REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z psem lub kotem na uczelnię - studenci i pracownicy zachwyceni!

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Z psem lub kotem na uczelnię - studenci i pracownicy zachwyceni!
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Studenci i pracownicy Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, którzy z różnych powodów nie chcą zostawiać swoich psów lub kotów bez opieki, mogą je teraz przyprowadzić ze sobą do pracy i na zajęcia. Podobnie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zdecydowało, że można przyjść z psem do pracy. Czy Polacy chcą zwierząt w miejscu pracy? Czy do kodeksu pracy zostanie wprowadzony płatny urlop na opiekę nad zwierzęciem domowym – psem lub kotem?

rozwiń >

Czy Polacy chcą zwierząt w miejscu pracy?

Z różnych badań wynika, że:

  1. Co trzeci pracownik uznaje możliwość przyprowadzania psa za dodatkową zachętę do rekrutacji (Pracuj.pl)

  2. Aż 53% osób pracujących twierdzi, że rozważałoby pozostanie w firmie, gdyby pozwoliła im na zabranie swojego zwierzaka do pracy (Fortune.com)

  3. Niemalże we wszystkich miejscach pracy, które wdrożyły politykę przyjazną zwierzętom, zwiększyła się lojalność zatrudnionych (PAWrometer).

  4. Badania naukowe jednoznacznie wykazały, że obecność zwierząt w miejscu pracy może znacząco wpłynąć na wydajność i dobrostan pracowników. Eksperci zauważają, że towarzystwo zwierząt nie tylko obniża poziom stresu, ale również zapobiega wypaleniu zawodowemu i zwiększa satysfakcję z wykonywanej pracy. Krótkie przerwy na wyprowadzenie psa są natomiast doskonałą okazją do dotlenienia organizmu, odpoczynku dla oczu i rozprostowania nóg (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu).

Pies i kot na uczelni - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu wychodzi naprzeciw studentom i pracownikom

Studenci i pracownicy Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, którzy z różnych powodów nie chcą zostawiać swoich psów lub kotów bez opieki, mogą je teraz przyprowadzić ze sobą do pracy i na zajęcia. Prof. Jarosław Bosy, rektor UPWr, podkreśla:

Jesteśmy uczelnią przyrodniczą, dobrostan zwierząt jest dla nas bardzo ważny. Podobnie jak samopoczucie naszych studentów i pracowników. Wspólnie budujemy kampus, w znaczeniu miejsca, w którym czujemy się dobrze i w którym inicjujemy zmiany, w których uczestniczymy. Chciałbym też, abyśmy byli uniwersytetem, który pokazuje, że można funkcjonować w przyjaźni ze środowiskiem i promuje takie postawy. Jeśli pracownicy chcą dojeżdżać do pracy rowerem, to trzeba im zbudować rowerownie, parkingi na rowery i miejsca, gdzie będą mogli się odświeżyć przed pracą. Jeśli proszą o możliwość przyprowadzania swoich pupili na uczelnię, to nie widzę powodów, by im tego nie umożliwić. Warunkiem jest oczywiście upewnienie się, że obecność naszych czworonogów nie narusza zasad bezpieczeństwa i higieny pracy:

  • zwierzęta są zaszczepione, zdrowe;
  • nie stanowią zagrożenia dla innych;
  • muszą być na smyczy w miejscach publicznych;
  • nie mogą przebywać w pomieszczeniach, w których odbywają się prace laboratoryjne lub są przechowywane substancje chemiczne;
  • zwierzęta nie mogą przeszkadzać kolegom z pracy oraz nie zakłócać zajęć dydaktycznych, a ich właściciele są zobowiązani do natychmiastowego usunięcia wszelkich zabrudzeń spowodowanych przez ich zwierzęta;
  • odpowiedzialność za zwierzęta ponoszą ich właściciele, a przyprowadzenie psa lub kota na UPWr wymaga zgody kierownika jednostki lub prowadzącego zajęcia.

Pies w pracy w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - jak to praktycznie wygląda?

Jak podaje Ministerstwo, pracownicy, którzy z różnych powodów nie chcą zostawiać swoich psów lub innych czworonogów bez opieki, mogą je przyprowadzić ze sobą do pracy. Muszą jednak zapewnić bezpieczeństwo i komfort pracy innym i oraz przestrzegać jasno określonych zasad. W urzędzie został opracowany regulamin, który szczegółowo określa warunki jakie należy spełnić, aby przyprowadzić zwierzę do pracy.

Właściciel czworonoga musi wcześniej uzyskać zgodę współpracowników oraz pracodawcy, a także musi przestrzegać wytycznych, które są w regulaminie, m.in.:

  • odpowiednio oznaczyć pokój,

  • odpowiednio oznaczyć psa (dane identyfikacyjne właściciela),

  • posiadać książeczkę zdrowia psa wraz z aktualnymi szczepieniami.

Podczas pobytu ze zwierzakiem właściciel:

  • odpowiada za obecność zwierzęcia,

  • porusza się ze zwierzakiem tylko w miejscach, które są do tego wyznaczone,

  • zapewnia mu warunki bytowania, które nie kolidują z obecnością innych pracowników,

  • ponosi koszty ewentualnych szkód.

Korzyści z obecności psa w miejscu pracy dla pracowników

Jak wskazuje sam urząd korzyści jest wiele:

  • Możliwość połączenia obowiązków domowych ze służbowymi w przypadku posiadania zwierząt pozostających pod ich opieką, w szczególności wymagającymi podawania leków, częstszego wyprowadzania na spacery, zmagającymi się z lękiem separacyjnym po okresie pracy zdalnej

  • Otwartość na kontakty międzyludzkie i prostsze nawiązywanie relacji pomiędzy pracownikami w związku z obecnością psa w pracy (szczególnie przydatna jest wywieszka na drzwi z charakterystyką zwierzęcia i jego zdjęciem inicjująca pierwszy kontakt)

  • Obecność pupila redukuje ryzyko chorób zawodowych i wywoływanych stresem, takich jak migreny, objawy wyczerpania, problemy z trawieniem, nadciśnienie i wypalenie zawodowe

Korzyści z obecności psa w miejscu pracy dla pracodawcy

  • Pracownicy mogą swoje przerwy wykorzystywać na krótkie spacery z psem. Spędzając czas na powietrzu, również w drodze do pracy, wspierają zdrowie i odświeżają głowę, dzięki czemu może wzrosnąć ich kreatywność.

  • Integracja zespołu, łatwiejsze nawiązywanie kontaktu pomiędzy pracownikami poprzez obecność zwierząt

  • Obecność psa przyczynia się do tworzenia przyjaznego środowiska pracy. Wprowadza harmonię, dobry nastrój i stanowi temat do rozmów, wzmacnia ducha zespołu

  • Zwiększenie motywacji do pracy poprzez uwzględnianie potrzeb pracownika, również tych osobistych 
    Ocieplenie wizerunku pracodawcy – placówki umożliwiające pracownikom przyjście z czworonogiem do pracy postrzegane są jako bardziej otwarte
     

Urlop na żądanie i praca zdalna a opieka nad psem

Jeżeli pies zachoruje, ma zaplanowany zabieg czy operację lub po prostu istnieje konieczność rekonwalescencji zwierzęcia czy właściciel powinien pozostać ze szczeniakiem lub zaadoptowanym zwierzęciem w domu ze względu na jego aklimatyzację w nowym miejscu - bowiem nie może ono pozostać samo w domu na 8 godzin – pracownikowi nie pozostaje nic innego jak wziąć urlop. Niekiedy jednak pracodawcy nie chcą go udzielać z takich powodów. No tak – ale przecież kodeks pracy nie uprawnia pracodawcy do pytania o przyczynę urlopu a pracownik nie ma obowiązku tłumaczenia się z tego, dlaczego chce mieć urlop. 

W skrajnych przypadkach można skorzystać z urlopu na żądanie – jednak to są tylko 4 dni w roku kalendarzowym. Niewątpliwie więc płatny urlop na opiekę nad zwierzęciem, szczególnie chorym byłby ogromnym ułatwieniem dla miłośników zwierząt. Aktualnie jednak uprawnienie pracownika do urlopu opiekuńczego i urlopu okolicznościowego jest przypisane wyłącznie do członków rodziny – nie na zwierzęta. Jeżeli jest taka możliwość pracownik może pracować zdalnie - jednak wiadomo, że w czasie pracy musi wykonywać swoje obowiązki, a nie skupiać się na opiece nad zwierzęciem.

Przykład

Urlop na opiekę nad zwierzęciem - Australia

W Australii niektórzy pracodawcy, zwłaszcza ci z sektora opieki nad zwierzętami (w tym służby weterynaryjne i schroniska), zapewniają dodatkowe uprawnienia i oferując swoim pracownikom specjalny „urlop dla zwierząt”, m.in. w celu opieki nad chorym lub rannym zwierzęciem. Niektóre zakłady pracy idą dalej, udzielając urlopów pracownikom adopcyjnym – np. adoptującym zwierzę ze schroniska, w celu wprowadzenia zwierzaka do nowego domu.

Pies w miejscu pracy a dog policy

Oczywiście aktualnie polski kodeks pracy nie przewiduje żadnych regulacji związanych z opieką nad zwierzęciem. Zresztą wydaje się, że w żadnym z europejskich krajów nie zostało uregulowane prawo, które np. pozwalałoby na zabieranie ze sobą psa czy kota do pracy czy przyznawałoby inne uprawnienia. Jedynym aktem i to nie powszechnie obowiązującym a wewnątrzzakładowym – który cokolwiek może wskazywać w zakresie zwierząt w miejscu pracy – jest regulamin pracy czy układ zbiorowy. 

Oczywiście istnieją nieliczne międzynarodowe koncerny, które w ramach tzw. polityki psiej („dog policy”) - zezwalają na obecność pupili np. w biurze. Oczywiście wszystko zależy od specyfiki miejsca i rodzaju pracy. Jednak takie korporacje są nieliczne, szczególnie w Polsce. Badania pokazują, że obecność psa obniża poziom stresu, podnosi poziom zadowolenia, relaksuje. Pracodawcy i przełożeni są jednak sceptyczni i zamknięci na takie rozwiązania. Pierwszą myślą jaką mają pracodawcy, to rozskupienie pracowników, nieefektywna i niesumienna praca - ogólnie dezorganizacja.

Przykład

Psie przedszkola w miejscach pracy

To może w budynkach korporacji na wzór przedszkoli dla dzieci pracowników, mogłyby powstać psie przedszkola? Pupil byłby blisko właściciela, który np. w ramach przerwy lunchowej czy nawet 15 minutowej mógłby zabrać go na spacer. Polska to nie Kalifornia! W Kalifornii szczególnie ceni się zwierzęta i np. w San Francisco jest więcej psów niż dzieci! Pracownicy mają dodatkowe uprawnienia i dni wolne na opiekę nad psem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

REKLAMA

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

REKLAMA

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA