Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Źródło przewagi czy skansen zarządzania? Rola specjalisty ds. BHP w zwiększaniu bezpieczeństwa w nowoczesnym przedsiębiorstwie

Paweł Berłowski
Paweł Berłowski
Czy firmy chcą inwestować w bezpieczeństwo i higienę pracy, czy uważają tę sferę za skansen na mapie przedsiębiorstwa? Czy rzeczywiście jest to obszar wymagający nowoczesnej wiedzy, narzędzi i bogactwa kompetencji specjalistycznych i menedżerskich, przynoszący firmie wymierne korzyści?

Za i przeciw

Wizerunek współczesnego behapowca w niczym nie przypomina starszego pana, którego pamiętamy sprzed 20 lat. Dziś rola specjalisty ds. BHP – szczególnie w takich branżach, jak: produkcja, logistyka, budownictwo – nie ogranicza się do bycia dozorcą zasad i przepisów. Współczesny specjalista w tej dziedzinie zajmuje się analizą ryzyka wypadkowego, uczestniczy w opracowywaniu systemów motywacyjnych, jest edukatorem i organizatorem eventów, ekspertem, doradcą zarządu, pomaga we wdrażaniu certyfikowanych systemów zarządzania bezpieczeństwem, a swoją działalność często łączy z innymi dziedzinami, takimi jak ochrona środowiska naturalnego, ochrona przeciwpożarowa czy ochrona mienia.

Międzynarodowa firma rekrutacyjna HAYS Poland poinformowała, że w ciągu ostatnich dwóch lat zdecydowanie zwiększył się popyt na wykształconych i wykwalifikowanych specjalistów ds. bezpieczeństwa i higieny pracy. Zdaniem konsultantów HAYS Poland, to skutek zarówno zmian legislacyjnych, jak i zwiększonej świadomości przedsiębiorców dotycząca oszczędności, jakie może przynieść doświadczony fachowiec ds. BHP.

Według ekspertów HAYS, tego rodzaju specjalista w znaczący sposób wspiera firmę w zakresie obniżenia poziomu absencji, co pozwala zmniejszyć straty związane z przestojami, zastępstwami czy nadgodzinami innych pracowników. Pomaga to również obniżyć koszty związane z dodatkowymi szkoleniami oraz podnieść jakość wykonywanej pracy. Dzięki sprawnym służbom BHP możliwe jest stworzenie bezpiecznego środowiska pracy i obniżenie kosztów ubezpieczenia i odszkodowań, co w konsekwencji wpływa na podwyższenie konkurencyjności firmy. W końcu profesjonalne działanie BHP buduje również bardziej przyjazne miejsca pracy, przez co wzmacnia wizerunek dobrego pracodawcy i przyciąga do firmy najlepszych pracowników.

Na potwierdzenie prestiżu tego zawodu HAYS przywołuje posiadane przez siebie informacje o płacach, według których specjalista ds. BHP w branżach produkcyjnej, budowlanej oraz logistyce zarabia od 5 tys. do 8 tys. zł, a menedżer od 10 tys. do 16 tys. zł.

Czy rzeczywiście mamy do czynienia z nowym trendem na rynku specjalistów ds. BHP? Zdaniem Artura Ragana z firmy Work Express, wrażenie zwiększonego obecnie popytu na behapowców może równie dobrze wiązać się z fazą pokryzysowego odbicia na rynku pracy.

– Gospodarka przyspieszyła, pracodawcy zaczęli przyjmować nowych pracowników, więc wzrosło też zapotrzebowanie na behapowców. Jeśli np. firma zwiększyła liczbę pracowników do ponad 100, to zgodnie z przepisami musi zatrudnić specjalistę ds. BHP przynajmniej w niepełnym wymiarze czasu pracy. W przypadku firm liczących powyżej 600 zatrudnionych musi to być co najmniej jeden specjalista pracujący na pełnym etacie – tłumaczy Artur Ragan.

Wzrost prestiżu tego zawodu Artur Ragan łączy natomiast z pojawieniem się licznych kierunków BHP na wyższych uczelniach. Powątpiewa jednak przy tym, czy pracodawcom rzeczywiście zależy na zatrudnianiu absolwentów bez doświadczenia.

– Na tym stanowisku bardzo często przydaje się doświadczenie, potrzebne choćby przy załatwianiu spraw w instytucjach państwowych – wyjaśnia.

Z kolei Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2010 roku potwierdza dowartościowanie pracowników z mniejszym stażem i młodszych, a zatem przewagę nowoczesnej wiedzy nad doświadczeniem.

– Nasze dane wskazują, że rzeczywiście młode osoby w wieku 26–30 lat zarabiały dosyć dużo – podkreśla Karolina Widera z firmy Sedlak & Sedlak. – 3450 zł, które otrzymywali, przewyższało o 70 zł zarobki pracowników w wieku 31–35 lat. Jednocześnie płace te były zaledwie o 50 zł niższe od wynagrodzenia zatrudnionych w wieku 41–50 lat.

Zastanawiająca jest przy tym różnica między stawkami dla specjalistów BHP podawanymi przez firmy rekrutacyjne a wynikającymi z badania wynagrodzeń: rekruterzy podali bowiem 5–8 tys. zł, a badanie Sedlak & Sedlak od 2,5 tys. zł do 4675 zł. Różnice wynikają zapewne głównie z faktu, iż dane HAYS Poland dotyczą branży produkcyjnej, logistycznej i budowlanej, a badania Sedlak & Sedlak są przygotowane na podstawie danych z większej liczby branż. Może być też spowodowana m.in. tendencją do relatywnie wyższych wynagrodzeń osób nowo przyjmowanych. Może też wynikać z częściowego bazowania przez firmy rekrutacyjne na stawkach oczekiwanych przez kandydatów. Być może też wśród klientów firm rekrutacyjnych przeważają przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym, które płacą przeważnie więcej niż te z polskim kapitałem. A może różnica ta wyraża właśnie to, o czym poinformowała firm HAYS Poland: dziedzina BHP wymaga dziś nowych, bardzo wysokich i różnorodnych kwalifikacji i są one odpowiednio wynagradzane. Dwukrotnie wyżej niż średnia krajowa dla tego zawodu.


KOMENTARZE

Zabójca rutyny poszukiwany

Kamila Białek

konsultant ds. rekrutacji zespołu Manufacturing & Operations w firmie HAYS Poland

Rekrutuję kandydatów na stanowiska związane z BHP od trzech lat i moje doświadczenie pozwala mi mówić o rosnącym popycie na przedstawicieli tego zawodu i jego wysokim prestiżu. Dziś osoba odpowiedzialna w firmie za obszar bezpieczeństwa pracy musi często łączyć twardą wiedzę o przepisach i normach z umiejętnościami analitycznymi, niezbędnymi do analizy zagrożeń oraz z kompetencjami miękkimi – komunikacji interpersonalnej, motywowania, wywierania wpływu. Idealny kandydat na stanowisko specjalisty ds. BHP powinien posiadać wykształcenie wyższe z zakresu bezpieczeństwa pracy i ergonomii. Cenionymi kierunkami są również ochrona środowiska oraz dodatkowe szkolenia związane z ochroną przeciwpożarową czy pierwszą pomocą. W ogłoszeniach znajdziemy również informacje o pożądanym doświadczeniu i znajomości języka obcego (szczególnie j. angielskiego). Oprócz tych formalnych wymagań coraz większy nacisk kładziony jest na takie kompetencje, jak: kreatywność, proaktywność i zaangażowanie oraz dojrzałość biznesowa. Pracodawcy nie poszukują specjalistów, którzy zapewnią, że firma spełni jedynie minimalny poziom zobowiązań, wynikających z polskiego ustawodawstwa, ale oczekują proaktywnego działania. Jednym z największych zagrożeń bezpieczeństwa w pracy jest rutyna. Najwięcej wypadków wiąże się z dobrze znanymi, już zautomatyzowanymi zadaniami. Dlatego służby BHP muszą przypominać o zagrożeniach i przygotowywać komunikaty na tyle kreatywne, by zapadły w pamięć.

Na wzrost prestiżu tego zawodu wpływają również wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa. Uzyskanie certyfikatu zarządzania bezpieczeństwem pracy otwiera większe możliwości kooperacji międzynarodowej podobnie jak ISO 9001 wspiera wizerunek pracodawcy na rynku pracy.

Nie odpowiem jednoznacznie, w jakim stopniu obserwowany z mojej perspektywy wzrost liczby projektów rekrutacyjnych jest wynikiem ogólnej tendencji rynkowej, wynikającej z ocieplenia gospodarki, a w jakim z trendem związanym z wyższymi wymaganiami wobec osób pracujących na stanowiskach specjalistów czy menedżerów ds. BHP. Jest jednak faktem.

Faktem są też wysokie zarobki, o których wiem zarówno od klientów zlecających projekty rekrutacyjne, jak i od kandydatów pytanych o ich oczekiwania płacowe. Rozszerzająca się oferta studiów z obszaru BHP, zarówno podyplomowych, jak i inżynierskich, również świadczy o wzroście znaczenia tego zawodu i zmianie oczekiwać wobec specjalistów BHP.

Komu nie opłaca się inwestować w BHP?

Jan Rzepecki

adiunkt w Zakładzie Zarządzania BHP,Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy

Wyniki prowadzonych dotychczas w naszym instytucie badań (dr Jan Rzepecki: „Ocena zróżnicowanej składki na ubezpieczenie wypadkowe jako ekonomicznego stymulatora poprawy warunków pracy” oraz dr Jan Rzepecki: „Badanie efektywności zarządzania zasobami ludzkimi w aspekcie bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia w przedsiębiorstwie”) wskazują na większe zainteresowanie inwestowaniem w poprawę warunków pracy przedsiębiorstw dużych, a zwłaszcza tych, które wdrożyły systemy zarządzania BHP. Wynika to na ogół z ich większych możliwości finansowych, a także z większej świadomości, iż inwestycje takie mogą tym przedsiębiorstwom przynieść znaczne korzyści finansowe w postaci obniżonej składki na społeczne ubezpieczenie wypadkowe (nawet do -50 proc. wysokości składki ustalonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej dla danej grupy działalności, do której należy przedsiębiorstwo).

W znacznie mniejszym stopniu zainteresowane są tymi inwestycjami przedsiębiorstwa małe, a zwłaszcza mikroprzedsiębiorstwa, tj. przedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 10 pracowników, dla których wysokość składki nie zależy od poziomu warunków pracy i ich skutków i jest ustalana w wysokości zryczałtowanej.

Dodatkowo w instytucie prowadzone są obecnie badania dotyczące skłonności do inwestowania w poprawę warunków BHP. Ich wyniki będą dostępne w najbliższym czasie.

Bezpieczna praca wynika z mentalności

Teresa Godoj

dyrektor BHP, ArcelorMittal Poland

Praca behapowca w oczach przeciętnego Polaka nie cieszy się jeszcze dużym prestiżem. Kiedy rozpoczynałam pracę w tym zawodzie, widziałam duże zdziwienie na twarzach znajomych. Ludziom czasem jeszcze wydaje się, że behapowiec siedzi gdzieś w ukryciu i pojawia się tylko wtedy, kiedy trzeba wstrzymać pracę albo kiedy zdarzy się wypadek. I właściwie nikt nie wie, co on takiego robi.

Dziś rola behapowca wygląda nieco inaczej – to współpraca z kierownikami i motywowanie ich do proponowania nowych rozwiązań; to motor zmian i zwiększania bezpieczeństwa w imieniu pracodawcy i przy jego poparciu. Behapowcy nie tylko wykorzystują wiedzę techniczną i prawną, lecz także zarządzają, określają cele i rozliczają z ich realizacji.

Ja, jako dyrektor BHP w firmie zatrudniającej 11 tys. osób, jestem przede wszystkim menedżerem zarządzającym poprawą świadomości w dziedzinie bezpieczeństwa, a nie behapowcem, który zastanawia się, gdzie jeszcze zastosować zabezpieczenia techniczne.


Całe bezpieczeństwo i bezpieczna praca to tak naprawdę kwestia mentalności. Z jednej strony, nikt świadomie nie naraża swojego życia i zdrowia, ale z drugiej, każdy pracownik sądzi, że akurat jemu wypadek na pewno się nie przydarzy. Dlatego większość naszych działań dotyczyła zmiany mentalności, sposobu myślenia. Jedną z pierwszych opinii, jakie usłyszałam po przyjściu do pracy w ArcelorMittal, było fatalistyczne przekonanie, że w hutnictwie na tyle, a tyle ton wytopionej surówki przypada jeden wypadek. W Rumunii w tym czasie pojawiały się publikacje prasowe pod nagłówkami „Chcesz umrzeć, przenieś się do pracy w Mittalu!”. Nie mogliśmy się pogodzić z takim stanem rzeczy. Zmiana tego przekonania to był początek naszej pracy. Dzisiaj możemy powiedzieć, że poprawę bezpieczeństwa uczyniliśmy naszą wartością.

Nasze działania polegały, z jednej strony, na wprowadzeniu jak najnowocześniejszych technicznych systemów zapewniających bezpieczeństwo pracy (a były to naprawdę duże inwestycje), bo człowiek popełnia błędy i przed tym należy go chronić, z drugiej zaś miały na celu budowanie odpowiednich postaw, żeby pracownicy widzieli wokół siebie zagrożenia, żeby spojrzeli świeżym okiem na swoje środowisko pracy. Jeśli ktoś pracuje na tym samym stanowisku przez 30 lat, siłą rzeczy przyzwyczaja się do niebezpieczeństwa. Poza tym ignorowanie zagrożeń to część naszej natury. Człowiek nie wynalazłby koła, gdyby nie podejmował ryzyka. To dzięki temu, że je podejmujemy, możemy mówić o postępie. Niemniej jednak rola dozoru polega na tym, aby wprowadzić proste zasady i procedury, do których przestrzegania pracownicy będą bezwzględnie zobowiązani, bo stanowisko pracy nie należy do miejsc, w których można sobie pozwolić na ryzyko. To niezmiernie trudna rola, bo, z jednej strony, atmosfera w pracy musi być przyjazna i nie wolno swoich współpracowników terroryzować, ale z drugiej strony, należy być konsekwentnym i pilnować przestrzegania ustalonych zasad.

To główny nurt zmian. Przed nami jeszcze długa droga, ale już dziś widzimy, że w ciągu tych pięciu lat udało się nam znacznie zmniejszyć wskaźnik wypadków (liczba wypadków z przerwą w pracy na milion roboczogodzin) – z 5,9 w roku 2004 do 1,5 w roku 2010.

BHP jest wsparciem dla organizacji

Maja Chabińska-Rossakowska

dyrektor ds. personalnych, członek zarządu DHL Express (Poland)

Patrząc z naszej perspektywy, BHP to bardziej źródło przewagi firmy niż skansen zarządzania. Przeznaczanie środków na rozwój BHP zdecydowanie się opłaca, choć inwestycje w sferę bezpieczeństwa i higieny pracy nie zwracają się w dosłownym tego słowa znaczeniu pod postacią „rosnących słupków”, jak to ma miejsce w przypadku innych aktywności. W tym wypadku istotne jest także ograniczenie wysokości potencjalnych strat. Innymi słowy, im więcej zainwestujemy w zapewnienie jak najwyższych standardów BHP, tym mniej dotkliwe będą efekty wystąpienia tzw. zdarzeń niekorzystnych, czyli wypadków przy pracy czy chorób zawodowych. Dofinansowywanie oraz skutecznie prowadzona profilaktyka wypadkowa i promowanie wiedzy z zakresu BHP zdecydowanie wpływają na obniżenie absencji spowodowanej m.in. wypadkami przy pracy. Dzięki temu ograniczane są m.in. koszty przestojów czy zmian kadrowych (zastępstw, przekwalifikowania pracowników). Należy pamiętać także o tym, że bezpieczne środowisko pracy to mniejsze koszty związane z ubezpieczeniem. Kolejnym aspektem przemawiającym za opłacalnością inwestycji w BHP jest pozytywny wpływ na wizerunek firmy oraz wzrost standardów pracy, a dzięki temu wysoka jakość serwisu i usług dla klientów. Dotychczasowy wizerunek behapowca, jako nudnego i uprzykrzającego życie „policjanta” powoli odchodzi do lamusa. Dlatego dziś dobrze zarządzana sfera BHP jest wsparciem dla organizacji. Nowoczesne BHP to nie tylko spełnienie minimalnych wymagań prawnych, ale przede wszystkim ciągłe doskonalenie i budowanie kultury bezpieczeństwa.

Jako DHL Express jesteśmy pracodawcą i partnerem dla ponad 5 tys. pracowników i kurierów. Tak duża, różnorodna i rozwijająca się stale organizacja nie mogłaby sprawnie funkcjonować bez rygorystycznego przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na każdym stanowisku. Wytyczanie nowych kierunków rozwoju firmy i ich realizacja przez zaangażowanie pracowników i kurierów nie byłoby możliwe bez zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiednich warunków pracy. Nasza firma jest dobrym przykładem tego, jak dziedzina BHP, dzięki radykalnej zmianie wizji i misji działu BHP, staje się nowoczesnym obszarem działania. Zastosowaliśmy nowoczesne metody zarządzania, wciąż wprowadzamy nowe rozwiązania, konsultowane z pracownikami. Szczególną uwagę zwracamy na zapewnienie najwyższego poziomu BHP i ochrony ppoż. we wszystkich naszych oddziałach. BHP jest ważnym elementem kultury korporacyjnej, stąd istotne jest wspieranie kadry zarządzającej w zakresie obowiązków związanych z BHP i popularyzacja wiedzy na ten temat. Stale doskonalone są wewnętrzne procedury. Dział BHP współpracuje z wszystkimi działami, co pozwala na efektywniejsze i szybsze osiąganie celów. Inicjuje także różne projekty zmierzające do podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w organizacji. Na przykład w ostatnim czasie zakończyliśmy projekt reorganizacji systemu badań profilaktycznych. Przygotowany też został projekt broszury informacyjnej, zawierającej zasady bezpieczeństwa obowiązujące w naszych sortowniach.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca dla niepełnosprawnych - jakie projekty?
    Jednym z głównych funduszy UE jest Europejski Fundusz Społeczny (EFS). W ramach niego kraje członkowskie UE otrzymują wsparcie finansowe na rozwój społeczno-gospodarczy. Właśnie m.in. z EFS przeznaczono 170 mln zł na Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. Program ma na celu na aktywizację zawodową i społeczną osób z niepełnosprawnościami i osób biernych zawodowo z powodu choroby. Kto może skorzystać z projektu i co może zyskać?
    Czy wystawienie faktury podczas L4 prowadzi do zwrotu zasiłku?
    Wystawienie faktury przez przedsiębiorcę podczas zwolnienia lekarskiego, nie stanowi pracy zarobkowej i nie powoduje konieczności zwrotu do ZUS-u pobranego już zasiłku chorobowego.
    Czy to koniec epoki "Great Resignation" w Polsce?
    Z badania firmy doradczej Kincentric wynika, że mamy do czynienia z sygnałami odwrócenia trendu na rynku pracy. W porównaniu do ubiegłego roku Polacy rzadziej chcą odchodzić z pracy, a poziom lojalności względem swoich pracodawców wzrósł do poziomu obserwowanego ostatnio w trakcie pandemii Covid-19 w 2020 r. Tymczasem, w Europie lojalność pracowników wciąż spada.
    Wniosek o świadczenie postojowe do 16 sierpnia 2022 r.
    16 sierpnia 2022 r. to ostatni dzień na składanie wniosków o świadczenie postojowe. Jak można ubiegać się o wsparcie?
    Pracodawcy będą wiedzieć od kiedy nie powinni naliczać już wpłat do PPK
    Po rozpoczęciu przez uczestnika PPK wypłaty oszczędności PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia, wpłaty do PPK za tego uczestnika nie mogą być już dokonywane. Od 21 listopada br. PFR - za pośrednictwem instytucji finansowych - będzie informował pracodawców o rozpoczęciu takich wypłat.
    Przedsiębiorcy z obawą patrzą w przyszłość
    86% pracodawców spodziewa się kilkuletniego, poważnego kryzysu gospodarczego w Polsce. To przekonanie podzielają przedstawiciele wszystkich firm, niezależnie od wielkości.
    Polski pracownik - jest w złej kondycji psychicznej?
    Polscy pracownicy mają poważne problemy ze zdrowiem psychicznym – wynika z raportu przygotowanego przez Konfederację Lewiatan. Problem jest na tyle poważny, że nie uda się go rozwiązać bez zmian systemowych.
    Rekordowa inflacja, a tempo wzrostu cen spada
    W lipcu wskaźnik inflacji wyniósł 15,6 proc. rok do roku — podał Główny Urząd Statystyczny. Mamy kolejny rekordowo wysoki odczyt wskaźnika inflacji, jednak tempo wzrostu cen wyraźnie spadło (0,1 p.p. m/m) – komentuje ekspert.
    Zawarcie umowy dla pozoru a ciąża
    Czy zawarcie umowy o pracę w ciąży jest zgodne z prawem? Czy krótko po zawarciu umowy można przejść na zwolnienie lekarskie? Czy ZUS może uznać taką umowę zawartą dla pozoru i żądać zwrotu pobranego zasiłku macierzyńskiego? Podobną sprawą zajął się ostatnio Sąd Okręgowy w Kaliszu.
    Jakie jest w Polsce bezrobocie?
    Kim jest bezrobotny? Jakie są rodzaje bezrobocia? Jaka jest stopa bezrobocia w Polsce w porównaniu z innymi krajami UE? Co robi Polska, aby dążyć do pełnego produktywnego zatrudnienia? Poniżej najważniejsze dane i informacje.
    Co Państwowa Inspekcja Pracy zrobiła w 2021?
    W czerwcu 2022 r. odbyło się posiedzenie Rady Ochrony Pracy, która jest organem sprawującym nadzór nad Państwową Inspekcją Pracy (PIP) jak i warunkami pracy, działającym przy Sejmie RP. Co roku, Główny Inspektor PIP składa Radzie Ochrony Pracy sprawozdanie ze swojej działalności.
    Stabilizacja na rynku pracy – aktualne trendy i wyniki badań w zakresie kompetencji i rynku pracy
    Badania przeprowadzone wśród pracodawców i pracowników pokazują stabilizację na rynku pracy. W czerwcu 2022 r. stopa bezrobocia była niższa niż w maju, a w urzędach pracy było zarejestrowanych mniej bezrobotnych w stosunku do poprzedniego miesiąca.
    Zatrudnianie cudzoziemców - jakie nieprawidłowości?
    W Polsce legalnie pracuje ponad milion cudzoziemców. Czy kontrole Państwowej Inspekcji Pracy wykazują nieprawidłowości?
    2/3 pracowników ma symptomy wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatniego roku objawy wypalenia zawodowego zauważyło u siebie dwie trzecie pracowników - wynika z badania Nationale-Nederlanden. Zjawisko to dotyczy coraz częściej także młodszych pracowników - wskazano.
    Brak kompetencji blokuje innowacyjność firm
    Przełomowe pomysły to tylko jeden z czynników innowacyjności w firmach. Drugim, równie istotnym, jest odpowiednie zarządzanie tymi pomysłami i ich wdrażanie. Do tego jednak potrzebny jest szereg kompetencji, których dziś w firmach brakuje i same to przyznają. Dwie na trzy twierdzą, że przeszkodą w podejmowaniu przez nie innowacji jest problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Akademia Menadżera Innowacji – prowadzona przez PARP – ma tę lukę kompetencyjną zasypywać. Uczestniczący w niej menadżerowie przechodzą szereg szkoleń podnoszących ich umiejętności zarządzania w tym obszarze, ale także pracują z doradcami, którzy od lat zajmują się wdrażaniem innowacji.
    Prawie połowa Polaków jest skłonna usprawiedliwić pracę na czarno
    Od czterech lat obserwowany jest wysoki poziom akceptacji nieetycznych zachowań i nadużyć finansowych – pokazują badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Dziś takie praktyki jest skłonna usprawiedliwić prawie połowa Polaków. Najczęściej przymykają oko na pracę na czarno w celu unikania ściągania długów z pensji. Zrozumienie dla takich praktyk deklaruje ponad 61 proc. społeczeństwa. Z kolei najbardziej rygorystycznie Polacy odnoszą się do wyłudzania pieniędzy z wykorzystaniem cudzych lub fałszywych dokumentów.
    Profil zaufany - jak go założyć?
    Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.
    Praca przy komputerze. Jak zadbać o zdrowie?
    Wielogodzinna praca przed komputerem może negatywnie odbijać się na naszym zdrowiu fizycznym. Ból ramion, nadgarstków, ud i pleców są częstymi dolegliwościami pracowników biurowych. Dlatego tak ważne są przerwy od pracy. Podpowiadamy, w jaki sposób można je efektywnie wykorzystać, wykonując kilka prostych ćwiczeń korzystnych dla naszego ciała.
    Szukasz pracownika? Samo ogłoszenie to nie wszystko!
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Ale czy rola dobrego jobboardu ogranicza się tylko do publikowania ogłoszeń? Zadbanie o atrakcyjność oferty to jedno, sztuką jest także dotarcie do właściwego odbiorcy. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Praca zdalna wymaga doprecyzowania
    Praca zdalna zostanie uregulowana w kodeksie pracy. Wątpliwości może wywoływać m.in. forma, w jakiej ustala się miejsce świadczenia pracy poza siedzibą zatrudniającego. Niektóre przepisy może poprawić jeszcze Sejm, który nie spieszy się z uchwaleniem nowelizacji kodeksu pracy.
    Rekrutacja od strony pracodawcy – jak zwiększyć szanse na sukces
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Ostatnie dni rekrutacji w szkołach. Dla nauczycieli ofert na pęczki
    Napływ uchodźców z Ukrainy to wielkie wyzwanie przed polskimi szkołami. Niestety wygląda na to, że powstanie sporo wakatów, a kuratorzy oświaty pozostaną z trudnymi zadaniami.
    Odzież ochronna i robocza chroniąca przed promieniowaniem UV
    Stale rośnie liczba dni, w których temperatury osiągają wysokie wartości, a promieniowanie UV jest niebezpieczne – szczególnie dla tych, którzy swoją pracę wykonują na świeżym powietrzu. Ochrona przed skutkami promieniowania to nie tylko filtry UV czy przebywanie w cieniu. To także kwestia odzieży ochronnej – w której funkcjonalności nastąpił duży postęp.
    Połowa Polaków ocenia polskich szefów gorzej niż zagranicznych, a 28% potwierdza, że ich przełożony krzyczy na pracowników
    Badanie przeprowadzone przez serwis InterviewMe wykazało, że 73% Polaków ma szacunek dla swojego przełożonego, chociaż aż 28% przyznało, że szef krzyczy, a 21%, że źle traktuje swoich pracowników
    Prawie 6 godzin tygodniowo darmowych nadgodzin. 12 sierpnia Światowy Dzień Pracoholików
    Polacy coraz częściej zostają w pracy po godzinach; badania wykazują, że pracownicy tygodniowo wykonują średnio 5 h 48 minut dodatkowej pracy za darmo - wynika z najnowszego raportu ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”.