REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kogo właściwie mówisz?

Do kogo właściwie mówisz?
Do kogo właściwie mówisz?
Shutterstock

REKLAMA

Z punktu widzenia sukcesu opowieści bardzo ważne jest to, aby dopasować ją do publiczności. Historia, która przypadnie do gustu grupie dwudziestoparolatków po kilku piwach, niekoniecznie spodoba się rekruterowi podczas rozmowy kwalifikacyjnej, klientowi podczas spotkania biznesowego czy twoim ultrakonserwatywnym teściom. Od czego zatem zacząć?

Otóż musisz stwierdzić, kto będzie cię słuchać, a następnie odpowiednio zmodyfikować swoją opowieść. Większość pracy można wykonać z wyprzedzeniem, a przed występem nanieść tylko drobne korekty.

Poniżej wyszczególniam pięć kwestii, które trzeba wziąć pod uwagę przy analizie specyfiki publiczności.

1. DEMOGRAFIA Czy słuchać cię będą ludzie starsi od ciebie? A może młodsi? Czy występuje między wami jakiś konkretny układ sił? Tak może być, jeśli przygotowujesz się do rozmowy z pracodawcą albo z klientem. A może to ty jesteś szefem i masz rozmawiać ze swoimi podwładnymi? Sposób przedstawiania opowieści często zależy od tego, komu się ją opowiada i jakie relacje łączą nas z tymi ludźmi. Słuchacze zwykle czują się swobodniej, gdy wydźwięk opowieści wpisuje się w ogólną atmosferę spotkania. Na przykład podczas prezentacji biznesowej lepiej unikać określeń slangowych i zbyt licznych odwołań do kultury popularnej, natomiast podczas pierwszej randki można sobie śmiało pozwolić na swobodne wyrażanie myśli.

2. OTOCZENIE Gdzie będziesz? W zacisznej salce konferencyjnej? A może w gwarnej restauracji? Czy będziesz stać na scenie w świet- le reflektorów? A może gdzieś w głębi sali, skąd będziesz się musiał przedrzeć do setek ludzi pogrążonych w rozmowach? Od otoczenia zależy, na ile głośno będziesz musiał mówić i czy będziesz musiał podnosić głos. Publiczność nie lubi się wysilać, aby usłyszeć, co mówca ma do powiedzenia. Jeśli nie będziesz musiał zabiegać o uwagę słuchaczy, zapewne nie odczujesz potrzeby podnoszenia głosu. Jeśli jednak w tle będzie rozbrzmiewać zbyt dużo różnych dźwięków, najpewniej okaże się to koniecz- ne, ponieważ historia opowiedziana zbyt cicho może nie dotrzeć do odbiorców.

Autopromocja

Jak kierując ludźmi unikać porażek i powielać sukcesy

Kup książkę:

Jak kierując ludźmi unikać porażek i powielać sukcesy

3. OCZEKIWANIA Co spodziewają się usłyszeć od ciebie twoi słuchacze? Czego ty byś się spodziewał na ich miejscu? Na co byś liczył? Czego byś się obawiał? Gdy ja idę kogoś posłuchać, zwykle najbardziej się boję, że się będę nudzić. Następna w kolejce jest myśl, że na scenie pojawi się ktoś, kto się tam w ogóle nie odnajdzie – i że w związku z tym wszyscy będą się czuli niekomfortowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. UPRZEDZENIA Uprzedzenia wpływają na automatyczne osądy, które każdy z nas formułuje przy pierwszym kontakcie z drugą osobą. Co pomyśli sobie publiczność, gdy cię zobaczy? Jakie skojarzenia budzi twój wygląd i to, co robisz pod wpływem zdenerwowania? Znam ludzi, którzy zawsze wychodzą na scenę w trampkach i w bluzie z kapturem.

Robią to świadomie, żeby obniżyć oczekiwania odbiorców – i żeby potem łatwiej im było pozytywnie zaskoczyć publiczność. Ja wolę ubrać się elegancko, aby w ten sposób dać słuchaczom do zrozumienia, że powinni mnie potraktować poważnie.

Autopromocja

Zatrudnianie cudzoziemców. Procedury i rozliczenia

Kup książkę:

Zatrudnianie cudzoziemców. Procedury i rozliczenia

5. INNI MÓWCY Wyobraźmy sobie, że masz wystąpić podczas profesjonalnej konferencji albo w jakimś programie. Najprawdopodobniej oprócz ciebie przemawiać tam będą również inne osoby. Pamiętaj, że ich występ będzie miał wpływ na publiczność – a ty będziesz musiał odpowiednio zmodyfikować treść lub formę opowieści. Jeśli wybierasz się na rozmowę z radną, która ma mnóstwo spraw na głowie, powinieneś pamiętać, że ona najpewniej przyjęła już tego dnia co najmniej kilku innych petentów. Jeśli zatem masz taką możliwość, powinieneś obserwować innych mówców. Jeśli twój poprzednik opowiadał coś bardzo smutnego, być może powinieneś spróbować nieco podnieść publiczność na duchu. Jeśli natomiast słuchacze pękali przed chwilą ze śmiechu, to raczej nie powinieneś próbować rywalizować z poprzednikiem w zakresie talentu komediowego. Jeśli występujesz podczas konferencji jako ostatni, weź pod uwagę to, że po całym dniu słuchacze mogą być zmęczeni. Nawiązanie do tego faktu może ci pomóc zbudować z nimi więź.

Jeśli już wiesz, do kogo i w jakich okolicznościach będziesz przemawiać, możesz zastosować kilka prostych trików, które pomogą ci w krótkim czasie zjednać sobie słuchaczy. Te sztuczki działają jednak tylko pod warunkiem, że zdołasz trafnie i w krótkim czasie ocenić swoją publiczność. Poniżej wyszczególnionych zostało pięć pytań, które należy sobie zadać, aby rozgryźć publiczność.

Autopromocja

Termin na przejście z telepracy na pracę zdalną wygasa 7 października 2023 r.

Pracodawcy dotychczas zatrudniający pracowników na podstawie umów o telepracę powinni wdrożyć wobec nich nowe zasady.

Praca zdalna. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online

1. GDZIE ONI BYLI, ZANIM PRZYSZLI TUTAJ? Masz rozmawiać z szefem, który ma dziś spotkanie za spotkaniem? A może umówiłeś się z kimś, kto ma za sobą długi i ciężki dzień w pracy?

2. JAKA JEST PORA DNIA? Z moich obserwacji wynika, że ludzie zwykle chętniej i lepiej przyjmują nowe pomysły o wcześniejszej porze dnia w początkowych dniach tygodnia.

3. W CO ONI SĄ UBRANI? Strój może niekiedy dużo powiedzieć na temat nastawienia człowieka. Występowałam kiedyś w klubie rockowym, który mieścił się w piwnicy. Z pewnym zaskoczeniem stwierdziłam, że wszyscy w pierwszym rzędzie mają na sobie eleganckie swetry i skórzane półbuty. Jak się okazało, ojciec jednej z mówczyń zaprosił swoich licznych przyjaciół na występ córki – najwyraźniej nie uprzedzając, że odbędzie się on w tego typu lokalu. Spoglądając na ich strój, szybko się zorientowałam, że czują się tu nie na miejscu. Wykorzystałam tę informację, aby wciągnąć ich w swoją opowieść.

4. DOKĄD PÓJDĄ, GDY STĄD WYJDĄ? Warto wiedzieć, ile ma się czasu. Jeśli publiczność nerwowo spogląda na zegarek, trzeba w miarę możliwości skrócić wypowiedź, żeby nie nadwyrężać cierpliwości słuchaczy.

5. CZEGO OCZEKUJĄ ODE MNIE? Gdybyś to ty siedział na widowni, to czego byś oczekiwał? Czy słuchacze chcą się trochę rozerwać? A może spodziewają się uzyskać od ciebie jakieś istotne dla siebie informacje? A może rozmawiasz z kimś, kto chce, żebyś się pospieszył i już sobie poszedł, bo najchętniej już teraz zjadłby lunch? Postaw się na miejscu słuchaczy i wykorzystaj wnioski w swojej prezentacji. Występ to relacja dwukierunkowa, a tego typu wskazówki mogą pomóc tak doprecyzować wzajemne stosunki, aby przekaz skutecznie trafił do odbiorcy.

Niniejszy artykuł stanowi fragment książki Dany Norris „Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści”.

Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści

Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści

Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści

Źródło zewnętrzne

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polacy nie boją się utraty pracy?

    Polacy nie boją się utraty pracy? CBOS poinformowało, że we wrześniu wzrosło poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia. Kto czuje się najbardziej stabilnie?  

    Karta Praw Dziecka w Biznesie ma już pierwszych sygnatariuszy!

    20 września 2023 r. w Domu Innowacji Społecznych “Marzyciele i Rzemieślnicy” pierwsze firmy podpisały Kartę Praw Dziecka w Biznesie. Czym jest ta deklaracja? Do czego zobowiązuje przedsiębiorców? Które firmy zdecydowały się ją podpisać? 

    Programowanie neurolingwistyczne w biznesie i życiu osobistym - przykłady zastosowania. Zmień swoje „oprogramowanie” na nowsze i lepsze!

    Programowanie Neurolingwistyczne, znane jako NLP, to nie tylko skomplikowana nazwa, lecz także potężne narzędzie pozwalające ulepszyć nasz sposób myślenia i komunikowania się. Podobne do programowania komputera, NLP umożliwia nam wpływ na własne "oprogramowanie", otwierając drzwi do większych sukcesów, lepszej efektywności i większej pewności siebie. W rozmowie z ekspertem Markiem Wzorkiem, dowiadujemy się, jakie konkretnie zastosowania ma ta metoda w życiu codziennym oraz biznesie, jakie szanse niesie ze sobą, a także jak ustrzec się przed ewentualnymi nadużyciami. 

    Nowelizacja KPC ważna dla pracowników wchodzi w życie. Co zmieni się 22 września

    Nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego dotycząca spraw z zakresu prawa pracy wchodzi w życie 22 września 2023 r. Wprowadza ona niewielkie, ale ważne zmiany dotyczące postępowań w sprawach o uznanie wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne lub o przywrócenie do pracy. Co zmienia się w przepisach K.p.c.? Kogo dotyczą zmiany? Wyjaśniamy.

    REKLAMA

    Czy doradcy zawodowi są jeszcze potrzebni? Sztuczna inteligencja rekomenduje ścieżki kariery i pomaga w szukaniu pracy

    Ponad 60 proc. młodych ludzi w wieku 18–25 lat ma utrudniony dostęp do pracy z powodu braku niezbędnych informacji. Głównie z myślą o nich i osobach ze specjalnymi potrzebami, ale też wypalonych zawodowo i myślących o przebranżowieniu, powstała wykorzystująca zaawansowaną technologię AI platforma, oferująca bezpłatnie możliwość wykonania testu profilującego i udzielająca rekomendacji na temat kierunków kariery. Według danych Jobbli, osoby poniżej 25 lat chętnie wybrałyby pracę wywierającą pozytywny wpływ na środowisko. Aż połowa osób, które dopiero znalazły pierwszą pracę lub właśnie jej szukają obawia się, że w przyszłości w obowiązkach zastąpi ich sztuczna inteligencja. 

    Nowe kierunki zawodowe: Jakie branże rosną na rynku pracy

    Rynek pracy podlega nieustannym zmianom, które wynikają z rozwoju technologii, zmian społecznych i ekonomicznych. W miarę jak świat staje się coraz bardziej zglobalizowany i zautomatyzowany, pojawiają się nowe kierunki zawodowe, które przyciągają uwagę zarówno młodych adeptów kariery, jak i doświadczonych profesjonalistów. 

    Big Data

    Big Data, czyli Wielkie Dane, to termin, który zyskuje coraz większą popularność w dzisiejszym świecie cyfrowym. Ale co dokładnie oznacza ten tajemniczy termin i dlaczego jest tak ważny?

    Tydzień pracy trwa w Polsce 40,4 godz. Polacy na 2. miejscu w UE pod względem liczby godzin przepracowanych w tygodniu

    W Polsce przeciętny tydzień pracy trwa 40,4 godziny. Polacy są na drugim miejscu w Unii Europejskiej pod względem liczby godzin przepracowanych w tygodniu – podał Eurostat.

    REKLAMA

    Ochrona stosunku pracy nauczycieli a urlop dla poratowania zdrowia

    Ochrona stosunku pracy nauczycieli a urlop dla poratowania zdrowia - to wbrew pozorom kontrowersyjne zagadnienie. Są dwie linie orzecznicze, które wskazują, na dwa różne podejścia. Jedno, że w okresie urlopu dla poratowania zdrowia nauczyciel podlega szczególnej ochronie i nie jest możliwe wypowiedzenie mu w tym okresie umowy o pracę, drugie, że nauczycielowi na urlopie dla poratowania zdrowia można wypowiedzieć umowę o pracę, m.in. ze względu na zmiany organizacyjne w szkole.

    16 języków Europy. Miłość, sport, biznes. O czym najczęściej rozmawia się w poszczególnych krajach Starego Kontynentu?

    Analiza słownictwa, tweetów i wyszukiwania w Google, obejmująca 16 języków europejskich, wyłoniła najbardziej interesujące tematy dla poszczególnych kultur. Dzięki badaniu Preply wiemy już, które narody najlepiej wyrażają konkretne emocje i jakie podejmują tematy, kto najczęściej rozmawia o jedzeniu i które słownictwo uważane jest za najbardziej „stylowe”.

    REKLAMA