REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O co firmy pytają pracowników?

Paulina Zaręba
O co firmy pytają pracowników? /Fot. Fotolia
O co firmy pytają pracowników? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm inwestuje w badania opinii pracowników pomagające im poznać nastroje panujące w organizacji, ale i trendy w danej branży czy sektorze. Niektóre z przedsiębiorstw idą jednak o krok dalej i na podstawie wyników badań swoich pracowników konstruują całość strategii Employer Brandingowej firmy. Chwilowy trend czy nowy kierunek działów HR?

Jednym z głównych obszarów badanych przez firmy jest satysfakcja pracowników. Jednak stopniowo poszerza się zarówno zakres tematów poddawanych zaopiniowaniu, jak i wachlarz używanych do tego narzędzi. Analiza podejścia przedsiębiorstw do tego zjawiska oraz tematów poddawanych badaniom może wyjaśnić czy jest to działanie ad hoc, czy też długofalowo zakrojona strategia firm nastawiona nie tylko na własne potrzeby zatrudnieniowe, ale i analizę rynku, zachowań konsumenckich oraz preferencji otoczenia biznesowego.

Autopromocja

Badanie = informowanie

Badania zlecane bądź realizowane przez firmy bardzo często bywają elementem długofalowej polityki organizacji. Nie stanowią wyłącznie czynnika cyklu badawczego, ale również istotny komponent całego procesu komunikacyjnego. Poprzez analizę zachowań czy opinii, przedsiębiorstwa informują o istotnych dla siebie zagadnieniach, pokazując tym samym eksperckie podejście do kluczowych zagadnień związanych z rozwojem organizacji, np. do rekrutacji. – Zbadaliśmy co daje poczucie spełnienia osobom z pokolenia Y w pracy. Jest to dla nas istotne, gdyż w dużej mierze igreki już tworzą naszą organizację, a w niedalekiej przyszłości będą decydować o jej rozwoju – komentuje Artur Kaźmierczak, partner PwC odpowiedzialny za doradztwo kadrowe. „NextGen: A global generational study” - badanie PwC przeprowadzone we współpracy z University of Southern California oraz London Business School miało na celu zmierzenie czynników towarzyszących zjawiskom takim jak rotacja personelu, lojalność pracowników i satysfakcja z wykonywanej pracy. Wyniki były tym ciekawsze, że stanowiły porównanie odpowiedzi pracowników generacji Y z tymi, których udzielili starsi pracownicy znajdujący się na podobnym etapie rozwoju kariery zawodowej. - Badanie opierało się na odpowiedziach 44 tys. pracowników PwC na całym świecie (także w Polsce), z czego duża cześć pochodziła właśnie od igreków. Przeprowadzenie badania, jego podsumowanie oraz analiza zajęły ponad dwa lata – komentuje Artur Kaźmierczak. – Opłacało się, gdyż obecnie badanie stanowi ważny wkład w globalną analizę podejścia do pracy tzw. „generacji Y” – dodaje Kaźmierczak. Efekt został więc osiągnięty na wielu płaszczyznach: firma uzyskała informacje przydatne z perspektywy własnej organizacji, poinformowała rynek o kluczowych obszarach rozwoju własnej polityki personalnej, a także poprzez eksperckie komunikaty włączyła się w społeczny dyskurs dotyczący pokolenia Y.

Polecamy również serwis: Zarządzanie

Badanie = rekrutowanie

Na młodych koncentruje się też inny doradczy gigant – Deloitte. Badanie "Pierwsze kroki na rynku pracy” obejmuje swoim zasięgiem 11 krajów Europy Środkowej. Dotychczas odbyły się już jego trzy edycje. Raport odpowiada między innymi na takie pytania jak: kim są poszukiwane osoby wchodzące na rynek pracy, jakie są ich wartości, co jest dla nich ważne w pracy oraz jakie są ich cele i plany zawodowe. Dodatkowo, analizuje kluczowe kryteria przy wyborze praktyk i pracy, a także czynniki skłaniające do zmiany potencjalnego pracodawcy. – Z punktu widzenia ogromnej organizacji jaką jesteśmy, poznanie opinii młodych w obszarze wyboru i zmiany pracodawcy jest istotne przy ustalaniu kierunku polityki employer brandigowej, wyławiania talentów oraz rekrutacji – komentuje Halina Frańczak, Dyrektor Marketingu i Komunikacji, w Polsce i Europie Środkowej z firmy Deloitte. – Co istotne, wyniki tego badania wpływają na poziom naszej wiedzy dotyczącej zmieniających się trendów, usprawniając tym samym zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną komunikację organizacji – dodaje Frańczak. Taka strategia przynosi efekty, gdyż Deloitte jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień w zakresie kreowania marki dobrego pracodawcy, przyznawanych zarówno przez niezależne instytuty, rankingi pracodawców, jak i organizacje studenckie.

Badanie = identyfikowanie

Skuteczna rekrutacja to jedno. Utrzymywanie najlepszych pracowników w organizacji to drugie. Co ma wpływ na zawodowe decyzje profesjonalistów i jak widzą swoją przyszłość? PZU wspólnie z GfK Polonia zbadał opinie przedstawicieli wybranych branż (IT, finanse, księgowość, marketing i zarządzanie sprzedażą, obsługa klientów) i przygotował raport „Oczekiwania profesjonalistów na rynku pracy.” – Wiemy, że specjaliści na rynku pracy preferują pracodawców, którzy zapewniają perspektywy rozwoju zawodowego. Co ciekawe, wyniki naszych badań pokazują, że rozwój jest w badanych grupach zawodowych różnie rozumiany: wśród księgowych, analityków finansowych i pracowników obsługi klienta, jako awans i podwyżka, a wśród specjalistów IT i marketingu, jako wzrost kompetencji i doświadczenia. Innowacyjne i prowadzone na szeroką skalę projekty pozwalają naszym pracownikom na stałe podnoszenie kompetencji i umiejętności w obszarach, które preferują. Dzięki badaniom możemy te preferencje poznać – podkreśla Olga Zarachowicz, Dyrektor Zarządzający ds. HR w Grupie PZU. Jeżeli organizacji faktycznie zależy na rozwoju talentów i utrzymaniu profesjonalistów, powinna nie tylko umieć zidentyfikować ich potrzeby, ale również na nie odpowiedzieć. Tak, aby zatrzymać najlepszych. Aby to osiągnąć należy jednak skutecznie badać preferencje grup zawodowych, które stanowią trzon rozwoju firmy. Efekty takich działań są widoczne – wspomniana już Grupa PZU ma opinię pracodawcy zapewniającego stabilność zatrudnienia oraz duże możliwości rozwoju, a ponad 45 proc. prowadzonych przez nią rekrutacji zamykanych jest wewnętrznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2013 z komentarzem - praktycznie o rewolucyjnych zmianach

Badanie = zaangażowanie

Najczęściej firmy przeprowadzają takie badania, które pozwalają im poznać opinie pracowników oraz ich poziom satysfakcji oraz zaangażowania. Ten ostatni aspekt wydaje się być kluczowym dla działów HR, dlatego wiele firm badanie zaangażowania pracowników przeprowadza na podstawie anonimowych ankiet, których wyniki poddawane są pod analizę wyspecjalizowanych do tego podmiotów zewnętrznych. – W cyklicznie realizowanym przez nas badaniu „Employee Engagement Survey” sprawdzamy poziom zaangażowania naszych pracowników oraz umożliwiamy im wyrażenie opinii w kwestiach związanych z poszczególnymi obszarami: zarządzaniem firmą i jej przyszłością, kierowaniem grupą, komunikacją i współpracą pomiędzy pracownikami, systemem nagród, rozwojem kariery i zarządzaniem talentami – mówi Piotr Kaźmierski, HR & Administration Director w firmie JTI Polska. - Wyniki badań są szczegółowo omawiane na spotkaniach z pracownikami wszystkich działów. Efektem tych spotkań jest plan naprawczo-rozwojowy, którego realizacja podlega bieżącej kontroli zainteresowanych jednostek – dodaje Kaźmierski. Dzięki takim inicjatywom, firma może nie tylko poznać poziom zaangażowania pracowników, ale też kwestie, które bezpośrednio wpływają na jego stan. A to z kolei prosta droga do wdrożenia rozwiązań mogących usprawnić te obszary, które wpływają na zaniżanie stopnia zaangażowania pracowników.

Badania zlecane przez przedsiębiorstwa przyjmują różne formy i konwencje. W zależności od preferencji firmy i używanych przez nią narzędzi mogą opierać się na kwestionariuszach, ankietach, wywiadach (zarówno indywidualnych, jak i grupowych). Podmioty zewnętrzne oferujące takie usługi często zachęcają również do badań pilotażowych, a także analizy uzyskanych wyników do standardów oczekiwanych przez pracodawcę. Najważniejsza jest jednak nie forma badania, czas poświęcony na jego przeprowadzenie czy liczba zaangażowanych do tego osób, a tematyka jaką sprawdza firma. Świadczy bowiem o obszarach, na które kładzie największy nacisk i w których upatruje swój rozwój. A właśnie tu zaczyna i kończy się Employer Branding.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Materiał ukazał się w najnowszym wydaniu Magazynu Personel i Zarządzanie, Styczeń (286) 2014.

Autor:

Paulina Zaręba

Menedżer ds. PR w Polskim Stowarzyszeniu Zarządzania Kadrami. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz University of Antwerp. Specjalizuje się w tematyce rynku pracy i edukacji.

paulina.zareba@pszk.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiłki profilaktyczne. Czy nadejście wiosny zwalnia pracodawców z obowiązku wydawania posiłków profilaktycznych pracownikom

    Mamy dopiero początek marca, ale temperatury sięgające nawet kilkunastu stopni Celsjusza sugerują koniec zimy i początek wiosny. Czy oznacza to, że pracodawca może zaprzestać wydawania posiłków profilaktycznych pracownikom wykonującym prace fizyczne na otwartej przestrzeni podczas zimy?

    Podwyżka wynagrodzeń dla młodocianych pracowników od 1 marca 2024 r. W czasie nauki zawodu młodociany może zarobić nawet 754,04 zł

    Młodociani zatrudnieni w celu przygotowania zawodowego dostają podwyżki wynagrodzeń. Począwszy od 1 marca 2024 r. obowiązują nowe stawki, których podstawą jest wysokość przeciętnego wynagrodzenia w IV kwartale 2023 r. Dzięki temu młodociany w pierwszym roku nauki zawodu zarobi 603,23 zł, a w trzecim roku – 754,04 zł. 

    Dodatek aktywizacyjny w 2024 r. wynosi nawet 745,95 zł. Od 1 czerwca 2024 r. maksymalna kwota wzrasta do 834,72 zł. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić!

    Dodatek aktywizacyjny to jedno ze świadczeń wypłacanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Przepisy określają, komu należy się dodatek aktywizacyjnej oraz przesłanki przyznania tego świadczenia. Obecnie dodatek aktywizacyjny wynosi maksymalnie 745,95 zł. 1 czerwca 2024 r. osoby uprawnione dostaną podwyżkę – dodatek aktywizacyjny wzrośnie do 834,72 zł.

    PFRON: Program „Aktywny samorząd” będzie kontynuowany w 2024 r. Można uzyskać pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, sprzętu elektronicznego, oprogramowania

    PFRON w 2024 r. będzie kontynuować program „Aktywny samorząd”. Można uzyskać pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, sprzętu elektronicznego, oprogramowania a także pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym. Wnioski o dofinansowanie można składać od 1 marca 2024 r.

    REKLAMA

    Nie ma żadnych prac nad projektem ograniczającym zakaz handlu w niedziele

    Nie milkną dyskusje i spekulacje dotyczące ograniczenia zakazu handlu w niedziele. Tymczasem ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała, że na chwilę obecną MRPiPS nie prowadzi żadnych prac nad projektem dotyczącym niedziel handlowych.

    Krótszy czas pracy w Polsce? Min. Dziemianowicz-Bąk: skrócenie tygodnia pracy o 1 dzień organizacyjnie łatwiejsze niż skrócenie o kilka godzin

    Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prowadzi analizy dotyczące czasu pracy, długości urlopów, dni pracy pod kątem ew. skrócenia tygodnia pracy. Resort pracy analizuje także pilotaże skrócenia tygodnia pracy, które wprowadzają same przedsiębiorstwa. Takie informacja przekazała 1 marca 2024 r. ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w Polsat News. Ministra wskazała, że osobiście jest najbardziej otwarta na propozycję premiera Donalda Tuska dotyczącą 4 dni, a nie 35 godzin pracy w tygodniu.

    5278,30 zł – tyle wynosi limit dorabiania na wcześniejszej emeryturze lub rencie

    Zwiększyły się limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów. Od 1 marca 2024 r. można dorobić 5278,30 zł. Wyższa kwota spowoduje zmniejszenie lub zawieszenie świadczenia.

    1 marca 2024 r. to Dzień Doceniania Pracownika. Co zrobił Twój pracodawca, żeby Cię docenić?

    1 marca 2024 r. to Dzień Doceniania Pracownika. Co zrobił Twój pracodawca, żeby Ci docenić? Prawie 80% ankietowanych przyznaje, że pracowałoby bardziej produktywnie, gdyby częściej otrzymywało uznanie za swoją pracę. Jakie uznanie? Przede wszystkim godne traktowanie pracowników, z poszanowaniem ich praw no i oczywiście finansowe świadczenia jak i różnego rodzaju benefity.

    REKLAMA

    Okazjonalna praca zdalna. Pracodawca nie zapewni narzędzi pracy ani nie poniesie kosztów

    Okazjonalna praca zdalna może być wykonywana na wniosek pracownika. Przepisy regulują ten rodzaj pracy zdalnej w sposób specyficzny. W szczególności zakres obowiązków, jakie obciążają pracodawcę jest węższy niż w pozostałych przypadkach pracy zdalnej. 

    Czas pracy pracowników zarządzających zakładem pracy - bez wynagrodzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Czy zawsze?

    Czas pracy pracowników zarządzających zakładem pracy w pewnych aspektach jest inaczej regulowany przez Kodeks pracy. Pracownikom tym nie przysługuje prawo do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy pracownik zarządzający taką rekompensatę otrzyma.

    REKLAMA