Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie najlepszych pracowników – oczekiwania profesjonalistów na rynku pracy

Profesjonaliści na rynku pracy / Fot. Fotolia
Profesjonaliści na rynku pracy / Fot. Fotolia
Fotolia
Raport „Oczekiwania profesjonalistów na rynku pracy” pokazuje co ma wpływ na zawodowe decyzje profesjonalistów i jak widzą swoją przyszłość. Zatrudnianie najlepszych pracowników o wysokich kwalifikacjach stanowi duże wyzwanie. Jak ich pozyskać?

Prawie 80% pracodawców ma problemy z rekrutacją osób o odpowiednich kompetencjach. Szczególną grupą pracowników, o których rywalizuje wiele firm są specjaliści o wysokich kwalifikacjach. Ich pozyskanie stanowi dziś duże wyzwanie, tym bardziej, że to właśnie oni często zmieniają pracę. Co ma wpływ na zawodowe decyzje profesjonalistów i jak widzą swoją przyszłość? PZU stawia na otwarty dialog ze specjalistami z różnych dziedzin o ich potrzebach i oczekiwaniach na rynku pracy. W tym celu wspólnie z GfK Polonia zbadał opinie przedstawicieli wybranych branż (IT, analitycy finansowi, księgowi, marketing i zarządzanie sprzedażą, obsługa klienta) i przygotował raport Oczekiwania profesjonalistów na rynku pracy. W interpretacji wyników badań PZU wspierają eksperci: Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami oraz Hay Group Polska. 

Specjaliści mało dostępni

Niepewna sytuacja gospodarcza sprawia, że doświadczeni specjaliści niechętnie decydują się na zmianę pracy. Blisko połowa badanych wskazała, że kryzys gospodarczy hamuje ich decyzję o poszukiwaniu atrakcyjniejszego miejsca zatrudnienia, co zmniejsza ich dostępność na rynku pracy. Najliczniejszą grupą, która wskazała tę odpowiedź są księgowi (71%) oraz pracownicy marketingu (56%). Natomiast wśród analityków finansowych i informatyków jest to czynnik istotny jedynie dla 1/3 respondentów. Pracownicy tych specjalizacji w sferze deklaracji rozważają zmianę pracy pomimo niepewnej sytuacji rynkowej.

„Doświadczenia w PZU potwierdzają wyniki badania. Informatycy to najbardziej wymagająca grupa zawodowa, która otrzymuje stosunkowo najwięcej ofert pracy, a ich liczba jest ograniczona. Widzimy to także u nas w firmie. Cały pion IT w PZU liczy obecnie ponad 1000 osób. Obsadzenie stanowisk kandydatami, odpowiadającymi naszym potrzebom i nawiązanie z nimi długotrwałej współpracy nie jest łatwe. Atutem PZU jest oferowanie specjalistom IT szerokich możliwości rozwoju i wdrażania własnych pomysłów, gdyż decyzje o realizowanych projektach podejmujemy w Warszawie, a nie w Berlinie czy Londynie” – mówi Olga Zarachowicz, Dyrektor Zarządzający ds. HR w Grupie PZU.

„Badania PSZK pokazują, że blisko 80% pracodawców ma problemy z rekrutacją osób, które spełniają ich oczekiwania. Niedopasowanie kompetencji zawodowych ma charakter strukturalny. Nie wynika z bieżącej koniunktury na dany rodzaj kompetencji, a z niedopasowania systemu edukacji do potrzeb rynku pracy i niedostosowania kierunków edukacji do wymagań pracodawców. Jest to widoczne także w kwestii kompetencji miękkich, samoorganizacyjnych czy interpersonalnych, które nie są kształtowane w wystarczającym stopniu” – komentuje Piotr Palikowski, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.

Sytuacja ekonomiczna, a blokowanie podwyżek

Jednym z motywatorów, który mógłby przekonać specjalistów do zmiany pracy jest wyższe wynagrodzenie. Brak możliwości rozwoju finansowego może stanowić impuls do rozpoczęcia poszukiwań nowego pracodawcy. Tym bardziej, że według blisko połowy badanych firmy wykorzystują sytuację ekonomiczną do blokowania podwyżek. Tego zdania jest aż 64% księgowych i 54% marketingowców. Tę prawidłowość wskazali także analitycy finansowi oraz pracownicy obsługi klienta – odpowiednio 47 i 44 proc. oraz co trzeci informatyk.

„Wyniki badania pokazują, że im większa szansa na podwyżki w danej grupie zawodowej, tym większe przekonanie o ich blokowaniu przez pracodawców. Odpowiedzi respondentów wskazują na wyraźny rozdźwięk w percepcji obszaru płacy i perspektywy rozwoju w różnych grupach zawodowych. Księgowi, którzy najliczniej uważają, że firma blokuje ich podwyżki, równocześnie widzą najwyższy potencjał w rozwijaniu swoich umiejętności i zdobywaniu doświadczenia. Natomiast w branży IT widać rozbieżność pomiędzy oceną własnych kompetencji, a wyceną rynkową. Ich oczekiwania są duże, a oferowane warunki pracy w firmach mogą być bardzo różne, w zależności od specjalizacji, umiejętności i zakresu zadań – mówi Olga Zarachowicz.

„Wyniki badań wynagrodzeń w Polsce w latach 2012/2013 pokazują, że pracodawcy nie unikają podwyżek. W tym okresie aż 87% firm przyznało je swoim pracownikom, a ich przeciętna wysokość wynosiła 5,8%. Jednym z sektorów, w którym najliczniej zaoferowano wyższe wynagrodzenie jest sektor ubezpieczeniowy (91% firm)” – mówi Anna Jabłońska-Trepka, Menedżer Konsultingu w Hay Group Polska.

„W odpowiedzi na trudniejszą sytuację gospodarczą PZU zmieniło strukturę wynagrodzeń. Wprowadziliśmy system premiowy, który pozwolił na utrzymanie satysfakcji pracowników i nagradzanie osób najefektywniej realizujących postawione przed nimi cele, przy niezmienionej podstawie wynagrodzeń” – dodaje Olga Zarachowicz.

Polecamy serwis: Rekrutacja

Możliwość rozwoju zawodowego i atmosfera równie ważne co zarobki

Wynagrodzenie nie jest jedynym motywatorem zmiany pracy. Ważnymi czynnikami pozapłacowymi, które powinien oferować pożądany pracodawca jest również stabilność zatrudnienia, możliwość rozwoju zawodowego oraz odpowiednia atmosfera i kultura pracy. Stabilność zatrudnienia jest najważniejsza dla pracowników obsługi klienta. Możliwości awansu i większego zakresu obowiązków oczekują księgowych. Natomiast rozwój zawodowy oraz atmosferę i kulturę pracy najwyżej cenią informatycy.

„Specjaliści na rynku pracy preferują pracodawców, którzy zapewniają perspektywy rozwoju zawodowego. Co ciekawe, wyniki badania pokazały, że rozwój jest w badanych grupach zawodowych różnie rozumiany: wśród księgowych, analityków finansowych i pracowników obsługi klienta, jako awans i podwyżka, a wśród specjalistów IT i marketingu, jako wzrost kompetencji i doświadczenia. PZU, dzięki innowacyjnym i prowadzonym na szeroką skalę projektom, pozwala na stałe podnoszenie kompetencji i umiejętności swoich pracowników oraz rozwój w wielu obszarach” – podkreśla Olga Zarachowicz.

„Również dla osób stawiających pierwsze kroki na rynku pracy możliwość rozwoju w firmie jest kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy. Odpowiednio dobrana ścieżka kariery pozwoli ukształtować kompetentnego pracownika, najlepiej odpowiadającego potrzebom firmy. Dla młodych ludzi bardzo ważna jest również dobra atmosfera w pracy. Dlatego pracodawcy rywalizujący o najlepszych pracowników powinni zwrócić uwagę również na oczekiwania pozapłacowe zatrudnionych, tworząc przyjazne i atrakcyjne miejsce pracy” – podsumowuje Piotr Palikowski.

Dobre perspektywy rozwoju 

Większość specjalistów, którzy wzięli udział w badaniu wysoko ocenia perspektywy rozwoju zawodowego. Uważa tak ponad 70% księgowych, specjalistów IT, analityków finansowych oraz marketingowców, a także ponad połowa pracowników obsługi klienta.

„Z badań Hay Group wynika, że firmy inwestują i oferują swoim pracownikom różne możliwości podnoszenia kompetencji. Najczęściej są to programy dedykowane do tzw. talentów, oferowane przez około 15% firm w Polsce. W celu podniesienia kompetencji pracowników wykorzystują również tzw. rotacje na stanowiskach, a także oferują udział w projektach międzynarodowych i interdyscyplinarnych” – mówi Anna Jabłońska-Trepka.

„W PZU rozwój pracowników jest bardzo ważny. W 2013 r. przygotowaliśmy dla nich średnio po 30 godzin szkoleń stacjonarnych oraz kolejne 16 godzin szkoleń e-learningowych. Każdego pracownika obejmuje Roczny Plan Rozwoju. Prowadzimy również szereg programów rozwojowych m.in.: Lider 2.0, PPlus, kursy językowe czy studia podyplomowe oraz MBA. Ponadto organizujemy staże międzynarodowe oraz wewnętrzne. To wszystko pozwala nam na budowanie konkurencyjnej oferty pracy i przekłada się na zadowolenie pracowników, którzy zostają z nami na wiele lat”– podsumowuje Olga Zarachowicz.

Polecamy także: Networking pomocny przy poszukiwaniu pracy

Grupa PZU to największa firma ubezpieczeniowa w Europie Środkowej i Wschodniej i jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce. 200 lat tradycji, rating na poziomie A, obecność w WIG20 oraz ponad 3,2 mld zł zysku w 2012 r., czynią z niej jedną z najbardziej stabilnych a zarazem szybko rozwijających się firm w Polsce. W ponad 400 placówkach w całym kraju pracuje 11 tys. pracowników. PZU współpracuje również na wyłączność z prawie 10 tys. agentów.

Praca w Grupie wiąże się ze stabilnością zatrudnienia a jednocześnie z dużymi możliwościami rozwoju w ramach firmy. Pracownicy otrzymują Roczny Plan Rozwoju a ponad 45% rekrutacji zamykanych jest wewnętrznie. W 2013 r. każdy zatrudniony skorzysta średnio z 30 godzin szkoleń stacjonarnych oraz 16 godzin e - learningowych. Oferowany jest ponadto szereg programów rozwojowych m.in. program szkoleń dobranych specjalnie do potrzeb pracownika „PLUS” i program Lider 2.0, w którym udział bierze 300 menedżerów. Dofinansowywane są również kursy języków obcych, indywidualne szkolenia oraz studia podyplomowe i MBA.

PZU dba o rozwój zawodowy pracowników ale troszczy się również o ich zdrowie i bezpieczeństwo, także finansowe. Zatrudnieni mogą zostać zapisani do Pracowniczego Programu Emerytalnego, do którego przekazywane jest dodatkowe 7 proc. z ich pensji, ponadto otrzymują darmową opiekę medyczną, ubezpieczenie na życie, oraz ubezpieczenie lekowe. Pracownikom przysługuje również karta Fitprofit oraz możliwość zapisania się do jednej z grup sportowych w ramach PZU Sport Team. W centrali firmy powstała w tym roku siłownia dla pracowników. Co ważne, kultura korporacyjna w Grupie PZU gwarantuje zachowanie właściwych proporcji między pracą a życiem osobistym.

W ramach budowania marki pracodawcy prowadzony jest szereg działań dedykowanych studentom. Konkurs „Wiedzą pisane”, udział w targach pracy, program Ambasadorów PZU to tylko niektóre przykłady działań skierowanych do żaków. W zeszłym roku w firmie ruszył nowy, scentralizowany program praktyk i staży dedykowany studentom od trzeciego roku studiów i młodym absolwentom. W jego ramach organizowane są trzymiesięczne praktyki, sześciomiesięczne staże i dziewięciomiesięczne staże dla talentów, tzw. High Potentials. W 2012 r. program umożliwił pracę w Grupie PZU ponad 100 osobom. Ponad 60 proc. z nich zostało w firmie na dłużej. Staże i praktyki rozpoczynają się co roku w dwóch terminach: czerwcu i październiku.

Pozycjonując się jako atrakcyjny pracodawca PZU prowadzi również kampanie marketingowe „Praca przez dużo P” skierowaną do studentów, oraz „Pracodawca przez dużo P” dedykowaną obecnym pracownikom. W tej chwili prowadzone są działania skierowane do profesjonalistów.

Fundacja PZU w ramach działań CSR zainicjowała program wolontariatu pracowniczego, który ułatwia pracownikom angażowanie się w projekty na rzecz społeczności lokalnych. Firma spełnia najwyższe standardy odpowiedzialnego i zrównoważonego zarządzania, co potwierdza obecność PZU w składzie Indeksu RESPECT - indeksu spółek odpowiedzialnych społecznie na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Więcej o PZU jako pracodawcy na: stronie internetowej PZU: pzu/kariera oraz http://pracujwpzu.pl/. Informacje o działaniach PZU znajdują się również na profilach pracodawcy na portalach: facebook oraz LinkedIn.

Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami jest największym i najstarszym profesjonalnym stowarzyszeniem skupionym na rozwoju i promocji najwyższych standardów zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach i organizacjach działających w Polsce. Od prawie 20 lat PSZK buduje członkowską sieć networkingową praktyków HRM, którzy łącznie odpowiadają za zatrudnienie ponad 4 milionów pracowników. Stowarzyszenie bada trendy i wyzwania w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim, jest platformą wymiany wiedzy i doświadczeń, a ponadto promuje najlepsze praktyki HR. PSZK to organizacja zaufania publicznego. Jej członkowie pracują w komisjach rządowych i regionalnych oraz międzynarodowych sieciach HRM.

Hay Group jest globalną firmą doradczą, która pomaga przedsiębiorstwom wdrożyć strategię i osiągnąć cele biznesowe. Misją Hay Group jest wsparcie organizacji biznesowych w realizacji ich potencjału poprzez lepsze wykorzystanie Kapitału Ludzkiego. Hay Group to 87 biur w 49 krajach, ponad 2.600 pracowników na świecie i ponad 10.000 Klientów. Hay Group posiada największą bazę danych wynagrodzeń na świecie – PayNet. Dzięki niej organizacje współpracujące z Hay Group mogą porównać swoje wynagrodzenia z autentycznymi wartościami rynkowymi. Baza wynagrodzeń Hay Group jest największą bazą płacową w Polsce. Co roku Hay Group prowadzi badanie płac wśród największych przedsiębiorstw na polskim rynku i publikuje ogólnopolski raport płacowy o wynagrodzeniach i świadczeniach dodatkowych, a także raporty sektorowe, regionalne oraz szereg analiz i raportów specjalnych dotyczących trendów na rynku pracy. Raporty o wynagrodzeniach są przygotowywane od 1992 roku. W edycji badania płac 2013 r. w Polsce udział wzięło ponad 700 firm.

Badanie „Oczekiwania profesjonalistów na rynku pracy” zostało zrealizowane przez GfK Polonia dla Grupy PZU w sierpniu 2013 r. Badanie zrealizowano metodą internetowych wywiadów wspomaganych komputerowo (CAWI) na grupie 518 osób w wielu 28-50 lat, należących do poniższych grup zawodowych: Analitycy finansowi, Specjalizacja IT, Księgowość, Marketing i zarządzanie sprzedażą, Obsługa klienta. 75% badanych miało staż w swojej firmie powyżej 3 lat.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Brak kompetencji blokuje innowacyjność firm
    Przełomowe pomysły to tylko jeden z czynników innowacyjności w firmach. Drugim, równie istotnym, jest odpowiednie zarządzanie tymi pomysłami i ich wdrażanie. Do tego jednak potrzebny jest szereg kompetencji, których dziś w firmach brakuje i same to przyznają. Dwie na trzy twierdzą, że przeszkodą w podejmowaniu przez nie innowacji jest problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Akademia Menadżera Innowacji – prowadzona przez PARP – ma tę lukę kompetencyjną zasypywać. Uczestniczący w niej menadżerowie przechodzą szereg szkoleń podnoszących ich umiejętności zarządzania w tym obszarze, ale także pracują z doradcami, którzy od lat zajmują się wdrażaniem innowacji.
    Prawie połowa Polaków jest skłonna usprawiedliwić pracę na czarno
    Od czterech lat obserwowany jest wysoki poziom akceptacji nieetycznych zachowań i nadużyć finansowych – pokazują badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Dziś takie praktyki jest skłonna usprawiedliwić prawie połowa Polaków. Najczęściej przymykają oko na pracę na czarno w celu unikania ściągania długów z pensji. Zrozumienie dla takich praktyk deklaruje ponad 61 proc. społeczeństwa. Z kolei najbardziej rygorystycznie Polacy odnoszą się do wyłudzania pieniędzy z wykorzystaniem cudzych lub fałszywych dokumentów.
    Profil zaufany - jak go założyć?
    Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.
    Praca przy komputerze. Jak zadbać o zdrowie?
    Wielogodzinna praca przed komputerem może negatywnie odbijać się na naszym zdrowiu fizycznym. Ból ramion, nadgarstków, ud i pleców są częstymi dolegliwościami pracowników biurowych. Dlatego tak ważne są przerwy od pracy. Podpowiadamy, w jaki sposób można je efektywnie wykorzystać, wykonując kilka prostych ćwiczeń korzystnych dla naszego ciała.
    Szukasz pracownika? Samo ogłoszenie to nie wszystko!
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Ale czy rola dobrego jobboardu ogranicza się tylko do publikowania ogłoszeń? Zadbanie o atrakcyjność oferty to jedno, sztuką jest także dotarcie do właściwego odbiorcy. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Praca zdalna wymaga doprecyzowania
    Praca zdalna zostanie uregulowana w kodeksie pracy. Wątpliwości może wywoływać m.in. forma, w jakiej ustala się miejsce świadczenia pracy poza siedzibą zatrudniającego. Niektóre przepisy może poprawić jeszcze Sejm, który nie spieszy się z uchwaleniem nowelizacji kodeksu pracy.
    Rekrutacja od strony pracodawcy – jak zwiększyć szanse na sukces
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Ostatnie dni rekrutacji w szkołach. Dla nauczycieli ofert na pęczki
    Napływ uchodźców z Ukrainy to wielkie wyzwanie przed polskimi szkołami. Niestety wygląda na to, że powstanie sporo wakatów, a kuratorzy oświaty pozostaną z trudnymi zadaniami.
    Odzież ochronna i robocza chroniąca przed promieniowaniem UV
    Stale rośnie liczba dni, w których temperatury osiągają wysokie wartości, a promieniowanie UV jest niebezpieczne – szczególnie dla tych, którzy swoją pracę wykonują na świeżym powietrzu. Ochrona przed skutkami promieniowania to nie tylko filtry UV czy przebywanie w cieniu. To także kwestia odzieży ochronnej – w której funkcjonalności nastąpił duży postęp.
    Połowa Polaków ocenia polskich szefów gorzej niż zagranicznych, a 28% potwierdza, że ich przełożony krzyczy na pracowników
    Badanie przeprowadzone przez serwis InterviewMe wykazało, że 73% Polaków ma szacunek dla swojego przełożonego, chociaż aż 28% przyznało, że szef krzyczy, a 21%, że źle traktuje swoich pracowników
    Prawie 6 godzin tygodniowo darmowych nadgodzin. 12 sierpnia Światowy Dzień Pracoholików
    Polacy coraz częściej zostają w pracy po godzinach; badania wykazują, że pracownicy tygodniowo wykonują średnio 5 h 48 minut dodatkowej pracy za darmo - wynika z najnowszego raportu ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”.
    Pozyskiwanie pracowników lokalnych - 10 sposobów
    Jak informuje Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, stopa bezrobocia rejestrowanego w lipcu 2022 r. wyniosła 4,9%. To o 0,2 punktu procentowego mniej niż w maju br. I jak każda informacja, ta również ma dwie strony medalu. Znalezienie pracowników staje się bowiem większym wyzwaniem, zwłaszcza dla firm lokalnych, rekrutujących wśród miejscowych społeczności. W jaki sposób można mu podołać? Odpowiadamy.
    Polski Ład 2.0 - problemy z wyliczeniem podstawy składki zdrowotnej
    Nowelizacja Polskiego Ładu, która zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2022 roku, daje podatnikom rozliczającym się na ryczałcie możliwość zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne już od połowy tego roku. Odpowiedniego wpisu do CEIDG należy dokonać do 22 sierpnia. W tym przypadku pojawia się jednak ważne pytanie: jak obliczyć składkę zdrowotną za pierwsze półrocze.
    Cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę
    Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy następuje wówczas z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia w zależności od długości zatrudnienia pracownika. Podpowiadamy, w jakich sytuacjach możliwe jest cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę.
    Ponaglenie w sprawie urzędowej
    Jeśli sprawa urzędowa nie została załatwiona w terminie lub postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne, masz prawo wnieść ponaglenie. Jeśli natomiast procedura dotyczy urzędu pracy lub urzędu wojewódzkiego, upewnij się wcześniej, że ponaglenie będzie skuteczne.
    Uprawnienia niepełnosprawnego pracownika
    Osobie legitymującej się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności przysługują dodatkowe uprawnienia pracownicze. Wynikają one z przepisów o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dotyczą one przede wszystkim czasu pracy, przerw w pracy i wymiaru urlopu. Oto one.
    Ponad 770 tys. obywateli Ukrainy zatrudnionych w Polsce
    Już ponad 770 tys. obywateli Ukrainy jest zatrudnionych legalnie w naszym kraju - powiedział we wtorek wiceminister rodziny i polityki społecznej Stanisław Szwed.
    Ponad połowa pracowników preferuje zdalny i hybrydowy model pracy
    Hybrydowy model pracy, który coraz chętniej wybierany jest przez samych pracowników, wymaga dużych zmian w modelu operacyjnym wielu firm. Zanim jednak pracownicy przejdą na pożądany przez nich system pracy, powinni posiąść niezbędne kompetencje. Zyskają jednak na tym też organizacje, które będą mogły łowić talenty na znacznie większym obszarze. Sukcesy widać już dziś. Nawet w firmach z sektora przemysłu ciężkiego, które w ”hybrydowym” świecie mogli zdobyć pracowników wcześniej niedostępnych.
    Czy to koniec sprzedaży bezpośredniej? Przedstawiciele handlowi powinni się zmienić!
    Jesteś przedstawicielem handlowym? Zadbaj o nowe kompetencje. Raport firmy Showpad mówi jasno - detaliści powoli, acz skutecznie, zmieniają swoje preferencje. Coraz częściej od tradycyjnych spotkań z przedstawicielem handlowym, wolą kupować towary online. Zdecydowana większość, bo aż 86 proc. osób odpowiedzialnych za zakupy w dużych firmach, od spotkań twarzą w twarz woli transakcje zawierane w sposób wirtualny. Im młodszy pytany, tym chętniej wybiera internet. Tylko 8 proc. milenialsów oraz osób z pokolenia Z preferuje spotkanie z handlowcem.
    W II kw. 2022 r. rynek utrzymał dynamikę zatrudnienia
    Uwarunkowania makro- i mikroekonomicznie równomiernie oddziałują na ogół rynku i innowacyjne przedsiębiorstwa – wynika z raportu ADP Polska „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q2 2022 r.”. W II kw. 2022 r. utrzymał się dystans pod względem dynamiki zatrudnienia między rynkiem (+2,3 proc. vs II kw. 2021 r. wg danych Głównego Urzędu Statystycznego) a firmami należącymi do Nowoczesnej Gospodarki (+3,46 proc. vs II kw. 2021 r.) i wyniósł 1,16 p.p.
    ZUS: Coraz więcej cudzoziemców objętych ubezpieczeniem społecznym
    Liczba cudzoziemców pracujących legalnie w Polsce i podlegających ubezpieczeniom społecznym przekroczyła już milion. Największą grupę stanowią obywatele Ukrainy. Na koniec lipca do ubezpieczenia emerytalnego zgłoszonych było niemal 1 mln 25 tys. cudzoziemców.
    Komplet: Zmiany w Kodeksie pracy 2022
    Zapraszamy do udziału w webinariach na temat zmian w Kodeksie pracy. Przy zakupie dwóch webinariów drugie 50% taniej. Komplet składa się z 2 webinariów: „Nieobecności pracownicze po nowelizacjach Kodeksu pracy” oraz „Kontrola trzeźwości pracowników w miejscu pracy”. Szkolenia poprowadzą Aleksander Kuźniar i Paweł Ziółkowski. Każdy z uczestników webinariów otrzyma imienny certyfikat. Polecamy!
    Technologia i wellbeing - transformacja rynku pracy?
    Technologia już dziś jest częścią codziennego życia zawodowego dużej grupy pracowników, a w przyszłości jej udział będzie rósł. 65 proc. Polaków uważa, że kompetencje cyfrowe będą odgrywać coraz ważniejszą rolę na rynku pracy, a 60 proc. ocenia, że osobom biegłym w nowych technologiach będzie łatwiej o podwyżki i awanse – wynika z badań przeprowadzonych przez Grupę Pracuj. Cyfryzacja i zmiana modelu pracy na zdalny lub hybrydowy staje się także stałym elementem wellbeingu pracowniczego. Do korzystania z dobrodziejstw tej sytuacji skłonne są przede wszystkim młode osoby, które szukają pracy elastycznej, dopasowanej do ich stylu życia.
    Rada Ochrony Pracy o pyłowej atmosferze wybuchowej
    Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko uczestniczyła 2 sierpnia 2022 r. w posiedzeniu Rady Ochrony Pracy. Przedmiotem obrad była między innymi problematyka zagrożeń związanych z obecnością pyłowej atmosfery wybuchowej w przemyśle i rolnictwie.
    Kontrola legalności zatrudnienia PIP
    Na temat kontroli dotyczących legalności zatrudnienia prowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy wypowiedział się dla agencji Newseria Biznes Dariusz Górski, dyrektor Departamentu Legalności Zatrudnienia w Głównym Inspektoracie Pracy.