REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zatrudnić wartościowego pracownika?

GP People sp. z o.o. sp.K.
Agencja Pracy Tymczasowej i Doradztwa Personalnego
Jak zatrudnić wartościowego pracownika? / Fot. Fotolia
Jak zatrudnić wartościowego pracownika? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie wartościowego pracownika to cel każdego pracodawcy. Jak należy przeprowadzać rekrutację, aby znaleźć właściwą osobę na dane stanowisko?

Rekrutacja okiem pracodawcy

W internecie aż roi się od poradników mówiących o tym, jak przyszły pracownik powinien przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej. Trudniej jednak znaleźć informacje o tym, co powinien zrobić pracodawca, aby poszukiwania nowego członka zespołu zakończyły się sukcesem. Dlatego o porady dla początkujących rekruterów zapytaliśmy ekspertów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Poszukiwania nowego pracownika to czasochłonny proces, który mimo naszych najlepszych chęci może łatwo zakończyć się dokonaniem niewłaściwego wyboru. Jak więc przeprowadzić rekrutację, aby wyłonić kandydata, który przyniesie najwięcej korzyści naszej firmie?

Na pierwszy rzut oka

Mimo tego, iż pierwsze wrażenie robi się tylko raz, a instynkt to nasz szósty zmysł, nie uprzedzajmy się do żadnego kandydata jeszcze zanim się z nim spotkamy. Dotychczasowy przebieg kariery, zawodowe sukcesy czy wykształcenie – to wszystko możemy z łatwością wyczytać o aplikancie w życiorysie, jednak pamiętajmy, że równie istotną rolę odgrywają charyzma, temperament, nastawienie, osobowość, a te trudniej przelać na papier.

Redakcja poleca: Personel i Zarządzanie

REKLAMA

Dlatego jeśli CV nas zaciekawiło, to nawet jeśli nie spełnia kryteriów w 100%, nie odrzucajmy jego autora od razu. Spotkajmy się z kandydatem, porozmawiajmy kilka minut. – Jeśli trudno nam „na chłodno” podejść do procesu rekrutacji lub zwyczajnie nie mamy na niego czasu, dobrym rozwiązaniem będzie zlecenie go specjalistom od HR. Wcale nie musimy posiadać takiego działu w swojej firmie. Coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw zleca takie działania agencjom pracy i podmiotom zewnętrznym. To one dokonują wstępnej selekcji i przeprowadzają pierwsze rozmowy z kandydatami – podpowiada Hanna Bielicka-Adamczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Razem raźniej

Bardzo częstym błędem przy prowadzeniu rekrutacji jest przeprowadzane rozmów kwalifikacyjnych samodzielnie. W ten sposób odbieramy sobie możliwość skonfrontowania swojej opinii z wrażeniem drugiej osoby. Mimo że siłą rzeczy chcemy wyłonić do swojej firmy kogoś, z kim to właśnie nam będzie pracowało się najlepiej, ważne jest, by postarać się maksymalnie zobiektywizować swój osąd. Właśnie dlatego podczas takich spotkań doskonale sprawdza się obecność dwóch osób reprezentujących firmę. – Dobrym partnerem podczas rekrutacji może być wspólnik, zaufany pracownik z dłuższym stażem pracy lub zewnętrzny konsultant. Podczas takiej rozmowy każdy powinien na bieżąco zapisywać swoje uwagi i spostrzeżenia. Następnie, najlepiej dopiero po wysłuchaniu wszystkich aplikantów, warto przeanalizować, co kto zanotował i na co zwrócił uwagę – dodaje Hanna Bielicka-Adamczyk.

Zadaj pytanie na FORUM

Kto pyta…

Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się przeprowadzić proces rekrutacyjny samodzielnie czy razem ze specjalistą, to jeszcze przed jego rozpoczęciem powinniśmy dobrze zastanowić się nad pytaniami, które chcemy zadać, a także ich kolejnością. Podczas spotkania postarajmy się wytworzyć w kandydacie poczucie bezpieczeństwa i względnego komfortu. Dzięki temu będzie znacznie bardziej otwarty i skory do szczerych odpowiedzi. Zacznijmy zadawanie pytań od prostych kwestii, jak dane personalne i podstawowe fakty z przebiegu kariery zawodowej. Następnie skierujmy rozmowę na osobiste opinie i stopniowo przechodźmy do pytań bardziej szczegółowych.

Pamiętajmy, że sposób prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej zawsze musi wynikać z charakteru pracy. – Liczba etapów czy ewentualne zadania dodatkowe powinny odpowiadać stanowisku, na które rekrutujemy, a także poziomowi umiejętności, jakich będziemy wymagać od przyszłego pracownika. Proces rekrutacji powinien przede wszystkim umożliwić kandydatowi pokazanie jego potencjału i sposób myślenia, a nie przysparzać mu kilkunastu godzin dodatkowej pracy – dodaje Hanna Bielicka-Adamczyk.

Nie tylko twój wybór

Wielu menadżerom wydaje się, że warunki współczesnego rynku pracy sprawiają, że jakakolwiek sensowna oferta zatrudnienia jest przyjmowana z ogromnym entuzjazmem. Trzeba jednak pamiętać o tym, by niezależnie od tego prowadząc rozmowy kwalifikacyjne nie przyjmować „pozycji władcy”. To najgorsza z możliwych strategii. Proces rekrutacji to czas, w którym obie strony wzajemnie się oceniają i na tej podstawie podejmują decyzję o chęci nawiązania współpracy. Wbrew pozorom więc to, jak my i reprezentowana przez nas firma wypadniemy na rozmowie, jest równie ważne. Dlatego też zadając pytania nie zapomnijmy o tym, by następnie także kandydatowi dać czas i szansę na uzyskanie informacji, których nie wyczytał w ogłoszeniu. Chcemy przecież, by świadomie podjął decyzję i również był zadowolony z efektów procesu rekrutacyjnego.

Zarządzanie rekrutacją - czy można je sobie ułatwić?

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

REKLAMA

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

REKLAMA

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Artykuł 8 Kodeksu Pracy może Ci zaszkodzić w pracy - uważaj na ten przepis, bo wiele się w nim mieści (nadużycia etyczne, moralne i obyczajowe)

Postanowienie Sądu Najwyższego z 8 kwietnia 2025 roku, sygn. II PSK 90/24 stanowi o ważnym aspekcie prawa pracy, który odnosi się do artykuł 8 Kodeksu Pracy. W praktyce mało osób ma świadomość co oznacza tzw. nadużycie prawa podmiotowego. A przypominamy ignorantia iuris nocet, tak więc uważaj na art. 8 KP bo może ci zaszkodzić w pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA