REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kogo właściwie mówisz?

Subskrybuj nas na Youtube
Do kogo właściwie mówisz?
Do kogo właściwie mówisz?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z punktu widzenia sukcesu opowieści bardzo ważne jest to, aby dopasować ją do publiczności. Historia, która przypadnie do gustu grupie dwudziestoparolatków po kilku piwach, niekoniecznie spodoba się rekruterowi podczas rozmowy kwalifikacyjnej, klientowi podczas spotkania biznesowego czy twoim ultrakonserwatywnym teściom. Od czego zatem zacząć?

Otóż musisz stwierdzić, kto będzie cię słuchać, a następnie odpowiednio zmodyfikować swoją opowieść. Większość pracy można wykonać z wyprzedzeniem, a przed występem nanieść tylko drobne korekty.

REKLAMA

Autopromocja

Poniżej wyszczególniam pięć kwestii, które trzeba wziąć pod uwagę przy analizie specyfiki publiczności.

1. DEMOGRAFIA Czy słuchać cię będą ludzie starsi od ciebie? A może młodsi? Czy występuje między wami jakiś konkretny układ sił? Tak może być, jeśli przygotowujesz się do rozmowy z pracodawcą albo z klientem. A może to ty jesteś szefem i masz rozmawiać ze swoimi podwładnymi? Sposób przedstawiania opowieści często zależy od tego, komu się ją opowiada i jakie relacje łączą nas z tymi ludźmi. Słuchacze zwykle czują się swobodniej, gdy wydźwięk opowieści wpisuje się w ogólną atmosferę spotkania. Na przykład podczas prezentacji biznesowej lepiej unikać określeń slangowych i zbyt licznych odwołań do kultury popularnej, natomiast podczas pierwszej randki można sobie śmiało pozwolić na swobodne wyrażanie myśli.

2. OTOCZENIE Gdzie będziesz? W zacisznej salce konferencyjnej? A może w gwarnej restauracji? Czy będziesz stać na scenie w świet- le reflektorów? A może gdzieś w głębi sali, skąd będziesz się musiał przedrzeć do setek ludzi pogrążonych w rozmowach? Od otoczenia zależy, na ile głośno będziesz musiał mówić i czy będziesz musiał podnosić głos. Publiczność nie lubi się wysilać, aby usłyszeć, co mówca ma do powiedzenia. Jeśli nie będziesz musiał zabiegać o uwagę słuchaczy, zapewne nie odczujesz potrzeby podnoszenia głosu. Jeśli jednak w tle będzie rozbrzmiewać zbyt dużo różnych dźwięków, najpewniej okaże się to koniecz- ne, ponieważ historia opowiedziana zbyt cicho może nie dotrzeć do odbiorców.

3. OCZEKIWANIA Co spodziewają się usłyszeć od ciebie twoi słuchacze? Czego ty byś się spodziewał na ich miejscu? Na co byś liczył? Czego byś się obawiał? Gdy ja idę kogoś posłuchać, zwykle najbardziej się boję, że się będę nudzić. Następna w kolejce jest myśl, że na scenie pojawi się ktoś, kto się tam w ogóle nie odnajdzie – i że w związku z tym wszyscy będą się czuli niekomfortowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. UPRZEDZENIA Uprzedzenia wpływają na automatyczne osądy, które każdy z nas formułuje przy pierwszym kontakcie z drugą osobą. Co pomyśli sobie publiczność, gdy cię zobaczy? Jakie skojarzenia budzi twój wygląd i to, co robisz pod wpływem zdenerwowania? Znam ludzi, którzy zawsze wychodzą na scenę w trampkach i w bluzie z kapturem.

Robią to świadomie, żeby obniżyć oczekiwania odbiorców – i żeby potem łatwiej im było pozytywnie zaskoczyć publiczność. Ja wolę ubrać się elegancko, aby w ten sposób dać słuchaczom do zrozumienia, że powinni mnie potraktować poważnie.

5. INNI MÓWCY Wyobraźmy sobie, że masz wystąpić podczas profesjonalnej konferencji albo w jakimś programie. Najprawdopodobniej oprócz ciebie przemawiać tam będą również inne osoby. Pamiętaj, że ich występ będzie miał wpływ na publiczność – a ty będziesz musiał odpowiednio zmodyfikować treść lub formę opowieści. Jeśli wybierasz się na rozmowę z radną, która ma mnóstwo spraw na głowie, powinieneś pamiętać, że ona najpewniej przyjęła już tego dnia co najmniej kilku innych petentów. Jeśli zatem masz taką możliwość, powinieneś obserwować innych mówców. Jeśli twój poprzednik opowiadał coś bardzo smutnego, być może powinieneś spróbować nieco podnieść publiczność na duchu. Jeśli natomiast słuchacze pękali przed chwilą ze śmiechu, to raczej nie powinieneś próbować rywalizować z poprzednikiem w zakresie talentu komediowego. Jeśli występujesz podczas konferencji jako ostatni, weź pod uwagę to, że po całym dniu słuchacze mogą być zmęczeni. Nawiązanie do tego faktu może ci pomóc zbudować z nimi więź.

Jeśli już wiesz, do kogo i w jakich okolicznościach będziesz przemawiać, możesz zastosować kilka prostych trików, które pomogą ci w krótkim czasie zjednać sobie słuchaczy. Te sztuczki działają jednak tylko pod warunkiem, że zdołasz trafnie i w krótkim czasie ocenić swoją publiczność. Poniżej wyszczególnionych zostało pięć pytań, które należy sobie zadać, aby rozgryźć publiczność.

1. GDZIE ONI BYLI, ZANIM PRZYSZLI TUTAJ? Masz rozmawiać z szefem, który ma dziś spotkanie za spotkaniem? A może umówiłeś się z kimś, kto ma za sobą długi i ciężki dzień w pracy?

2. JAKA JEST PORA DNIA? Z moich obserwacji wynika, że ludzie zwykle chętniej i lepiej przyjmują nowe pomysły o wcześniejszej porze dnia w początkowych dniach tygodnia.

3. W CO ONI SĄ UBRANI? Strój może niekiedy dużo powiedzieć na temat nastawienia człowieka. Występowałam kiedyś w klubie rockowym, który mieścił się w piwnicy. Z pewnym zaskoczeniem stwierdziłam, że wszyscy w pierwszym rzędzie mają na sobie eleganckie swetry i skórzane półbuty. Jak się okazało, ojciec jednej z mówczyń zaprosił swoich licznych przyjaciół na występ córki – najwyraźniej nie uprzedzając, że odbędzie się on w tego typu lokalu. Spoglądając na ich strój, szybko się zorientowałam, że czują się tu nie na miejscu. Wykorzystałam tę informację, aby wciągnąć ich w swoją opowieść.

4. DOKĄD PÓJDĄ, GDY STĄD WYJDĄ? Warto wiedzieć, ile ma się czasu. Jeśli publiczność nerwowo spogląda na zegarek, trzeba w miarę możliwości skrócić wypowiedź, żeby nie nadwyrężać cierpliwości słuchaczy.

5. CZEGO OCZEKUJĄ ODE MNIE? Gdybyś to ty siedział na widowni, to czego byś oczekiwał? Czy słuchacze chcą się trochę rozerwać? A może spodziewają się uzyskać od ciebie jakieś istotne dla siebie informacje? A może rozmawiasz z kimś, kto chce, żebyś się pospieszył i już sobie poszedł, bo najchętniej już teraz zjadłby lunch? Postaw się na miejscu słuchaczy i wykorzystaj wnioski w swojej prezentacji. Występ to relacja dwukierunkowa, a tego typu wskazówki mogą pomóc tak doprecyzować wzajemne stosunki, aby przekaz skutecznie trafił do odbiorcy.

Niniejszy artykuł stanowi fragment książki Dany Norris „Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści”.

Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści

Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści

Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści

Źródło zewnętrzne

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

REKLAMA

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

Seniorzy nadal aktywni zawodowo. Dlaczego opłaca się pracować osobom w wieku emerytalnym?

ZUS podaje, że wzrasta liczba pracujących osób w wieku emerytalnym. Aktywnych zawodowo seniorów w zeszłym roku było aż 872,6 tys. Kiedy opłaca się dalsza praca?

REKLAMA