasza się do nas od 1000 do 2500 osób. Spośród nich wybieramy 25. Licencję kontrolera robi około 50 proc. tej grupy. Bywają oczywiście lepsze statystyki, ale bywają też słabsze.

Co jest najtrudniejsze podczas kursu?

Najtrudniejsze okazuje się szkolenie na symulatorze, a później szkolenie w jednostce – to są dwa momenty, kiedy najwięcej osób odpada – symulator ujawnia pewne cechy lub ich brak, natomiast praca w jednostce pokazuje, czy praktykant radzi sobie ze stresem, pracując już w realnym świecie ruchu lotniczego.

W którym momencie zaczyna się praca kontrolera? Czy od razu pracuje samodzielnie, czy jednak czuwa nam nim ktoś w rodzaju „opiekuna”?

Moim zdaniem, praca kontrolera zaczyna się od samego początku, bo od początku każdy z kandydatów jest oceniany. Trzeba pamiętać, że kursanci są w nowej sytuacji i często w bardzo młodym wieku, ale już na tym etapie doszukujemy się pewnych niezbędnych cech kontrolera. Odpowiadając jednak wprost na pytanie, to już ostatni etap szkolenia w jednostce, tuż przed egzaminami, jest takim momentem usamodzielnienia praktykanta w roli kontrolera. Dążymy do tego, aby tak właśnie było. Podczas ostatniej fazy szkolenia, praktykant pracuje na żywym ruchu, pod nadzorem instruktora praktycznego, który siedzi obok. Rolą instruktora jest z jednej strony obserwowanie kursanta i jego ocena, z drugiej – pilnowanie bezpieczeństwa w ruchu lotniczym.

Nie chcemy, aby to finalny egzamin decydował, czy dana osoba naprawdę nadaje się do tej funkcji, czy nie. Egzamin ma potwierdzić to, co udało się osiągnąć w czasie całego, długotrwałego procesu szkolenia.

Czas pracy kontrolera ruchu lotniczego

Jak przepisy określają czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego? Jak przedstawia się ich sytuacja w porównaniu do norm czasu pracy uregulowanych w Kodeksie pracy (czyli 8 godzin dziennie i przeciętnie 40 godzin tygodniowo w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy)?

Kontrolerzy zdecydowanie mniej pracują, mamy to wszystko opisane w ustawie o PAŻP. Dyżur trwa 7,5 godziny, z czego maksymalnie 5,5 godziny spędza się na stanowisku operacyjnym. Po dwóch godzinach pracy, musi być godzinna przerwa na regenerację (mamy ośrodek sportu w Warszawie, gdzie możemy w tym czasie skorzystać z boisk, siłowni, basenu czy sauny; są pokoje wypoczynkowe, gdzie można się zdrzemnąć, czy poczytać). Takich dyżurów możemy mieć maksymalnie 4 dni z rzędu. Nie pracujemy w takim samym wymiarze pracy, jak większość pracowników – pracujemy 30 godzin tygodniowo, ale nasza służba jest zapewniana całą dobę, więc jest to praca zmianowa i trzeba mieć świadomość, że dyżury wypadają również w nocy, czy święta. Mamy sporo urlopu – poza urlopem przysługującym ustawowo, mamy jeszcze 15 dni na obóz kondycyjny.

Kontroler ruchu lotniczego - zarobki

Nie jest tajemnicą, że zawód kontrolera ruchu lotniczego przyciąga kandydatów ze względu na wysokie zarobki, które wiążą się z rodzajem wykonywanej pracy i dużą odpowiedzialnością. Czy mógłby Pan przedstawić w przybliżeniu, ile zarabiają kontrolerzy w Polsce? Od czego zależy wysokość ich wynagrodzenia?

Wysokość pensji kontrolerów ruchu lotniczego z Warszawy to średnio 32-33 tys. zł. brutto miesięcznie (wynagrodzenie zasadnicze wraz z premią regulaminową w średniej wysokości 17,5% z tym że premia może osiągnąć nawet 35% rocznego wynagrodzenia), a maksymalnie – to nawet 45 tys. złotych brutto miesięcznie (wraz z 17,5% premii regulaminowej). Poza Warszawą, kontrolerzy zarabiają średnio 21,3 tys. złotych brutto miesięcznie (wraz z 17,5% premii regulaminowej). Pensje są zróżnicowane ze względu na miejsce pracy, stopień skomplikowania ruchu i natężenia ruchu.

Na koniec wywiadu chciałabym poprosić Pana o kilka wskazówek dla naszych Czytelników, którzy być może zastanawiają się nad tym zawodem. O czym powinni dowiedzieć się zanim podejmą decyzję? Na jakie pytania powinni sobie odpowiedzieć?

Oczywiście ta praca ma zdecydowanie więcej plusów niż minusów! Jest na pewno elitarna, związana z lotnictwem, gdzie spotyka się niesamowitych ludzi, do tego dobrze opłacana – tak atrakcyjnych zarobków młodym ludziom nikt nie oferuje na rynku pracy, organizacja dyżurów, sporo urlopu i nieregularny system pracy, pozwalają na zorganizowanie własnych spraw w wygodny sposób. Ale trzeba też pamiętać, że kontrola ruchu lotniczego to jest służba, czyli praca 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, również w Sylwestra, kiedy znajomi witają Nowy Rok na balu, czy w Wigilię, gdy rodzina siada wspólnie do stołu. Każdy też powinien zastanowić się, czy jest gotów na tak intensywną naukę i kontynuowanie jej całe życie. Bezwzględnie jednak, nadal uważam, po prawie 20 latach posiadania licencji, że warto, mimo kryzysu, jaki dotknął lotnictwo, trudno znaleźć lepszy zawód.

Serdecznie dziękuję za szczegółowe odpowiedzi na zadane pytania i przybliżenie tajników zawodu, jakim jest kontroler ruchu lotniczego.

Emilia Panufnik

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

REKLAMA

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA