Znaczenie predyspozycji osobowościowych dla przebiegu i efektywności sesji coachingowych
REKLAMA
Tradycyjnie coaching koncentruje się na wspieraniu klienta w procesie zmiany, której on pożąda i która jest wyrazem jego wewnętrznie umotywowanych potrzeb, oczekiwań i dążeń. Choć celem coachingu jest zmiana, to punktem odniesienia dla niego jest to, co charakterystyczne i względnie stałe dla klienta, mianowicie jego osobowość. Predyspozycje osobowościowe klienta opisują charakterystyczne dla niego sposoby myślenia, przeżywania i działania. Wyznaczają „strefę komfortu”, czyli zakres reakcji, które dana osoba uważa za naturalne dla siebie. W zależności od kontekstu, na przykład roli lub stanowiska, te same predyspozycje mogą stanowić atut, a więc przyczyniać się do rozwoju i efektywnego działania, lub deficyt – a więc przyczyniać się do stagnacji i obniżonej efektywności funkcjonowania. Ponadto predyspozycje osobowościowe wyznaczają otwartość na różne style pracy i formy relacji coachingowej, stanowiąc swego rodzaju wrota do świadomości klienta.
Postępy w sesjach coachingowych mogą być większe i szybsze, jeśli tylko styl coacha dopasowany jest do predyspozycji klienta. Oznacza to, że w relacji coachingowej warto poznać i uwzględnić specyfikę osobowości klienta. Zwłaszcza w przypadku coachingu menedżerskiego ukierunkowanego na wspieranie rozwoju menedżera warto posłużyć się profilowaniem osobowości w celu ustalenia optymalnej strategii sesji coachingowych.
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat