REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kogo właściwie mówisz?

Subskrybuj nas na Youtube
Do kogo właściwie mówisz?
Do kogo właściwie mówisz?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z punktu widzenia sukcesu opowieści bardzo ważne jest to, aby dopasować ją do publiczności. Historia, która przypadnie do gustu grupie dwudziestoparolatków po kilku piwach, niekoniecznie spodoba się rekruterowi podczas rozmowy kwalifikacyjnej, klientowi podczas spotkania biznesowego czy twoim ultrakonserwatywnym teściom. Od czego zatem zacząć?

Otóż musisz stwierdzić, kto będzie cię słuchać, a następnie odpowiednio zmodyfikować swoją opowieść. Większość pracy można wykonać z wyprzedzeniem, a przed występem nanieść tylko drobne korekty.

REKLAMA

Poniżej wyszczególniam pięć kwestii, które trzeba wziąć pod uwagę przy analizie specyfiki publiczności.

REKLAMA

1. DEMOGRAFIA Czy słuchać cię będą ludzie starsi od ciebie? A może młodsi? Czy występuje między wami jakiś konkretny układ sił? Tak może być, jeśli przygotowujesz się do rozmowy z pracodawcą albo z klientem. A może to ty jesteś szefem i masz rozmawiać ze swoimi podwładnymi? Sposób przedstawiania opowieści często zależy od tego, komu się ją opowiada i jakie relacje łączą nas z tymi ludźmi. Słuchacze zwykle czują się swobodniej, gdy wydźwięk opowieści wpisuje się w ogólną atmosferę spotkania. Na przykład podczas prezentacji biznesowej lepiej unikać określeń slangowych i zbyt licznych odwołań do kultury popularnej, natomiast podczas pierwszej randki można sobie śmiało pozwolić na swobodne wyrażanie myśli.

2. OTOCZENIE Gdzie będziesz? W zacisznej salce konferencyjnej? A może w gwarnej restauracji? Czy będziesz stać na scenie w świet- le reflektorów? A może gdzieś w głębi sali, skąd będziesz się musiał przedrzeć do setek ludzi pogrążonych w rozmowach? Od otoczenia zależy, na ile głośno będziesz musiał mówić i czy będziesz musiał podnosić głos. Publiczność nie lubi się wysilać, aby usłyszeć, co mówca ma do powiedzenia. Jeśli nie będziesz musiał zabiegać o uwagę słuchaczy, zapewne nie odczujesz potrzeby podnoszenia głosu. Jeśli jednak w tle będzie rozbrzmiewać zbyt dużo różnych dźwięków, najpewniej okaże się to koniecz- ne, ponieważ historia opowiedziana zbyt cicho może nie dotrzeć do odbiorców.

3. OCZEKIWANIA Co spodziewają się usłyszeć od ciebie twoi słuchacze? Czego ty byś się spodziewał na ich miejscu? Na co byś liczył? Czego byś się obawiał? Gdy ja idę kogoś posłuchać, zwykle najbardziej się boję, że się będę nudzić. Następna w kolejce jest myśl, że na scenie pojawi się ktoś, kto się tam w ogóle nie odnajdzie – i że w związku z tym wszyscy będą się czuli niekomfortowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

4. UPRZEDZENIA Uprzedzenia wpływają na automatyczne osądy, które każdy z nas formułuje przy pierwszym kontakcie z drugą osobą. Co pomyśli sobie publiczność, gdy cię zobaczy? Jakie skojarzenia budzi twój wygląd i to, co robisz pod wpływem zdenerwowania? Znam ludzi, którzy zawsze wychodzą na scenę w trampkach i w bluzie z kapturem.

Robią to świadomie, żeby obniżyć oczekiwania odbiorców – i żeby potem łatwiej im było pozytywnie zaskoczyć publiczność. Ja wolę ubrać się elegancko, aby w ten sposób dać słuchaczom do zrozumienia, że powinni mnie potraktować poważnie.

5. INNI MÓWCY Wyobraźmy sobie, że masz wystąpić podczas profesjonalnej konferencji albo w jakimś programie. Najprawdopodobniej oprócz ciebie przemawiać tam będą również inne osoby. Pamiętaj, że ich występ będzie miał wpływ na publiczność – a ty będziesz musiał odpowiednio zmodyfikować treść lub formę opowieści. Jeśli wybierasz się na rozmowę z radną, która ma mnóstwo spraw na głowie, powinieneś pamiętać, że ona najpewniej przyjęła już tego dnia co najmniej kilku innych petentów. Jeśli zatem masz taką możliwość, powinieneś obserwować innych mówców. Jeśli twój poprzednik opowiadał coś bardzo smutnego, być może powinieneś spróbować nieco podnieść publiczność na duchu. Jeśli natomiast słuchacze pękali przed chwilą ze śmiechu, to raczej nie powinieneś próbować rywalizować z poprzednikiem w zakresie talentu komediowego. Jeśli występujesz podczas konferencji jako ostatni, weź pod uwagę to, że po całym dniu słuchacze mogą być zmęczeni. Nawiązanie do tego faktu może ci pomóc zbudować z nimi więź.

Jeśli już wiesz, do kogo i w jakich okolicznościach będziesz przemawiać, możesz zastosować kilka prostych trików, które pomogą ci w krótkim czasie zjednać sobie słuchaczy. Te sztuczki działają jednak tylko pod warunkiem, że zdołasz trafnie i w krótkim czasie ocenić swoją publiczność. Poniżej wyszczególnionych zostało pięć pytań, które należy sobie zadać, aby rozgryźć publiczność.

1. GDZIE ONI BYLI, ZANIM PRZYSZLI TUTAJ? Masz rozmawiać z szefem, który ma dziś spotkanie za spotkaniem? A może umówiłeś się z kimś, kto ma za sobą długi i ciężki dzień w pracy?

2. JAKA JEST PORA DNIA? Z moich obserwacji wynika, że ludzie zwykle chętniej i lepiej przyjmują nowe pomysły o wcześniejszej porze dnia w początkowych dniach tygodnia.

3. W CO ONI SĄ UBRANI? Strój może niekiedy dużo powiedzieć na temat nastawienia człowieka. Występowałam kiedyś w klubie rockowym, który mieścił się w piwnicy. Z pewnym zaskoczeniem stwierdziłam, że wszyscy w pierwszym rzędzie mają na sobie eleganckie swetry i skórzane półbuty. Jak się okazało, ojciec jednej z mówczyń zaprosił swoich licznych przyjaciół na występ córki – najwyraźniej nie uprzedzając, że odbędzie się on w tego typu lokalu. Spoglądając na ich strój, szybko się zorientowałam, że czują się tu nie na miejscu. Wykorzystałam tę informację, aby wciągnąć ich w swoją opowieść.

4. DOKĄD PÓJDĄ, GDY STĄD WYJDĄ? Warto wiedzieć, ile ma się czasu. Jeśli publiczność nerwowo spogląda na zegarek, trzeba w miarę możliwości skrócić wypowiedź, żeby nie nadwyrężać cierpliwości słuchaczy.

5. CZEGO OCZEKUJĄ ODE MNIE? Gdybyś to ty siedział na widowni, to czego byś oczekiwał? Czy słuchacze chcą się trochę rozerwać? A może spodziewają się uzyskać od ciebie jakieś istotne dla siebie informacje? A może rozmawiasz z kimś, kto chce, żebyś się pospieszył i już sobie poszedł, bo najchętniej już teraz zjadłby lunch? Postaw się na miejscu słuchaczy i wykorzystaj wnioski w swojej prezentacji. Występ to relacja dwukierunkowa, a tego typu wskazówki mogą pomóc tak doprecyzować wzajemne stosunki, aby przekaz skutecznie trafił do odbiorcy.

Niniejszy artykuł stanowi fragment książki Dany Norris „Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści”.

Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści

Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści

Źródło zewnętrzne

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odmowa renty wdowiej: 7 powodów odmowy renty wdowiej przez ZUS

Otrzymałaś odmowę przyznania renty wdowiej przez ZUS? Sprawdź, jakie są najczęstsze powody niepozwalające na wypłatę nowego świadczenia. Jeśli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem Zakładu, możesz odwołać się do sądu.

Czy jesteśmy gotowi na skrócony tydzień pracy? Jak go sobie wyobrażamy?

Jak sobie wyobrażamy skrócony tydzień pracy? Mniej godzin, ale pięć dni w tygodniu? Więcej godzin i dodatkowy dzień wolny? Ale kiedy, w poniedziałek czy piątek, a może środę? Badacze z Uniwersytetu SWPS przyjrzeli się wyobrażeniom.

Renta wdowia - kiedy pierwsze wypłaty? Terminy wypłat ZUS w lipcu i sierpniu

Renta wdowia pozwala na łączenie dwóch świadczeń renty rodzinnej po zmarłym małżonku i świadczenia emerytalno-rentowego. Lipiec to termin pierwszych wypłat renty wdowiej. Kiedy dokładnie ZUS wypłaci świadczenie w lipcu i sierpniu 2025 r.?

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego [projekt]

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Wielce prawdopodobne, że tak. Bo ma dojść do dostosowania poziomu maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego do zmienionej kwoty bazowej, wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2025. Zatem z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. mają obowiązywać nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w samorządzie.

REKLAMA

PIP: 350 tysięcy bezpłatnych porad rocznie dla pracodawców. Inspekcja pracy nie tylko kontroluje, ale i pomaga

Działalność PIP to nie tylko kontrole, ale i bezpłatne porady prawne dla pracodawców. Inspekcja pracy wydaje 350 tysięcy porad rocznie, które skierowane są wprost do osób zatrudniających pracowników. Warto korzystać z pomocy PIP.

Gdzie chcą pracować Polacy? Ranking 2025: wymarzonym miejscem pracy branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT

Gdzie w 2025 roku chcą pracować Polacy? Oto ranking branż. Okazuje się, że wymarzonym miejscem pracy jest branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT. Czym kierują się pracownicy przy wyborze branży, w której podejmują pracę?

Zmiany w stażu pracy od 2026 roku. Więcej praw dla 5 mln pracowników

Zmiany w stażu pracy, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku to więcej praw dla nawet 5 mln pracowników w Polsce. Nowe przepisy oznaczają też realny wzrost kosztów pracy. Działy kadr i płac już powinny przygotowywać się do zmian.

Zmiana branży w 2025 – od czego zacząć i gdzie znaleźć ogłoszenia pracy?

Rynek pracy, jaki znaliśmy, właśnie przestaje istnieć. Dzieje się to na naszych oczach i tak naprawdę tempo zmian jest znacznie szybsze, niż przypuszczali eksperci. Choć brzmi to aż nadto dramatycznie, to jednak nie można zaprzeczyć, że wielu pracowników zmaga się aktualnie z poważnymi problemami zawodowymi, a pracodawcy dwoją się i troją, aby stworzyć nowe systemy zarządzania w rzeczywistości AI. Niektóre zawody już przestają istnieć lub przechodzą intensywne zmiany, u podstaw których znajdziemy wdrożenie czata GPT do codziennych obowiązków. Dla niektórych osób jedynym rozwiązaniem okazała się zmiana pracy, dla innych w grę wchodzi tylko zmiana branży. Przebranżowienie to współczesny odpowiednik ucieczki z tonącego statku - tylko w tym wypadku pracownik sam buduje swoją szalupę ratunkową. Zatem jak aktualnie wygląda temat zmiany branży? Jakie są powody? W którą stronę iść i gdzie szukać nowych zawodowych wyzwań?

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: ryczałt, karta podatkowa, podatek liniowy, zasady ogólne. Jaka jest podstawa wymiaru? Ile procent?

Jaka jest podstawa wymiaru składki oraz kwota składki zdrowotnej w 2025 roku dla niektórych grup ubezpieczonych? ZUS informuje o wysokości składki na ryczałcie, karcie podatkowej, przy zasadach ogólnych, podatku liniowym, podatku od kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej oraz dla osób współpracujących.

Do kiedy jest nabór firm i instytucji do pilotażu skróconego tygodnia pracy?

Pilotaż skróconego tygodnia pracy jest konieczny. Może się okazać, że powszechny zapis o krótszym czasie pracy będzie tragiczny dla polskiej gospodarki, firm i społeczeństwa. Do kiedy trwa nabór firm i instytucji do projektu?

REKLAMA