REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kogo właściwie mówisz?

Subskrybuj nas na Youtube
Do kogo właściwie mówisz?
Do kogo właściwie mówisz?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z punktu widzenia sukcesu opowieści bardzo ważne jest to, aby dopasować ją do publiczności. Historia, która przypadnie do gustu grupie dwudziestoparolatków po kilku piwach, niekoniecznie spodoba się rekruterowi podczas rozmowy kwalifikacyjnej, klientowi podczas spotkania biznesowego czy twoim ultrakonserwatywnym teściom. Od czego zatem zacząć?

Otóż musisz stwierdzić, kto będzie cię słuchać, a następnie odpowiednio zmodyfikować swoją opowieść. Większość pracy można wykonać z wyprzedzeniem, a przed występem nanieść tylko drobne korekty.

REKLAMA

Autopromocja

Poniżej wyszczególniam pięć kwestii, które trzeba wziąć pod uwagę przy analizie specyfiki publiczności.

REKLAMA

1. DEMOGRAFIA Czy słuchać cię będą ludzie starsi od ciebie? A może młodsi? Czy występuje między wami jakiś konkretny układ sił? Tak może być, jeśli przygotowujesz się do rozmowy z pracodawcą albo z klientem. A może to ty jesteś szefem i masz rozmawiać ze swoimi podwładnymi? Sposób przedstawiania opowieści często zależy od tego, komu się ją opowiada i jakie relacje łączą nas z tymi ludźmi. Słuchacze zwykle czują się swobodniej, gdy wydźwięk opowieści wpisuje się w ogólną atmosferę spotkania. Na przykład podczas prezentacji biznesowej lepiej unikać określeń slangowych i zbyt licznych odwołań do kultury popularnej, natomiast podczas pierwszej randki można sobie śmiało pozwolić na swobodne wyrażanie myśli.

2. OTOCZENIE Gdzie będziesz? W zacisznej salce konferencyjnej? A może w gwarnej restauracji? Czy będziesz stać na scenie w świet- le reflektorów? A może gdzieś w głębi sali, skąd będziesz się musiał przedrzeć do setek ludzi pogrążonych w rozmowach? Od otoczenia zależy, na ile głośno będziesz musiał mówić i czy będziesz musiał podnosić głos. Publiczność nie lubi się wysilać, aby usłyszeć, co mówca ma do powiedzenia. Jeśli nie będziesz musiał zabiegać o uwagę słuchaczy, zapewne nie odczujesz potrzeby podnoszenia głosu. Jeśli jednak w tle będzie rozbrzmiewać zbyt dużo różnych dźwięków, najpewniej okaże się to koniecz- ne, ponieważ historia opowiedziana zbyt cicho może nie dotrzeć do odbiorców.

REKLAMA

3. OCZEKIWANIA Co spodziewają się usłyszeć od ciebie twoi słuchacze? Czego ty byś się spodziewał na ich miejscu? Na co byś liczył? Czego byś się obawiał? Gdy ja idę kogoś posłuchać, zwykle najbardziej się boję, że się będę nudzić. Następna w kolejce jest myśl, że na scenie pojawi się ktoś, kto się tam w ogóle nie odnajdzie – i że w związku z tym wszyscy będą się czuli niekomfortowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. UPRZEDZENIA Uprzedzenia wpływają na automatyczne osądy, które każdy z nas formułuje przy pierwszym kontakcie z drugą osobą. Co pomyśli sobie publiczność, gdy cię zobaczy? Jakie skojarzenia budzi twój wygląd i to, co robisz pod wpływem zdenerwowania? Znam ludzi, którzy zawsze wychodzą na scenę w trampkach i w bluzie z kapturem.

Robią to świadomie, żeby obniżyć oczekiwania odbiorców – i żeby potem łatwiej im było pozytywnie zaskoczyć publiczność. Ja wolę ubrać się elegancko, aby w ten sposób dać słuchaczom do zrozumienia, że powinni mnie potraktować poważnie.

5. INNI MÓWCY Wyobraźmy sobie, że masz wystąpić podczas profesjonalnej konferencji albo w jakimś programie. Najprawdopodobniej oprócz ciebie przemawiać tam będą również inne osoby. Pamiętaj, że ich występ będzie miał wpływ na publiczność – a ty będziesz musiał odpowiednio zmodyfikować treść lub formę opowieści. Jeśli wybierasz się na rozmowę z radną, która ma mnóstwo spraw na głowie, powinieneś pamiętać, że ona najpewniej przyjęła już tego dnia co najmniej kilku innych petentów. Jeśli zatem masz taką możliwość, powinieneś obserwować innych mówców. Jeśli twój poprzednik opowiadał coś bardzo smutnego, być może powinieneś spróbować nieco podnieść publiczność na duchu. Jeśli natomiast słuchacze pękali przed chwilą ze śmiechu, to raczej nie powinieneś próbować rywalizować z poprzednikiem w zakresie talentu komediowego. Jeśli występujesz podczas konferencji jako ostatni, weź pod uwagę to, że po całym dniu słuchacze mogą być zmęczeni. Nawiązanie do tego faktu może ci pomóc zbudować z nimi więź.

Jeśli już wiesz, do kogo i w jakich okolicznościach będziesz przemawiać, możesz zastosować kilka prostych trików, które pomogą ci w krótkim czasie zjednać sobie słuchaczy. Te sztuczki działają jednak tylko pod warunkiem, że zdołasz trafnie i w krótkim czasie ocenić swoją publiczność. Poniżej wyszczególnionych zostało pięć pytań, które należy sobie zadać, aby rozgryźć publiczność.

1. GDZIE ONI BYLI, ZANIM PRZYSZLI TUTAJ? Masz rozmawiać z szefem, który ma dziś spotkanie za spotkaniem? A może umówiłeś się z kimś, kto ma za sobą długi i ciężki dzień w pracy?

2. JAKA JEST PORA DNIA? Z moich obserwacji wynika, że ludzie zwykle chętniej i lepiej przyjmują nowe pomysły o wcześniejszej porze dnia w początkowych dniach tygodnia.

3. W CO ONI SĄ UBRANI? Strój może niekiedy dużo powiedzieć na temat nastawienia człowieka. Występowałam kiedyś w klubie rockowym, który mieścił się w piwnicy. Z pewnym zaskoczeniem stwierdziłam, że wszyscy w pierwszym rzędzie mają na sobie eleganckie swetry i skórzane półbuty. Jak się okazało, ojciec jednej z mówczyń zaprosił swoich licznych przyjaciół na występ córki – najwyraźniej nie uprzedzając, że odbędzie się on w tego typu lokalu. Spoglądając na ich strój, szybko się zorientowałam, że czują się tu nie na miejscu. Wykorzystałam tę informację, aby wciągnąć ich w swoją opowieść.

4. DOKĄD PÓJDĄ, GDY STĄD WYJDĄ? Warto wiedzieć, ile ma się czasu. Jeśli publiczność nerwowo spogląda na zegarek, trzeba w miarę możliwości skrócić wypowiedź, żeby nie nadwyrężać cierpliwości słuchaczy.

5. CZEGO OCZEKUJĄ ODE MNIE? Gdybyś to ty siedział na widowni, to czego byś oczekiwał? Czy słuchacze chcą się trochę rozerwać? A może spodziewają się uzyskać od ciebie jakieś istotne dla siebie informacje? A może rozmawiasz z kimś, kto chce, żebyś się pospieszył i już sobie poszedł, bo najchętniej już teraz zjadłby lunch? Postaw się na miejscu słuchaczy i wykorzystaj wnioski w swojej prezentacji. Występ to relacja dwukierunkowa, a tego typu wskazówki mogą pomóc tak doprecyzować wzajemne stosunki, aby przekaz skutecznie trafił do odbiorcy.

Niniejszy artykuł stanowi fragment książki Dany Norris „Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści”.

Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści

Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści

Źródło zewnętrzne

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA