REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrostan pracowników w czasie pandemii - czym jest wellbeing?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Dobrostan pracowników w czasie pandemii - czym jest wellbeing? / fot. Shutterstock
Dobrostan pracowników w czasie pandemii - czym jest wellbeing? / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia koronawirusa zmieniła rynek pracy, a w zasadzie stała się papierkiem lakmusowym dla pracodawców, zwłaszcza tych, który deklarowali realizację strategii wellbeing w firmie. Bo niezależnie od sytuacji rynkowej oraz tego, czy aktualnie funkcjonujemy w „erze pracownika” czy też „erze pracodawcy”, pracownicy to podstawowy kapitał każdej firmy. Dlatego trzeba dbać o ich samopoczucie, czyli dobrostan.

W poszukiwaniu dobrostanu

Podstawą wellbeingu w firmie, czyli długofalowego modelu zarządzania dobrostanem personelu, jest kompleksowe, holistyczne podejście, uwzględniające zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne aspekty zatrudnienia, zgodne z 5 elementami wskaźnika Well-Being Index. Oznacza to stworzenie takich warunków pracy, w których pracownicy poczują, że ma ona sens, zespół jest wspólnotą opartą na pozytywnych doświadczeniach, sytuacja finansowa jest stabilna, a warunki, jakie zapewnia pracodawca, sprzyjają dbaniu o zdrowie.

REKLAMA

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

REKLAMA

Takie podejście bardzo motywuje, wiąże pracownika z firmą na poziomie emocjonalnym i pozwala na zniwelowanie syndromu niedzielnego popołudnia. Najważniejszą korzyścią z wdrożenia strategii wellbeing (z punktu widzenia pracodawcy) jest jednak widoczny wpływ na zaangażowanie oraz efektywność pracy.

Oczywiście rezultatem takich działań powinna być lepsza efektywność pracowników, ale efektywność osiągana właśnie poprzez budowanie poczucia wspólnoty, zaangażowanie i umiejętne wydobywanie potencjału. Jest to możliwe dzięki zindywidualizowanemu podejściu do pracowników, identyfikacji potrzeb i oczekiwań każdej osoby. W mniejszych zadanie to można zrealizować w sposób tradycyjny, a w większych potrzebne są odpowiednie narzędzia, jak SuccessFactors i moduł Qualtrics Employee Engagement Solution. Pozwalają one proces pozyskiwania danych o pracownikach zautomatyzować, a przede wszystkim – zobiektywizować” – podkreśla Arkadiusz Siwek, ekspert firmy Quercus w zakresie wdrażania m.in. rozwiązań SAP SuccessFactors.

SAP Qualtrics Employee Engagement Solution umożliwia identyfikację czynników zwiększających zaangażowanie pracowników, a także ujawnia przyczyny ewentualnych problemów (w czasie rzeczywistym). Z kolei SAP Qualtrics Employee Lifecycle Solution dostarcza informacji m.in. na temat motywacji pracowników i podpowiada, w jaki sposób można ich silniej związać z firmą. Między innymi dzięki indywidualnie dopasowanym benefitom, które pomagą dobrać SAP Qualtrics Employee Benefits Optimizer Solution.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na tropie zmieniających się potrzeb

REKLAMA

Powyższe narzędzia to przykładowe rozwiązania, które pozwalają na personalizację relacji z pracownikiem. W obecnych czasach ich zaletą jest nie tylko obiektywny i automatyczny dobór opcji na podstawie wyborów i opinii pracowników, ale przede wszystkim analiza przeprowadzana niemal w czasie rzeczywistym, która ujawnia zmieniające się preferencje i oczekiwania. Oczywiste jest bowiem na przykład, że epidemia koronawirusa zmieniła rynek pracy. Zmieniła też postrzeganie dobrostanu, bo sprawiła, iż niektóre z elementów Well-Being Index (zdrowie fizyczne i finanse) zyskały na znaczeniu.

Ten wpływ widać w zmianie zainteresowania np. benefitami. Wcześniej dużym zainteresowaniem cieszyło się dofinansowanie zajęć sportowych, dziś pracownicy bardziej cenią dodatkową opiekę medyczną, ubezpieczenia zdrowotne, a nawet możliwość zaciągnięcia pożyczki u pracodawcy. Mniejsze znaczenie mają wszelkie aktywności związane z integrowaniem zespołu, tym bardziej, że w związku z kryzysem w sektorze eventowym, części z nich po prostu nie sposób przeprowadzić.” – wylicza Arkadiusz Siwek.

Zmienił się też model pracy. Niektórzy pracownicy – początkowo zmuszeni przez sytuację – dziś, jeśli mają taką możliwość, sami wybierają pracę zdalną lub model mieszany. A to znacząco zmienia podejście do wellbeingu. Przynajmniej przez jakiś czas mniej liczyć się będą pokoje odpoczynku, chillout roomy, pokoje z grami w pobudzających kolorach, słodkie lub zdrowe przekąski w pracy. Dziś personel oczekuje wsparcia narzędziowego i sprzętowego, tak aby mógł też bez problemu pracować z domu. Pracownicy cenią też otwartą komunikację na temat sytuacji w firmie oraz działania prewencyjne, świadczące o trosce pracodawcy i chęci zapewnienia trwałości zatrudnienia.

Wellbeing w nowej rzeczywistości

W ramach wellbeingu pracodawca powinien dbać o dobre samopoczucie pracowników. W czasach prosperity działania te skupiają się zatem na tworzeniu przyjaznej, ciekawej atmosfery w pracy, osiągnięciu zdrowego balansu między życiem zawodowym a osobistym. W czasie epidemii, a także pracy zdalnej, rola pracodawcy się zmienia. Dobrostan pracownika oznacza bowiem nie tyle niesztampowe biuro, czy wspólne planszówki po pracy, ale raczej elastyczne podejście do modelu pracy, pewność zatrudnienia, terminowość wypłat, pakiety szkoleniowe i dostęp do e-learningu na czas przestoju, ubezpieczenia zdrowotne, itp.

Nowa rzeczywistość nie zwalnia pracodawców z dbania o dobrostan pracowników. Przeciwnie – obecnie jest to prawdziwe wyzwanie. Chodzi bowiem o taki dobór narzędzi, który będzie z jednej strony wsparciem dla pracowników, zniweluje ewentualne niepokoje, obniży stres, a z drugiej strony zmotywuje. Dlatego warto sięgnąć po rozwiązania, które dostarczą wiedzy „z pierwszej ręki” na temat oczekiwań poszczególnych osób, a dzięki temu pozwolą tak dopasować strategię wellbeingu, aby rzeczywiście zapewnić pracownikom dobrostan” – podkreśla ekspert Quercus.

Dążenie do wellbeingu to tak naprawdę profilaktyka zatrudnienia, zresztą uzasadniona ekonomicznie. Im lepsze samopoczucie członków zespołu, tym większe zaangażowanie i zapał do pracy. Oznacza to wzrost efektywności, niższą absencję (mniej zwolnień, urlopów na żądanie, itp.), a więc lepsze wyniki finansowe, o które pracodawca musi dbać, także w czasie epidemii.

Nie może jednak dążyć do tego celu wszelkim kosztem, bo taka strategia po prostu się nie sprawdzi. Pandemia kiedyś się skończy, pracownicy poczują się pewniej na rynku pracy i zdecydują, czy warto zostać w firmie, która nad ich poczucie bezpieczeństwa stawiała zysk. Odpowiedź jest chyba oczywista.

Wskaźnik Well-Being Index pozwala badać poziom zadowolenia pracowników w pięciu kluczowych obszarach[1], są to:

PURPOSE (sens) – satysfakcja z tego, co się robi każdego dnia oraz bycie zmotywowanym do osiągania własnych celów;

SOCIAL (relacje) – posiadanie dobrych, życzliwych, wspierających relacji z innymi, dobry kontakt ze współpracownikami;

FINANCIAL (finanse) – poczucie stabilizacji finansowej i bezpieczeństwa, redukcja stresu, przekonanie o adekwatności wynagrodzenia;

COMMUNITY (społeczność) – poczucie wspólnoty i duma z bycia jej częścią, satysfakcja z miejsca, w którym się pracuje;

PHYSICAL (zdrowie fizyczne) – dobre zdrowie, dbanie o aktywność fizyczną, zasoby energii niezbędne do wykonywania codziennych działań, odpowiednia dawka snu, zdrowe odżywianie.

1]https://news.gallup.com/poll/128186/gallup-healthways-index-work.aspx

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kododatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA