Podróże motywacyjne pracowników
REKLAMA
REKLAMA
Podróże motywacyjne pracowników - korzyści dla pracodawcy
W poniższym artykule odpowiemy na pytanie, dlaczego warto inwestować w podróże motywacyjne? Ten „odłam” dynamicznie rozwijającego się w naszym kraju przemysłu spotkań wpływa bowiem pozytywnie na rozwój przedsiębiorstwa w wymiarze finansowym, jak i wizerunkowym.
REKLAMA
W literaturze czy mediach można spotkać się z różnymi określeniami przemysłu spotkań, m. in. turystyka biznesowa, rynek spotkań, branża eventowa, branża MICE, podróże służbowe czy rynek konferencyjno-szkoleniowy. Podróż motywacyjna (incentive travel) jest natomiast jedną z jego gałęzi.
W skrócie można napisać, że jest to wyjazd pracownika opłacany przez pracodawcę w ramach wynagrodzenia za wykonanie określonych zadań lub za szczególne osiągnięcia. Podróż motywacyjna łączy w sobie elementy motywacyjne, szkoleniowe, turystyczne i zabawowe.
Rekomendowany produkt: Personel i Zarządzanie
Trochę historii…
Za pierwszą podróż motywacyjną na świecie uważa się sfinansowanie wyjazdu grupy sprzedawców marki Ford w 1910 roku. Pracownicy amerykańskiej firmy udali się na koszt pracodawcy w podróż ze stanu Ohio do Nowego Jorku w nagrodę za dobre wyniki finansowe. Warto jednak wiedzieć, że także w naszym kraju podróże motywacyjne mają bogatą historię, choć organizowano je w innych okolicznościach. Nagradzanie, motywowanie i wyróżnianie pracowników pojawiało się już bowiem na dworach królewskich oraz wśród możnowładców. W latach przedwojennych nagrody dla pracowników oferowali chociażby Anny i Alfred Krzyccy z czasopisma „Moja Przyjaciółka”, którzy to w ramach prezentu wysyłali swoich pracowników na wycieczki rowerowe czy kolejką wąskotorową. O rozwoju turystyki biznesowej, a co za tym idzie podróży motywacyjnych w Polsce więcej zaczęło się mówić dopiero pod koniec ubiegłego stulecia.
Zadaj pytanie: FORUM
W 1998 roku powstało stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce, które uznawane jest za symboliczny początek tego typu organizacji w naszym kraju. W kolejnych latach nastąpił dynamiczny rozwój całej branży spotkań, co widać nie tylko po liczbie organizowanych konferencji, kongresów i szkoleń, obiektów przystosowanych do organizacji tego typu wydarzeń, ale też i „rynku” podróży motywacyjnych. Incentive travel obecnie postrzega się jako niekonwencjonalną, ale i niezwykle skuteczną formę rozwoju firm i instytucji.
Korzyści
Umiejętnie zorganizowana podróż motywacyjna przynosi firmie wiele korzyści, nie tylko w wymiarze finansowym, ale również wizerunkowym. Z punktu widzenia pracodawcy, nagroda w postaci wyjazdu jest korzystniejsza niż gratyfikacja finansowa. Wiążę się to z tym, że atrakcyjna podróż lepiej zapada w pamięć niż otrzymanie gotówki, która szybko zostanie wykorzystana na bieżące potrzeby. Nagrodzone osoby po powrocie z wycieczki przekażą natomiast swoje wrażenia reszcie zespołu i zmotywują pozostałych do wzmożonej i wydajniejszej pracy, co jednoznacznie przełoży się na zysk firmy.
Fakt, że firma potrafi docenić i sowicie wynagrodzić skutecznego pracownika działa pozytywnie na lojalność całego zespołu. W Polsce bezrobocie jest przecież ogromnym problemem, więc tym bardziej pracodawca, który w ten sposób premiuje oraz motywuje do działania wzbudza szacunek. Dla nagrodzonych osób jest to dodatkowo sygnał, że zarząd firmy wiąże z nimi duże nadzieje i uważa je za ważne filary całego przedsiębiorstwa. Podobnie jest z lojalnymi klientami, którzy nierzadko bywają zapraszani do udziału w wycieczkach motywacyjnych. Zadowolony klient nie tylko będzie w przyszłości identyfikował się z firmą, ale przyprowadzi również nowych kontrahentów.
Niestandardowe rozwiązania motywujące pracowników
REKLAMA
Inną korzyścią incentive travel dla firmy jest integracja uczestników wyjazdu, co w dalszej perspektywie wpływa na usprawnienie procesów komunikacji oraz efektywność pracy. Dla kadry zarządzającej podróż motywacyjna dostarcza też ciekawych informacji o podwładnych. Podczas różnych zajęć można wyłonić liderów, zaobserwować wzajemne relacje między pracownikami – zarówno te pozytywne, jak i negatywne.
Ważnym elementem podróży motywacyjnej są szkolenia (takie jak tu http://www.szkolenia24h.pl), które uczestnicy traktują najczęściej jako miły, choć obowiązkowy przerywnik pomiędzy kolejnych atrakcji. Zdobywanie nowych umiejętności i doskonalenie zawodowe połączone z aktywnym wypoczynkiem przynoszą znakomite efekty nie tylko w postaci zwiększonych kwalifikacji wybranych pracowników, ale i w budowaniu pozytywnej atmosfery w zespole czy większego zaangażowania w sprawy firmy.
Na koniec warto wspomnieć, jak wyglądają incentive travel. Firmy, które zajmują się tym odłamem przemysłu spotkań są bardzo elastyczne - nie tylko proponują własne rozwiązania, ale i "szyte na miarę", czyli dostosowane do wymagań i budżetu firmy. Wśród gotowych propozycji znajdziemy zarówno oferty z Polski, jak i wybiegające poza granice naszego kraju – z Hiszpanii, Włoch, Turcji, Singapuru, Kenii, Japonii czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W tym przypadku jedynym ograniczeniem jest budżet, jaki zarząd wygospodarował na zorganizowanie wyjazdu. Wśród propozycji podróży motywacyjnych uwagę zwracają na przykład wyjazdy na zawody sportowe, takie jak Formuła 1, Moto GP, piłkarska Liga Mistrzów, skoki narciarskie czy mecze NBA. Inne ciekawe propozycje to koncerty znanych artystów i festiwale muzyczne, festyny (np. Oktoberfest), safari, udziały w pokazach mody, rejsy po Karaibach, rajdy samochodami terenowymi czy lot balonem.
Posiadanie wykwalifikowanej i zaangażowanej kadry jest jednym z najważniejszych atutów wpływających na pozycję firmy na rynku. Podróż motywacyjna to doskonałe narzędzie do tego, by należycie zadbać o te elementy.
***
Na podstawie książki „Przemysł Spotkań – wiedza, produkt, motywacja” Krzysztofa Celucha.
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA