REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niestandardowe rozwiązania motywujące pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ASTOR
Niestandardowe rozwiązania motywujące pracowników. /Fot. Fotolia
Niestandardowe rozwiązania motywujące pracowników. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niestandardowe rozwiązania motywujące pracowników mogą pomóc przyciągnąć do firmy najlepszych specjalistów. W dzisiejszym świecie benefity i dodatki do pensji stają się standardem. Warto pomyśleć o czymś nowym, co wyróżni firmę z sektora MSP na tle innych korporacji.

Inwestycja w budowanie relacji międzyludzkich, zaangażowanie pracowników we współtworzenie misji i wizji firmy oraz w pracę na rzecz innych – to niestandardowe elementy przewagi nad korporacjami, na które mogą pozwolić sobie rodzime firmy z sektora MSP. W czasach, gdy benefity i dodatki do pensji stają się standardem, o atrakcyjności potencjalnego pracodawcy decydują coraz częściej unikalne rozwiązania. To właśnie one mogą wpływać na decyzje zawodowe specjalistów, również w tak eksperckich branżach jak automatyka czy robotyka.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zdecydowana większość, bo aż 99,8 procent z funkcjonujących w Polsce 1,8 mln firm to małe i średnie przedsiębiorstwa*. Na rynku usług i produktów niejednokrotnie konkurują z globalnymi korporacjami. Coraz częściej mają także do zaoferowania inną niż w korporacjach kulturę organizacyjną, która może być kluczowa podczas rekrutacji najlepszych specjalistów. To ważne, szczególnie w branży takiej jak automatyka i robotyka – co roku kierunki informatyczne oraz inżynieryjno-techniczne kończy przecież ponad 42 tysiące absolwentów.**

Niektóre z polskich firm mogą przyciągać potencjalnych pracowników atutami, których nie posiadają nawet światowi giganci biznesu. Specyfika małych i średnich przedsiębiorstw pozwala m.in. na umożliwienie członkom zespołu wpływu na wartości, normy, a nawet sposoby zarządzania. Nie zawsze jest to możliwe w przypadku większych struktur. Tymczasem sytuacja, w której wszystkich zasad nie narzucają osoby z managementu, ale część wypracowują wspólnymi siłami pracownicy, może korzystnie wpływać na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Porozmawiaj o tym na FORUM

Duże korporacje, ze względu na skalę działania czy procedury, często z góry narzucają schematy. Mniejsze firmy mogą pozwolić sobie na poświęcenie klientowi czasu i na większą elastyczność we współpracy. Strategia konkurowania w oparciu o wiedzę i budowanie trwałych relacji z klientami nie mogłaby się powieść bez odpowiednich ludzi. To oni są siłą organizacji i jednym z kluczy do przewagi konkurencyjnej. Przedsiębiorstwa z obszaru MSP powinny więc odpowiednio motywować pracowników i dawać im szansę na aktywne współuczestniczenie w tworzeniu kultury organizacyjnej – mówi Stefan Życzkowski, prezes ASTOR, polskiej firmy z branży automatyki i robotyki, zatrudniającej ponad 100 specjalistów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Motywacja pozafinansowa

Średni staż pracy w przypadku ASTOR wynosi 8,5 roku, a dynamika zatrudnienia w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosła aż o 30 procent. Z badania Great Place to Work wynika, że wskaźnik zaufania pracowników do firmy wyniósł w 2014 roku 88 procent, podczas gdy średnia krajowa oscyluje w granicach 46 procent. Takie wyniki, w przypadku firmy z sektora MSP, to m.in. rezultat działań angażujących pracowników. Mogą oni też liczyć na benefity, które są już standardem: dofinansowanie studiów podyplomowych, bezpłatne uczestnictwo w zajęciach z języka angielskiego, świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz te mniej oczywiste jak finansowanie wyjść kulturalnych i aktywności sportowych czy pożyczki zwrotne na cele mieszkaniowe. System działań motywacyjnych nakierowany jest jednak aż na pięć obszarów: miejsce pracy (np. organizowanie pikników integracyjnych dla rodzin pracowników), edukację (np. szkolenia dedykowane studentom kierunków technicznych), rynek (np. transparentne warunki współpracy z kontrahentami), społeczeństwo (np. przekazywanie 2 procent zysku na cele charytatywne)
i środowisko (np. zrównoważone zarządzanie biurem).

Wydawać by się mogło, że w świecie automatyki praca zdominowana jest przez nowoczesne technologie, a pracownicy większość czasu spędzają na myśleniu analitycznym. Nic bardziej mylnego. Na pierwszym miejscu jest człowiek i międzyludzkie relacje. Przecież to nie człowiek pracuje dla technologii, ale technologia dla człowieka. Dlatego duży nacisk warto położyć na budowanie relacji opartych na zaufaniu i na rozwój tzw. miękkich umiejętności – podsumowuje Agnieszka Politańska, dyrektor personalny ASTOR.

Co ma wspólnego gniew z motywacją?

* Źródło: Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2011-2012.
**Źródło: Szkoły wyższe i ich finanse w 2013 r. – Raport GUS.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

REKLAMA

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA