REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z psem lub kotem na uczelnię - studenci i pracownicy zachwyceni!

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Z psem lub kotem na uczelnię - studenci i pracownicy zachwyceni!
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Studenci i pracownicy Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, którzy z różnych powodów nie chcą zostawiać swoich psów lub kotów bez opieki, mogą je teraz przyprowadzić ze sobą do pracy i na zajęcia. Podobnie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zdecydowało, że można przyjść z psem do pracy. Czy Polacy chcą zwierząt w miejscu pracy? Czy do kodeksu pracy zostanie wprowadzony płatny urlop na opiekę nad zwierzęciem domowym – psem lub kotem?

rozwiń >

Czy Polacy chcą zwierząt w miejscu pracy?

Z różnych badań wynika, że:

  1. Co trzeci pracownik uznaje możliwość przyprowadzania psa za dodatkową zachętę do rekrutacji (Pracuj.pl)

  2. Aż 53% osób pracujących twierdzi, że rozważałoby pozostanie w firmie, gdyby pozwoliła im na zabranie swojego zwierzaka do pracy (Fortune.com)

  3. Niemalże we wszystkich miejscach pracy, które wdrożyły politykę przyjazną zwierzętom, zwiększyła się lojalność zatrudnionych (PAWrometer).

  4. Badania naukowe jednoznacznie wykazały, że obecność zwierząt w miejscu pracy może znacząco wpłynąć na wydajność i dobrostan pracowników. Eksperci zauważają, że towarzystwo zwierząt nie tylko obniża poziom stresu, ale również zapobiega wypaleniu zawodowemu i zwiększa satysfakcję z wykonywanej pracy. Krótkie przerwy na wyprowadzenie psa są natomiast doskonałą okazją do dotlenienia organizmu, odpoczynku dla oczu i rozprostowania nóg (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu).

Pies i kot na uczelni - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu wychodzi naprzeciw studentom i pracownikom

Studenci i pracownicy Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, którzy z różnych powodów nie chcą zostawiać swoich psów lub kotów bez opieki, mogą je teraz przyprowadzić ze sobą do pracy i na zajęcia. Prof. Jarosław Bosy, rektor UPWr, podkreśla:

Jesteśmy uczelnią przyrodniczą, dobrostan zwierząt jest dla nas bardzo ważny. Podobnie jak samopoczucie naszych studentów i pracowników. Wspólnie budujemy kampus, w znaczeniu miejsca, w którym czujemy się dobrze i w którym inicjujemy zmiany, w których uczestniczymy. Chciałbym też, abyśmy byli uniwersytetem, który pokazuje, że można funkcjonować w przyjaźni ze środowiskiem i promuje takie postawy. Jeśli pracownicy chcą dojeżdżać do pracy rowerem, to trzeba im zbudować rowerownie, parkingi na rowery i miejsca, gdzie będą mogli się odświeżyć przed pracą. Jeśli proszą o możliwość przyprowadzania swoich pupili na uczelnię, to nie widzę powodów, by im tego nie umożliwić. Warunkiem jest oczywiście upewnienie się, że obecność naszych czworonogów nie narusza zasad bezpieczeństwa i higieny pracy:

  • zwierzęta są zaszczepione, zdrowe;
  • nie stanowią zagrożenia dla innych;
  • muszą być na smyczy w miejscach publicznych;
  • nie mogą przebywać w pomieszczeniach, w których odbywają się prace laboratoryjne lub są przechowywane substancje chemiczne;
  • zwierzęta nie mogą przeszkadzać kolegom z pracy oraz nie zakłócać zajęć dydaktycznych, a ich właściciele są zobowiązani do natychmiastowego usunięcia wszelkich zabrudzeń spowodowanych przez ich zwierzęta;
  • odpowiedzialność za zwierzęta ponoszą ich właściciele, a przyprowadzenie psa lub kota na UPWr wymaga zgody kierownika jednostki lub prowadzącego zajęcia.

Pies w pracy w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - jak to praktycznie wygląda?

Jak podaje Ministerstwo, pracownicy, którzy z różnych powodów nie chcą zostawiać swoich psów lub innych czworonogów bez opieki, mogą je przyprowadzić ze sobą do pracy. Muszą jednak zapewnić bezpieczeństwo i komfort pracy innym i oraz przestrzegać jasno określonych zasad. W urzędzie został opracowany regulamin, który szczegółowo określa warunki jakie należy spełnić, aby przyprowadzić zwierzę do pracy.

Właściciel czworonoga musi wcześniej uzyskać zgodę współpracowników oraz pracodawcy, a także musi przestrzegać wytycznych, które są w regulaminie, m.in.:

  • odpowiednio oznaczyć pokój,

  • odpowiednio oznaczyć psa (dane identyfikacyjne właściciela),

  • posiadać książeczkę zdrowia psa wraz z aktualnymi szczepieniami.

Podczas pobytu ze zwierzakiem właściciel:

  • odpowiada za obecność zwierzęcia,

  • porusza się ze zwierzakiem tylko w miejscach, które są do tego wyznaczone,

  • zapewnia mu warunki bytowania, które nie kolidują z obecnością innych pracowników,

  • ponosi koszty ewentualnych szkód.

Korzyści z obecności psa w miejscu pracy dla pracowników

Jak wskazuje sam urząd korzyści jest wiele:

  • Możliwość połączenia obowiązków domowych ze służbowymi w przypadku posiadania zwierząt pozostających pod ich opieką, w szczególności wymagającymi podawania leków, częstszego wyprowadzania na spacery, zmagającymi się z lękiem separacyjnym po okresie pracy zdalnej

  • Otwartość na kontakty międzyludzkie i prostsze nawiązywanie relacji pomiędzy pracownikami w związku z obecnością psa w pracy (szczególnie przydatna jest wywieszka na drzwi z charakterystyką zwierzęcia i jego zdjęciem inicjująca pierwszy kontakt)

  • Obecność pupila redukuje ryzyko chorób zawodowych i wywoływanych stresem, takich jak migreny, objawy wyczerpania, problemy z trawieniem, nadciśnienie i wypalenie zawodowe

Korzyści z obecności psa w miejscu pracy dla pracodawcy

  • Pracownicy mogą swoje przerwy wykorzystywać na krótkie spacery z psem. Spędzając czas na powietrzu, również w drodze do pracy, wspierają zdrowie i odświeżają głowę, dzięki czemu może wzrosnąć ich kreatywność.

  • Integracja zespołu, łatwiejsze nawiązywanie kontaktu pomiędzy pracownikami poprzez obecność zwierząt

  • Obecność psa przyczynia się do tworzenia przyjaznego środowiska pracy. Wprowadza harmonię, dobry nastrój i stanowi temat do rozmów, wzmacnia ducha zespołu

  • Zwiększenie motywacji do pracy poprzez uwzględnianie potrzeb pracownika, również tych osobistych 
    Ocieplenie wizerunku pracodawcy – placówki umożliwiające pracownikom przyjście z czworonogiem do pracy postrzegane są jako bardziej otwarte
     

Urlop na żądanie i praca zdalna a opieka nad psem

Jeżeli pies zachoruje, ma zaplanowany zabieg czy operację lub po prostu istnieje konieczność rekonwalescencji zwierzęcia czy właściciel powinien pozostać ze szczeniakiem lub zaadoptowanym zwierzęciem w domu ze względu na jego aklimatyzację w nowym miejscu - bowiem nie może ono pozostać samo w domu na 8 godzin – pracownikowi nie pozostaje nic innego jak wziąć urlop. Niekiedy jednak pracodawcy nie chcą go udzielać z takich powodów. No tak – ale przecież kodeks pracy nie uprawnia pracodawcy do pytania o przyczynę urlopu a pracownik nie ma obowiązku tłumaczenia się z tego, dlaczego chce mieć urlop. 

W skrajnych przypadkach można skorzystać z urlopu na żądanie – jednak to są tylko 4 dni w roku kalendarzowym. Niewątpliwie więc płatny urlop na opiekę nad zwierzęciem, szczególnie chorym byłby ogromnym ułatwieniem dla miłośników zwierząt. Aktualnie jednak uprawnienie pracownika do urlopu opiekuńczego i urlopu okolicznościowego jest przypisane wyłącznie do członków rodziny – nie na zwierzęta. Jeżeli jest taka możliwość pracownik może pracować zdalnie - jednak wiadomo, że w czasie pracy musi wykonywać swoje obowiązki, a nie skupiać się na opiece nad zwierzęciem.

Przykład

Urlop na opiekę nad zwierzęciem - Australia

W Australii niektórzy pracodawcy, zwłaszcza ci z sektora opieki nad zwierzętami (w tym służby weterynaryjne i schroniska), zapewniają dodatkowe uprawnienia i oferując swoim pracownikom specjalny „urlop dla zwierząt”, m.in. w celu opieki nad chorym lub rannym zwierzęciem. Niektóre zakłady pracy idą dalej, udzielając urlopów pracownikom adopcyjnym – np. adoptującym zwierzę ze schroniska, w celu wprowadzenia zwierzaka do nowego domu.

Pies w miejscu pracy a dog policy

Oczywiście aktualnie polski kodeks pracy nie przewiduje żadnych regulacji związanych z opieką nad zwierzęciem. Zresztą wydaje się, że w żadnym z europejskich krajów nie zostało uregulowane prawo, które np. pozwalałoby na zabieranie ze sobą psa czy kota do pracy czy przyznawałoby inne uprawnienia. Jedynym aktem i to nie powszechnie obowiązującym a wewnątrzzakładowym – który cokolwiek może wskazywać w zakresie zwierząt w miejscu pracy – jest regulamin pracy czy układ zbiorowy. 

Oczywiście istnieją nieliczne międzynarodowe koncerny, które w ramach tzw. polityki psiej („dog policy”) - zezwalają na obecność pupili np. w biurze. Oczywiście wszystko zależy od specyfiki miejsca i rodzaju pracy. Jednak takie korporacje są nieliczne, szczególnie w Polsce. Badania pokazują, że obecność psa obniża poziom stresu, podnosi poziom zadowolenia, relaksuje. Pracodawcy i przełożeni są jednak sceptyczni i zamknięci na takie rozwiązania. Pierwszą myślą jaką mają pracodawcy, to rozskupienie pracowników, nieefektywna i niesumienna praca - ogólnie dezorganizacja.

Przykład

Psie przedszkola w miejscach pracy

To może w budynkach korporacji na wzór przedszkoli dla dzieci pracowników, mogłyby powstać psie przedszkola? Pupil byłby blisko właściciela, który np. w ramach przerwy lunchowej czy nawet 15 minutowej mógłby zabrać go na spacer. Polska to nie Kalifornia! W Kalifornii szczególnie ceni się zwierzęta i np. w San Francisco jest więcej psów niż dzieci! Pracownicy mają dodatkowe uprawnienia i dni wolne na opiekę nad psem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

REKLAMA

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP? Warto wiedzieć jakie zasady obowiązują przy planowaniu urlopu wypoczynkowego w 2026 r.

REKLAMA

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA