REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CV niezgodne z prawdą

Subskrybuj nas na Youtube
CV niezgodne z prawdą. / Fot. Fotolia
CV niezgodne z prawdą. / Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Często zdarza się, że CV kandydata zawiera informacje niezgodne z prawdą. Osoby szukające pracy często wpisują umiejętności, które wymagane są przez danego pracodawcę z nadzieją na przyjęcie do pracy. Oto 5 zasad podpowiadających jak nie wpaść w pułapkę własnego CV.

Nie wpadnij w pułapkę własnego CV          

REKLAMA

Jak pokazują obserwacje ekspertów agencji zatrudnienia Manpower, około 20% kandydatów przychodzących na rozmowę rekrutacyjną nie reprezentuje swoimi umiejętnościami lub doświadczeniem opisu, który zamieścili w swoim CV. Najczęściej spotykane różnice dotyczą stopnia znajomości języka angielskiego. Na kolejnym miejscu znajdują się dysproporcje między opisanymi w CV umiejętnościami obsługi danego programu, a rzeczywistymi możliwościami jego obsługi.  

REKLAMA

Warszawa, 10 lipca 2015 r. – Przygotowanie CV z pozoru wydaje się prostym zadaniem. To jedno lub dwustronicowy dokument mówiący o naszym wykształceniu, doświadczeniu, umiejętnościach, którego celem jest zainteresowanie potencjalnego pracodawcy. Piszemy je tak, by zachęcić go do podniesienia słuchawki i zaproszenia nas na rozmowę kwalifikacyjną. Część kandydatów traktuje CV jako „wabik”, zamieszczając w nim informacje, które mają przyciągnąć, ale nie zawsze są zgodne z prawdą. Część z kolei po prostu nie potrafi właściwie ocenić stopnia swoich umiejętności. Tymczasem po zdobyciu zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną dokument aplikacyjny trzeba jeszcze umieć obronić. Oto 5 zasad podpowiadających jak nie wpaść w pułapkę własnego CV.  

Doświadczenie zawodowe – CV powinno przedstawiać faktyczne doświadczenia kandydata z poprzednich miejsc pracy. Kłamstwo nie popłaca, bo jest ono bardzo łatwe do wychwycenia i skutecznie dyskwalifikuje kandydata z uczestnictwa w procesie rekrutacji. Przed spotkaniem rekrutacyjnym warto dobrze przygotować się do opowiadania o poszczególnych szczeblach doświadczenia w sposób, który przekona potencjalnego pracodawcę, że to, co umiemy jest potrzebne w jego firmie.

Redakcja poleca: Personel i Zarządzanie

–  Rekruter od starającej się o pracę osoby oczekuje znajomości chronologii poszczególnych miejsc zatrudnienia, pamiętania, co wykonywała na danych stanowiskach i jakie były jej sukcesy u poszczególnych pracodawców, – komentuje Katarzyna Mogielnicka, Konsultant w agencji zatrudnienia Manpower. – Wielu kandydatów ma jednak kłopot z opowiedzeniem o swoich wcześniejszych doświadczeniach zawodowych. Problemy w zrelacjonowaniu CV zrzucają na złą pamięć lub to, że wiele rzeczy działo się w międzyczasie. Tymczasem to na ile dokładnie przypomnimy sobie swoją historię zawodową i nauczymy się wykorzystywać ją do promocji swojej osoby, w znacznym stopniu zadecyduje o tym, jak zostaniemy ocenieni podczas rozmowy rekrutacyjnej i czy otrzymamy pracę. Warto więc przed spotkaniem przeczytać uważnie CV i kilka razy na głos o nim opowiedzieć. Ostatecznie, jeśli pracowało się w dużej ilości firm, można też wydrukowany dokument zabrać ze sobą. Należy jednak unikać czytania z karki, wydruk powinien być tylko wsparciem. Pamiętajmy też, że sposób przedstawienia naszego doświadczenia powinien odpowiadać na potrzeby danego pracodawcy, – podsumowuje Katarzyna Mogielnicka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie: FORUM

2. Języki obce

Języki obce to najczęstszy obszar, w którym powstaje niezgodność pomiędzy zapisem w CV a faktycznymi umiejętnościami kandydata. Jak wynika z obserwacji ekspertów agencji zatrudnienia Manpower, rozbieżności w większości przypadków wynikają z nieumiejętności oceny swoich kompetencji w tym obszarze. Poszukując pracy warto zatem zainwestować w naukę języka obcego, a przy tej okazji zweryfikować swój rzeczywisty poziom jego znajomości. Jeśli nie potrafimy porozumieć się na podstawowym poziomie w danym języku, nie wpisujmy go wcale. Rekruter ma w obowiązku zbadać czy deklaracja jest słuszna, jeśli zatem w CV zawyżyliśmy nasze kompetencje językowe, jest duże ryzyko, że zostanie to wychwycone.

3. Zakres obowiązków

W większości nadsyłanych przez konsultantów CV królują popularne sformułowania określające zakres pełnionych obowiązków, z których znaczenia kandydaci nie zawsze zdają sobie sprawę, lub też których nie potrafią szerzej wyjaśnić. Należy do nich np. „budowanie długotrwałych relacji z kluczowymi klientami”, „przygotowywanie materiałów w ramach działu”, „zarządzanie projektami”, itp. W zależności od stanowiska, firmy i specyfiki branży mogą być one różnie rozumiane. Prócz używania odpowiednich sformułowań warto zatem przed rozmową rekrutacyjną przygotować rozwinięcia pojęć, których często używamy w kontekście poszukiwania pracy. Jest duża szansa, że rozmawiający z nami rekruter spyta o szczegóły, np. jak konkretnie wyglądało wymienione w CV budowanie relacji z klientami, co dana osoba robiła, aby je długotrwałe rozwijać, itp.

Na co zwracają uwagę rekruterzy w CV?

4. Znajomość pakietu MS Office

Znajomość tego pakietu jest nieodzowna w pracach biurowych, co jasno wynika z ogłoszeń o pracę. Można rzec, że dla pracodawcy to standardowe wymaganie, a dla pracownika niezbędne narzędzie wykorzystywane w codziennej pracy. Ten niewinnie wyglądający obszar kompetencji potrafi przysporzyć kandydatom kłopotów podczas rozmowy z rekruterem. Ile osób, tyle klasyfikacji sformułowania „bardzo dobrze”. Jednak znajomość funkcji sumowania w Excelu nie wystarczy by otrzymać stanowisko np. w dziale Kontrolingu, gdzie wymagane jest biegłe obeznanie z tym programem. Lepiej już na wstępie być świadomym czego jeszcze nie potrafimy zrobić i nasze umiejętność opisać adekwatnie do rzeczywistości lub też po prostu podwyższyć je jeszcze przed rozmową o pracę.    

5. Zainteresowania

REKLAMA

Z pozoru rozluźniający podpunkt w CV, jakim są zainteresowania, może okazać się nie lada pułapką. Wbrew powszechnej opinii, rekruterzy czytają również i ten fragment CV. Dzięki niemu chcą lepiej poznać kandydata i upewnić się czy będzie on pasował do danej firmy i jej zespołu. Należy zachować dodatkową czujność, jeśli w obszarze zainteresowań zamieszczamy działanie, które ma związek z branżą do jakiej aplikujemy. Wtedy szansa na przeniesienie dyskusji na to pole wzrasta i tym bardziej wskazane jest dobre przygotowanie się do rozmowy również z tego zakresu.        

Szukając pracy należy pamiętać, by za deklaracją zamieszczoną na piśmie szły faktyczne umiejętności oraz prawdziwe doświadczenie, a przed spotkaniem z rekruterem przygotować się do ich właściwego ich zaprezentowania. Nie warto zastawiać na siebie pułapek w swoim własnym CV. To my sami konstruując ten dokument, decydujemy się co się w nim umieścić, a przez to kształtujemy swoje szanse na rynku pracy. Warto, by nasz przekaz był spójny i wzbudzał zaufanie pracodawców.

W znalezieniu zatrudnienia warto korzystać z ofert doświadczonych agencji zatrudnienia, takich jak Manpower. Współpracując z pracodawcami z różnych branż, agencja zatrudnienia Manpower udziela dostępu do wielu ofert pracy, ułatwiając kandydatom jej szybsze znalezienie. 

Profil w mediach społecznościowych jako CV

Źródło: ManPower Group

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

REKLAMA

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

REKLAMA