REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O co firmy pytają pracowników?

Paulina Zaręba
O co firmy pytają pracowników? /Fot. Fotolia
O co firmy pytają pracowników? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm inwestuje w badania opinii pracowników pomagające im poznać nastroje panujące w organizacji, ale i trendy w danej branży czy sektorze. Niektóre z przedsiębiorstw idą jednak o krok dalej i na podstawie wyników badań swoich pracowników konstruują całość strategii Employer Brandingowej firmy. Chwilowy trend czy nowy kierunek działów HR?

Jednym z głównych obszarów badanych przez firmy jest satysfakcja pracowników. Jednak stopniowo poszerza się zarówno zakres tematów poddawanych zaopiniowaniu, jak i wachlarz używanych do tego narzędzi. Analiza podejścia przedsiębiorstw do tego zjawiska oraz tematów poddawanych badaniom może wyjaśnić czy jest to działanie ad hoc, czy też długofalowo zakrojona strategia firm nastawiona nie tylko na własne potrzeby zatrudnieniowe, ale i analizę rynku, zachowań konsumenckich oraz preferencji otoczenia biznesowego.

REKLAMA

Autopromocja

Badanie = informowanie

Badania zlecane bądź realizowane przez firmy bardzo często bywają elementem długofalowej polityki organizacji. Nie stanowią wyłącznie czynnika cyklu badawczego, ale również istotny komponent całego procesu komunikacyjnego. Poprzez analizę zachowań czy opinii, przedsiębiorstwa informują o istotnych dla siebie zagadnieniach, pokazując tym samym eksperckie podejście do kluczowych zagadnień związanych z rozwojem organizacji, np. do rekrutacji. – Zbadaliśmy co daje poczucie spełnienia osobom z pokolenia Y w pracy. Jest to dla nas istotne, gdyż w dużej mierze igreki już tworzą naszą organizację, a w niedalekiej przyszłości będą decydować o jej rozwoju – komentuje Artur Kaźmierczak, partner PwC odpowiedzialny za doradztwo kadrowe. „NextGen: A global generational study” - badanie PwC przeprowadzone we współpracy z University of Southern California oraz London Business School miało na celu zmierzenie czynników towarzyszących zjawiskom takim jak rotacja personelu, lojalność pracowników i satysfakcja z wykonywanej pracy. Wyniki były tym ciekawsze, że stanowiły porównanie odpowiedzi pracowników generacji Y z tymi, których udzielili starsi pracownicy znajdujący się na podobnym etapie rozwoju kariery zawodowej. - Badanie opierało się na odpowiedziach 44 tys. pracowników PwC na całym świecie (także w Polsce), z czego duża cześć pochodziła właśnie od igreków. Przeprowadzenie badania, jego podsumowanie oraz analiza zajęły ponad dwa lata – komentuje Artur Kaźmierczak. – Opłacało się, gdyż obecnie badanie stanowi ważny wkład w globalną analizę podejścia do pracy tzw. „generacji Y” – dodaje Kaźmierczak. Efekt został więc osiągnięty na wielu płaszczyznach: firma uzyskała informacje przydatne z perspektywy własnej organizacji, poinformowała rynek o kluczowych obszarach rozwoju własnej polityki personalnej, a także poprzez eksperckie komunikaty włączyła się w społeczny dyskurs dotyczący pokolenia Y.

Polecamy również serwis: Zarządzanie

Badanie = rekrutowanie

Na młodych koncentruje się też inny doradczy gigant – Deloitte. Badanie "Pierwsze kroki na rynku pracy” obejmuje swoim zasięgiem 11 krajów Europy Środkowej. Dotychczas odbyły się już jego trzy edycje. Raport odpowiada między innymi na takie pytania jak: kim są poszukiwane osoby wchodzące na rynek pracy, jakie są ich wartości, co jest dla nich ważne w pracy oraz jakie są ich cele i plany zawodowe. Dodatkowo, analizuje kluczowe kryteria przy wyborze praktyk i pracy, a także czynniki skłaniające do zmiany potencjalnego pracodawcy. – Z punktu widzenia ogromnej organizacji jaką jesteśmy, poznanie opinii młodych w obszarze wyboru i zmiany pracodawcy jest istotne przy ustalaniu kierunku polityki employer brandigowej, wyławiania talentów oraz rekrutacji – komentuje Halina Frańczak, Dyrektor Marketingu i Komunikacji, w Polsce i Europie Środkowej z firmy Deloitte. – Co istotne, wyniki tego badania wpływają na poziom naszej wiedzy dotyczącej zmieniających się trendów, usprawniając tym samym zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną komunikację organizacji – dodaje Frańczak. Taka strategia przynosi efekty, gdyż Deloitte jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień w zakresie kreowania marki dobrego pracodawcy, przyznawanych zarówno przez niezależne instytuty, rankingi pracodawców, jak i organizacje studenckie.

Badanie = identyfikowanie

Skuteczna rekrutacja to jedno. Utrzymywanie najlepszych pracowników w organizacji to drugie. Co ma wpływ na zawodowe decyzje profesjonalistów i jak widzą swoją przyszłość? PZU wspólnie z GfK Polonia zbadał opinie przedstawicieli wybranych branż (IT, finanse, księgowość, marketing i zarządzanie sprzedażą, obsługa klientów) i przygotował raport „Oczekiwania profesjonalistów na rynku pracy.” – Wiemy, że specjaliści na rynku pracy preferują pracodawców, którzy zapewniają perspektywy rozwoju zawodowego. Co ciekawe, wyniki naszych badań pokazują, że rozwój jest w badanych grupach zawodowych różnie rozumiany: wśród księgowych, analityków finansowych i pracowników obsługi klienta, jako awans i podwyżka, a wśród specjalistów IT i marketingu, jako wzrost kompetencji i doświadczenia. Innowacyjne i prowadzone na szeroką skalę projekty pozwalają naszym pracownikom na stałe podnoszenie kompetencji i umiejętności w obszarach, które preferują. Dzięki badaniom możemy te preferencje poznać – podkreśla Olga Zarachowicz, Dyrektor Zarządzający ds. HR w Grupie PZU. Jeżeli organizacji faktycznie zależy na rozwoju talentów i utrzymaniu profesjonalistów, powinna nie tylko umieć zidentyfikować ich potrzeby, ale również na nie odpowiedzieć. Tak, aby zatrzymać najlepszych. Aby to osiągnąć należy jednak skutecznie badać preferencje grup zawodowych, które stanowią trzon rozwoju firmy. Efekty takich działań są widoczne – wspomniana już Grupa PZU ma opinię pracodawcy zapewniającego stabilność zatrudnienia oraz duże możliwości rozwoju, a ponad 45 proc. prowadzonych przez nią rekrutacji zamykanych jest wewnętrznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2013 z komentarzem - praktycznie o rewolucyjnych zmianach

Badanie = zaangażowanie

Najczęściej firmy przeprowadzają takie badania, które pozwalają im poznać opinie pracowników oraz ich poziom satysfakcji oraz zaangażowania. Ten ostatni aspekt wydaje się być kluczowym dla działów HR, dlatego wiele firm badanie zaangażowania pracowników przeprowadza na podstawie anonimowych ankiet, których wyniki poddawane są pod analizę wyspecjalizowanych do tego podmiotów zewnętrznych. – W cyklicznie realizowanym przez nas badaniu „Employee Engagement Survey” sprawdzamy poziom zaangażowania naszych pracowników oraz umożliwiamy im wyrażenie opinii w kwestiach związanych z poszczególnymi obszarami: zarządzaniem firmą i jej przyszłością, kierowaniem grupą, komunikacją i współpracą pomiędzy pracownikami, systemem nagród, rozwojem kariery i zarządzaniem talentami – mówi Piotr Kaźmierski, HR & Administration Director w firmie JTI Polska. - Wyniki badań są szczegółowo omawiane na spotkaniach z pracownikami wszystkich działów. Efektem tych spotkań jest plan naprawczo-rozwojowy, którego realizacja podlega bieżącej kontroli zainteresowanych jednostek – dodaje Kaźmierski. Dzięki takim inicjatywom, firma może nie tylko poznać poziom zaangażowania pracowników, ale też kwestie, które bezpośrednio wpływają na jego stan. A to z kolei prosta droga do wdrożenia rozwiązań mogących usprawnić te obszary, które wpływają na zaniżanie stopnia zaangażowania pracowników.

Badania zlecane przez przedsiębiorstwa przyjmują różne formy i konwencje. W zależności od preferencji firmy i używanych przez nią narzędzi mogą opierać się na kwestionariuszach, ankietach, wywiadach (zarówno indywidualnych, jak i grupowych). Podmioty zewnętrzne oferujące takie usługi często zachęcają również do badań pilotażowych, a także analizy uzyskanych wyników do standardów oczekiwanych przez pracodawcę. Najważniejsza jest jednak nie forma badania, czas poświęcony na jego przeprowadzenie czy liczba zaangażowanych do tego osób, a tematyka jaką sprawdza firma. Świadczy bowiem o obszarach, na które kładzie największy nacisk i w których upatruje swój rozwój. A właśnie tu zaczyna i kończy się Employer Branding.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Materiał ukazał się w najnowszym wydaniu Magazynu Personel i Zarządzanie, Styczeń (286) 2014.

Autor:

Paulina Zaręba

Menedżer ds. PR w Polskim Stowarzyszeniu Zarządzania Kadrami. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz University of Antwerp. Specjalizuje się w tematyce rynku pracy i edukacji.

paulina.zareba@pszk.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA