REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie najlepszych pracowników – oczekiwania profesjonalistów na rynku pracy

Profesjonaliści na rynku pracy / Fot. Fotolia
Profesjonaliści na rynku pracy / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Raport „Oczekiwania profesjonalistów na rynku pracy” pokazuje co ma wpływ na zawodowe decyzje profesjonalistów i jak widzą swoją przyszłość. Zatrudnianie najlepszych pracowników o wysokich kwalifikacjach stanowi duże wyzwanie. Jak ich pozyskać?

Prawie 80% pracodawców ma problemy z rekrutacją osób o odpowiednich kompetencjach. Szczególną grupą pracowników, o których rywalizuje wiele firm są specjaliści o wysokich kwalifikacjach. Ich pozyskanie stanowi dziś duże wyzwanie, tym bardziej, że to właśnie oni często zmieniają pracę. Co ma wpływ na zawodowe decyzje profesjonalistów i jak widzą swoją przyszłość? PZU stawia na otwarty dialog ze specjalistami z różnych dziedzin o ich potrzebach i oczekiwaniach na rynku pracy. W tym celu wspólnie z GfK Polonia zbadał opinie przedstawicieli wybranych branż (IT, analitycy finansowi, księgowi, marketing i zarządzanie sprzedażą, obsługa klienta) i przygotował raport Oczekiwania profesjonalistów na rynku pracy. W interpretacji wyników badań PZU wspierają eksperci: Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami oraz Hay Group Polska. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Specjaliści mało dostępni

Niepewna sytuacja gospodarcza sprawia, że doświadczeni specjaliści niechętnie decydują się na zmianę pracy. Blisko połowa badanych wskazała, że kryzys gospodarczy hamuje ich decyzję o poszukiwaniu atrakcyjniejszego miejsca zatrudnienia, co zmniejsza ich dostępność na rynku pracy. Najliczniejszą grupą, która wskazała tę odpowiedź są księgowi (71%) oraz pracownicy marketingu (56%). Natomiast wśród analityków finansowych i informatyków jest to czynnik istotny jedynie dla 1/3 respondentów. Pracownicy tych specjalizacji w sferze deklaracji rozważają zmianę pracy pomimo niepewnej sytuacji rynkowej.

„Doświadczenia w PZU potwierdzają wyniki badania. Informatycy to najbardziej wymagająca grupa zawodowa, która otrzymuje stosunkowo najwięcej ofert pracy, a ich liczba jest ograniczona. Widzimy to także u nas w firmie. Cały pion IT w PZU liczy obecnie ponad 1000 osób. Obsadzenie stanowisk kandydatami, odpowiadającymi naszym potrzebom i nawiązanie z nimi długotrwałej współpracy nie jest łatwe. Atutem PZU jest oferowanie specjalistom IT szerokich możliwości rozwoju i wdrażania własnych pomysłów, gdyż decyzje o realizowanych projektach podejmujemy w Warszawie, a nie w Berlinie czy Londynie” – mówi Olga Zarachowicz, Dyrektor Zarządzający ds. HR w Grupie PZU.

„Badania PSZK pokazują, że blisko 80% pracodawców ma problemy z rekrutacją osób, które spełniają ich oczekiwania. Niedopasowanie kompetencji zawodowych ma charakter strukturalny. Nie wynika z bieżącej koniunktury na dany rodzaj kompetencji, a z niedopasowania systemu edukacji do potrzeb rynku pracy i niedostosowania kierunków edukacji do wymagań pracodawców. Jest to widoczne także w kwestii kompetencji miękkich, samoorganizacyjnych czy interpersonalnych, które nie są kształtowane w wystarczającym stopniu” – komentuje Piotr Palikowski, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.

REKLAMA

Sytuacja ekonomiczna, a blokowanie podwyżek

Jednym z motywatorów, który mógłby przekonać specjalistów do zmiany pracy jest wyższe wynagrodzenie. Brak możliwości rozwoju finansowego może stanowić impuls do rozpoczęcia poszukiwań nowego pracodawcy. Tym bardziej, że według blisko połowy badanych firmy wykorzystują sytuację ekonomiczną do blokowania podwyżek. Tego zdania jest aż 64% księgowych i 54% marketingowców. Tę prawidłowość wskazali także analitycy finansowi oraz pracownicy obsługi klienta – odpowiednio 47 i 44 proc. oraz co trzeci informatyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Wyniki badania pokazują, że im większa szansa na podwyżki w danej grupie zawodowej, tym większe przekonanie o ich blokowaniu przez pracodawców. Odpowiedzi respondentów wskazują na wyraźny rozdźwięk w percepcji obszaru płacy i perspektywy rozwoju w różnych grupach zawodowych. Księgowi, którzy najliczniej uważają, że firma blokuje ich podwyżki, równocześnie widzą najwyższy potencjał w rozwijaniu swoich umiejętności i zdobywaniu doświadczenia. Natomiast w branży IT widać rozbieżność pomiędzy oceną własnych kompetencji, a wyceną rynkową. Ich oczekiwania są duże, a oferowane warunki pracy w firmach mogą być bardzo różne, w zależności od specjalizacji, umiejętności i zakresu zadań – mówi Olga Zarachowicz.

„Wyniki badań wynagrodzeń w Polsce w latach 2012/2013 pokazują, że pracodawcy nie unikają podwyżek. W tym okresie aż 87% firm przyznało je swoim pracownikom, a ich przeciętna wysokość wynosiła 5,8%. Jednym z sektorów, w którym najliczniej zaoferowano wyższe wynagrodzenie jest sektor ubezpieczeniowy (91% firm)” – mówi Anna Jabłońska-Trepka, Menedżer Konsultingu w Hay Group Polska.

„W odpowiedzi na trudniejszą sytuację gospodarczą PZU zmieniło strukturę wynagrodzeń. Wprowadziliśmy system premiowy, który pozwolił na utrzymanie satysfakcji pracowników i nagradzanie osób najefektywniej realizujących postawione przed nimi cele, przy niezmienionej podstawie wynagrodzeń” – dodaje Olga Zarachowicz.

Polecamy serwis: Rekrutacja

Możliwość rozwoju zawodowego i atmosfera równie ważne co zarobki

Wynagrodzenie nie jest jedynym motywatorem zmiany pracy. Ważnymi czynnikami pozapłacowymi, które powinien oferować pożądany pracodawca jest również stabilność zatrudnienia, możliwość rozwoju zawodowego oraz odpowiednia atmosfera i kultura pracy. Stabilność zatrudnienia jest najważniejsza dla pracowników obsługi klienta. Możliwości awansu i większego zakresu obowiązków oczekują księgowych. Natomiast rozwój zawodowy oraz atmosferę i kulturę pracy najwyżej cenią informatycy.

„Specjaliści na rynku pracy preferują pracodawców, którzy zapewniają perspektywy rozwoju zawodowego. Co ciekawe, wyniki badania pokazały, że rozwój jest w badanych grupach zawodowych różnie rozumiany: wśród księgowych, analityków finansowych i pracowników obsługi klienta, jako awans i podwyżka, a wśród specjalistów IT i marketingu, jako wzrost kompetencji i doświadczenia. PZU, dzięki innowacyjnym i prowadzonym na szeroką skalę projektom, pozwala na stałe podnoszenie kompetencji i umiejętności swoich pracowników oraz rozwój w wielu obszarach” – podkreśla Olga Zarachowicz.

„Również dla osób stawiających pierwsze kroki na rynku pracy możliwość rozwoju w firmie jest kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy. Odpowiednio dobrana ścieżka kariery pozwoli ukształtować kompetentnego pracownika, najlepiej odpowiadającego potrzebom firmy. Dla młodych ludzi bardzo ważna jest również dobra atmosfera w pracy. Dlatego pracodawcy rywalizujący o najlepszych pracowników powinni zwrócić uwagę również na oczekiwania pozapłacowe zatrudnionych, tworząc przyjazne i atrakcyjne miejsce pracy” – podsumowuje Piotr Palikowski.

Dobre perspektywy rozwoju 

Większość specjalistów, którzy wzięli udział w badaniu wysoko ocenia perspektywy rozwoju zawodowego. Uważa tak ponad 70% księgowych, specjalistów IT, analityków finansowych oraz marketingowców, a także ponad połowa pracowników obsługi klienta.

„Z badań Hay Group wynika, że firmy inwestują i oferują swoim pracownikom różne możliwości podnoszenia kompetencji. Najczęściej są to programy dedykowane do tzw. talentów, oferowane przez około 15% firm w Polsce. W celu podniesienia kompetencji pracowników wykorzystują również tzw. rotacje na stanowiskach, a także oferują udział w projektach międzynarodowych i interdyscyplinarnych” – mówi Anna Jabłońska-Trepka.

„W PZU rozwój pracowników jest bardzo ważny. W 2013 r. przygotowaliśmy dla nich średnio po 30 godzin szkoleń stacjonarnych oraz kolejne 16 godzin szkoleń e-learningowych. Każdego pracownika obejmuje Roczny Plan Rozwoju. Prowadzimy również szereg programów rozwojowych m.in.: Lider 2.0, PPlus, kursy językowe czy studia podyplomowe oraz MBA. Ponadto organizujemy staże międzynarodowe oraz wewnętrzne. To wszystko pozwala nam na budowanie konkurencyjnej oferty pracy i przekłada się na zadowolenie pracowników, którzy zostają z nami na wiele lat”– podsumowuje Olga Zarachowicz.

Polecamy także: Networking pomocny przy poszukiwaniu pracy

Grupa PZU to największa firma ubezpieczeniowa w Europie Środkowej i Wschodniej i jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce. 200 lat tradycji, rating na poziomie A, obecność w WIG20 oraz ponad 3,2 mld zł zysku w 2012 r., czynią z niej jedną z najbardziej stabilnych a zarazem szybko rozwijających się firm w Polsce. W ponad 400 placówkach w całym kraju pracuje 11 tys. pracowników. PZU współpracuje również na wyłączność z prawie 10 tys. agentów.

Praca w Grupie wiąże się ze stabilnością zatrudnienia a jednocześnie z dużymi możliwościami rozwoju w ramach firmy. Pracownicy otrzymują Roczny Plan Rozwoju a ponad 45% rekrutacji zamykanych jest wewnętrznie. W 2013 r. każdy zatrudniony skorzysta średnio z 30 godzin szkoleń stacjonarnych oraz 16 godzin e - learningowych. Oferowany jest ponadto szereg programów rozwojowych m.in. program szkoleń dobranych specjalnie do potrzeb pracownika „PLUS” i program Lider 2.0, w którym udział bierze 300 menedżerów. Dofinansowywane są również kursy języków obcych, indywidualne szkolenia oraz studia podyplomowe i MBA.

PZU dba o rozwój zawodowy pracowników ale troszczy się również o ich zdrowie i bezpieczeństwo, także finansowe. Zatrudnieni mogą zostać zapisani do Pracowniczego Programu Emerytalnego, do którego przekazywane jest dodatkowe 7 proc. z ich pensji, ponadto otrzymują darmową opiekę medyczną, ubezpieczenie na życie, oraz ubezpieczenie lekowe. Pracownikom przysługuje również karta Fitprofit oraz możliwość zapisania się do jednej z grup sportowych w ramach PZU Sport Team. W centrali firmy powstała w tym roku siłownia dla pracowników. Co ważne, kultura korporacyjna w Grupie PZU gwarantuje zachowanie właściwych proporcji między pracą a życiem osobistym.

W ramach budowania marki pracodawcy prowadzony jest szereg działań dedykowanych studentom. Konkurs „Wiedzą pisane”, udział w targach pracy, program Ambasadorów PZU to tylko niektóre przykłady działań skierowanych do żaków. W zeszłym roku w firmie ruszył nowy, scentralizowany program praktyk i staży dedykowany studentom od trzeciego roku studiów i młodym absolwentom. W jego ramach organizowane są trzymiesięczne praktyki, sześciomiesięczne staże i dziewięciomiesięczne staże dla talentów, tzw. High Potentials. W 2012 r. program umożliwił pracę w Grupie PZU ponad 100 osobom. Ponad 60 proc. z nich zostało w firmie na dłużej. Staże i praktyki rozpoczynają się co roku w dwóch terminach: czerwcu i październiku.

Pozycjonując się jako atrakcyjny pracodawca PZU prowadzi również kampanie marketingowe „Praca przez dużo P” skierowaną do studentów, oraz „Pracodawca przez dużo P” dedykowaną obecnym pracownikom. W tej chwili prowadzone są działania skierowane do profesjonalistów.

Fundacja PZU w ramach działań CSR zainicjowała program wolontariatu pracowniczego, który ułatwia pracownikom angażowanie się w projekty na rzecz społeczności lokalnych. Firma spełnia najwyższe standardy odpowiedzialnego i zrównoważonego zarządzania, co potwierdza obecność PZU w składzie Indeksu RESPECT - indeksu spółek odpowiedzialnych społecznie na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Więcej o PZU jako pracodawcy na: stronie internetowej PZU: pzu/kariera oraz http://pracujwpzu.pl/. Informacje o działaniach PZU znajdują się również na profilach pracodawcy na portalach: facebook oraz LinkedIn.

Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami jest największym i najstarszym profesjonalnym stowarzyszeniem skupionym na rozwoju i promocji najwyższych standardów zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach i organizacjach działających w Polsce. Od prawie 20 lat PSZK buduje członkowską sieć networkingową praktyków HRM, którzy łącznie odpowiadają za zatrudnienie ponad 4 milionów pracowników. Stowarzyszenie bada trendy i wyzwania w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim, jest platformą wymiany wiedzy i doświadczeń, a ponadto promuje najlepsze praktyki HR. PSZK to organizacja zaufania publicznego. Jej członkowie pracują w komisjach rządowych i regionalnych oraz międzynarodowych sieciach HRM.

Hay Group jest globalną firmą doradczą, która pomaga przedsiębiorstwom wdrożyć strategię i osiągnąć cele biznesowe. Misją Hay Group jest wsparcie organizacji biznesowych w realizacji ich potencjału poprzez lepsze wykorzystanie Kapitału Ludzkiego. Hay Group to 87 biur w 49 krajach, ponad 2.600 pracowników na świecie i ponad 10.000 Klientów. Hay Group posiada największą bazę danych wynagrodzeń na świecie – PayNet. Dzięki niej organizacje współpracujące z Hay Group mogą porównać swoje wynagrodzenia z autentycznymi wartościami rynkowymi. Baza wynagrodzeń Hay Group jest największą bazą płacową w Polsce. Co roku Hay Group prowadzi badanie płac wśród największych przedsiębiorstw na polskim rynku i publikuje ogólnopolski raport płacowy o wynagrodzeniach i świadczeniach dodatkowych, a także raporty sektorowe, regionalne oraz szereg analiz i raportów specjalnych dotyczących trendów na rynku pracy. Raporty o wynagrodzeniach są przygotowywane od 1992 roku. W edycji badania płac 2013 r. w Polsce udział wzięło ponad 700 firm.

Badanie „Oczekiwania profesjonalistów na rynku pracy” zostało zrealizowane przez GfK Polonia dla Grupy PZU w sierpniu 2013 r. Badanie zrealizowano metodą internetowych wywiadów wspomaganych komputerowo (CAWI) na grupie 518 osób w wielu 28-50 lat, należących do poniższych grup zawodowych: Analitycy finansowi, Specjalizacja IT, Księgowość, Marketing i zarządzanie sprzedażą, Obsługa klienta. 75% badanych miało staż w swojej firmie powyżej 3 lat.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

REKLAMA

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

REKLAMA

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA